معرفی انواع باتری های مورد استفاده در اسباب بازی ها، توان و مشخصات آنها

معرفی انواع باتری های مورد استفاده در اسباب بازی ها، توان و مشخصات آنها
در این مقاله قصد داریم نسل های مختلف باتری های شارژی و غیر شارژی مورد استفاده در اسباب بازی ها را بشناسیم و با معایب و مزایای آنها و همچنین اصطلاحات این حوزه بیشتر آشنا شویم.

اسباب‌بازی الکتریکی از انواع مختلف باتری‌ها استفاده می‌کنند که هرکدام دارای ظرفیت، ولتاژ، و توان خاصی هستند. نوع باتری و مشخصات آن تأثیر زیادی بر عملکرد محصول، مدت زمان بازی و قدرت آن دارد. در ابتدا تمامی این محصولات از باتری های غیر شارژی در مدل های مختلف استفاده می کردند مانند قلمی، کتابی و سکه ای.

ابتدا باید چند اصطلاح را توضیح دهیم.

  • ولتاژ (V): میزان نیرویی که باتری می‌تواند تولید کند. ولتاژ بالاتر به معنای قدرت بیشتر در شلیک و عملکرد تفنگ است.
  • ظرفیت (mAh): میزان انرژی ذخیره ‌شده در باتری. هرچه ظرفیت بالاتر باشد، مدت زمان بیشتری می‌توان از تفنگ استفاده کرد.

باتری کتابی

باتری‌‌های کتابی به شکل یک مکعب مستطیل با لبه‌هایی گرد و اتصالی محکم قطبی در بالا طراحی شده است. این باتری‌ها در دو نوع شارژی و غیرشارژی روانه بازار شدند که در نوع شارژی از ترکیبات شیمیایی مختلف مانند لیتیوم، روی-هوا، کلرید روی، اکسید نقره و انواع دیگر استفاده می‌شود.

قطب های مثبت و منفی باتری کتابی در یک سمت قرار دارد

باتری‌های کتابی ولتاژهای اسمی یا واقعی متفاوتی دارند که معمولا بین رنج 6.5 – 8.4 ولت متغیر است. تنها نوعی از آن‌ها که دقیقا 9 ولت دارند، باتری‌های قلیایی هستند.

باتری های قلمی

قلمی های مورد استفاده در حوزه اسباب بازی سه سایز AAA (نیم قلم)، AA (قلمی) و D (بزرگ) هستند. 

ولتاژ باتری های قلمی 1.5 ولت است

سایز AAA:توان: معمولاً ۱.۵ ولت،ظرفیت: حدود ۱۰۰۰-۱۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت (mAh)
سایز AA:توان: معمولاً ۱.۵ ولت، ظرفیت: حدود ۲۰۰۰-۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت (mAh)
سایز D:توان: معمولاً ۱.۵ ولت، ظرفیت: حدود ۱۲۰۰۰-۱۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت (mAh)

باتری های سکه ای

این باتری های تک سلولی در اندازه های مختلف عرضه می شوند. در نام گذاری اسامی این نوع از باتری‌ها اعداد و حروفی به منظور اختصار استفاده شده که هر کدام بیانگر ویژگی‌هایی هستند. به عنوان مثال، باتری CR2032 شامل این موارد است:

C نشان‌دهنده ماده لیتیوم است.
R نمادی از کلمه Round به معنای گرد است.
20 به قطر باتری و 32 به ضخامت 3.2 میلی‌متر اشاره دارد.

باتری های سکه ای در سایزهای مختلف برای لوازم با توان کم مصرف می ود

باتری‌های سکه‌ای در انواع مختلفی از قبیل قلیایی، لیتیوم و اکسید نقره و … تولید می شود.

حال به خانواده باتری های شارژی می رسیم که در اینجا با دو کلمه لیتیوم و نیکل بسیار برخورد می کنیم پس لازم است بدانید نام‌گذاری باتری‌ها به مدل‌های نیکلو لیتیوم به نوع مواد شیمیایی استفاده شده در ساختار داخلی آنها بازمی‌گردد. این مواد شیمیایی تعیین‌کننده نحوه‌ی عملکرد باتری، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن هستند.

انواع باتری های شارژی مورد استفاده در اسباب بازی ها

این باتری ها که امروزه برای اکثر اسباب بازی ها از تفنگ و ماشین ها گرفته تا پهپاد و هلی کوپتر ها مصرف دارند در چهار گروه کلی تقسیم می شوند.

