تأثیر اسباب بازی بر توسعه مهارت های کودکان

تأثیر اسباب بازی بر توسعه مهارت های کودکان
در این مقاله، تأثیر اسباب بازی بر توسعه مهارت های کودکان را بررسی می کنیم و به اثراتی که انواع اسباب بازی بر رشد مهارت های شناختی و حرکتی کودک دارند، می پردازیم.

حتماً می دانید که اسباب بازی ها تأثیر فراوانی بر رشد و توسعه مهارت های کودکان دارند. انواع اسباب بازی علاوه بر جنبه سرگرمی، می توانند موجب افزایش فعالیت بدنی کودک شوند، استرس او را کاهش دهند و نکات مفیدی را به او آموزش بدهند. والدین و مربیان کودک هم باید فرزندان را به بازی با اسباب بازی های استاندارد تشویق کرده و با آگاهی کامل، اسباب بازی های مناسب سن را در اختیار آنها بگذارند.

کودکان در هر سنی از بازی با اسباب بازی‌ ها و نقش‌ های متنوعی که در بازی‌ های ساختگی خود ایفا می‌ کنند، لذت می‌ برند. در واقع، اسباب‌ بازی ‌ها، فرصت‌ های یادگیری را به کودکان ارائه می دهند تا بتوانند مهارت‌ هایی را یاد بگیرند که برای سنین بزرگسالی مفید باشد. در این مقاله از فروشگاه اسباب بازی کودک پلاس، تأثیر اسباب بازی بر توسعه مهارت های کودکان را بررسی می کنیم و به اثراتی که انواع اسباب بازی بر رشد مهارت های شناختی و حرکتی کودک دارند، می پردازیم.

 

تأثیر اسباب بازی بر رشد کودک

بازی کردن نه تنها قسمت عمده ای از زندگی خردسالان و کودکان را به خود اختصاص می دهد، بلکه بر رشد خلاقیت و هوش آنها تأثیر مستقیم دارد. کودک از ماه های اولیه تولد، به کمک بازی شروع به کشف هویت خود می کند و ذهن او به واسطه نگاه کردن به محیط اطراف، به طور مرتب در حال گسترش است.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر بازی و اسباب بازی در رشد خلاقیت کودک مقالهای با همین عنوان تهیه کرید که می توانید اینجا مطالعه کنید

بازی با محصولات استاندارد، حس مسئولیت پذیری کودک را به شکل چشمگیری افزایش می دهد و او را آماده ورود به جامعه خواهد کرد. بر اساس مطالعات انجام شده، اسباب بازی های نقش آفرین تأثیر مهمی بر رشد و تکامل ذهنی و جسمی کودکان دارند و آنها را به سوی انتخاب مسیر درست در آینده هدایت می کنند. بنابراین، مناسب است که در زمان خرید اسباب بازی برای کودکان به نقش تربیتی آنها هم توجه کنیم.

اسباب بازی ها بر روی رشد کودکان اثر دارند

از طرف دیگر، بهتر است والدین زمان خرید اسباب ‌بازی به سن و میزان درک کودک نسبت به محیط پیرامون خود توجه کرده و مناسب ترین گزینه ها را برای بازی و سرگرمی فرزندانشان تهیه کنند. مثلاً، برای کودکان زیر سه سال نباید بازی هایی که از قطعات کوچک تشکیل شده اند را خریداری کرد. چون احتمال دارد کودکان در این سنین هر شی کوچکی را وارد دهان خود کنند. به همین دلیل است که دقت به ایمنی اسباب ‌بازی ‌ها برای کودکان و خردسالان موضوع مهمی است.

 

اسباب بازی های موثر در توسعه مهارت کودکان

در ادامه شما را با انواع گوناگون اسباب بازی های نقش آفرین در توسعه مهارت های کودکان آشنا می کنیم:

- اسباب بازی های مرتبط با مشاغل مختلف

- اسباب بازی های فانتزی در قالب شخصیت های کارتونی

- اسباب بازی های واقعی

 

- اسباب بازی های مرتبط با مشاغل مختلف

این مدل اسباب بازی ها، کودکان را با شغل های مختلف آشنا می کنند و ابزار مناسبی برای تقویت تخیل کودک بوده و می توانند در آینده شغلی او مؤثر باشند.

