آیا بازی های عجیب و ترسناک برای مغز و سلامت روان ما مفید هستند؟

آیا بازی های عجیب و ترسناک برای مغز و سلامت روان ما مفید هستند؟
بازی های فکری ترسناک نه تنها برای سلامت روان مضر نیستند، بلکه مزایای زیادی بر ذهن، جسم و روح افراد دارند.

بر خلاف تصور اکثر ما، بازی های عجیب و ترسناک برای مغز و روان انسان مفید هستند. با طولانی شدن شب‌ها و زوزه بادی که صدای آن از بیرون می‌آید، کشیدن پرده‌ها و غرق شدن در دنیای مخوف بازی‌های ترسناک می‌تواند برای ما و فرزندانمان وسوسه انگیز باشد. در جلسه بازی‌مان، می‌توانیم انتظار لرز، تنش، ضربان قلب تند و حتی یخ زدن از ترس را داشته باشیم. تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که مردم نه تنها ترسیدن را دوست دارند، بلکه آنقدر از آن لذت می‌برند که تأثیر بسیار مثبتی روی مغز و بدن دارد. تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهند، در حالی که بازی‌های ترسناک باعث برانگیختگی و اضطراب کوتاه‌مدت می‌شوند؛ اما هیچ اثر طولانی‌مدتی بر سلامت روان ندارند. در این مقاله به دلایل اصلی محبوبیت بالای بازی‌های ترسناک، مزایای مختلف این بازی‌ها اشاره می‌کنیم. در پایان نیز مشهورترین بازی‌های ترسناکی که در بازار ایران موجود هستند را معرفی خواهیم کرد.

اهمیت انواع بازی فکری ترسناک کارتی

سوالی پر تکرار که اکثر پدر و مادرها از ما می‌پرسند این است که: آیا بازی‌های ترسناک باعث پرخاشگری یا خشونت می شوند؟
این یک نگرانی رایج در مورد بازی‌های کامپیوتری خشونت آمیز و یا بردگیم‌های ترسناک در هر سبکی است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که هیچ ارتباطی بین بازی‌های ترسناک و پرخاشگری یا خشونت در دنیای واقعی وجود ندارد. در واقع، یک مطالعه طولی نشان داد که انجام بازی‌های خشونت‌آمیز در دوران کودکی با خشونت یا پرخاشگری نوجوانان در اواخر دوره نوجوانی مرتبط نیست!

بازی‌های فکری ترسناک راهی عالی برای پرورش مهارت‌های افراد هستند

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که بازی‌های خشونت‌آمیز راهی امن برای پرخاشگری باز می‌کنند. گیمرها و بازیکنان می‌توانند نقش‌های خشن را بدون خطرات یا عواقب واقعی بازی کنند. حتی یک مطالعه نشان داد که انجام بازی‌های خشن منجر به پرخاشگری کمی در شرکت کنندگان بلافاصله پس از زمان بازی می‌شود. بنابراین در حالی که بازی‌های ترسناک ممکن است شامل عناصر خشونت‌آمیز باشند، به نظر نمی‌رسد که خشونت خارج از محیط بازی را تشویق کنند. 

آیا بازی‌های ترسناک می‌توانند برای سلامت روان مفید باشند؟

تحقیقات نشان میدهند که بازی ترسناک می‌تواند مزایای شناختی و عاطفی زیادی داشته باشد. بازی‌های ترسناک، زمانی که در حد اعتدال بازی می‌شوند، ممکن است مزایایی مانند بهبود خلق و خو، تحریک شناختی و فرصت‌هایی برای ارتباطات اجتماعی معنادار را ارائه می‌دهند.

