نکات ایمنی هنگام استفاده از ماشین های کنترلی

نکات ایمنی هنگام استفاده از ماشین های کنترلی
بالا بودن قیمت ماشین های کنترلی چه ماشین های کنترلی حرفه ای و چه ماشین های کنترلی مبتدی و هزینه بالای تعمیر و نگهداری و دردسرهای مربوط به تعویض قطعات ماشینها در ایران، دلیل مهم برای نگهداری صحیح و بررسی دوره ای ماشین‌های RC است.

نگهداری ماشین کنترلی و سرویس دوره‌ای آن بسیار مهم است. اگر شما هم به تازگی یک ماشین کنترلی جدید برای خود یا فرزندتان خریداری کرده‌اید، واجب است که با نکات ایمنی و نگهداری از ماشین‌ های آرسی آشنا شوید. چرا که هرگونه کوتاهی در رعایت نکات ایمنی شارژ کردن ماشین کنترلی یا نحوه تمیز کردن آن، باعث بروز خرابی یا حتی از بین رفتن آرسی شما می‌شود. پس باید با خطرات ماشین کنترلی آشنا شوید. همچنین می‌ بایست نکات ایمنی ماشین کنترلی را یاد بگیرید تا عمر آرسی شما و عملکرد آن بالا رود.

مشکلات مربوط به تحریم و کمبود قطعات ماشین های RC نیز باعث ایجاد محدودیت‌ هایی برای تعمیر این ماشین ها شده است. پس در صورت استفاده نادرست و عدم نگهداری صحیح، هزینه‌ ای که صرف خرید ماشین کرده‌اید, عملا هدر خواهد رفت! برای اطمینان از اینکه بیشترین لذت و بهره را از ماشین کنترلی خود ببریم، باید نحوه استفاده صحیح و نکات مهم نحوه تمیز کردن ماشین کنترلی از آن را بدانیم. پس لزوم مراقبت و استفاده صحیح از ماشین های کنترلی بسیار مهم است. بدین ترتیب این مقاله درباره آن صحبت می کنیم.

نکات ایمنی ماشین کنترلی 

گذراندن وقت بیرون از خانه به عنوان یک خانواده و بازی با کودک بخش مهمی از رشد فرزند شما است. بنابراین، اگر به دنبال راه‌ هایی برای تشویق بازی‌ های بیرون از منزل هستید، می‌ توانید با یک ماشین کنترلی اسباب‌ بازی باکیفیت شروع کنید. رانندگی با ماشین‌ های RC با بچه‌ هایتان آنها را سرگرم می‌ کند. همچنین به شما این امکان را می‌ دهد که اصول اولیه کنترل آرسی را در یک محیط امن به آنها آموزش دهید. با این حال، حتی این ماشین‌ های کنترلی اسباب بازی نیز می‌ توانند خطرناک باشند. پس هنگام استفاده از آنها باید به نکات ایمنی ماشین کنترلی توجه بیشتری داشته باشید. برای مثال عدم آگاهی نسبت به کار با ماشین کنترلی سوختی، می‌ تواند برای فرزند شما خطرناک باشد. یعنی باعث بروز خطرات جبران ناپذیری برای فرزندتان شود. در اینجا چند نکته ایمنی مهم برای استفاده از اتومبیل های RC را آورده‌ایم. 

نکات ایمنی در هنگام بازی با ماشین های کنترلی

بعد از خرید ماشین کنترلی مورد نظرتان، بهتر است ابتدا خودتان ماشین را تست کنید. همچنین نکات مهم نگهداری ماشین کنترلی را مطابق با دفترچه راهنمای محصول رعایت کنید. قبل از معرفی ماشین RC به فرزندانتان این نکته را فراموش نکنید که باید زمانی را برای آشنایی با عملکرد آن اختصاص دهید. این کار نه تنها راهنمایی بهتری را برای فرزندان شما تضمین می‌ کند، بلکه از هر گونه حادثه احتمالی ناشی از عدم درک عملکرد خودرو جلوگیری خواهد کرد. هنگامی که خودتان ماشین را آزمایش می‌ کنید، احتمال استفاده نادرست کاهش می‌ یابد و به کودک شما کمک می‌ کند تا از این فعالیت هیجان انگیز در فضای باز حداکثر استفاده را ببرد.

