معرفی انواع ماشین کنترلی از نظر نوع شاسی

معرفی انواع ماشین کنترلی از نظر نوع شاسی
آیا میدانستید ماشین های کنترلی دریفتی با ماشین های کنترلی رالی و ماشین های آرسی باگی از نظر نوع شاسی و حتی جنس شاسی باهم متفاوت‌اند؟ آیا می‌دانستید هر ماشین آرسی‌ای قابل حرکت روی شن و ماسه نیست؟
  1. در بین انواع ماشین کنترلی، ماشین کنترلی دریفت بخرم یا ماشین کنترلی باگی؟
  2. ماشین کنترلی تراکی بهتر است یا باگی؟
  3. تفاوت اصلی ماشین کنترلی رالی با دریفتی در چیست؟
  4. آیا بین ماشین های کنترلی اسباب بازی، می‌توانم ماشین کنترلی رالی برای فرزندم پیدا کنم؟

در اینجا سوالات متداولی که اکثر کاربران از تیم پشتیبانی و فروش ما می پرسند را آوردیم. اگر به تازگی وارد دنیای آرسی شده‌اید، طبیعی است که از برخی از اصطلاحات و مدل های ماشین کنترلی بی خبر باشید. 

تصمیم گیری در مورد اینکه چه نوع ماشین کنترلی‌ا ی برای شما یا فرزندتان مناسب است معمولا کمی دشوار است. در بازار ماشین های آرسی، تولیدکنندگان و انواع مختلفی از ماشین‌ ها، کامیون‌ ها و برندها موجود هستند. پس یافتن بهترین محصول مناسب برای شما را بسیار مشکل می‌کنند. در حالی که ما نمی‌ توانیم بدون مراجعه حضوری به فروشگاه، میدان را برای انتخاب یک وسیله نقلیه برای شما محدود کنیم؛ اما این راهنما می‌ تواند به شما کمک کند ماشین‌ های آرسی‌ ای که قطعاً برای شما مناسب نیستند را بشناسید و از لیست خود حذف کنید. پس در این مقاله درباره انواع ماشین کنترلی بر اساس نوع شاسی صحبت خواهیم کرد. سپس محبوب‌ ترین ماشین‌ های کنترلی را بر اساس این فیلتر معرفی می‌ کنیم. ماشین هایی از قبیل ماشین کنترلی باگی، تراک‌ها، آفرودی‌ ها و غیره، پس با ما باشید.

انواع ماشین کنترلی از نظر شاسی

هر کدام از وسایل نقلیه و ماشین های کنترل از راه دور مناسب زمین و سطوح خاصی هستند که حرکت برای آنها راحت تر است. تصمیم گیری در مورد اینکه کجا می‌ خواهید وسیله نقلیه RC خود را به حرکت دراورید اولین قدم برای محدود کردن دایره انتخاب‌ های شماست.

برای کار کردن بهینه انواع ماشین کنترلی، درک اجزای اصلی آن ضروری است. 

سه عنصر کلیدی که عملکرد و هندلینگ یک خودروی RC را تامین می‌ کنند عبارتند از شاسی، سیستم تعلیق و پیشرانه. شاسی یکپارچگی ساختاری را حفظ می‌ کند. سیستم تعلیق ضربه‌ ها را جذب می‌ کند و با سطوح مختلف سازگار می‌ شود. همچنین پیشرانه قدرت را از موتور به چرخ ها منتقل می‌ کند. در این مقاله ماشین های آرسی را از نظر نوع شاسی بررسی خواهیم کرد. البته قبل از پرداختن به موضوع اصلی ابتدا توضیح مختصری در مورد شاسی و انواع آن داشته باشیم تا دید شما درباره موضوع اصلی وسیع‌ تر شود. 

نقش شاسی در ماشین های آرسی

شاسی به عنوان ستون فقراتی عمل می‌ کند که هر خودروی RC بر روی آن سوار می‌ شود. پس ثبات ساختاری لازم برای پشتیبانی از سایر اجزا را فراهم می‌ کند. برای درک بهتر این بخش جدایی ناپذیر، به اهمیت نقش شاسی در انواع ماشین کنترلی، انواع مختلف و مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها می‌ پردازیم.

