چرا کودک من اسباب بازی هایش را به کسی نمی دهد؟

چرا کودک من اسباب بازی هایش را به کسی نمی دهد؟
برخی کودکان هنگام بازی با همسن و سال ها، اسباب بازی هایشان را به آنها نمی دهد و دوست دارند فقط خودشان با آنها بازی کنند. برای آشنایی با دلایل این موضوع و یافتن پاسخ این سؤال که چرا کودک من اسباب بازی هایش را به کسی نمی دهد، این مطلب را بخوانید.

یکی از معضلاتی که خیلی از والدین با آن روبرو هستند، این است که فرزندشان هنگام بازی با همسن و سال ها، اسباب بازی هایش را به آنها نمی دهد و دوست دارد فقط خودش با آنها بازی کند. حتی ممکن است بچه ها برای ندادن اسباب بازی هایشان به دوستانشان دست به خشونت و پرخاش بزنند. 

اما باید بدانید که این رفتار کودک نشانگر حس مالکیت اوست و بخشی از مراحل رشد و پرورش شخصیت کودک می باشد. کودکان معمولاً بین سنین 2 تا 4 سالگی این رفتارها را از خود نشان می دهند و شما به عنوان پدر و مادر باید توجه کنید در این مواقع خونسردی خود را حفظ کنید و به درستی با فرزندتان برخورد نمایید. 

برای آشنایی با دلایل این موضوع و یافتن پاسخ این سؤال که چرا کودک من اسباب بازی هایش را به کسی نمی دهد، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

حس مالکیت در کودکان

خیلی از رفتارهایی که از نظر بزرگسالان رفتار نامناسب و ناهنجار به شمار می رود، در واقع رفتاری است که در مرحله مشخصی از رشد کودک طبیعی محسوب می شود. حس مالکیت یکی از این رفتارهاست که معمولاً بین سنین 2 تا 4 سالگی، در کودکان بروز می کند. در این دوران، کودک به آرامی به سوی کسب استقلال و حذف وابستگی از دیگران می رود. به همین دلیل، در مورد وسایلی که متعلق به خودش است حساسیت زیادی نشان می  دهد و دوست ندارد آنها را در اختیار بقیه بگذارد.

دو دختربچه سر عروسکی کشمکش دارند

حتی ممکن است هنگامی که کسی به وسایل متعلق به پدر و مادرش هم دست می زند، عصبانی شده و واکنش تندی نشان بدهد. پس باید بدانید که اگر چه این رفتارها طبیعی است، اما نباید به سادگی از رفتارهای نامناسب و پرخاشگری فرزندتان در این زمینه عبور کنید. یا او را مجبور کنید که از خود سخاوت نشان داده و وسایلش را با دیگران شریک شود.در برخی موارد حتی طبیعی است که کودک در مواجهه با این موضوع خشمگین شده و با ناراحتی و عصبانیت با همبازی خود برخود کند اما آنچه که در اینجا مهم است و قابل بحث نحوه بروز خشم و عصبانیت کودک است.

کنترل خشم کودک با کمک اسباب بازی عنوان مقاله ای ست که در همین جا از شما دعوت می کنیم به مطالعه این مقاله بپردازید. 

 

در ادامه حس مالکیت را در سنین مختلف کودکان با هم بررسی می کنیم:

حس مالکیت در 2 سالگی

اینکه کودک 2 ساله هیچ علاقه ای نداشته باشد که وسایل و اسباب بازی های خود را به دیگران بدهد، کاملاً طبیعی است. بنابراین والدین نباید از این رفتار کودک نگران شوند.

دو کودک خردسال یک اسباب بازی را در دست دارند

به مرور زمان و با بزرگ تر شدن کودکتان، حس انسان دوستی و بخشش در او تقویت می شود و بیشتر دوست خواهد داشت که با همسالان خود بازی کند و اسباب بازی های خود را با آنها شریک بشود.

حس مالکیت در 3 سالگی

در 3 سالگی، کودک بیشتر علاقه دارد که با همسالان خود بازی کند. به همین دلیل، سه سالگی دوره مناسبی برای پدر و مادران است تا کودک را با مفاهیمی مثل رعایت کردن نوبت و همچنین اشتراک گذاری اسباب بازی هایش آشنا کنند.

 

حس مالکیت در 4 سالگی

در 4 سالگی، کودکان تا حدودی یاد گرفته اند که اسباب بازی هایشان را با بقیه شریک شوند، اما هنوز اسباب بازی های محبوب خود را در اختیار دیگران قرار نمی دهند.

حس مالکیت در کودکان

در این شرایط والدین باید در هنگام بازی های جمعی از دور مراقب فرزندشان باشند، چون احتمال دارد دعوایی بین کودکان رخ بدهد.

 

حس مالکیت در 5 سالگی

به طور عادی، کودک 5 ساله دیگر با معنی نوبت گرفتن آشنا شده و همینطور برای به دست آوردن اسباب بازی های دیگران زورگویی نمی کند و به آنها احترام می گذارد.

