10 کارتونی که معادل چندین جلسه روانشناسی برای کودکان می‌باشد

10 کارتونی که معادل چندین جلسه روانشناسی برای کودکان می‌باشد
یکی از بهترین روشها برای تربیت فرزند و تضمین سلامت روان فرزندتان، سرگرم کردن آنها به تماشای بهترین انیمیشن های روانشناسی است. به این دلیل که بهترین انیمیشن های مفهمومی، تحت نظر کارشناسان سلامت روان تولید شده‌اند.

صحبت کردن با بچه‌ها در مورد افسردگی، اضطراب یا سایر مسائل مربوط به سلامت روان، سخت است. کارتن های روانشناسی زیادی تولید شده‌اند و در آنها شخصیت‌هایی وجود دارند که با بیماری روانی زندگی می‌کنند (اغلب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند). چنین فیلم‌هایی به کودکان کمک می‌کنند تا درباره موضوعات مهمی مثل سلامت روان و بیماری‌های روحی رایج، اطلاعات بیشتری کسب کنند. یادگیری بیشتر در مورد مشکلات روحی و روانی معمولا به کودکان کمک می‌کند تا همدلی بیشتری با افرادی که از این بیماری‌ها رنج می‌برند، داشته باشند و درها را برای گفتگوهای صادقانه در این باره با والدین باز کنند. همچنین ممکن است به کودکانی که بیماری روانی را تجربه می‌کنند کمک کند که کمتر احساس تنهایی کنند. اگر فرزندتان هنوز درباره بیماری روانی سؤالاتی دارد یا به دنبال منابع اضافی هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با انیمیشن‌هایی که موضوع روانشناسی دارند آشنا شوید.

بهترین انیمیشن های روانشناسی

کارتون ها فقط به عنوان سرگرمی محسوب نمی‌شوند. چیزهای زیادی برای یادگیری از آنها نیز وجود دارد. چرا که کودکان درس زندگی در اعتماد به نفس، معنای دوستی و عشق از فیلم‌های انیمیشن را آموخته‌اند. وقتی کودک مشغول تماشای انیمیشن است و در واقع فکر و ذهن او درگیر آن فیلم می‌شود، پیام‌های اخلاقی و درس‌های زندگی زیادی به صورت غیر مستقیم به او منتقل می‌شود. آنها با مشکلات مختلف روانی در قالب انیمیشن آشنا می‌شوند. یاد می‌گیرند که به افرادی که از این مشکلات رنج می‌برند احترام بگذارند. زیرا همه ما متفاوت هستیم و باید به ویژگی‌های دیگران احترام بگذاریم.

کارتون‌ها در واقع یک کتاب واقعی زندگی هستند و سازندگان آنها اغلب موفق شده‌اند تا حقایق مهم و درس‌های ارزشمند زندگی را در آنها جای دهند.

ما در این مقاله به همراه کارشناسان روانشناسی کودک، دوباره انیمیشن‌های مشهور را تماشا کردیم و از نتایج روان‌شناختی عمیقی که می‌توان بر اساس آنها گرفت شگفت‌زده شدیم. در ادامه به بهترین انیمیشن های روانشناسی کودک اشاره خواهیم کرد.

1- فیلم انیمیشن دایناسور دوست داشتنی

کارتون دایناسور مهربان فقط درباره دوستی یک پسر کوچولو و یک دایناسور بزرگ نیست. داستان در مورد جهانی است که در آن طبیعت تمدن را تسخیر کرده و نه برعکس.

دایناسور خوب یکی از بهترین انیمیشن های مفهمومی سینمایی دنیا است

در حالی که کودکان از داستان پویا و شخصیت‌های بامزه آن لذت می‌برند، بزرگسالان ممکن است در مورد ترس‌هایی که دایناسور آرلو باید بر آن غلبه کند و در مورد قدرت دوستی واقعی فکر کنند.

پیام اخلاقی کارتون دایناسور دوست داشتنی: دوستی صمیمانه یک ابرقدرت است! 

2- کارتون داستان اسباب بازی ها

دیوید الکیند، روانشناس کودک می‌گوید که اکثر کودکان این احساس را دارند که در مرکز توجه قرار دارند که این موضوع معمولا منجر به احساس آسیب ناپذیری و یا خود شیفتگی در کودکان می‌شود. آنها باید یاد بگیرند که فقط جزئی از یک کل هستند و همه چیز همیشه ثابت نیست؛ یعنی زندگی مملو از فراز و نشیب‌های غیر متقربه است.

داستان اسباب بازی ها بهترین انیمیشن های روانشناسی, است

اگرچه از طریق موقعیت‌های زندگی و در مواجهه با دنیای واقعی آنها در نهایت یاد می‌گیرند که فقط بخشی از تصویر بزرگتر هستند، اما انیمیشن‌ها راه خوبی برای آشنا کردن آنها با این واقعیت هستند.