ماشین کنترلی baha 5t با کمک فنرهای اصولی

یک شاسی با طراحی خوب نقشی اساسی‌ در عملکرد کلی ماشین آرسی دارد. زیرا باید به اندازه کافی قوی باشد که بتواند نیروها و ارتعاشات را در حین کار تحمل کند و در عین حال سبک وزن باشد تا سرعت و مانور بهینه‌ ای داشته باشد و تعادل خود را حفظ کند. 

سه نوع اصلی شاسی وجود دارد که معمولاً در اتومبیل‌های RC از آنها استفاده می‌شود:

  • شاسی قاب نردبانی:

این طراحی سنتی با استفاده از تیرهای فلزی متصل به هم ساخته شده است و دارای چارچوبی قوی است. اما ممکن است در مقایسه با انواع دیگر سنگین‌ تر باشد.

  • شاسی مونوکوک:

با طراحی تک تکه منحصر به فرد خود، انقلابی بزرگ در دنیای آرسی ایجاد کرده است. شاسی مونوکوک دارای وزنی کاهش یافته و استحکامی بیشتر است. این طرح در اتومبیل‌ های مسابقه‌ ای با کارایی بالا، محبوب است.

  • Tub Chassis:

 این نوع شاسی با ترکیب یک پایه صاف با کناره‌ های برجسته، محافظتی عالی برای اجزای داخلی ارائه می‌ کند و معمولاً در خودروهای RC آفرود استفاده می‌ شود.

به فکر خرید ماشین کنترلی هستید؟

مواد و متریال بکار رفته در شاسی‌ها

درک مواد مورد استفاده در ساخت شاسی برای انتخاب بهترین خودروی RC‌ای که متناسب با نیازهای شما باشد بسیار مهم است:

شاسی پلاستیک:

شاسی پلاستیکی سبک و مقرون به صرفه است. پس برای مبتدیان یا علاقمندان عادی، انتخابی ایده آل است. این شاسی‌ ها معمولاً در خودروهای RC سطح پایه استفاده می‌ شوند و در مقایسه با سایر شاسی‌ ها دوام کمتری دارند. پس یقینا شاسی ماشین کنترلی دریفت با ماشین کنترلی های خارج از جاده متفاوت است.

شاسی فلزی (آلومینیوم، فولاد یا تیتانیوم):

شاسی‌ های فلزی با استحکام و دوام بیشتر برای اتومبیل‌ های RC مسابقه‌ ای یا خارج از جاده (آفرودی) مناسب هستند. با این حال، افزایش وزن آنها می‌ تواند منجر به کاهش سرعت و قدرت مانور خودرو شود.

شاسی از جنس فیبر کربن:

فیبر کربن که به دلیل ویژگی‌ های سبک وزن و در عین حال فوق‌ العاده قوی‌اش مشهور است، به عنوان یک متریال مناسب برای شاسی مشهور است. همچنین برای ماشین های RC با کارایی بالا و حرفه‌ای استفاده می‌ شود.

همانطور که متوجه شدید، درک کامل شاسی برای استفاده حداکثری از خودروی RC ضروری است. طراحی و نوع مواد مورد استفاده می‌ تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد کلی و پایداری خودرو تأثیر بگذارند. حال به معرفی انواع ماشین کنترلی بر اساس نوع شاسی می‌ پردازیم:

مشخصه شاسی ماشین های کنترلی اسباب بازی و حرفه ای

ماشین های کنترلی اسباب بازی که معمولا برای سرگرم کردن کودکان زیر 10 سال هستند، معمولا از شاسی های کوتاه، پلاستیکی و ساده تولید می شودند. ماشین های کنترلی حرفه ای از نظر شاسی معمولا به دو دسته کلی آفرود Off-Road و آنرود On-Road تقسیم می‌ شوند. آفرودها ماشین هایی شاسی بلند هستند که برای طی کردن مسیرهای خارج از جاده مثل مسیرهای کوهستانی، ساحلی و سطوح صعب العبور طراحی شده‌ اند.