بازی‌های ترسناک با برانگیختن واکنش‌های احساسی در بازیکنان، امکان پردازش احساسی را فراهم می‌کنند که می‌تواند به تنظیم خلق و خوی کمک کند. داستان‌ها و پازل‌های جذاب در بازی‌های ترسناک می‌توانند محرک شناختی باشند. و بسیاری از گیمرها علاقه مشترک به عناوین ترسناک دارند و مزایای اجتماعی زیادی به افراد ارائه می‌دهند. یکی از مطالعات نشان می‌دهد گیمرهایی که در گیم پلی ترسناک مشارکتی شرکت می کردند، نسبت به آنهایی که به تنهایی به صورت رقابتی بازی می کردند، روحیه مثبت و احساس شایستگی بیشتری داشتند.

بازی های کارتی ترسناک به ترشح هورمون‌های حیاتی کمک می‌کنند

بهترین بخش بازی‌های ترسناک چیست؟ ترسیدن! همه ما می‌دانیم که به همین دلیل است که بازی‌های ترسناک بازی می کنیم.

تحقیقات نشان داده‌اند که مردم نه تنها ترسیدن را دوست دارند، بلکه آنقدر از آن لذت می‌‌برند که تأثیر بسیار مثبتی بر مغز و بدن آنها دارد. بنابراین در اینجا چند دلیل دیگر وجود دارد که چرا برای سلامتی خود باید بازی‌های ترسناک را انجام دهید.

ترس به ما کمک می‌کند تا با آن مقابله کنیم

همانطور که در بالا نیز گفته شد، ما عاشق ترسیدن هستیم. هنگام تماشای فیلم‌های ترسناک، مغز ما به طور مداوم مواد شیمیایی‌ای ترشح می‌کند که به ما کمک می‌کند از این تجربه لذت بیشتری ببریم. ترکیب این موضوع با تماشای چیزی که واقعاً ما را می‌ترساند، باعث می‌شود که مغزمان به آرامی روان ما را آموزش دهد که بهتر، سریع‌تر واکنش نشان دهد و در موقعیت‌های آسیب‌زا خونسرد بماند - بنابراین ما در مقایسه با دیگران تاب آوری و عملکرد بهتری در موقعیت‌های تنش زای دنیای واقعی داریم.

اگر این موضوع را در زمینه بازی‌های کامپیوتری در نظر بگیریم، می‌توانیم ببینیم که این تجربه چقدر بهبود یافته و واقعی‌تر شده است. ما در حال حرکت، تعامل و فرار از هیولا هستیم و با این کار سطح تحمل ترس خود را تقویت می‌کنیم. (به همین دلیل است که برخی بازی‌ها یا فیلم‌ها دیگر برای ما ترسناک نیستند.) هرچه میزان تحمل بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توانیم در موقعیت‌های پرتنش چه در بازی و چه در دنیای واقعی خونسرد بمانیم.

تقویت سیستم ایمنی 

در مطالعه‌ای که روی 32 نفر (زن و مرد) انجام شد، مشخص شد که فیلم های ترسناک گلبول‌های سفید خون را فعال می‌کنند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن تقویت خواهد شد. در بازی‌های ترسناک ما تقریباً همان هیجان‌ها را تجربه می‌کنیم، حتی بیشتر. ضربان قلب ما بالا می‌رود و سطح تنش ما افزایش خواهد یافت.

بازی های عجیب و ترسناک راهی عالی برای تقویت سیستم ایمنی ما هستند

اما هر چه سیستم ایمنی قوی‌تر باشد، سالم‌تر خواهیم بود، بنابراین سرگرم شدن در بازی‌های ترسناک، احتمال اینکه بیمار شوید را کمتر می‌کند درست شبیه دریافت دوز روزانه ویتامین C!

کاهش وزن

ترس می‌تواند باعث کاهش وزن شود. مطالعه‌ای از دانشگاه مکنزی نشان می‌دهد که ترس می‌تواند به اندازه 30 دقیقه پیاده روی موثر باشد. هنگام تماشای یک فیلم ترسناک می توانید تا 200 کالری بسوزانید. دکتر ریچارد مکنزی، متخصص متابولیسم سلولی و فیزیولوژی معتقد است که با تند شدن نبض و پمپاژ خون سریعتر در بدن، بدن شما افزایش آدرنالین را تجربه می‌کند.