یک فیلم که تاثیر بزرگی در رساندن این پیام به کودکان داشته است، داستان اسباب بازی است که اندی ناگهان جایگزین اسباب بازی جدید و براق Buzz Lightyear شد. 

3- کارتون موش سرآشپز

کارتون رتتویی یا موش سرآشپز درباره رمی موش کوچکی است که آرزو می‌کند سرآشپز شود. اگرچه هیچکس به او باور ندارد، اما او همچنان به سمت هدف خود حرکت می‌کند.

موش سرآشپز یکی از بهترین انیمیشن‌های مفهومی است

راتاتویی به فرزند ما می‌آموزد که اگر به اندازه کافی شجاع باشید که رویای خود را برآورده کنید، پیشینه شما مهم نیست.

پیام اخلاقی کارتون رتتویی: رویای خود را دنبال کنید، حتی وقتی می‌گویند از پس آن بر نمی‌آیید!

4- انیمیشن آپ Up

انیمیشن آپ (بالا) بهترین انیمیشن روانشناسی کودک محسوب می‌شود. در دنیای امروزی که چرخ‌ها هرگز از چرخش باز نمی‌ایستند، به راحتی چیزهایی را که برایتان مهم هستند و کسانی را که دوستشان دارید را از دست می‌دهید و این پیامی است که انیمیشن زیبا UP برای مخاطبان جوان و بزرگسال خود دارد.

up یکی از بهترین انیمیشن‌های مفهومی است

منتظر نباشید کسی را از دست بدهید تا بفهمید چقدر او را دوست داشتید، همین حالا وقت بگذارید و با او اوقات خوشی را بگذرانید. درسی که همیشه نیاز به یادآوری داریم.

5- کارتون The Incredibles (2004)

انیمیشن شگفت انگیزان جزو بهترین انیمیشن های روانشناسی تولید شده در سال 2004 بود که همچنان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

شخصیت‌های اصلی داستان خانواده‌ای هستند که سعی می‌کنند معمولی به نظر برسند. اما آنها احساس افسردگی و ناراحتی می‌کنند. چرا؟؟!

شگفت انگیزان یکی از کارتن های روانشناسی جذاب است

زیرا باید ابرقدرت‌های خود را پنهان کنند. ماهیت فیلم این است که استعدادها و مهارت‌هایی که به ما داده می‌شود جزء جدایی ناپذیر شخصیت ماست. با رد و نادیده گرفتن آنها، خود را تخریب می‌کنیم.

پیام اخلاقی انیمیشن شگفت انگیزان: اگر استعدادهایمان را پنهان کنیم، خودمان نیستیم. (از خود اصلیمان دور خواهیم شد)

جهت آشنایی بیشتر با اسباب بازی های شخصیت های کارتونی محبوب پسرانه و اسباب بازی های شخصیت های کارتونی محبوب دخترانه مقالاتی آماده کردیم که می‌توانید مطالعه نمایید.

6- انیمیشن Monsters, Inc 

کارتون Monsters, Inc یک انیمیشن روانشناسی شخصیت همراه با نکات ظریف آموزشی و روانشناسی است. نقش هیولاها در این انیمیشن پیکسار ترساندن تک تک کودکان جهان است. اما ارعاب بدترین سلاحی است که یک جامعه در ‌حال رشد می‌تواند از آن استفاده کند.

 Monsters, Inc از بهترین کارتون های روانشناسی دنیاست

قهرمانان داستان به زودی متوجه می‌شوند که درک متقابل، احترام و خیرخواهی بسیار قوی‌تر از ترس است.

پیام اخلاقی Monsters, Inc: کسانی که از همه ترسناک‌تر هستند، معمولا خودشان بیشتر از همه می‌ترسند.

7- انیمیشن دلیر Brave (2012)

کارتون دلیر، یکی از بهترین کارتون‌هایی است که مملو از نکات روانشناسی و درس‌های اخلاقی مفید است. BRAVE یک یادآوری عالی است که هیچ کس مجبور نیست انتظارات شخص دیگری را برآورده کند.

انیمیشن دلیر از بهترین کارتون های دنیاست

با دنبال کردن داستان رابطه مریدا شجاع و مادرش، که آینده دخترش را تا کوچکترین جزئیات برنامه ریزی کرده است، متوجه می‌شویم که اگر دختران عاشق ماجراهای دیوانه کننده هستند، لازم نیست شاهزاده خانم باشند.

پیام اخلاقی انیمیشن دلیر: کلیشه ها را کنار بگذارید و خودتان باشید.

8- انیمیشن در جست و جوی دوری

انیمیشن مشهور Finding Dory (2016) یکی از بهترین کارتن های روانشناسی کودک است. شخصیت اصلی انیمیشن یک ماهی بامزه به نام دوری است که بسیار فراموشکار است. او رویای یافتن خانواده‌اش را در سر می‌پروراند اما به یاد نمی‌آورد که کجا هستند.