ماشین کنترلی اف جی کروزر از بهترین های بازار ماشین کنترلی است

آنها دارای فاصله بالاتری از سطح زمین و همچنین دارای سیستم تعلیق قوی‌ ای هستند. شاسی بلند به آنها این امکان را می‌ دهد تا به راحتی و بدون گیر کردن در گل و لای، چاله و غیره، از موانع عبور کنند و به مسیر خود ادامه دهند. 

  • ماشین کنترلی اف جی کروزر: ماشین کنترلی اف جی کروزر Tamiya Toyota CC-01 از بهترین‌ های ماشین کنترلی آفرودی است. موتور قدرتمند آن 540 براش است. برند تامیا جزو اولین تولید کنندگان ماشین آرسی در ژاپن است.

ماشین های کنترلی آنرود نیز مناسب برای پیمایش مسیرهای صاف و هموار هستند. مسیرها و سطوحی مثل جاده‌ های آسفالته، خیابان‌، کف پارکینگ‌ ها و امثال این سطوح. افرادی که به دنبال سرعت و مسابقه هستند، سمت ماشین های کنترلی آنرود می‌ روند.

ماشین کنترلی آنرود الکتریک براشلس از بهترین های دنیای آنرود است

در طراحی و تولید این ماشین‌ ها از موتورهای پرشتاب، گیربکس مناسب و چرخ‌ هایی با عاج کم استفاده می‌ شود. طبیعتا مسابقه دادن و درایوینگ پر سرعت نیازمند شاسی های بلند و فلزی نیست.

  • ماشین کنترلی آنرود الکتریک براشلس Hyper VT: ماشین کنترلی آنرود الکتریک براشلس hyper vt دارای موتور الکتریکی و با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت است. سیستم انتقال قدرت این ماشین نیز دو دیفرانسیل است.

ماشین های باگی

ماشین های کنترلی باگی Buggy بدون شک جزو پرطرفدارترین خودروها در دنیای آرسی هستند. این ماشین‌ ها اغلب برای پیمایش مسیرهای خارج از جاده، سطوح ناهموار و صعب العبور طراحی شده‌اند. همچنین طراحی آنها نیز شباهت زیادی به نمونه واقعی دارد. 

ماشین کنترلی باگی الکتریک مدل Dingo سرعتی حدود 50 کیلومتر بر ساعت دارد
ماشین های باگی مناسب برای مسیر های ناهموار و خارج از جاده هستند.

نوع شاسی این ماشین ها به‌گونه‌ ای طراحی شده است که همه ماشین های باگی را به عنوان ماشین‌ هایی چابک و سبک وزن می‌ شناسند. باگی ها دارای لاستیک‌ هایی عریض و عاج‌ های قوی و عمیق هستند. پس اگر به دنبال یک ماشین کنترلی حرفه ای برای آفرود یا حتی مسابقه هستید، پیشنهاد ما به شما ماشین های کنترلی باگی Buggy است.

ماشین کنترلی باگی الکتریک مدل Dingo دارای موتور الکتریکی و مناسب آفرود است. نوع موتور ماشین Brushed 390 است. همچنین سرعت آن حدود 50 کیلومتر بر ساعت می‌ باشد.

ماشین کنترلی خزنده کراولر crawler

ماشین های آرسی crawler کراولر که به ماشین های خزنده مشهور هستند، مخصوص بالا رفتن از سطوح ناهمواری مثل صخره‌ ها هستند. حرکت این ماشین‌ ها آهسته و دقیق است پس بهترین انتخاب برای کاوش‌ های ساده هستند.

