روانشناسی رشد کودکان 3 ساله، 4 ساله و 6 ساله

روانشناسی رشد کودکان 3 ساله، 4 ساله و 6 ساله
در این مقاله ضمن بیان اهمیت روانشناسی رشد در کودکان، نکات مهمی در زمینه ویژگیهای کودکان و نحوه رشد آنها در سنین 3،4و 6 سالگی بیان خواهیم کرد

همانطور که می دانید، شیوه تربیت فرزندان و نحوه رفتار با آنها در دوران کودکی شخصیت آنها را شکل داده و پایه ریزی می کند. روانشناسی رشد کودک اشاره می کند که والدین نقش بسیار مهمی در پرورش فرزندان دارند و باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند. خردسالانی که با شیوه صحیح در فضای خانواده تربیت می شوند، مهارت های مختلف را به خوبی یاد گرفته و در بزرگسالی با مشکلات کمتری روبرو خواهند شد. به همین دلیل است که آگاهی از روانشناسی رشد کودک از جمله روانشناسی رشد کودک سه ساله، روانشناسی رشد کودک چهار ساله و روانشناسی رشد کودک شش ساله می تواند راهنمای جامعی برای تعلیم و تربیت فرزندان شما باشد.

روانشناسی رشد کودک؛یکی از شاخه های مهم علم روانشناسی است که در آن به بررسی تحولات و تغییرات انسان در دوران کودکی می پردازد.در روانشناسی رشد کودک، هم به جنبه ارثی و ژنتیکی و هم به جنبه محیطی و نقش آنها در تغییر و تحولات کودکان در نظر گرفته می شود.

در ادامه و با توجه به اهمیت روانشناسی رشد کودک، مطالب مهمی درباره ویژگی های کودکان و نحوه رشد آنها در سنین سه، چهار و شش سالگی را برای شما جمع آوری کرده ایم. با خواندن ادامه مطلب با کودک پلاس همراه باشید.

روانشناسی رشد کودک 3 ساله

بر اساس روانشناسی رشد، کودکان از حدود سه سالگی با واژه های جدید آشنا می شوند و مهارت های زبانی و تخیل آنها به شکل چشمگیری تقویت می شود. در این سن فرزندان شما به داستان سرایی و بازی علاقه پیدا می کنند و برقراری ارتباط با اطرافیان را یاد می گیرند. کودک در این سن شنیدن داستان را دوست دارد و شاید مجبور شوید یک داستان را بارها برای کودک بخوانید. به این ترتیب دایره لغات فرزند شما در سه سالگی هر روز وسیع تر می شود. همچنین، گفتگو و صحبت کردن با کودک هم بسیار مهم است زیرا به او کمک می کند نکاتی مثل ساختار جمله، ضمیر و زمان ها را یاد بگیرد و به شکل درست استفاده کند. علاوه بر این، بچه ها در این سن تلاش می کنند احساسات خود را کنترل کرده و کارهای درست را از کارهای نادرست تشخیص دهند.

در روانشناسی رشد کودک سه ساله می خوانیم که کودک در این دوران تحرک بیشتری خواهد داشت و در زمان راه رفتن و دویدن می تواند کنترل بهتری روی مسیر حرکت خود داشته باشد. حتی شاید بتواند روی پنجه پا راه برود و یا لی لی کند. احتمالاً فرزند شما می تواند در سن سه سالگی از پله ها بالا برود، توپ را به سمت بالا پرتاب کند و یا توپ را با پاهای خود شوت کند. در این سن بهتر است کودک خود را به پارک ببرید و علاوه بر این که مراقب او هستید، به او کمک کنید تا مهارت های خود را پرورش دهد.

در ماه های سه سالگی، کودک شما باید غذا خوردن با قاشق را بلد باشد، بتواند دست های خود را شسته و خشک کند، و بیشتر مراحل لباس پوشیدن را خود به تنهایی انجام دهد. از آنجا که نقش والدین در روانشناسی رشد کودک اهمیت زیادی دارد، شما هم باید به او اجازه بدهید تا انجام دادن مستقل این کارها را یاد بگیرد تا بتواند پس از مدتی کارهای خود را به تنهایی انجام دهد.

نقاشی باعث تقویت سرعت کودک سه ساله می شود.

