چگونه از کودکان در برابر اخبار بد محافظت کنیم؟

چگونه از کودکان در برابر اخبار بد محافظت کنیم؟

اخبار بد و تاثیرات آن بر روی کودکان

کرونا، تاثیرات تورم بر روی وضعیت معیشتی مردم، آنفولانزا یا بیماری‌های جدید دیگر که در فصل سرما به سراغ ما می‎آیند و اعتراضات اخیر، از موضوعات ترند این روز‌های اخبار و فضای مجازی هستند که می‎توانند تاثیرات منفی زیادی بر روی کودکان داشته باشند. تاثیر اخبار این اتفاقات بر کودکان چگونه است؟ آیا می‌توانیم به‌عنوان یک پدر یا مادر تاثیر اخبار بد بر روی کودکان را کم کنیم؟

کودکان را از اخبار دور کنیم یا به آنها آگاهی دهیم؟

در دنیایی که پر شده از اخبار منفی، همه پدرومادرها می‌خواهند تا حدی که بشود از تاثیر اخبار بد بر روی کودکان کم کنند؛ اما این کار را باید با دور کردن کودکان از اخبار انجام دهیم؟ یا با آگاهی دادن درست؟ یا با محدود کردن دسترسی به اخبار؟ تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا پاسخ این سوالات را بخوانید.

والدین باید از تاثیر گذاری اخبار بد بر روی کودکان خود جلوگیری کنند

آیا اساسا باید در مورد اخبار بد و وقایع خشونت بار با کودکانمان صحبت کنیم؟

در هر جمعی، زمانی که موضوع تاثیر اخبار بد بر روی کودکان پیش کشیده می‌شود، اولین سوالی که به ذهن همه ما می‎رسد این است که آیا بهتر نیست که به‎طور کلی راجع‎به وقایع خشونت‎‌آمیز با کودکان صحبت نکنیم؟ در همین ابتدا باید با یک حقیقت کنار بیایم؛ این که هیچ پدر یا مادری نمی‎تواند فرزندش را داخل یک حباب بدون اخبار بد نگه دارد.

با توجه به اعتراضات و اتفاقات غم‎انگیز اخیری که در کشور در حال رخ دادن است، درصد زیادی از کودکان از خبرها با اطلاعاند و می‌دانند چه خشونت‎هایی در حال رخ دادن است. حتی برخی از کودکان خودشان شاهد این حوادث و اتفاقات هستند. بنابراین بهتر است با استراتژی درست با کودکان صحبت کنید. اما چگونه باید تاثیر اخبار بد بر سلامت روان کودکان را کنترل کرد؟

نکته مهمی که اینجا وجود دارد این است که اگر کودک شما زیر شش سال است و همچنین شما این امکان را دارید که او را از اخبار اتفاقات اخیر دور نگه دارید، حتما این کار را انجام دهید؛ چون از دیدگاه روانشناسانه، کودکان زیر شش سال نباید اخبار بشنوند.

اگر کودکتان بین سن 6 تا 10 است، سعی کنید اخبار را به‌شکل تیترگونه به او بگویید. یعنی تا حد امکان سعی کنید از توضیح جزئیات چه به‌صورت تشریحی و چه بصری پرهیز کنید. از سن بالای ده سال، توضیح دادن برخی از اخبار به کودکان ضروری است. بنابراین حواس‌تان باشد که کودکتان اخبار را از خودتان بشنود و به‌شیوه اشتباهی در معرض اخبار قرار نگیرد.

چطور باید در مورد اخبار بد و وقایع خشونت بار در اعتراضات اخیر با کودکمان صحبت کنیم؟

با توجه به شرایط گفته شده در قسمت بالا، اگر کودکتان در سنی است که می‎توانید با او درباره وقایع خشونت‎بار اخیر کشور صحبت کنید، بهتر است این کار را با استراتژی مناسبی انجام دهید. البته باید بدانید که یک شاه‌کلید برای تمامی در‌ها وجود ندارد. کودکان پیچیدگی‎های خاصی دارند که باید با توجه به شخصیت و ویژگی‌هایشان با آن‎ها صحبت شود. اما یک سری نکات هستند که مکالمات سخت با کودکان را برای شما آسان می‎کند.

