ویژگی های اسباب بازی مناسب نوزاد

ویژگی های اسباب بازی مناسب نوزاد
در این مطلب ضمن برشمردن ویژگیهای اسباب بازیهای مناسب نوزادان،شما را با انواع اسباب‌بازی‌های چوبی، موزیکال و فکری مناسب نوزادان آشنا می کنیم.

یکی از مهم‌ترین نیازهای کودک و نوزاد، خرید اسباب ‌بازی مناسب برای بازی و سرگرمی است، چراکه کودکان به بازی و تفریح نیاز دارند تا قوای جسمانی، روحی و روانی، عاطفی، ذهنی و اجتماعی آنها تقویت شود.

اگر شناخت کافی برای خرید اسباب‌بازی مناسب برای گروه‌های سنی مختلف را نداشته باشید، ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شود؛ ازجمله اینکه ممکن است اسباب‌بازی‌هایی که برای نوزاد خود تهیه می‌کنید، در اوایل تولد او، برایش کارایی نداشته باشد یا مناسب سنش نباشد. بنابراین بهتر است قبل از خرید، از انواع اسباب بازی مناسب نوزاد اطلاع داشته باشیم، بدانیم چه اسباب‌بازی‌هایی برای نوزاد مناسب و کدامیک مناسب نیست.  در این محتوا قصد داریم شما را با انواع اسباب‌بازی‌های چوبی، موزیکال و فکری مناسب نوزادان آشنا کنیم.

اسباب بازی های موزیکال یکی از بهترین ها برای استفاده نوزادان هستند

ویژگی‌های اسباب ‌بازی مناسب نوزاد

اطلاعات کافی از اینکه چه اسباب‌بازی‌های برای سرگرم‌ کردن نوزاد مناسب است از نکات مهمی محسوب می‌شود که والدین باید بدانند. یکی از مهم‌رین نکاتی که در همین راستا باید بدانیم این است که اسباب بازی‌هایی که برای کودک  نوزاد خود در نظر می‌گیرید، فقط جهت سرگرم کردن آنها طراحی نشده‌اند بلکه باعث افزایش ادراک و تقویت سطح هوشی کودک نیز می‌شوند؛ بنابراین باید در هنگام خرید بدانیم که اسباب‌بازی‌هایی که خریداری می‌کنیم، برای کودک مناسب است یا خیر؟

در اینجا به چند ویژگی مهم اسباب بازی مناسب نوزاد اشاره می‌کنیم:

·         تکراری نباشد

روانشناسان عقیده دارند اسباب‌بازی‌ هایی که برای کودک تهیه می‌کنید نباید برای او تکراری باشد؛ بلکه باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که در هر بار استفاده بتواند حس کنجکاوی را در کودک فعال کند.

·         کودک را عصبی نکند

اسباب‌ بازی مناسب نوزاد نباید سیستم عصبی او را تحریک کند و باعث شود به سمت رفتار عصبی و یا تکرار رفتارهای هیجانی سوق داده شود. بنابراین سعی کنید از خرید لوازم و اسباب‌بازی‌هایی که صداهای گوش‌خراش یا هر حرکت خشنی دارند خودداری کنید.

در اینجا به چند ویژگی اسباب ‌بازی‌هایی که برای نوزاد مناسب نیستند اشاره می‌کنیم:

  • وسایلی که غیر قابل شست‌وشو هستند.
  • اسباب‌بازی‌هایی که از پارچه‌هایی تولید شده‌اند که در مقابل شعله مقاوم نیستند.
  • مواردی که از مواد اولیه ناسالم و نامناسب (سمی) تولید شده باشند.
  • لوازمی که پر سر و صدا و دارای صداهای آزاردهنده باشند.
  • اسباب بازی‌هایی که قطعات ریز دارند و قابل بلعیدن توسط نوزاد هستند.
  •                                                                            یکی از ویژگی های اسباب بازی مناسب برای نوزاد قابل شست و شو بودن آن است

·         بی‌خطر باشد

اسباب ‌بازی مناسب نوزاد باید بی‌خطر باشد. سعی کنید برای نوزاد خود وسایلی تهیه کنید که قطعات کوچک نداشته باشد که نتواند آن‌ها را ببلعد، تیز و برنده نباشد یا طوری طراحی نشده باشد که ضربه‌ای به کودک وارد کند تا در زمان سرگرم شدن با آن، سلامت نوزاد را به خطر نیندازد.

·         مهارتی به کودک بیاموزد

یک اسباب بازی مناسب نوزاد باید بتواند مهارتی را در کودک تقویت کند؛ مهارت‌هایی مثل نوشتن، نقاشی، خواندن، ساخت و ساز و معماری و مواردی از این قبیل که حس مسئولیت‌پذیری را نیز در کودک تقویت کند. 

ویژگی اسباب‌بازی‌هایی که مناسب نوزاد نیستند

همانطور که می‌دانید اسباب‌بازی، می‌تواند تاثیر زیادی بر روی  روحیه، احساسات و همچنین شکل‌گیری شخصیت کودکان داشته باشد و کمک می‌کند که از بدو تولد و اوایل زندگی، با محیط اطراف آشنا شوند. خوب است بدانیم که نوزادان زیر یک سال در ماه‌های اول زندگی خود، دید تار و ناواضحی دارند، بنابراین ممکن است تا یک متری خود را نتوانند به‌خوبی ببینند؛ پس تهیه وسایلی که صورت بزرگ و رنگارنگ دارند برای این کودکان مناسب‌تر است. همچنین باید بدانید بدن کودکان زیر یک سال، سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارد، به همین خاطر، به سرعت در معرض بیماری قرار می‌گیرند؛ پس تهیه اسباب ‌بازی غیرقابل شست‌وشو می‌تواند به این کودکان آسیب وارد کند.

