چرا کودکان اسباب بازی‌ های خود را خراب می‌کنند؟

چرا کودکان اسباب بازی‌ های خود را خراب می‌کنند؟
شکستن، پرت کردن یا خراب کردن اسباب بازی از جمله مواردیست که والدین از آن شکایت دارند .از دیدگاه روانشناسان هر رفتاری مثبت یا منفی در کودکان عللی دارد که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت

شکستن اسباب بازی توسط کودکان یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از پدر و مادرها با آن مواجه هستند. در واقع می‌توان گفت که خراب کردن اسباب بازی توسط کودک راهی برای مقابله است. یعنی آنها نمی‌توانند با ناامیدی‌ها و احساسات شدید خود کنار بیایند و با تخریب اسباب‌بازی‌ هایشان به‌نوعی رهایی می‌رسند که باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشند. این رفتار حتی تا سن ۴ و ۵ سالگی که بسیاری از بچه‌ها نمی‌دانند چگونه احساسات خود را به‌درستی نشان دهند، کاملاً طبیعی است. اما به طور کلی، اگر این رویه تا سن بزرگسالی کودک شما ادامه‌دار شود، می‌تواند عواقب سویی داشته باشد. به همین خاطر باید جدی گرفته شود. ما در این مطلب در مورد دلایل و راهکارهای شکستن اسباب بازی توسط کودکان صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

دلائل شکستن و خراب کردن اسباب بازی توسط کودکان

هر رفتاری یک دلیلی دارد. شکستن و پرت کردن اسباب بازی توسط کودک هم دلایل خاص خودش را دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

باید دلیل شکستن اسباب بازی توسط بچه ها راشناسایی کرد

- بچه‌ها کنجکاو هستند و می‌خواهند محیط خود را کشف کنند

بچه‌ها به طور طبیعی کنجکاو هستند و می‌خواهند محیط اطراف خود را کشف کنند. وقتی بچه ها عروسک یا بقیه اسباب بازی‌های خود را خراب می‌کنند، به این دلیل نیست که آنها بد یا شیطان هستند. بلکه؛ به این دلیل است که آنها به آن اسباب بازی علاقه‌مند هستند و می‌خواهند در مورد آن بیشتر بدانند. این باعث می‌شود که آنها قطعات اسباب بازی خود را از هم جدا کنند، یا مثلاً صفحاتی را از کتاب‌هایشان برای تماشای بهتر پاره کنند.

- بچه‌ها ممکن است به دلیل استرس یا اضطراب اسباب بازی‌هایشان را خراب کنند

بچه‌ها وقتی تحت استرس یا اضطراب زیادی هستند، تمایل دارند چیزها را بشکنند. همین‌طور این احتمال وجود دارد که خراب کردن اسباب بازی توسط کودک نشانه این موضوع باشد که باید به کودک توجه بیشتری داشته باشید؛ بنابراین به‌عنوان والدین، مهم است که با شناخت علائم استرس و اضطراب در کودک خود، مشکل آن را حل کنید.

خراب کردن اسباب بازی می تواند نشانه کنجکاوی هم باشد

- خراب کردن اسباب بازی توسط بچه‌ها مرحله‌ای از رشد است

برخلاف تصور رایج، اکثر بچه‌هایی که اسباب بازی‌های خود را می‌شکنند، این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که از آن لذت می‌برند، نه به این دلیل که می‌خواهند مخرب باشند. در واقع، این ویژگی رفتاری را می‌توان در مراحل رشد آنها جستجو کرد. به‌خاطر داشته باشید که احتمالاً این مرحله فقط مرحله‌ای است که آنها در حال گذراندن آن هستند.

 دلیل پرت کردن اسباب بازی توسط کودکان از دیدگاه روانشناسان چیست؟

به گفته روانشناسان استرس، کشف‌کردن، و دایره لغات محدود برای ابراز احساسات، می‌تواند از علل روانشناسی خراب کردن اسباب بازی توسط کودکان باشد. به طور مثال، گاهی اوقات شکستن و پرت کردن اسباب بازی توسط کودکان به‌عنوان راهی برای برقراری ارتباط با چیزی است که نمی‌توانند در کلمات بیان کنند.

اسباب بازی ها باید طوری باشند که بتوان آنها را مجدد سر هم کرد

بنابراین، دفعه بعد وقتی فرزندتان اسباب‌بازی‌ای را می‌شکند یا بداخلاقی می‌کند، سعی کنید آنها را درک کنید. پس با آنها صحبت کنید تا بفهمید چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است و ببینید آیا می‌توانید به آنها کمک کنید.

رفتارهای والدین در مقابل شکستن یا خراب کردن اسباب بازی

وقتی کودکی یک رفتاری، چه درست و چه اشتباه انجام می‌دهد، برای اینکه آن رفتار ادامه داشته باشد یا قطع شود بستگی به‌عکس العمل دیگران بخصوص پدر و مادر دارد. این عکس‌العمل می‌تواند مثبت یا منفی باشد. در زیر به بایدها و نبایدهای رفتاری پدر و مادرها در برابر شکستن اسباب بازی توسط کودکان اشاره می‌کنیم.