ماشین کنترلی صخره‌نورد الکتریکی Jeep Crawler از بهترین های دنیای آرسی است

از مشخصات کراولرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. لاستیک‌های بزرگ و عاج‌های تهاجمی
  2. فاصله زیاد از سطح زمین
  3. مرکز ثقل پایین
  4. چهار چرخ متحرک
  5. سرورهای قدرتمند
  6. کمک فنر قوی

ماشین کنترلی صخره‌نورد الکتریکی Jeep Crawler: ماشین کنترلی صخره‌نورد الکتریکی مدل Jeep Crawler از بهترین خزنده های آفرودی بازار ماشین‌های آرسی است. موتور ماشین Brushed 550 و حداکثر سرعت ماشین نیز 15 کیلومتر بر ساعت است. 

ماشین کنترلی دریفت

ماشین کنترلی دریفت معمولا برای مسابقه دادن و حرکت‌های نمایشی انتخابی مناسب است. طراحی این ماشین‌ ها بسیار زیبا و خاص است و کمک فنرهای آنها نیز بسیار قوی است. پس به همین دلیل می‌‍‌ توان از انواع ماشین کنترلی دریفت در مسابقات استفاده کرد. ماشین های کنترلی دریفتی برای پیمایش مسیرهای ناهموار انتخاب مناسبی نیستند. زیرا طراحی شاسی، بدنه، موتور و دیگر قطعات آنها مناسب سطوح صاف و آسفالتی است. 

ماشين سرعتی دریفت زنی مای تویز بهترین ماشین آنرود بازار است
ماشین های دیریفتی معمولا ارتفاع کمی داشته مناسب برای مسیرهای هموار می باشند.

ماشين سرعتی دریفت زنی مای تویز مدل Mytoys-1604 بدون شک جزو پر فروش‌ ترین ماشین‌های کنترلی بازار است. منبع تامین انرژی این ماشین کنترلی دریفت، کابل یو اس بی است. یکی از دلایل محبوبیت بالای ماشين سرعتی دریفت زنی مای تویز، طراحی بدنه جذاب و ریموت کنترل خلبانی آن است.

ماشین کنترلی رالی

این ماشین ها هم معمولا جزو ماشین های کنترلی آنرود هستند و همانطور که از نامشان مشخص است، بیشتر برای مسابقات سرعتی و رالی طراحی شده‌اند. پس شاسی آنها با ماشین هایی مثل کراولرها و ماشین کنترلی باگی کاملا متفاوت است. 

ماشین کنترلی رالی الکتریکی 70 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد

ماشین کنترلی رالی الکتریکی مدل Rally Master Brushless کد 8085 دارای موتور Brushless 3650 – 2800kv و سرعتی حدود 70 کیلومتر بر ساعت است.

راهنمای انتخاب ماشین کنترلی برای حرفه ای ها:

ماشین کنترلی Short Course Truck

کامیون‌ها و ماشین های کنترلی Short Course Truck برای عملکرد بالا در مسیرهای خاکی طراحی شده‌ اند. این کامیون‌ ها با کامیون‌ های استادیوم که پهن‌ تر با فاصله بین دو محور کوتاه‌ تر و لاستیک‌ های بلند و پهن هستند، تفاوت دارند. این ماشین ها واقعی‌ تر از باگی‌ ها یا انواع ماشین کنترلی مانستر Monsters به ​​نظر می‌ رسند و امروزه بسیار پرطرفدار و محبوب شده‌اند. کامیون‌ های RC که در انواع اندازه‌ ها و اشکال متنوعی توسط تولیدکنندگان مختلفی تولید می‎‌ شوند، هم برای مسابقه و هم برای ضربه زدن مناسب‌ اند و به خوبی روی سطوح مختلف حرکت می‌ کنند. لازم به ذکر است که ماشین کنترلی Short Course Truck برای درایوینگ خارج از جاده و آفرود مناسب است.

ماشین کنترلی آفرود الکتریکی مدل EMU 4×4 Brushless

اگر به دنبال یک ماشین کنترلی مدل Short Course Truck آفرودی هستید که سرعت بالایی هم داشته باشد، ما به شما ماشین کنترلی آفرود الکتریکی مدل EMU 4×4 Brushless را معرفی می‌ کنیم. این ماشین دارای موتور Brushless 3650 – 2800kv و سرعتی حدود 70 کیلومتر بر ساعت است.

