بهترین اسباب بازی‌ها برای کودکان بیش فعال کدام‌اند؟

بهترین اسباب بازی‌ها برای کودکان بیش فعال کدام‌اند؟
یکی از اساسی‌ترین راهکارهای درمانی و بهبود کودکان مبتلا به بیش فعالی، استفاده از انواع بازی‌های فکری گروهی است. بازی‌های فکری و گروهی یکی از بهترین ابزار برای درمان بیش فعالی در کودکان و نوجوانان محسوب می‌شوند.

اگر تشخیص پزشکان این باشد که فرزند شما مبتلا به بیش فعالی (ADHD) است؛ حتماً به‌عنوان والدین او نگران این هستید که کدام درمان برای فرزندتان مناسب است. خبر خوب برای شما این است که ADHD با درمان مناسب قابل‌مدیریت است. گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارد، و اینکه چه چیزی بهتر عمل می‌کند می‌تواند به هر کودک و خانواده او بستگی داشته باشد.

کودکان درگیر با بیش فعالی از عدم تمرکز رنج می برند

برای دستیابی به بهترین گزینه‌های درمان، توصیه می‌کنیم که والدین از نزدیک با دیگرانی که در زندگی فرزندشان دخیل هستند همکاری کنند. مثل ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، درمانگران، معلمان، مربیان و سایر اعضای خانواده. در این مقاله سعی بر این داریم تا روش‌های مختلف درمان اختلال بیش فعالی را به شما معرفی کنیم. سپس به‌صورت تخصصی در مورد راهکار بازی‌درمانی برای کودکان adhd صحبت می‌کنیم. در پایان به معرفی بازی‌های فکری و رومیزی مفید برای تقویت تمرکز و بهبود اختلال بیش فعالی کودکانمی‌پردازیم.

راهنمای جامع خرید اسباب بازی فکری، آموزشی و سرگرمی

اختلال نقص توجه یا ADHD

ADHD مخفف Attention deficit hyperactivity disorder به معنای اختلال نقض توجه و بیش‌فعالی است. کودکانی که به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) تشخیص داده شده‌اند، نیاز به مداخله زودهنگام و درمان مداوم دارند. برای کودکان مبتلا به ADHD کمتر از 6 سال، آکادمی اطفال آمریکا راهکارهایی مثل آموزش والدین در مدیریت رفتار را به‌عنوان اولین راه درمانی، قبل از توسل به دارو توصیه می‌کند. برای کودکان 6 سال و بالاتر، توصیه‌ها شامل دارودرمانی و رفتاردرمانی به‌صورت توأمان و همچنین آموزش والدین در مدیریت رفتار است. راهکارهای درمانی برای کودکان تا 12 سال انواع دیگر رفتاردرمانی و آموزش برای نوجوانان است.

بازی درمانی برای کودکان بیش فعال

مدارس نیز می‌توانند به‌عنوان بخشی از درمان عمل کنند. توصیه‌های آکادمی اطفال آمریکا شامل اضافه‌کردن مداخله رفتاری کلاس درس و پشتیبانی مدرسه است. شاید باورش برایتان سخت باشد؛ ولی یکی از راهکارهای درمان اختلال بیش فعالی، بازی درمانی است. در بازی درمانی انواع مختلفی از اسباب‌بازی برای کودکان بیش فعال وجود دارد.

بازی درمانی کودکان بیش فعال

اگر این اصطلاح برای شما ناآشنا است، ابتدا تعریف مختصری از بازی درمانی ارائه می‌دهیم. به روش درمانی‌ای که از بازی برای کشف و مقابله با مسائل روانی استفاده می‌شود بازی درمانی یا play therapy می‌گویند. می‌توان آن را به‌تنهایی، به‌ویژه برای کودکان، یا همراه با سایر درمان‌ها و داروها استفاده کرد. برای استفاده حداکثری از بازی درمانی، به دنبال یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز باتجربه در این نوع درمان بروید.