یکی دیگر از موضوعاتی که در روانشناسی رشد کودک سه ساله به آن اشاره شده این است که مهارت های اجتماعی و شناختی فرزند شما در این دوران پرورش پیدا می کند و به این منظور باید فرصت بازی با بقیه همسالان را برای او فراهم کنید تا با هم به بازی کردن بپردازند. در این سن روش بازی کردن کودک به طور دائم تغییر می کند، گاهی به سراغ نقاشی می رود و می تواند مداد رنگی یا مداد شمعی را محکم تر در دستانش نگه دارد و اشکال مشخص تری بکشد. نقاشی کردن باعث تقویت سرعت کودک سه ساله می شود و برای آموزش نوشتن در سال های بعد به او کمک خواهد کرد. فعالیت های دیگری مثل خمیربازی، شن بازی، رنگ آمیزی و یا آشنایی با آشپزی هم برای رشد صحیح فرزند سه ساله شما مفید خواهند بود.

البته باید به خاطر داشته باشید که بعضی از بچه ها پیش از رسیدن به سن سه سالگی این مهارت ها را یاد می گیرند و برخی دیگر، بعد از سه سالگی از پس انجام کارهایی که گفته شد بر می آیند. در نتیجه آشنایی با روانشناسی رشد کودک، به ویژه روانشناسی رشد کودک سه ساله به شما کمک می کند تا نسبت به مراحل رشد فرزند خود آگاهی داشته باشید و در صورت وجود هر نوع مشکلی با روانشناس کودک و یا پزشک اطفال مشورت نمایید.

روانشناسی رشد کودک 4 ساله

با توجه به روانشناسی رشد؛ مهارت های حرکتی کودک چهار ساله تا حد زیادی شبیه به بزرگسالان است و می تواند در یک مسیر مستقیم راه برود، از پله ها به راحتی بالا و پایین برود و یا با توپ به خوبی بازی کند. فعالیت های فیزیکی در سن چهار سالگی به کودکان کمک می کند تا مهارت های شناختی و اجتماعی بهتری داشته باشند. علاوه بر این، خرید اسباب بازی فکری هم خلاقیت کودکان در این سن را تقویت خواهد کرد. متخصصان کودک اعتقاد دارند که اگر کودک چهار ساله نتواند بدون کمک از پله ها بالا برود، یا نتواند بدود، این موضوع می تواند یک نشانه باشد و باید به متخصص اطفال مراجعه کرده و این مسئله را با او در میان بگذارید. البته این اتفاق می تواند به دلیل محرک هایی باشد که کودک با آنها روبرو می شود.

"در نتیجه والدین باید به محیط و شرایط موقعیتی فرزند خود توجه داشته باشند: آیا کودک شما به اندازه کافی اسباب بازی دارد؟ آیا زمان مناسبی را با کودکان دیگر سپری می کند؟ چون دستیابی به این مهارت ها فقط به توانایی کودک بستگی ندارد و باید با محرک و انگیزه در کودک همراه باشد تا مراحل رشد کودک به خوبی طی شود."

 فعالیت فیزیکی کودک چهار ساله به تقویت مهارت اجتماعی او کمک خواهد کرد.

از طرف دیگر و بر اساس روانشناسی رشد کودک چهار ساله، می تواند حرکات ظریف تری با دستان خود انجام دهد و مکعب ها را به شکل یک برج روی هم قرار بدهد و یادگیری مفهوم تعادل و استحکام را شروع کند. در واقع در سن چهار سالگی، کودک باید بتواند لی لی بازی کند و یا برای چند ثانیه روی یکی از پاهایش بایستد. همچنین کودک در این دوران می تواند مداد را بهتر در دست بگیرد و نقاشی های واضح تری بکشد و آنها را به خوبی رنگ آمیزی کند. فرزند شما در این سن علاقه زیادی به بستن دکمه ها یا زیپ لباس خود دارد و می تواند این کارها را به تنهایی انجام دهد. شما هم باید او را تشویق کنید تا کارهایی که می تواند را به تنهایی بر عهده بگیرد تا در لباس پوشیدن یا غذا خوردن استقلال پیدا کند.

مطابق با روانشناسی رشد، و به ویژه روانشناسی رشد کودک چهار ساله، باید بدانید که این دوران زمان خوبی برای آموزش رنگ ها، اعداد و حروف به کودکان است. این کارها به فرزند چهار ساله شما کمک می کند تا خود را برای رفتن به مدرسه آماده کند و اطلاعات مفیدی کسب نماید. یکی دیگر از موضوعات مهم در این سن این است که به کودک اجازه بدهید با همسالان خود بازی کرده و مهارت های اجتماعی برای دوست یابی را یاد بگیرد. 