 

حس مالکیت در 6 و 7 سالگی

در این سنین، والدین باید اتاق، کمد، جعبه یا قفسه ای را فقط به فرزند خود اختصاص بدهند تا او بتواند وسایل شخصی و اسباب بازی های خود را در آن نگهداری کند. به این ترتیب، پدر و مادر می توانند حس مالکیت را به فرزندشان یاد بدهند.

 

آموزش قرض دادن به جاي بخشش

برای اینکه به کودک یاد بدهید اشتراک گذاشتن اسباب بازی هایش با دیگران هیچ ایرادی ندارد، در ابتدا می توانید او را با مفهوم مشارکت و یا قرض دادن آشنا کنید. روش ديگري که مي تواند کمک کننده باشد رعايت انصاف و عدالت است.

آموزش قرض دادان اسباب بازی به کودکان

وقتی کودک ببیند دیگران به حق او احترام می گذارند، به آنها اعتماد خواهد کرد. اما در صورتی که فرزندتان همیشه ببیند که کسی به حقوقش احترام نمی گذارند، نمی تواند به کسی اعتماد کند. احترام گذاشتن به حق کودک او را به بهبود رفتارهای سخاوتمندانه تشویق خواهد کرد.

به کودک برچسب خسیس بودن نزنید

اگر پدر و مادر عادت داشته باشند کودک خود را به خسیس بودن متهم کرده و با او مقابله کنند، فقط رفتارهای نامناسب را به کودک خود یاد خواهند داد. اما در مقابل، اگر والدین متوجه باشند که کودک به مشارکت و تعامل با ديگران علاقه دارد اما هنوز آمادگی این کار را ندارد، بهتر می توانند رفتارهای مناسب را به او بیاموزند. به همین دلیل، رفتار طبيعي کودک باید از سوي والدينش درک شود و به تدریج رفتار درست را با جلب اعتماد او جايگزين کنند.

دو خردسال بخاطر اسباب بازی دعوا می کنند

ولی توجه کنید که اگر اين رفتار کودک همراه با پرخاشگري، قلدري و آزار ديگران ادامه داشت، کمک گرفتن از راهنمايي يک روانشناس که شرايط کودک شما را به طور کلی ارزيابي کند، ضروری است.

 

راهکارهایی برای اینکه کودک اسباب بازی هایش را به دیگران بدهد:

-پدر و مادر این به کودکشان اطمینان بدهند که قرار نیست بلایی سر اسباب بازی اش بیاید و اگر دوستی با اسباب بازی هایش بازی کند، مراقب آنهاست و آنها را خراب نمی کند.

 

-بهتر است در ابتدای آموزش اشتراک گذاری، والدین از اسباب بازی های محبوب فرزندشان صرف نظر کنند.

آموزش اشتراک گذاری اسباب بازی به کودکان

-اصلاً به زور متوسل نشوید تا اشتراک گذاری اسباب بازی را به کودکتان آموزش بدهید. اگر کودک بفهمد که مجبورش می کنید کاری را که دوست ندارد انجام بدهد، بیشتر با شما لجبازی خواهد کرد.

 

-برای اینکه کودک اسباب بازی هایش را با دوستانش شریک بشود، زمان خاصی مشخص کنید. مثلاً از او بخواهید به صورت نوبتی با عروسکی بازی کند. بعد از اتمام نوبتش باید عروسک را به دوستش بدهد تا او هم بازی کند. به این شکل هم رعایت کردن نوبت را به کودک یاد داده اید و هم او را تشویق می کنید اسباب بازی هایش را به بقیه بدهد.

به شما والدین محترم پیشنهاد می دهیم مقاله بازی کودکان و همه آنچه که باید در مورد آن بدانیم، را هم مطالعه کنید. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به سؤال مهم «چرا کودک من اسباب بازی هایش را به کسی نمی دهد؟» پاسخ بدهیم. همانطور که گفتیم، کودک در دوره ای از رشد خود این رفتار را به طور طبیعی از خود نشان می دهد و نیاز به نگرانی نیست. به شما والدین عزیز توصیه می کنیم با صبر و آرامش از این مرحله از رشد کودک عبور کرده و تلاش کنند رفتار مناسبی از خود نشان دهند تا در آینده کودکانی مهربان، آرام و بخشنده راهی اجتماع کنند.

کودک من اسباب بازی هایش را به کسی نمی دهد آیا این نگران کننده است؟

خیر

این بخشی از روند طبیعی رشد کودک است. حس مالکیت در کودکان 2-4 سال بروز می کند که این باعث حساسیت بیشتر کودکان نسبت به وسایل و اسباب بازی هایشان می شود.

حس مالکیت در چه سنی در کودکان بروز می کند؟

سن 2-4 سالگی در کودکان سن تکامل حس مالکیت است

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)