معرفی معروف‌ترین شخصیت های کارتونی نوستالژیک دهه شصت

معرفی معروف‌ترین شخصیت های کارتونی نوستالژیک دهه شصت
شخصیت های کارتونی نوستالژیک دهه شصت و انواع کارتون های دهه 60‌ای، هنوز بعد از گذشت این همه سال، همچنان حرفی برای گفتن دارند و کودکان نسل جدید را به خود جذب می‌کنند.

عوامل مختلفی در تربیت، رشد فیزیکی، ذهنی و اجتماعی کودکان موثر هستند. اول از همه، این خانواده است که روانشناسی کودک را شکل می‌دهد. تأثیر شناختی، اجتماعی، آموزشی و روانی مدرسه در رتبه دوم قرار دارد. محیط و وضعیت اقتصادی نیز به چگونگی رشد مغز و ذهنیت کودک کمک می‌کنند. سپس تلویزیون و سایر ابزارهای ارتباطی با انفجار نور، تغییرات سریع رنگ و حرکات می‌‌آیند. تماشای کارتون‌ها به کودکان الهام می‌بخشد، آنها دوست دارند همراه با پخش برنامه‌های کارتونی، برقصند و به زبانی جدید و تخیلی که فقط خودشان می‌شناسند صحبت کنند.

کارتون‌ها 78 درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و بیش از نیمی از آنها نیز پس از تماشای انیمیشن رفتار و زبان خود را تغییر می‌دهند؛ زیرا شخصیت‌ها و قهرمانان کارتونی تاثیر زیادی بر شخصیت کودکان دارند. در این مقاله از کودک پلاس به معرفی شخصیت های کارتونی نوستالژیک (دهه شصتی) خواهیم پرداخت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شخصیت های کارتونی محبوب دخترانه" و "شخصیت های محبوب کارتونی پسرانه" مقاله ای با همین عناوین آماده کریدیم که می توانید با کلیک بر روی عنوان مقاله مطالعه کنید

شخصیت های کارتونی نوستالژیک

در دهه شصت و هفتاد شمسی کارتون‌های زیادی پخش می‌شد که همه ما شیفته تماشای آنها بودیم. شخصیت‌ها و قهرمانان داستانی بسیاری از این کارتون‌ها محبوب همه ما بودند و نکات اخلاقی زیادی را به ما منتقل می‌کردند و یا با تم شاد و بامزه‌ خود، ما را شاد و پرانرژی می‌کردند. این نکته که کودک پیام‌های مثبت و درس‌های اخلاقی کارتون‌ها را دریافت کند و آنها را به درستی بپذیرد، بسیار مهم است. آنها داستان‌ها و وقایع فیلم را به ذهن می‌سپارند و از رفتارهای قهرمان آن داستان را مو به مو الگوبرداری می‌کنند.

کارتون تابالوگا درباره یک اژدهای کوچک و مهربان است

در صورتی که کارتون چیزهای خوبی مانند خوب بودن و رفتار صحیح با دیگران، دوست داشتن خود، علاقه مند شدن به ورزش، هدف گذاری بالا و باور به رویاها، یا حتی بهداشت شخصی، طناب زدن و ورزش را آموزش می‌دهد، پس فرزندان شما چیزهای خوبی یاد می‌گیرند. بنابراین کارتون های دهه 60، چیزی فراتر از سرگرم کردن کودکان و گذراندن اوقات فراغت هستند، آنها راهی برای برای آموزش صحبت کردن و تلفظ صحیح کلمات، برقراری ارتباط با دیگران، ابراز احساسات یا کنترل احساسات منفی و دیگر نکات آموزشی به کودکان هستند. در ادامه این مقاله از کودک پلاس به معرفی اسم کارتون های قدیمی با عکس و شخصیت های کارتونی نوستالژیک (دهه شصتی) خواهیم پرداخت.

کارتون لولک و بولک قدیمی

کارتون لولک و بولک اسم شخصیت های کارتونی قدیمی بود که علاوه بر کودکان، بزرگسالان نیز مخاطب این برنامه جذاب بودند. محبوبیت این کارتون به قدری بالاست که اخیرا لولک و بولک جدید نیز تولید شده است. لولک و بولک یک کارتون لهستانی است که شخصیت‌های اصلی این داستان دو پسر بچه است که با هم برادرند.

کارتون لولک و بولک قدیمی یکی از بهترین کارتونهای دهه شصت است

داستان معطوف به مسائلی است که این دو برادر با آنها رو به رو می‌شوند. در خلال داستان نکات اخلاقی و آموزشی زیادی به صورت غیر مستقیم به کودکان آموزش داده می‌شود. نکته بامزه کارتون لولک و بولک قدیمی در این است که این دو شخصیت در اکثر مواقع بی صدا هستند؛ یعنی حرف نمی‌زنند.