در روانشناسی رشد کودک چهار ساله ذکر شده که خردسال در این سن باید بتواند به وضوح صحبت کرده و کلمات را ادا کند تا اطرافیان حرف های او را متوجه بشوند. اما شل ادا کردن کلمات تا سن شش سالگی طبیعی است و نباید نگران این موضوع باشید. باید برای آموزش کلمات به فرزند خود زمان بگذارید، برای او شعر و داستان بخوانید و با هم آواز بخوانید تا مهارت های زبانی کودک چهار ساله به خوبی پرورش پیدا کند.

از لحاظ ویژگی های جسمی هم باید گفت که کودک در چهار سالگی می تواند شبیه به بزرگسالان غذا بخورد ولی بیشتر به خوراکی های نا سالم علاقه نشان می دهد. ولی باید سعی کنید غذاهای مقوی و سالم را در اختیار او بگذارید.

روانشناسی رشد کودک 6 ساله

رشد کودک شش ساله به گونه ای است که می توانید تفاوت چشمگیری را در مهارت های حرکتی او نسبت به سن چهار یا پنج سالگی ببینید. در روانشناسی رشد کودک شش ساله آمده که هماهنگی بین اعضای بدن کودک در این سن تا حد زیادی پیشرفت می کند. کودک در این سن می تواند به خوبی با توپ بازی کرده و یا دوچرخه سواری کند. به علاوه، کارهای ظریف را بهتر انجام می دهد، مثلاً از قیچی به درستی استفاده می کند و می تواند بند کفشش را بهتر ببندد. البته ممکن است کارهای خطرناکی هم انجام دهد که باید درباره مسائل ایمنی با او صحبت کنید.

بر اساس روانشناسی رشد کودک شش ساله، فرزند شما در این سن درک بیشتری از دنیای اطراف خود دارد و آشنایی با مهارت های ارتباطی به او کمک می کند تا تجربیات خود را به خوبی بیان کند. علاوه بر این، کودک در شش سالگی از خواندن کتاب لذت می برد و داستان ها را با اطرافیان خود به اشتراک می گذارد. مهارت شمردن اعداد بیشتر، آشنایی با مفهوم وزن و ارتفاع، و پول و زمان هم از دیگر ویژگی های روانشناسی رشد کودک شش ساله هستند.

خواندن کتاب در شش سالگی برای کودکان بسیار لذت بخش است.

از سوی دیگر، کودک شش ساله دوست دارد دیده شود و مورد توجه و تحسین قرار بگیرد. همکاری با دیگران هم یکی دیگر از کارهایی است که در شش سالگی تقویت می شود. فرزند شما در این دوران می تواند درباره احساسات خود حرف بزند و شاید گاهی کج خلقی کند. بسیار مهم است که بتوانید با کودک رفتار مناسبی داشته باشید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

سعی کنید در ماه های شش سالگی کودک در رابطه با احترام به خود و دیگران، پاداش رفتار خوب، تشویق به تلاش کردن و بیان احساس با فرزند خود حرف بزنید و از این طریق خودباوری و عزت نفس را در او تقویت کنید. تشویق کودک به شرکت در فعالیت های گروهی هم باعث پرورش مهارت های اجتماعی او خواهد شد. گاهی می توانید در انجام تکالیف به او کمک کنید و از این راه رابطه خود را با کودک شش ساله خود بهتر نمایید. به طور کلی باید بدانید که بر اساس روانشناسی رشد کودک شش ساله، کودکان در این سن خودمحور هستند و باید با آموزش صحیح مهارت های مورد نیاز، او را برای ورود به بزرگسالی آماده کنید.

جمع بندی روانشناسی رشد

تربیت سازنده و آگاهی از روانشناسی رشد کودکان در سنین مختلف از جمله روانشناسی رشد کودک سه ساله، روانشناسی رشد کودک چهار ساله و روانشناسی رشد کودک شش ساله در شکل گیری صحیح شخصیت فرزندان شما اهمیت زیادی دارد و بسیار خوشحالیم که شما پدران و مادران عزیز همراه کودک پلاس، به این موضوع توجه دارید و ما را یاری می کنید تا نقش کوچکی در جهت آگاهی بخشی و پرورش فرزندانی سالم داشته باشیم. تلاش مجموعه کودک پلاس این است که با ارائه مجموعه گسترده ای از بهترین اسباب بازی های فکری، آموزشی و سرگرمی از جمله انواع پازل، لگو و ... شما را در آموزش فرزندان دلبندتان همراهی کرده و لحظات مفرحی را برای شما ایجاد کند. شما می توانید برای انتخاب مناسب ترین اسباب بازی با کارشناسان ما تماس گرفته و از مشاوره خرید رایگان بهره مند شوید. خدمت رسانی به شما والدین آگاه و دلسوز بزرگ ترین افتخار ماست.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)