نقش بازی و اسباب بازی در رشد خلاقیت کودکان

نقش بازی و اسباب بازی در رشد خلاقیت کودکان
کودکان خلاق، اغلب در آینده انسان‌هایی موفق می‌شوند. این کودکان از همان ابتدا می‌آموزند که چطور به مسائل از دیدی متفاوت نگاه کنند دراین مقاله به نقش و اهمیت بازی و اسباب بازی در شد خلاقیت کودکان می پردازیم

نقش بازی و اسباب بازی در خلاقیت چقدر است؟ خلاقیت به‌عنوان نیرویی محرکه برای پیشرفت و تعالی هر انسان در زندگی او کاربرد دارد. در دنیای امروز برای همسو شدن با روند پیشرفت جهان، باید خلاقیت داشت. خلاقیت به معنی دیدن وقایع پیرامون به‌شکل‌های مختلف و از بین‌بردن مرزها و چهارچوب‌ها است. خلاقیت روی همه جنبه‌های زندگی ما تاثیر می‌گذارد و می‌توان آن را از همان کودکی رشد داد. بازی و اسباب بازی یکی از بهترین روش‌های پرورش خلاقیت از همان کودکی بوده که باید به آن‌ها برای رشد خلاقیت فرزندتان توجه داشته باشید. حالا ما در این مطلب قصد داریم درباره تاثیر اسباب بازی و نقش بازی در رشد کودکان بیشتر حرف بزنیم.

نقش بازی و اسباب بازی در خلاقیت کودکان چقدر است؟

نقش بازی و اسباب بازی در خلاقیت کودکان به‌قدری زیاد است که آینده آن‌ها را تضمین می‌کند. کودکان خلاق، اغلب در آینده انسان‌هایی موفق می‌شوند. این کودکان از همان ابتدا می‌آموزند که چطور به مسائل از دیدی متفاوت نگاه کرده و راه‌حل‌های مناسب برای چالش‌ها پیدا کنند. اگر کودک شما از همان سنین کم یاد بگیرد که چطور مسائل را طور دیگری حل کند، در بزرگسالی این کار برای او تبدیل به یک عادت خواهد شد.

بازی کردن یکی از مهم ترین راه های کسب مهارت در کودکان است

یکی از بهترین روش‌های بروز استعدادها و به‌وجودآوردن زمینه رشد خلاقیت و مهارت‌های کودکان، بازی است. نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان را نمی‌توان نادیده گرفت، چون نیروهای ذهنی و جسمی آن‌ها را پرورش داده و باعث تقویت ویژگی‌هایی مثل نظم، تخیل، دقت، ذکاوت و ... در آن‌ها می‌شود.

نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان

کودکان با بازی‌کردن است که روش استفاده از افکارشان را می‌آموزند. آن‌ها به‌وسیله بازی‌کردن، توانایی کنترل انتخاب‌هایشان را پیدا می‌کنند و یاد می‌گیرند که چطور خودشان را در دنیا ابراز کنند؛ به‌همین‌منظور باید در انتخاب بازی‌های کودکان دقت‌ عمل بسیار زیادی داشت. بازی‌هایی مثل بازهای فکری، به کودک یاد می‌دهند که چطور دنیای اطراف‌شان را بدون در نظر گرفتن عقاید دیگران، ببینند.

نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان به‌عنوان نیروی محرک مغز و ذهن، آشکار است. بازی‌ها باعث می‌شوند کودک با چالش‌های مختلفی روبرو شود و برای حل آنها از خلاقیت خود استفاده کند. خانواده‌هایی که می‌خواهند خلاقیت کودکان‌شان را از طریق بازی پرورش دهند، نباید نوع و شیوه بازی را برای کودک‌شان تعیین کنند. بلکه آن‌ها باید فرصت‌هایی فراهم کنند که باعث شود کودک کنجکاوی کند، سوال بپرسد و به کشف محیط اطرافش بپردازد.

بازی و اسباب بازی نقش مهمی در پرورش خلاقیت کودک دارند

برای افزایش نقش بازی و اسباب بازی در خلاقیت کودک، راهکارهایی که در ادامه می‌گوییم را در نظر بگیرید:

  • هرگز بابت کنجاوی‌های کودکان و سوال پرسیدن‌هایشان در حین بازی آن‌ها را تنبیه نکنید.
  • در محیط خانه، فرصت بازی کردن به‌وجود بیاورید.
  • کودک‌تان را تشویق کنید تا کارهای خود را به‌شیوه جدیدی انجام دهد.
  • کودک‌تان را در بازی‌ها تشویق کنید.
  • اسباب‌بازی‌های متنوعی در اختیار کودک خود بگذارید.

نقش اسباب بازی در رشد خلاقیت کودکان

به‌دلیل اهمیت نقش بازی و اسباب بازی در خلاقیت کودک، شما باید برای خرید اسباب باری نکاتی را مد نظر قرار دهید از جمله اینکه  اسباب بازی‌هایی را برای کودک‌تان بخرید که می‌دانید ساعت‌ها او را به‌خود مشغول کرده و کودک می‌تواند با روش‌های مختلف با آن‌ها بازی کند.

وسایل اسباب بازی که محرک نیروی خلاقیت کودکان هستند، برخلاف تصور خیلی‌ها، قیمت زیادی ندارند. این اسباب بازی‌ها نیروی اعتماد و اتکا‌به‌نفس کودکان را افزایش داده و روی مهارت حل مسائل‌شان تاثیر مثبت می‌گذارند.