اولین کاری که باید برای صحبت کردن با کودکتان انجام دهید، این است که از دنیای احساسات او باخبر شوید. کودکان امروزی بسیار باهوش هستند و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، روزانه اطلاعات زیادی دریافت می‎کنند و با توجه به اتفاقات اخیر، احتمال این که استرس و ترس از دست دادن عزیزان در کودکتان زیاد شده باشدُ وجود دارد.

کودکان معمولا بلد نیستند احساسات نگرانی و ترس خود را بروز دهند؛ به همین جهت شاید در ظاهرشان متوجه نشوید که چقدر نگران وضعیت کشور و عزیزان‎شان هستند. اما می‎توانید با مشاهده کردن رفتارهای دیگر مانند نقاشی‌هایشان یا خشونت‌های گاه‌و‌بی‌گاهشان متوجه شوید که فشارهای احساسی زیادی را تحمل می‏کنند.

از صحبت کردن دوری نکنید

اتفاقاتی نظیر اعتراضات و درگیری‎های داخلی، چیزی نیست که از چشم کودک پنهان بماند؛ بنابراین بهتر است از صحبت کردن دوری نکنید. اگر کودکتان در جریان اتفاقات است، صحبت نکردن شما تنها باعث مضطرب شدن او می‎شود. پس سعی‌تان را بکنید تا به صادقانه‎ترین شکل ممکن، هدف و دلیل اعتراضات اخیر را بازگو کنید. البته که با توجه به سن او باید سانسورهای مورد نیاز را نیز اعمال کنید. در نهایت این کار می‎تواند از تاثیر اخبار بد بر روی کودکان کم کند.

مستقیما صحبت کنید تا احساس ترس را از بین ببرید

در صحبت با کودکتان سعی نکنید به این شکل باشید: «آره عزیزم این اتفاقات به خاطر به دست آوردن حقوق اولیه انسانه.» به جای این جمله، جملات ساده و قابل‌فهم به‌کار ببرید. مثلا به‌راحتی بگویید که این اعتراضات به دلیل خشونت علیه زنان است. صحبت‎هایی به این شکل، تصور درست‎تری برای کودک  ایجاد می‎کنند. به این صورت از تاثیر اخبار بد بر روی کودکان کاسته می‎شود.

کودک را مشتاق به سوال پرسیدن کنید

گاهی اوقات پدرومادرها می‎ترسند که کودکشان سوال‎های سخت و مفهومی بپرسد و آنها نتوانند جواب دهند چون او زیادی کوچک است! اما زمانی که با کودکتان صحبت می‎کنید، احتمالا با ده‎ها سوال‎ها روبرو هستید که باید برای برطرف کردن اضطراب کودک به آنها پاسخ دهید. این کار باعث کم‎تر کردن تاثیر اخبار بد بر روی کودکان می‎شود.

در نظر داشته باشید که در نهایت باید با توجه به شخصیت فرزندتان، تاثیر اخبار و وقایع خشونت بار بر کودکان را کنترل کنید.

علائم و اثرات اخبار بد بر روی کودکان کدام است؟

در صورتی که فرزندتان به‌شیوه بدی با اخبار و وقایع تلخ روبرو شود، ممکن است تاثیر اخبار بد به‌قدری بالا برود که برای رفع کردن آن‎ها نیاز به جلسات روانشناسی متعدد داشته باشد. تاثیر اخبار بد بر روی کودکان زمانی که به شیوه مناسبی با آن‎ها روبرو نشده باشند، می‌تواند نحوه‎ شکل گیری شخصیت کودک را تغییر دهد. ترس، استرس و اضطراب از مهم‏ترین عواملی هستند که در روحیه کودک تاثیر منفی می‎گذارند. در نتیجه، نحوه رسیدن اخبار بد به کودکان باید به بهترین شکل مدیریت شود. 