رفتارهای نامناسب والدین شامل:

  • بیش از حد واکنش نشان ندهید: اگر فرزندتان چیزی را شکست، خودتان عصبانی نشوید. ممکن است ناامید شوید، اما عصبانیت شما به او می‌گوید که شما بیشتر به آن اسباب بازی اهمیت می‌دهید تا فرزندتان.
  • اسباب بازی‌های شکسته را جایگزین نکنید: اگر کودک شما عمداً یکی از اسباب بازی‌های خود را شکست، آن را تعویض نکنید.اگر بداند که اسباب بازی جدیدی به طور جادویی ظاهر می‌شود، یاد نمی‌گیرد که از اسباب‌بازی‌هایی که دارد مراقبت کند.

 رفتارهایی که والدین باید انجام دهند شامل:

  • برای کودکتان یک قانون بسازید و بر بازی او نظارت کنید: برای جلوگیری از شکستن اسباب بازی توسط کودکان، با حضور در کنار بچه‌ها می‌توانید بازی کودکتان را به فعالیت‌های ملایم‌تر هدایت کنید و او را از تخریب اسباب‌بازی‌ها منع کنید. مثلاً در مورد ماشین‌ های اسباب بازی، قانون وضع کنید. یعنی به فرزندتان بگویید قانون این است که نباید ماشین‌ها را در گوشه اتاق یا در سبد پرت کند و فقط می‌تواند آنها را بعد از بازی در قفسه مخصوص به ماشین‌ها بگذارد. فقط حواستان را جمع کنید هر قانونی که وضع می‌کنید، باید روی قانون خود بمانید.
  • آنها را تشویق کنید: کودکان خود را به‌خاطر اینکه از اسباب بازی‌هایشان مراقبت می‌کنند تشویق کنید. مثلاً به او بگویید تو وقتی نخ سگ سخنگو را به‌آرامی می‌کشی در واقع از او مراقبت می‌کنی. این کار باعث می‌شود این اسباب‌بازی‌ها برای مدت طولانی دوام بیاورند.
  • از قانون مادربزرگ استفاده کنید: برای جلوگیری از پرت کردن اسباب بازی توسط کودک، از این قانون استفاده کنید. مثلاً وقتی فرزندتان اسباب بازی را پرت کرد بگویید تا زمانی که وسایل پرت شده را جمع نکند و مراقب اسباب‌بازی‌هایش نباشد، نمی‌تواند به بازی برگردد.

چگونه کودک را در مقابل شکستن اسباب بازی‌هایش کنترل کنیم؟

وقتی که به دلایل شکستن اسباب بازی توسط کودکان خود پی بردید، باید برای کنترل رفتار آنها راهکارهایی داشته باشید که در زیر به این راهکارها اشاره می‌کنیم.

علت احتمالی رفتار کودکتان را پیدا کنید

همان‌طور که قبلاً گفتیم، بچه‌ها چیزها را عمداً تخریب نمی‌کنند. در عوض، آنها این کار را انجام می‌دهند؛ چون دلیلی برای این کار دارند. پس با تلاش برای درک اینکه چرا آنها ممکن است این کار را انجام دهند، می‌توانید به آنها کمک کنید تا راه‌های بهتری برای انتقال احساسات خود پیدا کنند.

وقت خود را با فرزند خود بگذرانید

گذراندن وقت بیشتر با فرزندان خود یک راه عالی برای شماست تا بدانید در دنیای کودکتان چه می‌گذرد.در واقع، روانشناسان توصیه می‌کنند که والدین حداقل ۲۰ دقیقه در روز را باید برای هر کدام از فرزندانشان اختصاص دهند.با گذراندن وقت با آنها می‌توانید در مورد چیزهایی که آنها علاقه دارند صحبت کنید و مشکلات آنها را با هم حل کنید.

بازی کردن می تواند باعث کاهش استرس کودکان گردد

به کودک خود کمک کنید هیجان‌های خود را کنترل کند

هنگامی که کودکان غرق در احساسات می‌شوند، کنترل هیجان برای آنها دشوار است؛ بنابراین، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به فرزندتان کمک کنید تا با انجام بازی‌هایی که کنترل هیجان را آموزش می‌دهند، یاد بگیرد که چگونه با هیجان‌های خود کنار بیاید .

به فرزندان خود کمک کنید تا احساسات خود را با شیوه‌ای بهتر ابراز کند

به‌عنوان والدین، یکی از وظایف شما این است که ابزارهای موردنیاز را در اختیار آنها بگذاریم تا با احساسات خود ارتباط برقرار کنند و از ابراز آن احساسات احساس امنیت کنند. در واقع با درک انگیزه‌های پشت رفتار مخرب آن‌ها، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا راه‌های بهتری برای مقابله با احساسات خود پیدا کند.

جمع‌بندی

وقتی فرزندتان اسباب‌بازی‌هایش را می‌شکند، دلایل زیادی برای وجود دارد که آنها ممکن است این کار را انجام دهند. با درنظرگرفتن انگیزه‌های آنها، می‌توانید راهی برای کنترل رفتار و مقابله با این احساسات، پیدا کنید که باعث می‌شود رابطه بسیار مثبت‌تری با فرزند خود داشته باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)