لیست 10 انیمیشنی که برای رشد اجتماعی کودکان مناسب است

لیست 10 انیمیشنی که برای رشد اجتماعی کودکان مناسب است
بهترین انیمیشن های روانشناسی دنیا طبق اصول اصلی روانشناسی کودک و رشد تولید شده‌اند. این کارتون‌ها علاوه بر سرگرم کردن فرزندان شما، راهی آسان برای بهبود روابط اجتماعی آنها هستند.

در دوره و زمانی زندگی می کنیم که رشد اجتماعی و کسب مهارت های ارتباطی و اجتماعی برای کودکان بسیار مهم است. رشد سریع مغز کودک شما فقط در چهار دیوار کلاس صورت نمی‌گیرد، حتی تماشای تلویزیون نیز می‌تواند به روند یادگیری کمک کند و در عین حال او را سرگرم کند! والدین و مربیان کودکان بین 5 تا 7 سال، بیشتر بر تقویت مهارت‌های ریاضی، خواندن و نوشتن تمرکز دارند. چرا که کودکان از این مهارت‌ها برای تفکر مستقل و همچنین حل مسئله استفاده می‌کنند.

نقش کارتون و انیمیشن در رشد اجتماعی کودکان

اما رشد کودک فقط به مهارت‌ حل مساله و سایر مهارت‌های ذهنی محدود نمی‌شود. زندگی در دنیای امروز نیازمند کسب مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی است. لازم به ذکر است که آموزش مستقیم برای کسب مهارت‌های اجتماعی کافی نیست. این مهارت‌ها علاوه بر مدرسه، به شکلی غیر مستقیم نیز قابل یادگیری هستند. از طریق رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون. بله! کارتون‌ها و انیمیشن‌های مختلف، از طریق نکات اخلاقی و قهرمانان داستانی، به رشد اجتماعی کودکان کمک می‌کنند. دراین مقاله از کودک پلاس، بهترین انیمیشن‌ها برای رشد اجتماعی کودکان را معرفی می‌کنیم.

بهترین انیمیشن‌ها برای رشد اجتماعی کودکان

تماشای کارتون و انیمیشن نه تنها یک راه آرام بخش و جذاب برای گذراندن اوقات فراغت با اعضای خانواده است، بلکه این نوع فعالیت بسیار الهام بخش و آموزنده برای کودکان است. در واقع، فیلم‌ها تأثیر زیادی بر رشد، آموزش و رفتار بچه‌ها دارند. به همین دلیل است که هدایت وتشویق آن‌ها به سمت بهترین کارتون‌ها و انیمیشن‌ها بسیار مهم است. 

تاثیر کارتون در کسب مهارت اجتماعی کودکان

چند کارتون و انیمیشن مشهور که واقعاً به عنوان یک ابزار آموزشی می‌توانند به توسعه و حفظ ذهنیت مثبت و رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان کمک کنند را معرفی کرده‌ایم. کودکانی که در مهارت‌های اجتماعی ضعیف هستند ممکن است با مشکلاتی مثل ناتوانی در همدلی (توانایی درک و ارتباط با احساسات دیگران ) دست و پنجه نرم کنند. این ضعف معمولا می‌تواند دوست‌یابی و هدایت موقعیت‌های اجتماعی را برای آنها دشوار کند. این انیمیشن‌ها به بچه ها کمک می‌کنند تا یاد بگیرند چگونه خود را به جای دیگران بگذارند.کارتون ها و انیمیشن ها علاوه بر اینکه می توانند باعث سرگرمی کودکان باشند از سویی دیگر نقش مهمی در تعیین شخصیت کودکان ایفا می کند، به گونه ای که کودکان با شخصیت های کارتونی همزاد پنداری کرده و خود را جای شخصیت های کارتونی می گذارند. این امر در خرید اسباب بازی مورد علاقه اشان نیر تاثیر بسیاری دارد تا جایی که به اسباب بازی شخصیت های کارتونی بسیار تمایل دارند.