به عبارتی ترس یک آدرنالین سریع الاثر ترشح می‌کند که با کاهش اشتها و سرعت متابولیسم سریعتر مرتبط است. هر فیلم و ژانر ترسناکی این پتانسیل را دارد که به کاهش وزن شما کمک کند. چرا؟

چون همه ما این حس را تجربه کرده‌ایم که پشت آن در چیست؟ آن کمد را باز نکن! چرا به آن سمت می دوید؟ اینها اصلی‌ترین بخش‌های فیلم‌های ترسناک هستند، اما در بازی‌ها این ما هستیم که آن انتخاب‌های احمقانه را انجام می‌دهیم، بنابراین ناگفته نماند که سطح وحشت در بازی‌های ترسناک بیشتر است.

غلبه بر ترس‌هایمان

بازی‌های ترسناک به ما کمک می‌کنند تا بر ترس‌های خود غلبه کنیم. جایی که فیلم‌ها به ما اجازه می‌دهند بنشینیم و از داستان و شخصیت‌ها لذت ببریم، بازی‌ها ما را مجبور می‌کنند تا با هم تعامل کنیم، به زامبی شلیک کنیم، از قاتل دیوانه فرار کنیم یا از شر هیولا پنهان شویم. این تأثیر مثبتی بر روح دارد و به ما کمک می‌کند تا به ترس‌های واقعی خود نگاه کنیم و از آن فرار نکنیم.

محققی دانمارکی معتقد است که ما از داستان به عنوان یک «شبیه‌ساز احساسی» برای گسترش تاب آوری خود استفاده می‌کنیم. داستان‌های ترسناک واکنش‌های ما را نسبت به چیزهای وحشتناک و ترسناک نشان می‌دهند.»

بازی کارتی ترسناک به غلبه بر ترسهای واقعی زندگی کمک میکنند

البته منطقی هم هست زیرا ما نسبت به آن موضوع حساسیت زدایی می‌کنیم و در نهایت بر ترس غلبه می‌کنیم. اگر از عنکبوت‌ها می ترسید، بازی‌های آسان با موضوع عنکبوت‌ها را انجام دهید و به آرامی به بازی‌‍های ترسناک عنکبوتی بپردازید. به این کار "مواجهه درمانی" می‌گویند. در نهایت از خیال با واقعیت ارتباط برقرار می‌کنید و عنکبوت واقعی دیگر شما را نمی‌ترساند. پس بازی‌های ترسناک فقط یک راه سرگرم کننده برای غلبه بر بدترین کابوس‌های شما هستند. 

آیا بازی‌های ترسناک باعث ترویج خشونت می‌شوند؟

یکی از سوالات رایج در مورد بازی‌های خشونت آمیز این است که آیا در طول زمان منجر به ترویج خشونت می‌شوند؟حقیقت این است که تحقیقات شواهدی را نشان نمی‌دهد که انجام بازی‌های ویدیویی ترسناک منجر به حساسیت زدایی عاطفی یا بی‌رحمی نسبت به تصاویر وحشتناک و اعمال خشونت‌آمیز شود.

در یک مطالعه، شرکت‌کنندگان پس از 15 ساعت بازی ترسناک خشونت‌آمیز Dead Island در مدت سه هفته، هیچ نشانه‌ای از واکنش عاطفی کم‌رنگ یا حساسیت‌زدایی و خشونت نشان ندادند. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند چون بازی‌های ترسناک ماهیتی تخیلی و خارق‌العاده دارند، بازیکنان می‌توانند آن‌ها را از آسیب‌های زندگی واقعی و خشونت متمایز کنند.