اسباب بازی مرتبط با مشاغل جهت آشنایی کودکان با مشاغل

از این نمونه اسباب بازی ها می توان به اسباب بازی های مرتبط با پزشکی، ماشین های آتش نشانی، ماشین پلیس و غیره اشاره کرد.

 

- اسباب بازی های فانتزی در قالب شخصیت های کارتونی

در این مدل اسباب بازی ها بیشتر از شخصیت های کارتونی مثل سوپرمن، بتمن، شاهزاده ها و غیره استفاده می شود. کودک به وسیله این اسباب بازی ها، خود را به جای آنها می گذارد که این موضوع می تواند راه مناسبی برای تشخیص نکات خوب و بد زندگی باشد.اسباب بازی های مرتبط با شخصیت های کارتونی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسباب بازی شخصیت های کارتونی می توانید دو مقاله "اسباب بازی شخصیت های کارتونی محبوب؛دخترانه" و "اسباب بازی شخصیت های محبوب؛ پسرانه" را بخوانید

- اسباب بازی های واقعی

این مدل اسباب بازی ها مهارت های زندگی را به شکل واقعی به کودک یاد می دهد و علاوه بر سرگرم کردن، در یادگیری او هم نقش بسزایی دارد.

 تأثیر مثبت اسباب بازی بر مهارت کودکان ثابت شده است

 از این نمونه اسباب بازی ها باید به انواع لگوها و بازی های ساخت و ساز اشاره کرد.

برای آشنایی با لگو و انواع آن مقاله "راهنمای جامع خرید لگو دخترانه و پسرانه" را بخوانید

تأثیر انواع اسباب بازی بر توسعه مهارت های شناختی و حرکتی کودکان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، کودکان بیش از هر چیز از راه بازی کردن رشد می کنند و به واسطه بازی کردن است که مجموعه کاملی از مهارت های لازم برای زندگی را یاد می گیرند. در ادامه به این موضوع می پردازیم که چگونه انواع اسباب بازی می تواند در آینده کودک نقش داشته باشد و بر مهارت های او اثر بگذارد.

 

تأثیر اسباب بازی بر توسعه مهارت ‌های حرکتی کودک

یکی از مهم ترین فواید بازی با اسباب بازی ها، تأثیر آنها بر رشد و توسعه مهارت های حرکتی کودکان است. بازی با انواع اسباب بازی به کودک کمک می کند توانایی های حرکتی خود را تقویت کند.

 مهارت های حرکتی کودکان را میتوان با اسباب بازی های مناسب برای فضضای باز بهبود داد

 حتی پریدن از روی یک چوب، یا بازی با توپ و ضربه زدن به آن در رشد مهارت حرکتی کودک نقش دارد.

 

تاثیر اسباب بازی بر بلوغ عاطفی کودک

غیر از مهارت های حرکتی، کودک باید از لحاظ عاطفی و احساسی در یک محیط امن پرورش پیدا کند. برخی اسباب بازی ها نقش مهمی در القای حس امنیت به کودکان دارند. حتماً می دانید که خیلی از بچه ها، هنگام خواب اسباب بازی یا عروسک محبوب خود را در آغوش گرفته و می خوابند، یا هنگام بیرون رفتن از منزل آنها را با خود می برند. بنابراین، اسباب بازی ها هستند که شیوه تعامل کودکان با احساساتشان را به نمایش می گذارند.

زمانی که فرزند شما، اسباب بازی مورد علاقه خود را با خود هر جایی می برد، در حقیقت نوعی از برقراری ارتباط را تمرین می کند که این موضوع بر بلوغ عاطفی او تأثیر مثبتی خواهد داشت.

یکی از بهترین اسباب بازی هایی که برای پرورش بلوغ عاطفی کودک پیشنهاد می دهیم، عروسک چشم درشت پستونک دار موزیکال حرکتی مدل BL-224 است که می توانید آن را از سایت کودک پلاس تهیه کنید.

 

تأثیر اسباب بازی بر بهبود تفکر خلاق کودک

اکثر کودکان بازی های خلاقانه ای را با وسایلی که در دسترسشان قرار دارد، انجام می دهند. حتی نیازی به اسباب بازی هم نیست، گاهی یک جعبه خالی هم می تواند فرزند شما را به مدت طولانی سرگرم کند. حتی همین وسایل ساده هم نیروی تخیل کودک را تقویت می کند.