برای آشنایی بیشتر با "اسباب بازی شخصیت های کارتونی محبوب پسرانه" و "اسباب بازی شخصیت های محبوب دخترانه" مقاله ای آماده کردیم که می توانید مطالعه کنید 

1- کارتون کدو تنبل بزرگ چارلی براون

کارتون کدو تنبل یا It’s the Great Pumpkin, Charlie Brown یکی از بهترین انیمیشن‌ها برای آموزش مهربانی و همدلی با دیگران است. در این کارتون شخصیت‌هایی مثل چارلی براون، لینوس، اسنوپی و لینوس هستند. شخصیت لینوس به دنبال این است که موفق شود کدو تنبل بزرگ را ببینید؛ اما دیگر شخصیت‌ها به او و هدفش ایمان ندارند. در این کارتون محبوب، لینوس شخصیت اصلی این داستان است.

کارتون کدو تنبل بزرگ چارلی براون جزو بهترین کارتونهای تاریخ است

همه طرفداران چارلی براون لینوس را دوست دارند. چگونه می‌توان فداکاری او در دوستی با چارلی براون، صبر شگفت انگیز او با یک خواهر بزرگ پیچیده، علاقه او به یک پتوی آبی و توانایی او در آوردن حقایق فلسفی یا گاهی اوقات فقط ایمان صادقانه‌اش به همه موقعیت‌ها را نادیده گرفت؟ کارتون کدو تنبل برزگ و چارلی براون حدود 61 سال پیش تولید شده است و بعد از گذشت چند دهه، هنوز جزو کارتون‌های پرطرفدار دنیا محسوب می‌شود، به این دلیل که به تقویت مهارت‌های ارتباطی کودکان کمک زیادی می‌کند. تم این انیمیشن جذاب درباره هالوین است. اگرچه شخصیت‌های این داستان گاهی با هم بد می‌شوند، اما این فرصتی عالی برای شروع صحبت درباره احساسات دیگران است. پس کودکان از طریق این کارتون با مباحثی مثل درک احساسات دیگران، بیان احساسات خود و احترام و همدلی به دیگران آشنا می‌شوند.

2- کارتون دیو و دلبر

کارتون دیو و دلبر Beauty and the Beast (۱۹۹۱) یکی از بهترین کارتون‌های قدیمی است که برای تقویت مهارت‌های اجتماعی تولید شده است و جنبه روانشناسی دارد. این فیلم در سال 1991 میلادی با الهام از داستان دیو و دلبر که توسط نویسنده فرانسوی نوشته شده بود، تولید شده است و برنده جوایز مختلف بین‌‌المللی شده است. اگر به دنبال این هستید که فرزند شما ظاهر بین نباشد و با ماهیت درونی چیزها بیشتر توجه کند، انیمیشن دیو و دلبر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کارتون دیو و دلبر راهی آسان برای آموزش نکات اخلاقی به کودکان است

این انیمیشن جذاب به کودکان نشان می‌دهد که توجه به ماهیت درونی هر چیز مهمتر از ظواهر آن است. داستان این فیلم درباره شاهزاده جوانی است که توسط یک جادوگر دوره گرد به یک دیو زشت تبدیل می‌شود. این نفرین زمانی شکسته می‌شود که این شاهزاده عشق واقعی را تجربه کند. این شاهزاده با دختری زیبا به نام بلی آشنا و شیفته و مفتون او می‌شود. دختر زیبا شروع به دیدن زیبایی درونی هیولا می‌کند و ...

3- انیمیشن درون و بیرون Inside Out

انیمیشن درون و بیرون Inside Out (پشت و رو) یک انیمیشن مفهومی با ژانر کمدی، ماجراجویی و درام برای کودکان است که در سال 2015 تولید شد. در بحث تحلیل روانشناختی انیمیشن inside out به نکاتی مثل اهمیت ترس برای بقای بشر و یا غم اشاره می‌کند. در واقع در این انیمیشن به ارائه مفهوم صحیح هیجان و آشناسازی کودکان با هیجانات تاکید دارد. پس کودکان با دیدن این انیمیشن با هیجانات خود آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چگونه هیجان خود را به بهترین شکل مدیریت کنند.