آیا کودکان و نوجوانان می‌توانند در بازی‌های ترسناک شرکت کنند؟

بیشتر کمپانی‌های بازی‌سازی بزرگ و هیئت‌های رتبه‌بندی بازی‌ها به والدین توصیه می‌کنند که اجازه ندهید کودکان خردسال و کودکان قبل از ورود به نوجوانانی، بازی‌های ترسناک مخصوص بزرگسالان را انجام دهند. محتوای گرافیکی و آزاردهنده در این بازی‌ها عموماً برای کودکان زیر 12 تا 15 سال نامناسب است.

با این حال، در اواسط تا اواخر سال‌های نوجوانی می‌توانند شروع به کار با محتوای بزرگسالان کنند، البته به شرطی که در حد اعتدال باشد. مانند هر رسانه دیگری، والدین باید به جای اتکا به دستورالعمل‌های درجه بندی سنی، حساسیت و بلوغ فرزندشان را در نظر بگیرند. هنگامی که نوجوانان شروع به کاوش در بازی‌های ترسناک بالغ می‌کنند، نظارت و مدیریت آنها را فراموش نکنید!

بردگیم های ترسناک

تحقیقات نشان می‌دهند که گرچه بازی‌های ترسناک باعث برانگیختگی و اضطراب کوتاه‌مدت در بازیکنان می‌شوند؛ اما هیچ اثر طولانی‌مدتی بر سلامت روان نخواهند گذاشت. در یک مطالعه، شرکت کنندگانی که بازی ترسناک Resident Evil 7 را به مدت 30 دقیقه انجام دادند، ضربان قلب و اضطراب آنها در طول بازی افزایش یافت. با این حال، این نشانگرها بلافاصله پس از اتمام بازی به حالت عادی بازگشتند. مطالعات دیگر نتایج مشابهی یافته‌اند، بازی‌های ترسناک ممکن است در لحظه اضطراب را افزایش دهند، اما به نظر نمی‌رسد باعث استرس ذهنی پایدار شوند.

در ادامه به معرفی انواع بازی فکری ترسناک می‌پردازیم. همه بازی‌ها در ایران موجود هستند و همچنین می‌توانید آنها را به صورت اینترنتی از وب سایت اسباب بازی کودک پلاس خریداری کنید.

بازی مهمانخانه خونین

میپل کینگ یکی از بهترین تولید کنندگان بازی‌های فکری و رومیزی در ایران است. این شرکت اکثر بازی‌های مشهور دنیا را به فارسی برگردان کرده است. بازی مهمانخانه خونین نیز برگردانی موفق از بازی خارجی مشهور Bloody Inn است. بازی مهمانخانه خونین جزو بهترین بازی‌های استراتژیک یک تا چهارنفره است. لازم به ذکر است که این بازی مناسب گروه سنی بالای 14 سال است. 

بازی مهمانخانه خونین یکی از معروفترین بازی های ترسناک است

موضوع بازی درباره یک مهمان خانه مخوف است که مسافرانی که در این مکان شوم اقامت می‌کنند، به طرز مشکوکی توسط کادر این مهمانخانه به قتل می‌رسند، در ضمن اموال این مسافران نیز به سرقت می‌رود در این بازی هر بازیکنی که در پایان بازی بیشترین ثروت را به دست آورده باشد، برنده بازی خواهد بود.

بازی چله زمستان dead of winter 

بازی چله زمستان نیز برگردانی موف از بازی مشهور dead of winter است.بازی چله زمستان توسط گروه المپیک گیمز در ایران به فارسی برگردان شده است، جزو بازی‌های ترسناک آخرزمانی است که احساسات شما را به طرز شگفت انگیزی درگیر خواهد کرد.

بازی چله زمستان یکی از بهترین بازی های ترسناک است

بازی dead of winter مناسب گروه سنی بالای 14 سال است، سبک مشارکتی دارد و تمام اعضا باید برای برنده شدن با هم مشارکت داشته باشند.

بازی کارتی 13 سرنخ

بازی 13 سرنخ نیز یکی از بهترین بازی‌های فکری ترسناک است که توسط گروه همپایه تولید شده است. بازی کارتی 13 سرنخ مناسب گروه سنی بالای 8 سال است، درباره قتل‌های سریالی است. 