ازآنجایی‌که در سال‌های اخیر اختلال نقص توجه در بین کودکان و نوجوانان افزایش چشمگیری داشته است، لزوم درمان روانپزشکی، رفتاردرمانی، بازی درمانی و آموزش والدین بیشتر از گذشته احساس می‌شود. زیرا کودکان مبتلا به ADHD درگیر مشکلات ذهنی و جسمی بی‌شماری هستند که این موضوع بر کیفیت زندگی، آرامش، سلامت و آینده آنها تأثیر خواهد گذاشت.

یکی از راهکارهای مواجه با اختلال بیش فعالی بازی درمانی است

  •  توجه آنها در حین مکالمه، مطالعه یا انجام فعالیت‌های ثابت بسیار سخت و دشوار است.
  • دیگران اغلب تصور می‌کنند که کودک مبتلا به بیش فعالی، به حرف‌هایشان گوش نمی‌دهد.
  • ممکن است برای آنها انجام فعالیت‌هایی مانند کارهای خانگی واقعاً سخت باشد.
  • آنها ممکن است اشتباهات زیادی در مدرسه مرتکب شوند آنها ممکن است به طور مداوم چیزهایی را گم کنند.

بازی‌های فکری مناسب برای کودکان بیش فعال

گرچه بازی‌ها به‌صورت مستقیم قادر به درمان ADHD نیستند و فرزند شما بسته به میزان اختلالی که دارد نیازمند به درمان‌ دارویی و رفتاری است؛ اما بازی درمانی به‌عنوان یک درمان مداخله‌گر، عملکرد موفقی دارد. برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه، بازی درمانی می‌تواند یک درمان کمکی بسیار مؤثر باشد. یعنی به کودکان کمک می‌کند که بر مشکلات عاطفی که معمولاً با ADD/ADHD رخ می‌دهد غلبه کنند. مانند: تقویت توانایی آنها برای مقابله با احساساتی از قبیل طغیان خشم، به آنها کمک می‌کند تا عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهند.

بازی های فکری میتواند در درمان اختلال بیش فعالی موثر باشند

مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به اعمال و رفتار خود داشته باشند. بازی‌های بی‌شماری در سطح جهان و حتی در کشور ما تولید شده‌اند که برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بسیار مفید هستند و حتی برخی از این بازی‌ها اختصاصی برای این کودکان تولید شده‌اند. در ادامه به چند تا از بهترین بازی‌ها برای کودکان بیش فعال اشاره خواهیم کرد.

بازی‌های کارتی و رومیزی

اگر فکر می‌کنید که بردگیم‌ها و بازی‌های کارتی مناسب برای کودکان مبتلا به بیش فعالی نیستند، باید بگوییم که کاملا در اشتباهید! بازی‌های فکری زیادی هستند که به فرزندان شما کمک می‌کنند تا با مشکلات مربوط به ADHD بهتر کنار بیایند. برای مثال بازی فکری توازن سپتا تویز راهی برای تقویت مهارت‌های تعادلی و هماهنگی بین چشم و دست در این کودکان است.

برای خرید بازی پنتاگو قرمز می‌توانید از این لینک اقدام کنید

بازی رومیزی پنتاگو فکرانه از بردگیم‌های مناسب برای این رده سنی است. یا بازی کارتی فکرآذین مدل راز جنگل به تقویت تمرکز و حافظه این کودکان کمک شایانی می‌کند.

منچ و مارپله

بله شما هم تصور می‌کردید که بازی‌های مناسب برای کودکان بیش فعال یک سری بازی گران‌قیمت و تخصصی هستند که حتی ممکن است بسیاری از آنها به‌سختی قابل تهیه باشند یا در ایران موجود نباشند. درصورتی‌که این‌طور نیست، بسیاری از بازی‌هایی که برای تقویت تمرکز این کودکان و به‌عنوان ابزاری برای بازی‌درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند، بازی‌های معمولی‌ و نوستالژیکی هستند که ما را به گذشته و دوران کودکی‌مان پیوند می‌زنند.