دوری یکی از انیمیشن روانشناسی شخصیت محبوب است

خاموشی حافظه، وضعیتی است که دوری با آن به دنیا آمده است. در این کارتون، والدین می‌توانند به فرزندانشان توضیح دهند که چقدر مهم است دیگران را آنگونه که هستند بپذیرند و مشکلات دیگران را به خوبی درک کنند.

پیام اخلاقی انیمیشن دوری به مخاطبان کوچولو: همه ما متفاوت هستیم و باید به ویژگی‌های دیگران احترام بگذاریم.

9 -کارتون Inside Out (2015)

تحلیل روانشناختی انیمیشن inside out  بسیار شگفت انگیز است. چرا که Inside Out یکی از قوی‌ترین انیمیشن های پیکسار است و حتی مورد تایید روان درمانگران نیز قرار گرفته است. قهرمان اصلی رایلی، دختری است که سعی می‌کند با احساسات خود (شادی، غم، ترس، خشم و انزجار) کنار بیاید.

انیمیشن 9 کارتون Inside Out (2015) به تقویت هوش هیجانی کمک می‌کند

رایلی می‌تواند به بزرگسالان و کودکان کمک کند تا ببینند که تجربه احساسات مختلف طبیعی است. فقط باید آنها را تحت کنترل داشته باشیم.

مهمترین پیام روانشناسی کارتون درون و بیرون: از احساسات خود نترسید.

چرا که ریشه اکثر روان نژندهی‌ها و مشکلات روانی‌ای که همه ما با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم، سرکوب احساسات مختلف است. برای سلامت روان باید احساست مختلف را به شکلی اصولی و اخلاقی، بروز دهیم.این انیمیشن همراه با تعدادی دیگر از انیمیشن ها برای رشد اجتماعی و کسب مهارت ارتباطی و اجتماعی کودکان بسیار مفید است

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انیمیشن هایی که موجب رشد اجتماعی کودکان می شوند مقاله ای با عنوان "لیست 10 انیمیشنی که برای رشد اجتماعی کودکان مناسب است" تهیه کردیم که می توانید مطالعه کنید

10- کارتون ماشین ها

در کارتون ماشین ها Cars (2006)، لایتنینگ مک کوئین یک برنده معمولی با اعتماد به نفس است که در آستانه درک این است که نقش یک تیم را نباید دست کم گرفت. همکاران، معلمان، دوستان و طرفدارانش همگی به او کمک می‌کنند تا زودتر از رقبای خود به خط پایان برسد. 

ماشین ها یکی از کارتون های پرطرفدار و محبوب است

مهمترین پیام انیمیشن ماشین ها به مخاطبان خود: کسانی که همیشه به شما ایمان داشتند را فراموش نکنید.

سخن پایانی

دنیای انیمیشن برای نسل‌ها مخاطبان مختلف در هر سنی را مجذوب خود کرده است و تاثیر جادویی خود را از طریق شخصیت‌های رنگارنگ، جهان‌های تخیلی و داستان‌های جذاب، می‌گذارد. از افسانه‌های کلاسیک دیزنی گرفته تا فیلم‌ها و انیمیشن‌های پیشرفته امروزی، کارتون‌ها به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند و خاطرات دوران کودکی ما را شکل می‌دهند و تأثیری ماندگار بر سلامت عاطفی و روانی ما می‌گذارند.

در حالی که ارزش سرگرمی انیمیشن غیرقابل انکار است، ارتباط بین کارتون و علوم اعصاب و روان جرقه جدیدی از تحقیقات را ایجاد کرده است و تأثیر عمیق محتوای انیمیشن را بر ذهن فرزندانمان و ما را آشکار می‌کند.

زندگی پر از چالش است و کارتون می‌تواند به عنوان یک فرار سالم برای افراد در هر سنی باشد. وقتی با استرس یا مشکلات روبرو می شویم، انیمیشن فضای امنی را فراهم می کند که در آن می توانیم لحظه ای از واقعیت جدا شویم و در جهان‌های خیالی آرامش پیدا کنیم.

علاوه بر این، کارتون‌ها می توانند به فرزند ما در توسعه مهارت‌های کنترل هیجانی و عاطفی کمک کنند. شخصیت‌های نمایش‌های متحرک اغلب احساسات و موقعیت‌های پیچیده را هدایت می‌کنند و مکانیسم‌های مقابله‌ای مؤثر را نشان می‌دهند. با مشاهده این الگوهای تخیلی، بینندگان می توانند استراتژی های ارزشمندی برای مدیریت احساسات خود و هدایت چالش های زندگی واقعی بیاموزند.

کودک پلاس یکی از بهترین عرضه کنندگان مطرح کشور است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)