پیشنهاد مطالعه:

راهنمای جامع انتخاب و خرید اسباب بازی موزیکال

معرفی 8 مدل از مناسب ترین اسباب ‌بازی‌های نوزادی

با توضیحاتی که داده شد می‌توان نتیجه گرفت اسباب ‌بازی مناسب نوزاد باید به رشد و بالندگی ذهن او کمک کند. به همین دلیل انتخاب مناسب این لوازم در ماه‌های اول زندگی بسیار مهم است. به طور کلی، این لوازم برای آموزش نوزاد و تقویت ذهن او لازم است، چراکه هر چقدر ذهن و بدن نوزاد بیشتر درگیر شود، یادگیری‌ او فعال‌تر می‌شود.

با توجه به موارد ذکرشده، انتخاب اسباب‌ بازی مناسب نوزاد از مهم‌ترین وظایف پدر و مادر است که باید با اطلاعات کافی این کار را انجام دهند. در ادامه به معرفی چند مورد از مناسب‌ترین اسباب‌ بازی‌ها برای نوزادان می‌پردازیم:

اسباب‌ بازی‌های چوبی مناسب نوزاد

خرید اسباب بازی چوبی مناسب نوزاد برای کودک شما بسیار مفید است. این لوازم به دلیل بافت طبیعی و بوی طبیعی که دارند، اضطراب و استرس را از کودک شما دور می‌کنند و باعث تقویت قدرت دست و انگشتان نوزاد می‌شوند. همچنین کودکان به واسطه بازی با این نوع وسایل بازی، قدرت تخیل خود را رشد می‌دهند و همچنین احساسات منفی در درون آنها از بین می‌رود. همچنین کودک شما با روی هم چیدن  تکه‌های این وسایل، قوانین مهم فیزیک را از بدو تولد آموزش می‌بینند.

از جمله اسباب‌بازی‌های چوبی مناسب برای نوزاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازی با اسباب بازی های چوبی جایگذاری می تواند باعث تقویت قدرت دست و انگشتان نوزاد شود

اسباب ‌بازی‌های موزیکال مناسب نوزاد

در دنیای متنوع اسباب ‌بازی‌های کودکانه، نوع موزیکال قسمت بزرگی از آنها را تشکیل داده است که می‌توانید در انواع مختلف و رنگ‌های بسیار جذاب، با آوازهای زیبا، برای کودک خود تهیه کنید.

از جمله اسباب‌ بازی‌های موزیکال مناسب نوزاد عبارتند از:

·          لثه‌کش و دندان‌گیر نوزاد

در ماه‌های اول تولد، نوزاد به دلیل رشد دندان معمولا شرایط سختی را باید تحمل کند. در این روزها معمولا کودکان گریه و بی‌تابی می‌کنند که تهیه انواع دندان‌گیر و لثه‌گیر موزیکال می‌تواند او را سرگرم کند.

 ·          اسباب بازی موزیکال طرح حیوانات

اسباب بازی موزیکال طرح حیوانات جذابیت خاصی برای نوزادان دارند. این محصولات به صورت متحرک و ثابت طراحی می‌شوند که با صدایی که از آنها پخش می‌شود کودک را به خود جذب کرده و برای او بسیار سرگرم‌کننده است.

·         جغجغه

انتخاب اسباب‌بازی موزیکال می‌تواند باعث توازن در ذهن و هوش کودک شود. جغجغه یکی از انواع محصولات موزیکال و از مهم‌ترین اسباب‌بازی‌هایی است که در ماه‌های اولیه تولد کودک می‌توانید برای او تهیه کنید. این محصول حس شنوایی کودک را تقویت می‌کند.

اسباب ‌بازی‌های فکری مناسب نوزاد

بازی‌های فکری، مهارت‌های اجتماعی و ذهنی نوزاد را رشد می‌دهند و با رشد دادن قدرت تفکر در کودک، باعث رشد مغز او و همچنین باعث تقویت حس اعتماد به نفس در کودک می‌شوند. این بازی‌‌ها در انواع ساختنی، کارتی، رومیزی و ... وجود دارد که شما می‌توانید برای کودک خود تهیه کنید.

·         بلوک های خانه‌سازی درشت

یکی از مهم‌ترین بازی‌های فکری است که ساعت‌ها می‌تواند جسم و ذهن کودک را به خود سرگرم کند.

·         ماشین‌های متحرک

لازم است بدانید کودکان زیر یک سال معمولا از اسباب‌بازی‌هایی که بتوانند آن را هل بدهند و به حرکت درآورند خوشحال می‌شوند. ماشین‌های متحرک نیز برای این کودکان مناسب است و از طریق بازی با این محصولات، راه و روال به حرکت درآوردن اجسام را یاد می‌گیرند.

اسباب‌ بازی‌ مناسب نوزاد را  از کجا بخرم؟

امروزه به دلیل دغدغه‌های کاری زیاد و ترافیک و شلوغی خیابان‌ها، اکثر خریدهای افراد، اینترنتی شده است که این روش به نسبت حضور فیزیکی در بازار بسیار راحت و مقرون به صرفه است. مجموعه کودک پلاس یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی برای عرضه انواع بازی‌های مختلف برای کودکان است که می‌توانید اسباب بازی مناسب نوزاد را از این مجموعه با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. این مجموعه برای تولید محصولات خود از رنگ‌های طبیعی و بدون مواد شیمیایی استفاده می‌کند، به همین علت محصولات آن هیچ‌گونه خطری برای سلامتی نوزاد شما ندارند.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)