ویژگی های شاسی ماشین کنترلی Truck

همانطور که از نام این ماشین ها مشخص است، این ماشین های کنترلی تراک هم به دلیل دارا بودن شاسی بلند و مرتفع، پیشنهاد مناسبی برای پیمایش مسیرهای ناهموار هستند. از این ماشین ها می‌توان برای درایوینگ آفرود (خارج از جاده)، بکسل و حتی مسابقه استفاده کرد. این ماشین‌ ها معمولا دارای جثه‌ای بزرگ‌، موتوری قوی و وزنی بالاتر از دیگر ماشین های کنترلی هستند. پس شاسی آنها بلند و ارتفاع ماشین از سطح زمین زیاد است.

ماشین کنترلی baja 5t  با چرخ های آج دار

خیلی از درایورهای حرفه‌ ای بنا به دلایل مختلف به دنبال ماشین های آرسی ای هستند که منبع تامین انرژی آنها سوخت است. اگر شما هم به دنبال یک ماشین کنترلی سوختی سبک Truck تراک و در عین حال یک ماشین پرسرعت هستید، ماشین کنترلی بنزینی مدل Baja 5T Rovan را به شما پیشنهاد می‌ دهیم. چرا که این ماشین دارای موتور بنزینی 32cc است و سرعتی حدود 100 کیلومتر بر ساعت دارد.

ماشین کنترلی تراگی Truggy

این نسل از ماشین های آرسی در واقع ترکیبی از ماشین های کنترلی تراک (تراکی) و ماشین های کنترلی باگی هستند. به عبارتی عملکرد تراگی‌ ها شبیه دو مدل تراکی و باگی است. پس همانطور که از نام آن پیداست، ترگی نوعی خودروی مسابقه‌ ای آفرود با کارایی بالا است که ویژگی‌ های دو دسته قدیمی‌ تر خودروهای مسابقه‌ای آفرود، کامیون‌ ها و کالسکه‌ ها را ترکیب می‌ کند. تراگی‌ ها نسخه کامیون مجهز به فاصله بین دو محور طولانی‌ تر و مسیر وسیع‌ تر هستند. یکی از متمایزترین چیزها در تراگی چرخ‌ های پهن‌ تر است که شبیه چرخ‌ های کامیون (ماشین کنترلی تراک) هستند.

ماشین کنترلی نیترو مدل TROPHY TRUGGY 4.6 107014 بدون شک جزو بهترین ترگی‌ های بازار محسوب می‌شود. این ماشین محصولی از محبوب‌ ترین تولید کنندگان ماشین کنترلی دنیا، یعنی برند اچ پی ای است و سرعت آن حدود 80 کیلومتر بر ساعت می‌ باشد.

ماشین کنترلی نیترو مدل TROPHY TRUGGY 4.6 107014

از دیگر تراگی‌ های محبوب بازار می‌ توان به ماشین کنترلی تراگی نیترو Hyper Cage Truggy اشاره کرد. این ماشین دارای موتور نیترو و سرعتی حدود 85 کیلومتر بر ساعت است.

به خرید ماشین کنترلی با کیفیت فکر میکنید؟

ماشین کنترلی قرار است روی چه سطحی حرکت کند؟

یکی از معیارهای مهم در انتخاب ماشین های کنترلی، توجه به این نکته است که قصد دارید ماشین کنترلی خود را در کجا استفاده کنید؟ پس قبل از خرید آرسی مورد نظر، باید به سطحی که قرار است ماشین آن را طی کند توجه کنید. در ادامه به معرفی سطوح مختلف و ماشین های مناسب برای پیمایش این سطوح پرداختیم. 