اما هنگام بازی با اسباب بازی ها، بحث از سرگرمی صرف فراتر می رود و کودک در قالب نقش های مختلف شروع به بازی می کند. به عنوان مثال، وقتی در حال غذا دادن به عروسکش است، خود را یک والد می بیند که نقش مهمی در خانواده ایفا می کند. و یا موقع بازی با لگوها، بلوک های اسباب بازی را به خانه کرده و تلاش می کند از خانواده خیالی خود محافظت کند.

 بچه ها با اسباب بازی هایشان بزرگ می شوند

 در حقیقت، کودک با این نوع بازی کردن، در تلاش است تا دنیای پیرامون خود را درک کرده و دید خود را گسترش دهد. علاوه بر این، کودک خود را در موقعیت های مختلف قرار می دهد و سناریوهای متنوعی را کنار هم می چیند. این موقعیت ها و سناریوها، به دختربچه ها و پسربچه ها کمک می کند تا مهارت های تفکر خلاق خود را بهبود دهند.

ساختنی لگو کلاسیک 404 قطعه BT، یکی از محصولاتی است که به تقویت تفکر خلاق کودکان کمک شایانی خواهد کرد.

 

تأثیر اسباب بازی بر توسعه مهارت های مورد نیاز آینده

اسباب بازی ‌های مختلف مهارت‌ های شناختی گوناگونی را به کودک شما آموزش می‌ دهند. مثلاً، بازی های رومیزی به پسربچه ها و دختربچه ها کمک می کند تا تمرکز و حافظه خود را تقویت کنند. و یا محصولاتی مانند انواع لگوها و بلوک‌ های خانه سازی توانایی حل مسئله را در کودکان پرورش می دهند.

تاثیر اسباب بازی بر توسعه مهارت های آینده

همه این اسباب بازی ها باعث می شوند که کودک قبل از ورود به مدرسه و یادگیری ریاضی و زبان انگلیسی و غیره، این مهارت ها را به شیوه ساده تری آموزش ببیند و برای مباحث پیچیده تر آماده شود.

 

تأثیر اسباب بازی بر توسعه مهارت های اجتماعی کودک

همه پدر و مادرها علاقه دارند تا فرزندان خردسالشان توانایی برقراری ارتباط با همسالان خود را یاد بگیرند. پیشنهاد می کنیم نگران این موضوع نباشید، چرا که کودکان با کمک اسباب بازی ها این مهارت را تا حدی آموزش می بینند.

تاثیر اسباب بازی بر فعالیت اجتماعی کودکان

همچنین، موقع روبرو شدن با بقیه بچه ها، مهارت هایی مثل احترام، همکاری کردن و به اشتراک گذاشتن را هم یاد خواهند گرفت.

 

جمع بندی

از آنجا که پرورش کودک بر پایه اطلاعات دریافتی او از محیط اطرافش شکل می گیرد، اسباب بازی ها وسایل بسیار مهمی در فرآیند رشد و توسعه مهارت ها و شخصیت او خواهند بود. کودکان از طریق بازی با اسباب بازی های استاندارد و ایمن که با سن آنها هم تناسب داشته باشد، مهارت های گوناگونی را یاد می گیرند.

در این مقاله به تأثیر اسباب بازی بر توسعه مهارت های کودکان پرداختیم و تلاش کردیم نقش مدل های مختلف اسباب بازی بر توسعه مهارت های شناختی و حرکتی کودکان را بررسی کنیم. دختربچه ها و پسربچه های دلبند شما با در اختیار داشتن اسباب بازی های مفید می توانند اعتماد به نفس خود را تقویت کرده و آماده ورود به جامعه و برقراری ارتباط با دیگران شوند. به خاطر داشته باشید که اسباب بازی‌ ها مجموعه دانش ها و توانایی هایی را به کودکان می آموزند که بدون شک در زندگی آینده، به کارشان خواهد آمد.

اسباب بازی های چگونه بر توسعه مهارت های کودک تاثیر دارند؟

اسباب بازی ها علاوه بر جنبه سرگرمی، موجب افزایش فعالیت بدنی کودک می شود. استرس را کاهش  می دهند و می توانند راهی برای آموزش کودکان باشند

اسباب بازی های موثر در توسعه مهارت کودکان کدامند؟

اسباب بازی مشاغل، اسباب بازی های فانتزی و شخصیت های کارتونی، اسباب بازی های واقعی

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)