بازی با عروسک موجب فهم بهتر حس مسئولیت پذیری می گردد

در ادامه لیستی از بازی‌هایی که باعث افزایش خلاقیت کودکان می‌شوند را نام می‌بریم:

  • ساختمان‌سازی
  • انواع دومینوها
  • انواع پازل‌ها
  • عروسک‌های مختلف
  • انواع بازی‌های رنگ‌آمیزی، طراحی و نقاشی
  • سرگرمی با وسایل اضافی و دورریختنی
  • بازی‌های مخصوص آشپزی
  • انواع بازی با آب
  • انواع بازی با ماسه

بهترین اسباب بازی‌ها برای رشد خلاقیت کودکان کدامند

میزان نقش بازی و اسباب بازی در خلاقیت کودکان به‌نوع آن‌ها بستگی دارد. هر اسباب بازی، به‌میزان مشخصی روی خلاقیت کودکان تاثیر گذاشته و باعث پرورش مهارت‌های او می‌شود.

بازی کردن با لگو ها موجب افزایش مهارت کار با دست می گردد

در ادامه، به بررسی انواع اسباب بازی‌ها پرداخته و درمورد تاثیرشان در خلاقیت کودکان حرف می‌زنیم:

اسباب بازی های فکری و آموزشی

نقش بازی های فکری در پرورش خلاقیت زیاد بوده و این اسباب بازی‌ها بهترین روش برای افزایش این مهارت در کودکان هستند. در این بازی‌ها کودکان یاد می‌گیرند که چطور از فکرشان برای حل مسائل اطراف‌شان استفاده کنند. اسباب بازی‌های فکری و آموزشی؛ شیوه‌های فکرکردن و نگاه‌کردن به مسائل اطراف از جنبه‌های مختلف را به کودکان آموزش می‌دهند و قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها را بالا می‌برند.

پازل، لگو و اسباب بازی های سازه ای

نقش اسباب بازی‌هایی مثل لگو در رشد خلاقیت کودکان به‌دلیل این‌که سازه‌های مختلفی با آن‌ها می‌سازند، بسیار است. اسباب بازی‌های سازه‌ای مهارت اعتماد‌به‌نفس کودکان را بیشتر می‌کنند. کودکان با ساختن این اسباب بازی‌ها با خود به افتخار می‌گویند «ببین، چه ساخته‌ام». این اسباب بازی‌ها به کودکان می‌آموزند که چطور مسائل را حل و راهی برای پیشرفت و توسعه خود پیدا کنند.

اسباب بازی‌های گروهی و سرگرمی

نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان زمانی بیشتر می‌شود که به‌صورت گروهی و سرگرم‌کننده انجام شود. اسباب بازی‌های سرگرم‌کننده باعث افزایش قوه تخیل کودک شده و بازی‌های گروهی هم مهارت‌های اجتماعی او را افزایش می‌دهند. هر دوی این مهارت‌ها باعث افزایش قدرت خلاقیت کودک می‌شوند.

در قالب بازی می توان ترس های کودک را فهمید

با اسباب بازی‌های گروهی و سرگرمی، کودک احساس بهتری به دست می‌آورد و می‌آموزد که چطور رفتارهایش را کنترل کند. با بازی‌های گروهی نیز کودک تجارب اجتماعی به‌دست می‌آورد و یاد می‌گیرد که چطور از هوش اجتماعی خود برای خلاقیت در کاری بهره ‌ببرد.

نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان زمانی بیشتر می‌شود که به‌صورت گروهی و سرگرم‌کننده انجام شود. اسباب بازی‌های سرگرم‌کننده باعث افزایش قوه تخیل کودک شده و بازی‌های گروهی هم مهارت‌های اجتماعی او را افزایش می‌دهند. هر دوی این مهارت‌ها باعث افزایش قدرت خلاقیت کودک می‌شوند.

با بازی‌های سرگرم‌کننده، کودک احساس بهتری به دست می‌آورد و می‌آموزد که چطور رفتارهایش را کنترل کند. با بازی‌های گروهی نیز کودک تجارب اجتماعی به‌دست می‌آورد و یاد می‌گیرد که چطور از هوش اجتماعی خود برای خلاقیت در کاری بهره ‌ببرد.

کودک در بازی های خود تجارب اجتماعی بدست می آورد

بازی‌های سازه‌ای یا فکری در قالب بازی‌های سرگرمی و گروهی هم انجام می‌شوند. شما می‌توانید فرزندتان و گروهی از دوستان او را به یک بازی گروهی دعوت کرده و باعث افزایش خلاقیت‌‌شان از این روش شوید. بازی‌های گروهی زیادی برای این‌کار وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازی‌هایی مثل اسم‌وفامیل و ... اشاره کرد. خود شما هم امکان شرکت در این بازی‌ها را به‌منظور تقویت هوش و حافظه‌تان دارید. نقش بازی و اسباب بازی در خلاقیت برای خودتان هم بسیار است، پس گاهی‌اوقات نه فقط برای فرزندتان، بلکه برای خودتان هم که شده، بازی‌های گروهی سازه‌ای یا فکری انجام داده و خلاقیت‌تان را بیشتر کنید.

نقش بازی و اسباب بازی در خلاقیت کودک

در این مطلب به‌طور کامل درباره نقش بازی و اسباب بازی در خلاقیت کودک صحبت کردیم و روش‌های افزایش خلاقیت را هم گفتیم. اگر بتوانید امکان انواع بازی‌های فکری، سازه‌ای و گروهی یا سرگرمی را برای کودک‌تان به وجود آورده و اسباب بازی‌های مرتبط با هر بازی را تهیه کنید، بدون‌شک کمک بزرگی به کودک‌تان در زمینه افزایش خلاقیت کرده‌اید. خلاقیت کودکان مثل بذر آماده رشد است و شما با اقدامات مختلفی می‌توانید باعث رشد این بذر شوید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)