در تهران دهه 50 یک سری قتل‌های زنجیره‌ای رخ داده که شهر را وحشت و ترس گرفته است. هیچ کس جرات ندارد از خانه بیرون بیاید و جو خوفناکی در شهر حکم فرماست. شما به عنوان یک کاراگاه کاربلد باید راز این پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را کشف کنید و قاتل را شناسایی نمایید.

13 سرنخ یکی از بهترین بازی های جنایی بازار است

پس برای برنده شدن در این بازی باید سریعتر از رقبا پرونده را حل کنید و آرامش را به شهر بازگردانید!

بازی فکری آخرین گرگینه

بازی آخرین گرگینه برگردانی موفق از بازی مشهور Ultimate Werewolf توسط گروه تی تویز است.این بازی با تم آدم گرگی‌ای که دارد، مناسب گروه سنی بالای 10 سال است. یک بازی سبک مافیایی درباره روستایی کوچک که گرگینه‌ها به آن حمله کرده‌اند.

بازی فکری و ترسناک گرگینه

در این بازی باید اهالی روستا را از شر گرگینه‌ها نجات دهید. با انتخاب بازی Ultimate Werewolf در حقیقت با یک تیر دو نشان خواهید زد. چرا که شما با خرید بازی فکری آخرین گرگینه، صاحب یک بازی ترسناک و سبک مافیایی خواهید شد.

پرونده خانه وحشت

بازی House of Horrors case پرونده خانه وحشت نیز یکی از بازی‌های رومیزی ترسناک است که توسط دهکده بردگیم تولید شده است. این بازی محبوب مناسب گروه سنی بالای 16 سال است.

بازی ترسناک خانه وحشت

House of Horrors case مناسب افرادی است که شیفته بازی‌های معمایی و بردگیم‌هایی با ژانر کاراگاهی هستند. موضوع از این قرار است که ساکنین محله طی گذارشی به اداره پلیس، خبر از وقوع اتفاقاتی عجیب و غریب در یکی از خانه‌های محل می‌کنند. با ورود به آن خانه شما شاهد سه جسد، یک فرد بیهوش خواهید بود. البته فقط این نیست، در این پرونده یک نفر گم شده و دو نفر هم متواری شده‌اند. حال باید با سرنخ‌های موجود پرونده را حل کنید و بفهمید چه اتفاقی افتاده و قاتل چه کسی است؟

آیا بازی‌های ترسناک باعث پرخاشگری یا خشونت می شوند؟

تحقیقات نشان می‌دهند که هیچ ارتباطی بین بازی‌های ترسناک و پرخاشگری یا خشونت در دنیای واقعی وجود ندارد. در واقع، یک مطالعه طولی نشان داد که انجام بازی‌های خشونت‌آمیز در دوران کودکی با خشونت یا پرخاشگری نوجوانان در اواخر دوره نوجوانی مرتبط نیست!

آیا بازی‌های ترسناک می‌توانند برای سلامت روان مفید باشند؟

بازی‌های ترسناک با برانگیختن واکنش‌های احساسی در بازیکنان، امکان پردازش احساسی را فراهم می‌کنند که می‌تواند به تنظیم خلق و خوی کمک کن

بازی های ترسناک چه کمکی به ما میکنند؟

تقویت سیستم ایمنی ،کاهش وزن،غلبه بر ترس‌هایمان،ترس به ما کمک می‌کند تا با آن مقابله کنیم

آیا بازی‌های ترسناک باعث ترویج خشونت می‌شوند؟

حقیقت این است که تحقیقات شواهدی را نشان نمی‌دهد که انجام بازی‌های ویدیویی ترسناک منجر به حساسیت زدایی عاطفی یا بی‌رحمی نسبت به تصاویر وحشتناک و اعمال خشونت‌آمیز شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)