رعایت نکات ایمنی در هنگام بازی با ماشین های کنترلی راهی عالی برای حفظ سلامت فرزند شماست

انتخاب لوکیشن مناسب برای بازی یکی دیگر از نکات ایمنی در هنگام بازی با ماشین های کنترلی است. از نکات ایمنی مهم و حیاتی برای استفاده از ماشین‌ های RC با بچه‌ هایتان این است که مکان مناسبی برای رانندگی آنها پیدا کنید. انتخاب مکان مناسب برای ماجراجویی با ماشین‌ های RC برای عملکرد ماشین و ایمنی فرزند شما مهم است. از مناطق شلوغ، تپه‌ های شیب دار یا جاده‌ هایی با ترافیک زیاد اجتناب کنید. در عوض، فضاهای باز و مسطح مانند پارک‌ ها یا پارکینگ‌ های خالی را انتخاب کنید. زیرا این مکان ها به فرزندان شما آزادی عمل بیشتری برای مانور دادن با ماشین‌ های RC خود می‌ دهند. آموزش آنها در یک محیط ایمن تضمین می‌ کند که آنها فاصله ایمن را از خطرات حفظ می‌ کنند.

همه چیز در مورد ماشین کنترلی اسباب بازی

خطرات ماشین کنترلی

طبیعتا هر وسیله‌ ای که ما با آن کار می‌ کنیم، ممکن است دارای قسمت‌ های خطرناکی باشد. ماشین‌ های RC نیز از این امر مستثنی نیستند. یعنی بسته به مدلشان، ممکن است دارای قطعاتی باشند که برای حفظ ایمنی بیشتر باید توجه بیشتری به آنها داشت. پس به عنوان والدین آگاه باید از خطرات ماشین کنترلی اطلاع داشته باشید و نکات ایمنی ماشین کنترلی را رعایت کنید.

خطرناک ترین قطعات در ماشین های RC با توجه به منبع تامین انرژی آنها (نیترو یا الکتریکی) متفاوت است.

  • در ماشین الکتریکی RC، خطرناک‌ ترین قسمت می‌ تواند باتری ماشین باشد، زیرا ممکن است منفجر شود.
  • از سوی دیگر، مخزن نیترو و موتور ماشین ممکن است خطرناک‌ ترین قطعات در خودروهای نیترو RC باشند.

پس برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، باید به نکات ایمنی نوشته شده در قسمت راهنمای ماشین توجه کرده. همچنین از سلامت و عملکرد صحیح قطعات حساس ماشین، اطمینان کسب کنید. برای مثال هنگام استفاده از ماشین های نیترو، مراقب درصد سوخت و نحوه قرار گرفتن در معرض دود آن باشید. پس سعی کنید در معرض مستقیم دود این ماشین ها قرار نگیرید. زیرا سوخت نیترو از نیترو متان تشکیل شده است، یک ترکیب سمی که ممکن است بر سلامت شما و فرزندتان تأثیر بگذارد.

خطرات ماشین کنترلی را بیشتر بشناسید

به همین ترتیب، سوخت قابل اشتعال است و می‌تواند در هر لحظه منفجر شود. بنابراین، هنگام استفاده از سوخت نیترو خود احتیاط کنید.

یکی از مهمترین نکاتی که برای کار با ماشین های کنترلی سوختی باید به آن توجه شود، این است که باید با این ماشین‌‌ ها فقط در فضای باز بازی کرد. با ماشین های آرسی در مکان‌های پر تردد، مکان‌ های سر بسته، مکان‌ هایی که کودکان در آن حضور دارند و فضاهایی که سیستم تهویه هوا ندارند، بازی نکنید.

نکات ایمنی در هنگام شارژ کردن ماشین های کنترلی

برای شارژ کردن ماشین های کنترلی و رعایت نکات ایمنی شارژ کردن ماشین کنترلی اولین نکته شناخت انواع باتری ماشین کنترلی است که عبارت‌اند از:

  • لیتیوم پلیمر (LiPo)
  • نیکل کادمیوم (NiCd)
  • نیکل متال هیدرید (NiMH). 

برای بالا رفتن عمر ماشین کنترلی خود و برای حفظ نکات ایمنی، بهتر است باتری‌ ای را انتخاب کنید که مخصوص ماشین و متناسب با سیستم شارژ آن باشد. در صورت مشاهده هرگونه تورم، باد کردن و تغییر شکل باتری، آن را از دستگاه جدا کرده و دور بیاندازید. 

ماشین کنترلی را روی سطوحی که احتمال است آتش بگیرند شارژ نکنید، سطوحی مثل چوب، پارچه، فرش و امثال آنها.