رو به رو شدن فرزند شما با اخبار بد می تواند بر شکل گیری شخصیت آن ها تاثیر گذار باشد

زمانی که کودکان، کنترل‌نشده با اخبار بد روبرو شوند، می‎توانند دچار مشکلات عصبی و مشکلات دیگری مانند کمبود خواب شوند. از دیگر مضرات اخبار بد روی روان کودکان باید به شب ادراری و کابوس‎های وحشتناک اشاره کرد. همچنین اگر نحوه دریافت اخبار را توسط کودکان‎تان کنترل نکنید، ممکن است در طولانی مدت با اضطراب‎های مختلفی روبرو شوند.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه‏های معتبر آمریکا، کودکان به‎راحتی می‎توانند اضطراب‎هایی مانند اضطراب از دست دادن خانواده و استرس پس از سانحه یا Post-traumatic stress را در ذهن خود پرورش دهند.

نقش بازی و اسباب بازی در کاهش استرس از دیدگاه روان‌شناسانه

بازی کردن با اسباب بازی و همراه والدین، راهی برای کم کردن تاثیر اخبار بد بر روی کودکان است. این کار به کودک اجازه می‌دهد تا احساسات خود را در حالتی امن بروز دهد. شما نیز می‎توانید کودک را همراهی کنید تا احساساتش را درک و با او همدلی کنید.

بازی کردن با اسباب‌بازی، تاثیر اخبار بد بر روی کودکان را پایین می‎آورد!

از نظر روانشناسی کودکان هنگام بازی کردن یاد می‎گیرند که چگونه احساسات مختلف‌شان را کنترل کنند و همچنین این بازی‎ها موقعیتی عالی برای ابراز احساسات انباشته شده هستند. با قرار گرفتن در یک بازی کودکانه، آن‎ها می‎توانند با یک دیدگاه متفاوتی احساسات‌‌شان را مشاهده کنند و از این رو نتیجه‌گیری بهتری برای ابراز کردن آن احساسات داشته باشند.

با بازی کردن با کودکان‎ خود می‎توانید یک ارتباط محکم‎تری را بین‎تان ایجاد کنید. در این صورت آن‎ها احساس راحت‎تری برای ابراز احساسات منفی خود می‎کنند. از این رو احساسات کودکان درونش دفن نمی‎شوند، که اگر این اتفاق بیفتد تاثیرات منفی زیادی در رفتارهای او مشاهده می‎کنید.

از دیگر تاثیرات مثبت بازی کردن با اسباب بازی برای کودکان می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کودک‌تان هنگام بازی در شرایط مختلفی قرار خواهد گرفت و قدرت تصمیم‌گیری خود را افزایش می‌دهد
  • هوش هیجانی و خلاقیت کودک هنگام بازی کردن افزایش پیدا می‎کند
  • ابراز احساسات به‎ شیوه درست را در بازی کردن یاد می‎گیرد
  • کودکان در بازی کردن یاد می‎‌گیرند که چگونه مسئولیت‌پذیر بهتری باشند
  • احترام به یکدیگر و همدلی نیز از مزایایی است که کودک با بازی کردن از آن بهره‎مند می‎شود
  • بازی کردن اعتماد به نفس کودکتان را بالا می‎برد
  • بچه‌ها در بازی کردن می‎توانند توانایی‎های خود را بهتر مشاهده کنند
  • بچه‌ها با بازی کردن می‎توانند مهارت اجتماعی خود را نیز تقویت کنند تا در آینده بتوانند عملکرد بهتری در مدرسه، دانشگاه و محل کار داشته باشند.
  • احترام به یکدیگر و همدلی نیز از مزایایی است که کودک با بازی کردن از آن بهره‎مند می‎شود
  • بازی کردن اعتماد به نفس کودکتان را بالا می‎برد
  • بچه‌ها در بازی کردن می‎توانند توانایی‎های خود را بهتر مشاهده کنند
  • بچه‌ها با بازی کردن می‎توانند مهارت اجتماعی خود را نیز تقویت کنند تا در آینده بتوانند عملکرد بهتری در مدرسه، دانشگاه و محل کار داشته باشند