کارتون بابا لنگ دراز 

کارتون بابا لنگ دراز حدود 30 سال پیش در ژاپن جایزه بهترین فیلم تلویزیونی را به خود اختصاص داد. این انیمه جذاب و خاطره‌انگیز، در واقع قسمتی از نمایش نامه معروف "تئاتر شاهکار جهان" است. کارتون بابا لنگ دراز که در ایران به کارتون جودی ابوت نیز شهرت دارد، درباره دختری شاد و پرانرژی به نام جوی است. او در یتیم‌خانه و تحت حمایت شخصی با نام مستعار جان اسمیت بزرگ شده است. جودی زمانی را به یاد می‌آورد که جان اسمیت به یتیم‌خانه آمده بود، البته جودی فقط سایه پاهای او را دیده بود و به همین دلیل نامش را بابا لنگ دراز گذاشت.

بابا لنگ دراز باعث تقویت حس کمک به دیگران می گردد

داستان این فیلم درباره روزمرگی‌های جودی ابوت و نامه‌های یک طرفه‌ای است که او برای بابا لنگ دراز می‌نویسد. این کارتون که جز کارتون های نوستالژی دهه 60 و 70 بود، جنبه‌های آموزشی زیادی دارد، مثل صبر و بردباری، حفظ روحیه و شاد زیستن، حتی در شرایط سخت و ناراحت کننده.

کارتون ماجراهای پینوکیو

همه ما در دوران کودکی زمانی که علی رغم توصیه‌های والدین، مرتکب کار اشتباهی می‌شدیم، حس و حال عجیبی سراغمان می‌آمد. درست شبیه حال پینوکیو وقتی که فریب گربه نره و روباه مکار را خورده بود. بله عذاب وجدان، ناکامی، نگرانی و حس ترسناک تنهایی! حس کسی که اشتباه جبران ناپذیری را مرتکب شده و دیگر دیر شده است و همه چیز را از دست داده است. به جرات می‌توان گفت که کارتون ماجراهای پینوکیو یکی از آموزنده‌ترین مجموعه‌های داستانی دهه شصت است. داستانی که به فرزند شما، تاثیر منفی نافرمانی از والدین، تبعات مخرب یک تصمیم اشتباه و تاثیر منفی دوست نا باب را آموزش می‌دهد.

پینوکیو در مورد یک عروسک چوبی است که کارهای انسان ها را انجام می دهد

داستان درباره عروسک چوبی‌ای به نام پینوکیو است که توسط پیرمردی نجار به نام پدر ژپتو ساخته می‌شود. پدر ژپتو فرزندی ندارد و با درست کردن این عروسک چوبی حس می‌کند که همدمی برای خود دارد. ناگهان فرشته مهربانی این عروسک تبدیل به یک پسربچه واقعی می‌شود.داستان این کارتون درباره پینوکیو، شیطنت‌ها، بازیگوشی‌ها و دردسرهایی است که با آنها مواجه می‌شود.

کارتون وروجک و آقای نجار

کسی را نمی‌توان پیدا کرد که شیفته کارتون وروجک و آقای نجار نباشد. وروجک و آقای نجار بدون شک جزو بهترین و محبوب‎‌ترین شخصیت های کارتونی نوستالژی دهه 60 و 70 است. این برنامه نه تنها برای کودکان و نوجوانان جذاب است، بلکه بزرگسالان نیز علاقه زیادی به تماشای این کارتون دارند. این برنامه کارتونی همچنان طرفداران زیادی را به خودش اختصاص داده است؛ چرا که علاوه بر داستان زیبا، تصویر سازی جذاب و شخصیت‌های دوست داشتنی، یادآور بعد از ظهرهای جمعه روزهای زمستانی دهه شصت و هفتاد شمسی است که به تماشای این کارتون می‌نشستیم.

کارتون وروجک و آقای نجار در یک محیط کارگاه نجاری ساخته شده است

وروجک و آقای نجار در واقع یک کارتون آلمانی است که در دهه 80 میلادی تولید شد. شخصیت‌های این کارتون موجود بامزه و کوچکی به اسم وروجک و پیرمرد نجاری به نام آقای نجار هستند. تنها آقای نجار است که که می‌تواند وروجک را ببیند؛ زیرا وروجک زمانی که با دیگران مواجه شود، به سرعت ناپدید می‌شود. داستان درباره شیطنت‌ها و بازیگوشی‌های این موجود دوست‌داشتنی و مکالمات بانمک او با آقای نجار است.