۱. باتری‌های Ni-Cd (نیکل-کادمیم)

باتری‌های Ni-Cd از قدیمی‌ترین نوع باتری‌های قابل شارژ هستند که هنوز در برخی اسباب‌بازی ها استفاده می‌شوند. که ولتاژ آنها معمولاً بین ۷.۲ ولت تا ۹.۶ ولت وظرفیت بین ۶۰۰ تا ۲۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت (mAh)می باشد.

مزایا: قیمت پایین، طول عمر مناسب.

معایب: حافظه‌ی شارژی دارند؛ یعنی اگر باتری به طور کامل تخلیه نشود، به مرور زمان ظرفیتش کاهش می‌یابد. همچنین وزن بیشتری نسبت به برخی باتری‌های جدیدتر دارند.

 ۲. باتری‌های Ni-MH (نیکل-متال هیدرید)

این باتری‌ها بهبود یافته نسبت به Ni-Cd هستند و حافظه شارژی ندارند. ولتاژ معمولاً بین ۷.۲ ولت تا ۱۲ ولت و ظرفیت بین ۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت (mAh) می باشد.

مزایا:  طول عمر بیشتر و سازگاری با اسباب‌بازی هایی که قبلاً از باتری‌های Ni-Cd استفاده می‌کردند. وزن کمتر نسبت به Ni-Cd.

معایب: شارژ شدن آنها کمی بیشتر طول می‌کشد و دمای آنها در هنگام استفاده زیاد ممکن است بالا برود.

چهار گروه اصلی باتری های شارژی
باتری های شارژی با توان های مختلف و ابعاد متنوع دست سازندگان اسباب بازی را برای طراحی های خاص باز گذاشته اند.

دو گروه بعدی بر پایه لیتیوم هستند.

 ۳. باتری‌های Li-ion (لیتیوم-یون)

این مدل یکی از محبوب‌ترین انواع باتری‌ها در اسباب‌بازی های شارژی مدرن به دلیل وزن کم و ظرفیت بالاست که ولتاژ معمولاً بین ۷.۴ ولت تا ۱۱.۱ ولت و ظرفیت بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت (mAh) می باشد.

مزایا: وزن کم، ظرفیت بالا، بدون حافظه شارژی، زمان شارژ کوتاه‌تر، طول عمر بالاتر.

معایب: نسبت به ضربه و گرما حساس هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. قیمت بالاتری نسبت به باتری‌های Ni-Cd و Ni-MH دارند.

 ۴. باتری‌های Li-Po (لیتیوم-پلیمر)

باتری‌های Li-Po پیشرفته‌ترین نوع باتری برای اسباب‌بازی هستند و به دلیل قدرت بالا و طراحی انعطاف‌پذیر، در ماشین کنترلی و تفنگ‌های حرفه‌ای بیشتر استفاده می‌شوند. ولتاژ معمولاً بین ۷.۴ ولت تا ۱۴.۸ ولت و ظرفیت بین ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت (mAh) می باشد.

مزایا: سبک و کم حجم، قدرت بسیار بالا، بدون حافظه شارژی، زمان شارژ کوتاه.

معایب: نسبت به دیگر انواع باتری‌ها گران‌تر است و به دلیل حساسیت به ولتاژهای بالا و دما باید با دقت بیشتری شارژ و نگهداری شود.

شارژر باتری دارای لامپ برای مشخص شدن زمان اتمام شارز هستند

شارژرها نیز دارای مدل های متنوعی هستند که در گذشته آدابتور داشتند که مستقیم به برق وصل شده و باتری ها را تغذیه می کردند اما امروزه یک سیم رابط هستند که به شارژرهای موبایل یا لوازمی مثل لپ تاپ وصل می شودند و عمل شارژ را انجام می دهند.

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم با انواع باتری های مورد استفاده در اسباب بازی ها آشنا شویم به حدی که آنها را بشناسیم تا مزایا، معایب و مشخصات آنها را درک کنیم. این حوزه دارای نکات فنی ریزتری است که شما می توانید در این موارد از طریق راه های ارتباطی با همکاران در مجوعه کودک پلاس ارتباط برقرار نمایید و در مواردی مثل عمر باتری، مدت زمان بازدهی و همچنین نحوه تهیه آنها اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)