تحلیل روانشناختی انیمیشن inside out

Inside Out یک انیمیشن جزو بهترین انیمیشن های روانشناسی است که در مورد احساسات یک دختر 11 ساله به نام رایلی است. خشم، غم، شادی، ترس و انزجار همگی شخصیت‌های این فیلم هستند. آنها باید با هم همکاری کنند تا به رایلی کمک کنند تا تصمیمات درستی در زندگی بگیرد. Inside Out جدی‌تر از یک فیلم معمولی پیکسار است، اما می‌تواند چیزهای زیادی در مورد احساسات به بچه‌ها بیاموزد. 

بعد از تماشای این فیلم سوالاتی از این قبیل از فرزنتان بپرسید:

چرا رایلی در مورد بیان احساساتش با والدینش به مشکل خورده است؟

بینگ بونگ وقتی به جوی کمک می کند فرار کند چه احساسی دارد؟

داشتن "احساسات مختلط" در مورد چیزی به چه معناست؟

4- کارتون زوتوپیا 

یکی از بهترین انیمیشن های روانشناسی است. نام کارتون Zootopia از zoo به معنای باغ وحش و اتوپیا به معنای آرمانشهر است. در انیمیشن زوپیتا حیوانات وحشی بدون خوی حیوانی و خشونت خود، در یک شهر به صورت مسالمت‌آمیز با هم زندگی می‌کنند. در دنیایی که حیوانات می‌توانند صحبت کنند، خرگوشی به نام جودی هاپس و روباهی به نام نیک وایلد برای حل یک پرونده آدم ربایی با هم متحد می‌شوند.

Zootopia راهی آسان برای یادگیری صبر و ریسک است

 Zootopia یک معمای جنایی هیجان انگیز است با ته مایه‌هایی از طنز و خنده است و والدین نیز آن را دوست دارند. این کارتون یک ابزار عالی برای کمک به کودکان در یادگیری تحمل و ریسک پذیری است.

5- کارتون انیمیشن ویولن زن روی بام

کارتون ویولن زن روی بام Fiddler on the Roof یا ویولن زن روی بام یک انیمیشن روانشناسی کودک مفید و آموزنده است. کمانچه زن روی بام یک داستان موزیکال حماسی درباره یهودیان اوکراینی است که با آزار و اذیت مذهبی روبرو می‌شوند و سعی می‌کنند سنت های خود را حفظ کنند. کمانچه زن روی بام به کودکان کمک می‌کند تا بفهمند فرهنگ‌ها چگونه مردم را شکل می‌دهند.

6- کارتون در جستجوی نمو

کارتون نمو، FINDING NEMO (2003) یک فیلم عالی از دیزنی-پیکسار است که پس از اکران به یک فیلم کلاسیک تبدیل شد. این داستان درباره جستجوی هیجان انگیز ماهی، نمو، توسط پدرش است.

کارتون نمو درباره داستان پدری است که در جست و جوی ماهی کوچکی به اسم نمواست

مارلین و دوری عجیب و غریب به ما همه چیز را در مورد انعطاف‌پذیری می‌آموزند: سخت‌ترین مبارزه را برای رسیدن به اهدافمان، جستجوی راه‌های جدید و خلاقانه برای رسیدن به اهداف در حالی که یک چیز را بالاتر از همه چیز قرار دهیم: عشق! از طریق کمک دوستان جدید و گاه نامتعارف، این زوج خانوادگی دوباره گرد هم می‌آیند و به همه بینندگان نشان می‌دهند که حتی چالش‌هایی که غلبه بر آنها غیرممکن به نظر می‌رسد راهی برای حل خود دارند: عنصر مخفی یک رویکرد مثبت برای درک یکدیگر است.

وب سایت کودک پلاس، ارائه دهنده انواع اسباب بازی های شخصیت های کارتونی پسرانه و شخصیت های کارتونی دخترانه در سرتاسر کشور است.