یکی از مهمترین نکات ایمنی شارژ کردن ماشین کنترلی این است که هرگز باتری را بدون مراقبت و نظارت شارژ نکنید. همیشه روند شارژ را زیر نظر داشته باشید مشکلات احتمالی‌ ای که ممکن است رخ دهند را پردازش کرده و نسبت به آنها واکنش سریع نشان دهید. باتری را دور از گرما، دور از رطوبت، مایعات و سایر محصولات قابل احتراق نگهداری کنید. قبل از شارژ با استفاده از یک ولت‌ متر دیجیتال ولتاژ باتری را بررسی کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که ولتاژ باتری مطابق با استانداردهای شرکت سازنده است. شارژ باتری‌ هایی با ولتاژ کم ممکن است به گرم شدن بیش از حد باتری و بروز اتش سوزی منجر شود. 

به یاد داشته باشید که کلیه روند شارژ کردن ماشین کنترلی خود را طبق اصول و راهنمایی‌های دفترچه راهنمای محصول پیش بروید.

نحوه تمیز کردن ماشین کنترلی

اکثر مدل‌ های ماشین های آرسی دارای تجهیزات الکترونیکی ضد آب هستند. پس می توانند از مناطق گلی، سطوح پر از برف و از آب جاری عبور کنند. به منظور حفظ اوج عملکرد و افزایش عمر مفید وسیله نقلیه کنترلی خود، بهتر است که آن را پس بازی، تمیز کنید و نحوه تمیز کردن ماشین کنترلی را یاد بگیرید.

اطلاع از چگونگی تمیز کردن ماشین کنترلی، مهمترین راه برای حفظ طول عمر ماشین است

در ماشین های کنترلی آفرودی، معمولا سنگ‌ های کوچک بین چرخ دنده‌ ها گیر می‌ کنند. همچنین ممکن است انواع زباله، اثر خنک کنندگی موتور و هیت سینک‌های ESC را کاهش دهند. پس بهتر است تمیز کردن ماشین را جدی بگیرید.

مراحل تمیز کردن ماشین کنترلی

در اینجا مهمترین نکات در زمینه نحوه تمیز کردن ماشین کنترلی را آوردیم:

اگر به دنبال کاهش بروز خطرات ماشین کنترلی هستید، قبل از شروع فرایند تمیزکاری بهتر است باتری ماشین را از آن خارج نمایید. سپس با یک برس ظریف و به کمک هوای فشرده (مثلا کمپرسور باد) آلودگی، گرد و غبار و شن و ماسه را از ماشین کنترلی دور کنید. البته حواستان باشد که حین انجام این کار عینک ایمنی و ماسک بزنید. زدن ماسک باعث می شود تا گرد و غبار و مواد سمی وارد بدن شما نشوند. البته ماشین هایی که بیشتر روی چمن، پیاده‌ رو یا سطوح هموار حرکت می‌ کنند نیازی به تمیز کردن تخصصی و مداوم ندارند.

قبل از شروع فرایند تمیزکاری بهتر است باتری ماشین را از آن خارج نمایید

پس از پیمایش مسیرهای سختی مانند گل، برف یا آب، فرایند تمیز کردن مضاعف برای حفظ عملکرد خودرو و جلوگیری از زنگ زدگی لازم است. اگر وسیله نقلیه شما ضد آب است، پس از پاک کردن زباله‌ های شل، آن را با اسپری کردن یک پاک کننده همه منظوره، تمیز کنید. برای اینکار می‌ توانید از یک برس کوچک جهت تمیز کردن بیشتر استفاده کنید. در صورتی که آلودگی زیاد باشد، می‌ توانید مواد پاک کننده بیشتری اسپری کنید و صبر کنید تا الودگی‌ ها و گل و لای آن خیس بخورند. 

گل و لای اضافی روی چرخ‌ ها و لاستیک‌ ها تعادل آنها را از بین می‌ برد و باعث ایجاد لرزش می‌ شود. هر چهار چرخ را بردارید و آنها را کاملا تمیز کنید. پس از آن می‌ توانید فرمان و سیستم تعلیق را تمیز کنید. پس از شستن کامل وسیله نقلیه با پاک کننده چند منظوره، آن را با آب شلنگ جدا تمیز کنید. برای شستن شاسی و چرخ‌ها از شلنگ کم فشار استفاده کنید. (البته قبل از اینکار مطمن شوید که آب و فشار آب آسیبی به ماشین وارد نمی‌ کند).