مواجه شدن با اخبار بد و قایع خشونت بار می تواند باعث مضطرب شدن فرزند شما شود

استرس و اضطراب یکی از طبیعی ترین حالت روحی انسان در مواجهه با اخبار بد و قایع خشونت بار است.استرس و اضراب ناشی از شندیدن یادیدن وقایع خشونت بار در کودکان چند برابر بزرگسالان میباشد آثار مخرب ناشی ازاین وقایع باعث تولید و عرضه انواع مختلفی از محصولات و تکنیک های موثر در کاهش یا مدیریت استرس شده است.فیجت و اسلایم از جمله این محصولات می باشد که هم در بزرگسالان و هم در کودکان طرفداران خود را دارد ما در فروشگاه کودک پلاس koodakplus انواع مختلفی از این محصولات عرضه کرده ایم که در ادامه به معرفی این محصولات میپردازیم:

اسلایم

اسلایم را می‌توان یکی دیگر از ایده‌ال‌ترین و البته بهترین مدل‌های فیجت ضد استرس در نظر گرفت که طی چند سال گذشته وارد بازار شده است. اسلایم در واقع شکلی مشابه خمیر دارد. با این تفاوت که ساختار آن‌ کاملاً منسجم و به هم چسبیده است؛ لذا بر روی سطوح باقی نمی‌ماند.

همین عامل باعث شده تا بسیاری آن را مایع به هم پیوسته بدانند. این ساختار منحصر به فرد اجازه می‌دهد تا بازی کردن با آن توجه کودکان را به سمت خود جلب کرده و آنها را از عامل استرسشان دور کند.

فیجت

فیجت و انواع مختلف آن با پسوند ضد استرس عجین شده است چرا که از کاهش استرس یا مدیریت آن از کاربردهای این محصول می باشد.این محصولات باعث تخلیه تنش درونی افراد شده و از این رو تا حدی ارامش را به افراد بر میگرداند.

فیجت انواع مختلفی دارد که در ادامه به شرح و عملکرد آنها خواهیم پرداخت:

پاپیت؛را می‌توان یکی از انواع رایج فیجت ضد استرس در بازار دانست. این دسته از محصولات حباب‌های یک‌طرفه‌ای هستند که به‌صورت ردیفی بر روی یک سطح سیلیکونی قرار گرفته‌اند.

افراد می‌توانند با فشار دادن این حباب‌ها، خود را سرگرم کرده به نحوی تنش‌های درونی‌شان را تخلیه کنند. همین عامل باعث شده تا این فیجت، محبوبیت قابل توجهی در بین کودکان داشته باشد.

اسپینر؛  یکی دیگر از انواع فیجت های ضد استرس است. این وسیله بی‌نظیر در واقع یک بلبرینگ کوچک است که افراد می‌توانند با چرخاندن آن، سرگرم شده به نحوی حواسشان از عامل استرس‌زا، پرت شود. این وسیله بی‌نظیر در طی چند سال گذشته توانسته محبوبیت قابل توجهی را میان کاربران به دست بیاورد.

نرمالو یا توپ ضد استرس را می‌توان یکی دیگر از انواع فیجت ضد استرس موجود در بازار دانست. این وسیله بی‌نظیر در حقیقت ساختاری نرم و اسفنجی دارد. گاهی اوقات این توپ در داخل یک ساختار توری قرار می‌گیرد.

بازی با توپ ضد استرس می تواند تنش های درونی شما را کاهش دهد

این توپ به شکل معجزه‌آسایی نرم بوده و افراد با فشار دادن آن می‌توانند تنش درونی خود را تخلیه کرده و همین عامل به نحوی موجب غلبه بر استرسشان می‌شود. این مزیت باعث شده تا در طی چند سال گذشته، انواع گوناگونی از آن تولید شود.

آیا اساسا باید در مورد اخبار بد و وقایع خشونت بار با کودکانمان صحبت کنیم؟

اگر بخواهیم در یک جمله به این سوال جواب دهیم باید بگویی بستگی دارد به سن فرزند شما
اگر کودک شما زیر شش سال است و همچنین شما این امکان را دارید که او را از اخبار اتفاقات اخیر دور نگه دارید، حتما این کار را انجام دهید؛ چون از دیدگاه روانشناسانه، کودکان زیر شش سال نباید اخبار بشنوند

نقش بازی و اسباب بازی در کاهش استرس از دیدگاه روان‌شناسانه

در یک کلام؛بازی کردن با اسباب‌بازی، تاثیر اخبار بد بر روی کودکان را پایین میآورد!

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)