ماشین کنترلی مناسب پیمایش چمن

چمن احتمالاً برای همه ما محبوب‌ ترین سطح است و یکی از سخت‌ ترین سطوح برای وسایل نقلیه رادیویی کنترل از راه دور است. زیرا چمن باعث ایجاد اصطکاک زیادی می‌شود. یعنی هنگام عبور وسیله نقلیه مانع از عبور آن خواهد شد. پیمایش خودرو روی چمن بلند از چمن کوتاه‌ نیز سخت‌ تر است. پیمایش روی این سطوح نیازمند ماشین هایی با شاسی بلند و فاصله زیاد از سطح زمین است. ماشین های کنترلی مناسب چمن عبارت‌اند از: 

  • ماشین کنترلی Short Course Truck
  • ماشین کنترلی مانستر تراک
  • ماشین کنترلی Stadium Truck
  • کراولرها یا همان خزنده ها

ماشین کنترلی مناسب پیمایش پیاده‌رو ها

بتن یا آسفالت کمترین مقاومت را در برابر وسایل نقلیه R/C ایجاد می‌ کنند. بنابراین هیچ محدودیتی برای پیمایش ماشین های کنترلی ندارند. تقریباً هر وسیله نقلیه‌ای می‌تواند روی پیاده رو حرکت کند. برخی ممکن است سرگرم کننده‌ تر از دیگران در این سطح باشند. 

ماشین کنترلی مناسب پیمایش تپه های شن و ماسه

اگر تا به حال با یک ماشین چهارچرخ در تپه‌ های شنی حرکت کرده‌اید، می‌ دانید که ماسه برای هر چیز مکانیکی‌ ای یک کابوس وحشتناک است. این موضوع برای ماشین های آرسی نیز صادق است. پس برای پیمایش چنین سطوحی به ماشین هایی با شاسی بلند، تایرهایی مناسب و موتور قوی نیاز است. مثل ماشین‌ هایی که برای پیمایش چمن ذکر کردیم.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با دسته بندی ماشین های کنترلی از نظر نوع شاسی آشنا کنیم. متوجه شدید که در تولید ماشین های آرسی از سه نوع شاسی شاسی قاب نردبانی، شاسی مونوکوک و شاسی Tub Chassis استفاده م ی‌شود. جنس شاسی‌های نیز متناسب با کارکرد خودرو از متریال‌های مختلفی مثل پلاستیک، فلز و فیبر کربن است. در پایان نیز با طبقه‌ بندی ماشین های کنترلی از نظر شاسی آشنا شدید: ماشین های آفرودی، آنرودی، ترگی، تراک، کراولرها، باگی‌ها، ماشین های رالی، دریفتی وماشین های Short Course Truck.

آشنایی با نوع شاسی در انواع ماشین کنترلی به شما کمک می‌ کند تا خرید هوشمندانه‌ تری داشته باشید. همچنین از اجزای اصلی آرسی خود و جنس هر کدام از آنها باخبر باشید. این موضوع باعث می شود تا برنامه تعمیر و نگهداری استانداری مطابق با اجزا آرسی، در نظر بگیرید. برای مثال اکنون می‌دانید که نگهداری از یک ماشین کنترلی دریفت یا یک ماشین کنترلی باگی، نیاز به وقت و انرژی بیشتری نسبت به نگهداری یک ماشین های کنترلی اسباب بازی دارد.

سوالات متداول درباره انواع شاسی در ماشین های کنترلی
عناصر اصلی ماشین کنترلی کدام‌اند؟
شاسی، سیستم تعلیق و پیشرانه
شاسی یکپارچگی ساختاری را حفظ می‌کند
شاسی قاب نردبانی، شاسی مونوکوک و Tub Chassis
شاسی پلاستیک، شاسی فلزی (آلومینیوم، فولاد یا تیتانیوم)، شاسی از جنس فیبر کربن
آفرودها ماشین هایی شاسی بلند هستند که برای طی کردن مسیرهای خارج از جاده مثل مسیرهای کوهستانی، ساحلی و سطوح صعب العبور طراحی شده‌اند.
شاسی ماشین های کنترلی کوتاه است

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)