هنگام تمیز کردن چرخ‌ ها حتماً سوراخ هواکش را بپوشانید تا از وارد شدن آب جلوگیری شود. بعد از این مرحله نوبت به خشک کردن ماشین می‌ رسد. یعنی باید آب باقیمانده را با یک پارچه تمیز کنید و خودرو را تا حد امکان خشک کنید. بعد از خشک شدن می‌ توانید روی قسمت‌ های فلزی خودرو که امکان زنگ زدگی وجود دارد، مواد ضد زنگ بزنید و بگذارید کامل خشک شود. بدنه خودرو را نیز با مواد پاک کننده چند منظوره و برسی که خراشیدگی به بدنه وارد نکند، تمیز کنید. در پایان پس از خشک شدن بدنه خودرو، آن را با شیشه پاک کن اسپری کنید. سپس آن را پاک کنید تا درخشندگی آن بازگردد. چرخ‌ ها را دوباره نصب کنید و بدنه را دوباره روی شاسی سوار کنید. 

نکات مهم در تمیز کردن ماشین های کنترلی

در بحث تمیز کردن ماشین های کنترلی، بهترین کار این است که ضمن توجه به پیشگیری از خطرات ماشین کنترلی، خودروهای RC را بلافاصله پس از رانندگی با آن تمیز کنید. زمانی که گرد و خاک، گل و آلودگی به راحتی از بین می‌ روند. برای تمیز کردن ماشین آرسی خود نکات زیر را هرگز فراموش نکنید. تمیز کردن ماشین RC خود را بلافاصله پس از بیرون بردن جدی بگیرید. به خصوص اگر آن را خارج از جاده برده باشید. این احتمال وجود دارد که کثیفی‌ ها و آلودگی‌ ها به داخل جعبه دنده خودرو شما وارد شوند و احتمال زنگ زدگی را افزایش دهند.

  1. قبل از شروع تمیز کردن، باطری خودرو را از آن جدا کنید و مطمن شوید برق در دستگاه در جریان نیست. 
  2. قبل از اتصال مجدد قطعات، از خشک شدن کامل ماشین اطمینان حاصل نمایید.
  3. هر علامتی از بروز زنگ زدگی را پیگیری نمایید.
  4.  قطعات و قسمت‌های متحرک را روغن کاری کنید.
  5. اطمینان حاصل کنید که مواد شیمیایی‌ ای که برای تمیز کردن ماشین خود استفاده می‌ کنید به اجزای الکتریکی ماشین آسیبی نمی‌ زنند.

 نگهداری ماشین کنترلی

هر ماشین کنترلی ای از ماشین های کنترلی حرفه‌ ای گرفته تا ماشین های کنترلی مبتدی، برای حفظ عملکرد بهینه نیاز به سرویس و بازرسی منظم دارد. اگرچه خودروهای RC طراحی قوی‌ ای دارند، اما همچنان به نگهداری اصولی و منظم نیاز دارند. تعمیر و نگهداری اولیه یک ماشین RC شامل نگهداری باتری ماشین کنترلی، نگهداری از قطعات ماشین و نگهداری از دستگاه ریموت کنترل ماشین است.

نگهداری باتری ماشین های کنترلی

صرفاً با مراقبت صحیح از باتری، می توانید زمان بازی بسیار بیشتری را از ماشین RC خود استفاده کنید. مراقبت از باتری حتی بر طول عمر ماشین RC نیز تأثیر می‌ گذارد. 

  •  در صورتی که از یک شارژر باتری کم ولتاژ استفاده می‌ کنید که با سطح قدرت باتری شما مطابقت ندارد، خطر شارژ کردن آن و آسیب رساندن به سخت افزار افزایش می‌ یابد.
  • از طرف دیگر، شارژ بیش از حد، باعث می‌ شود که باتری بیش از حد گرم شود و عمر آن کاهش یابد.
  • بهترین کاری که می توانید در اینجا انجام دهید این است که مطمئن شوید از شارژر مناسب برای باتری خود استفاده می کنید.
  • برای باتری‌ های LiPo، مطمئن شوید که از شارژر مخصوص LiPo که با تعداد سلول‌ های باتری و نرخ شارژ سازگار است استفاده می‌ کنید. برای باتری‌ های NiMH، شارژرهایی مجهز به تشخیص کامل شدن شارژ را انتخاب کنید. یعنی شارژهایی که پس از پر شدن باتری، شارژ را متوقف می‌ کنند و بنابراین از شارژ بیش از حد جلوگیری خواهد شد.
  • در بحث نگهداری ماشین کنترلی، به همان اندازه که شارژ مناسب ضروری است، مفهوم تخلیه شارژ متعادل نیز مهم است.