کارتون تابالوگا

تابالوگا که به اژدهای سبز رنگ نیز مشهور است، یکی دیگر از شخصیت های کارتونی نوستاژیک است. این اژدهای سبز که در سرزمین گریلن لند زندگی می‌کند. در این سرزمین هر سال اژدهایی برابر است با 100 سال انسانی؛ پس تابالوگا 7 سال اژدهایی سن دارد. در این کارتون آدم برفی دشمن اصلی تابالوگا است.

کاتن تابالوگا در مورد یک اژدهای سبز است

از دیگر نقش‌های کارتون تابالوگا می‌توان به اسم هپی و آرکتوس اشاره کرد. در این داستان تابالوگا بعد از مرگ پدرش به عنوان آخرین اژدها و شاهزاده سرزمین گرینلند است. داستان نیز درباره ماجراهای این اژدهای بامزه با آدم برفی است.

کارتون کوتلاس

کارتون کوتلاس سبکی متفاوت‌تر از دیگر کارتون‌هایی دهه شصت است. این کارتون در سال 1972 میلادی توسط طراح اسپانیایی مشهور تولید شد. و از این مجموعه کارتونی استقبال بی‌نظیری شد، به طوری که در سال 1993 در جشنواره فیلم کن مورد توجه داوران قرار گرفت. وجه تمایز این کارتون با سایر کارتون‌هایی که تا به الان مشاهده کرده‌ایم، سادگی تصاویر آن است. به طوری که شخصیت‌‍های این داستان متشکل از اتصال خطوط ساده‌ای هستند. نکته جالب اینجاست که همه شخصیت‌های کارتون کوتلاس، فاقد چهره‌اند.
این مجموعه کارتونی فقط برای کودکان و نوجوانان جذاب نیست، بلکه طیف بزرگی از مخاطبان این کارتون را گروه سنی بزرگسال تشکیل می‌دهند.

شخصیت های کارتن کوتلاس؛ چهره ندارند

تصویر پردازی خاص و پیچیده‌ای ندارد و تصاویر و کارکترهای آن تقریبا در سطح نقاشی‌های کودکانه هستند. همین موضوع باعث جذابیت و متفاوت بودن این کارتون شده است. همانطور که حدس زدید، شخصیت اصلی این داستان، کوتلاس است. یک ماجراجوی شوخ طبع، شجاع، همراه با روحیه‌ای شاعرانه که تنها مشخصه اصلی آن، کلاه گاوچرانی‌ای است که بر سر دارد. از دیگر شخصیت‌های این برنامه کارتونی می‌توان به مابل (معشوقه کوتلاس)، جیم (دوست صمیمی و رفیق فداکار کوتلاس)، جک و بن نیز از دشمناس سرسخت کوتلاس هستند.

کارتون بامزی

کارتون بامزی قوی‌ترین خرس دنیا یکی از کارتون‌های خاطره‌انگیز دهه شصتی است. بامزی یک انیمیشن و کمیک ساخت سوئد (تولید سال 1972)، درباره ماجراهای یک خرس قهوه‌ای کوچولو است. داستان این کارتون درباره خرس کوچکی است که با خوردن عسل دست ساز مادربزرگش، قدرت زیادی به دست می‌آورد و تبدیل به قوی‌ترین خرس جهان می‌شد.

کارتون بامزی در مورد خرسی است که با خوردن عسل بسیار قوی می گردد

یکی دیگر از شخصیت‌های اصلی کارتون بامزی، شلمان است. لاکپشتی خردمند که در طراحی و ساخت ابزارهای خاص و ویژه تخصص بالایی داشت. صداگذاری شلمان در دوبله فارسی برای همه ما بانمک و خاص بود.

کارتون ویکی وایکینگ

کارتون ویکی وایکینگ یکی از کارتون‌های مشهوری است که به صورت مشترک توسط کشورهای آلمان، ژاپن و اتریش است. این کارتون جذاب حدود 50 سال پیش تولید و پخش شد. این کارتون نقش مهمی در آشنایی مردم جهان با قوم باستانی وایکینگ‌ها داشت. به عبارتی همه ما وایکینگ‌ها را از طریق تماشای کارتون ویکی شناختیم. البته در این کارتون به دلیل تم کودکانه‌ای که داشت، قوم وایکینگ، خشن و ترسناک نشان داده نشدند.

کارتون وایکینیک در مورد قوم باستانی وایکینگ ها می باشدا

شخصیت اصلی فیلم درباره فرزند وایکینگ بزرگ و قدرتمندی است. نام این پسربچه کوچولو ویکی است. البته ویکی در مقایسه با دیگر وایکینگ‌ها، جنگاور و قوی نبود. در عوض بسیار باهوش و زیرک بود که با ایده‌ها و راه‌حل‌هایی که ارائه می‌داد، معمولا باعث پیروزی پدرش در جنگ می‌شد. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)