اسباب بازی هوشمند آری یا نه؟

اسباب بازی هوشمند آری یا نه؟
اسباب بازی های مدرن و هوشمند اسباب بازی هایی هستند که درجه ای از هوش مصنوعی را در خود دارند. این اسباب بازی های میتوانند با کاربر ارتباط برقرار کرده یا به محرک های خارجی واکنش نشان دهند.

اسباب بازی در گذر زمان

اگر روند تغییر اسباب بازی را در طول زمان در نظر بگیریم مسیر بسیار طولانی را از ابتدایی ترین وسایل بازی تا رسیدن به اسباب بازی های هوشمند و مدرن را طی خواهیم کرد. در زمانهای گذشته تنها اسباب بازی کودکان عروسک های دست سازی بود که مادربزرگها با ابزارهای ابتدای مانند چوب و پارچه درست می کردند. برای پسر بچه ها ماشینهای رنگارنگی از جنس پلاستیک بوده که خیلی ساده ساخته میشد. کارت های بازی، انواع تیله، وسایل ساده آشپرخانه از جمله اسباب بازی های ساده ای بود که کودکان را سرگرم میکرد. با گذشت زمان تولید اسباب بازی هایی چون عروسک و ماشین پیشرفت قابل ملاحظه ای کرد به طوری که امروزه شاهد تولید اسباب بازی هایی هستم که در ظاهر وجزئیات فرقی با ابزار واقعی ندارد.

عروسک های دست ساز قدیمی که از چوب و پارچه ساخته می شدند

والدین امروز قبل از به دنیا امدن کودک اتاقی را متشکل از انواع اسباب بازی آماده می کنند که اسباب بازی های موجود در اتاق کودک تفاوت بسیاری با اسباب بازی های زمان قدیم دارد. انواع عروسک، اسباب بازی های کنترلی و شارژی، انواع بازی های فکری و لگو و اسباب بازی های موزیکال از جمله اسباب بازی هایی هستند که جزو ابتدایی ابزار اتاق کودکان محسوب می شودند.

برای اشنایی بیشتر با انواع اسباب بازی پسرانه و دخترانه مقاله ای با عناوان" راهنمای جامع اسباب بازی پسرانه" و " راهنمای جامع اسباب بازی دخترانه" تهیه کردیم که میتوانید مطالعه کنید

با فراگیر شده و توسعه تکنولوژی، اسباب بازی های کودکان نیز به نسبت تغییر کرد. به طوری که امروزه شاهد تولید و عرضه اسباب بازی های هوشمند و مدرنی هستیم که نقش هوش مصنوعی را در این اسباب بازی های نمیتوان نادیده گرفت.در صورتی که به مبحث اسباب بازی های مدرن و هوشمند علاقه هستید با این مقاله از فروشگاه اسباب بازی کودک پلاس همراه باشید.

اگر می خواهید به نقش تکنولوژی در تولید اسباب بازی پی ببرید مقاله ای با عنوان نقش تکنولوژی در تولید اسباب باز ی های مدرن و هوشمند تهیه کردیم که می توانید مطالعه کنید

اسباب بازی هوشمند چیست؟

اسباب بازی هایی که درجه ای از هوش مصنوعی را شامل می شوند را اسباب بازی هوشمند گویند. این اسباب بازی که در در سطوح مختلف تولید و عرضه می شوند بسته به میزان درجه هوش مصنوعی که در آن بکار گرفته شده است، متفاوت است.

پهپاد ها در دو نمونه ساده و دوربین دار عرضه می گردند

این اسباب بازی های می توانند تا حدودی با کاربر ارتباط برقرار کرده و واکشنهایی را به محرک های خارجی نشان دهند. این نوع از اسباب بازی ها معمولا الگویی از پیش طراحی شده نیز دارند که با برنامه ریزی های قبلی فعالیت یا واکنشهایی را نشان می دهند. در برخی از این اسباب بازی های هوشمند، تکنولوژی تشخیص صدا و سنسور های لمسی راب رای برقراری ارتباط با کاربر دارند.

برخی متخصصان معتقدند استفاده از اسباب بازی های مبتنی بر هوش مصنوعی نقش بسیاری در افزایش بازهی آموزشی کودکان دارد و باعث افزایش ارتباط و مهارت اجتماعی می شود، از این متخصصان متعتقدند استفاده از اسباب بازی های هوشمند می تواند با گذشت زمان شکاف بین جوامع توسعه یافته و توسعه نیافته را پر کند.

 

مزایا و معایب استفاده از اسباب بازی هوشمند

امروزه وسایل الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی به جزو لاینفک زندگی ما تبدیل شده است. وسابل بازی کودکان نیز از این قضیه مستثنی نیست و تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفته است. حضور و بروز هوش مصنوعی در اسباب بازی کودکان به فرایندی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. آنچه که والدین در خصوص استفاده از اسباب بازی های هوشمند باید مد نظر قراردهند استفاده به موقع و متناسب با سن کودک از این وسایل است.

امروزه ربات ها از سنسورهای مختلف بهره می برند

استفاده از هوش مصنوعی و اسباب بازی های هوشمند کمک شایانی به امر اموزش کودکان می کند که این مورد یکی از مزایای اسباب بازی های هوشمند تلقی می شود. اسباب بازی های هوشمند مهارت اجتماعی کودکان را افزایش میدهد و باعث می شود که کودکان مهارت های حل مساله را بهتر و زودتر یاد میگیرند. از آنجایی که اسباب بازی های هوشمند قدرت کاوش را افزایش می دهند باعث خلاقیت بیشتر و تقویت قدرت تخیل کودکان می شود.

 نسل جدید لگوها دارای موتورهای حرکتی هستند

آنچه که باعث نگرانی متخصصان و والدین در خصوص استفاده کودکان از اسباب بازی های هوشمند شده، نقض حریم خصوصی کودکان است. از آنجایی که در اسباب بازی های هوشمند از تکنولوزی بلوتوث و یا اتصال به وای فای و اینترنت استفاده شده است بیم این میرد که حریم خصوص کودک و خانواده با تهدید مواجه شود که این مورد یکی از معایب اسباب بازی های هوشمند شمرده می شود.

از چه سنی می تواند از اسباب بازی هوشمند استفاده کرد

تولید کننده گان اسباب بازی های مدرن و هوشمند تولیدات خود را برای سنین 2 تا 12 سال عرضه می کنند والدین باید با توجه به توانایی های کودک و توسعه مهارت هایی اجتماعی فرزند خود سن مناسب کودک خود برای استفاده از ابزار ها و اسباب بازی های هوشمند را تشخیص دهند

اسباب بازی هوشمند چیست؟

اسباب بازی هایی که درجه ای از هوش مصنوعی را دارند اسباب بازی هوشمند گویند

مهمترین مزیت اسباب بازی هوشمند چیست؟

کمک به امر آموزش کودکان، افزایش مهارت اجتماعی و بهبود مهارت حل مساله از جمله مهمترین مزیت های اسباب بازی های هوشمند هستند

سن مناسب استفاده از اسباب بازی هوشمند چه سنی است؟

تولیدات اسباب بازی های هوشمند مخصوص سنین 2 تا 12 سال می باشد که والدین می توانند بسته به توانایی های کودک خود اسباب بازی مناسب فرزندشان را تهیه کنند

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)