7 - کارتون FROZEN (2013)

کارتون فروزن یکی از موفق‌ترین انیمیشن‌های تمام دوران است که دارای موسیقی متن فوق‌العاده‌ای است. با الهام از افسانه هانس کریستین اندرسن در سال 1844، ملکه برفی، داستانی آموزمنده از پیروزی در مواجهه با ناملایمات است.

 فروزن یکی از کاتون هایی است که مثبت اندیشی و انعطاف پذری را به کودکان یاد می دهد

مثبت اندیشی و انعطافی که پرنسس آنا نسبت به کمک به خواهرش السا نشان می‌دهد، نکات اخلاقی بسیار ارزشمندی است. عشقی که این دو خواهر را به هم پیوند می‌دهد، می‌تواند محیط سرد و خصمانه‌ای را که در سرزمین آنها سایه برافکنده است را از بین ببرد. پیامی که این فیلم می‌دهد این است که عشق (عشق جهانی) می‌تواند بر همه موانع و چالش‌ها غلبه کند.

8- انیمیشن همسایه من توتورو

کارتون همسایه من و توتورو MY NEIGHBOUR TOTORO (1988) در دهه هشتاد میلادی تولید شده است. شخصیت‌های اصلی این فیلم خواهران جوانی ( به نام‌های می و ساتسوکی) است که دارای تجسم ذهن خلاق و انرژی آزادانه هستند. این دو دختر جوان در سفر خود از طریق کشف دنیایی عجیب اسرارآمیز، در فضایی که به طرز عجیبی بین واقعیت و دنیای رویاها قرار می‌گیرند، با چالش‌هایی رو به رو می‌شوند و با قلبی باز و نگرش مثبت این مشکلات را حل می‌کنند، حتی زمانی که اوضاع خوب نیست، آنها روحیه مثبت خود را حفظ می‌کنند.

انیمیشن همسایه من توتورو راهی آسان برای آموزش حفظ روحیه و پشتکار است

این فیلم بینندگان جوان را تشویق می‌کند تا وارد واقعیتی رویایی شوند که آنها را به آرزوی پرورش ذهنیت خلاق خود سوق می‌دهد.

9 -کارتون موانا

کارتون مواناMOANA (2016) محصولی از 2016، یکی دیگر از تولیدات دیزنی است. داستان موانا و سفر او برای بازگرداندن سرزمین زیبایش به همه ما در مورد انعطاف پذیری و اینکه چقدر مهم است به توانایی های خود اطمینان داشته باشیم، می‌آموزد. حتی زمانی که غلبه بر چالش‌ها غیرممکن به نظر می‌رسد، باید به غرایز خود اعتماد کنیم و برای چیزی که به آن اعتقاد داریم بجنگیم.

موانا کارتونی که به کودکان می آموزد که به توانایی های خود ایمان داشته باشند

مادربزرگ موانا او را تشویق می‌کند که از قلبش پیروی کند و به او می‌گوید که هر انتخابی که برای آینده‌اش انجام دهد خوب است. راهی که خودش انتخاب می‌کند انگیزه و اعتماد به نفس او، الهام بخش اطرافیان،  بینندگان (چه کودکان و چه بزرگسالان) و همه کسانی است که می‎‌توانند از بسیاری از ویژگی‌های مثبت این شخصیت الهام بگیرند.

10- انیمیشن سینمایی بالتو

سفر باورنکردنی بالتو اهمیت شجاعت، فداکاری و پیگیری هویت را نشان می‌دهد. این فیلم بر اساس داستان یک سگ واقعی به نام بالتو است که به نجات کودکان مبتلا به دیفتری کمک کرد.

کودکان میتوانند شجاعت و فداکاری را از کارتون بالتو یاد بگیرند

بالتو یک سگ گرگ است و تلاش می‌کند با هر یک از آنها همذات پنداری کند، اما به زودی متوجه می‌شود که مهم نیست ما از کجا آمده‌ایم. آنچه مهم است اعمال ماست بالتو درمی‌یابد که چگونه شجاعت، انعطاف‌پذیری و تعهد او به دیگران از او یک قهرمان می‌سازد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)