  منچ و مارپله می تواند در بهبود اختلال بیش فعالی مفید باشد

ازآنجایی‌که کودکان بیش فعال قادر به منتظر ماندن برای انجام یک کار نیستند و نمی‌توانند نوبت را رعایت کنند، بازی‌هایی مثل منچ و مارپله که مستلزم رعایت نوبت هستند را برای این کودکان پیشنهاد می‌دهیم. بازی فکری منچ سگی دهکده بردگیم یکی از مدل‌های مهیج بازی منچ است که با قوانین جذاب و مهیجی که دارد و حضور یک سگ بزرگ که بازیکنان را تعقیب می‌کند، قطعاً برای فرزندان شما جذاب خواهد بود.

بلوک‌های خانه‌سازی؛ ساختنی‌ها و انواع بریک‌ها

از دیگر بازی‌های مناسب برای کودکان مبتلا به adhd می‌توان به انواع بلوک‌های خانه‌سازی، لگوها، بازی‌های ساختنی و بریک‌ها اشاره کرد. کودکانی که از اختلال بیش فعالی رنج می‌برند، اغلب به دلیل سرزنش والدین و اطرافیان، تمسخر دیگر کودکان و یا امرونهی بزرگ‌ترها، اعتمادبه‌نفس پایینی دارند. آنها همچنین در برقراری ارتباط با دیگران نیز با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند.

از بلوک های خانه سازی میتوان در بهبود اختلال بیش فعالی استفاده

البته این موضوع کمی متأثر از اعتمادبه‌نفس پایین آنهاست. درصورتی‌که این مشکلات در آنها رفع نشود، آینده فرزندانتان به خطر می‌افتد. پس باید علاوه بر اتکا به روش‌های اصلی درمان، از اسباب‌بازی‌های مناسب برای تقویت عزت‌نفس نیز کمک بگیرید. بازی‌های مبتنی بر ساخت‌وسازی مثل انواع لگو، بریک‌های چوبی و انواع بلوک‌های خانه‌سازی ابزاری کارآمد برای تقویت اعتمادبه‌نفس و حتی بهبود روابط اجتماعی فرزندان شما خواهند بود.

بهترین بازی خانه‌سازی

کودکان در این بازی‌ها، بدون نظر بزرگ‌ترها و بدون اتکا به دستورالعملی خاص، هر آنچه که در ذهن تصور می‌کنند را درست می‌کنند. در پایان وقتی به سازه خود نگاه می‌کنند، احساس غرور و اعتمادبه‌نفس در آنها ایجاد می‌شود. در حین بازی نیز ممکن است با هم‌بازی‌های خود صحبت کنند و این موضوع در بهبود روابط اجتماعی آنها نقشی مؤثر ایفا خواهد کرد.

بازی بریکس همراه با دوز را می‌توانید از این لینک تهیه کنید

پکیج بازی بریکس همراه با دوز تولید برند سپتا تویز از بهترین اسباب‌بازی‌های ساختنی مناسب برای کودکان بیش فعال است.

انواع پازل‌ها

از آنجایی که کودکان مبتلا به ADHD تمرکز چشمی ضعیفی دارند و در خیره‌شدن و ارتباط چشمی با افراد ضعیف هستند، در خرید اسباب‌بازی‌های فکری برای آنها باید به این موضوع توجه کنید.

پازل یکی از بازی هایی ست که میتواند در درمان بیش فعالی موثر باشد

اسباب‌بازی‌های زیادی برای تقویت مهارت‌های چشمی و تمرکز بصری وجود دارند؛ ولی ما دردسترس‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم. انواع پازل‌ اسباب بازی  ساختنی نقش مهمی در تقویت این مهارت‌ها بر عهده دارند. برای مثال پازل متری 48 تکه نردبان آرزوها یکی از بازی‌های مؤثر در تقویت مهارت‌های بصری و بهبود دقت و توجه است.

همه اسباب بازی‌های فکری فوق در وب سایت اینترنتی کودک پلاس موجود می‌باشند. جهت خرید اسباب بازی هر کدام از این بازی‌های فکری می‌توانید با کارشناسان وب سایت در بخش تماس با ما در ارتباط باشید

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)