  • توجه به سطوح دشارژ که اغلب نادیده گرفته می‌ شود، می‌ تواند از آسیب باتری جلوگیری کند. با اینکار از طول عمر و عملکرد مداوم باتری خود اطمینان حاصل کنید. «دشارژ بیش از حد» به فرآیندی اطلاق می‌ شود که در آن باتری آنقدر کم می‌ شود که در واقع از حد ولتاژ پایین‌ تر ایمن که سخت‌ افزار تعیین کرده است فراتر می‌ رود. پس خطر کاهش زمان اجرا، ارائه عملکرد پایین‌تر و حتی آسیب دائمی را به دنبال خواهد داشت.

نگهداری از کنترلر(دسته) ماشین های کنترلی

آیا تا به حال سلامت دستگاه کنترل از راه دور ماشین RC خود بررسی کرده‌اید؟ به نظر شما این کار مهم و ضروری است؟ در واقعیت، بسیاری از صاحبان ماشین های RC تصور می‌ کنند که تعمیر و نگهداری خودروی RC به راحتی انجام نمی‌ شود. همچنین تصور می کنند که ممکن است نگهداری ماشین کنترلی به مراحل زیادی و فرآیند پیچیده نیاز داشته باشد. اگر شما هم چنین فکر می‌ کنید و از دستگاه ریموت کنترل ماشین خود غافل می‌ شوید، باید هزینه بیشتری برای تعمیر یا تعویض ماشین کنترلی خود خود بپردازید. زیرا لوازم جانبی خودرو به راحتی فرسوده می‌ شوند.

 به همان اندازه که شارژ مناسب ضروری است، مفهوم تخلیه شارژ متعادل نیز مهم است

بنابراین، نگهداری و بررسی دوره ای از کنترل ماشین بسیار ضروری است. این امر نه تنها می‌ تواند به حفظ عملکرد و ثبات بالای خودرو کمک کند، بلکه از افزایش هزینه‌ های اضافی نیز جلوگیری می‌ کند. نکات مهم در نگهداری ریموت کنترل ماشین های کنترلی عبارت‌اند از:

  • رطوبت و آب دشمن اصلی ریموت کنترل‌ ها هستند؛ پس تا حد ممکن از قرارگیری ریموت در محل‌ های مرطوب جلوگیری شود.
  • کنترل خود را در معرض گرد و غبار و آلودگی قرار ندهید، بهتر است آن را در پوشش محافظ قرار دهید.
  • کنترل در معرض ضربه و سقوط نباشد.
  • کنترل را در معرض حرارت و فشار قرار ندهید.
  • به محض ضعیف شدن باتری کنترل، به سرعت باتری را تعویض نمایید. زیرا باتری ضعیف به عملکرد کلی دستگاه کنترل آسیب جدی وارد می‌ کند.
  • مراقب سنسور کنترل و اتصالات داخلی آن باشید.

سخن پایانی

تعمیر، نگهداری و تمیز کردن منظم برای اطمینان از اینکه ماشین کنترلی شما به بهترین شکل کار می‌ کند، ضروری است. تعمیر و نگهداری مناسب برای کارکرد روان و افزایش طول عمر ماشین ضروری است. تمیز کردن منظم، روغن کاری، مراقبت از باتری، تعمیر و نگهداری دنده، تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق و شاسی، تعمیر و نگهداری لاستیک، مراقبت‌ های الکترونیکی، و بازرسی های منظم ماشین های کنترلی اسباب بازی از جمله مشخصات تعمیر و نگهداری خودرو هستند.

پیروی از دستور العمل‌ ها و توصیه‌ های شرکت سازنده ماشین کنترلی، استفاده از روان‌ کننده‌ های باکیفیت و تعویض سریع قطعات فرسوده یا آسیب‌ دیده به شما کمک می‌ کند تا مطمئن شوید که خودروی RC شما بهترین عملکرد خود را دارد و برای سال‌ های آینده بادوام و قابل اعتماد باقی می‌ ماند.

نگهداری ماشین کنترلی به هیچ عنوان کار سختی نیست. یعنی با انجام اقداماتی هر چند ساده، اما کاربردی، بدون صرف زمان و هزینه خاصی می‌ توانید عمر ماشین کنترلی خود را بالا ببرید. اقداماتی که باعث کاهش بروز خطرات ماشین کنترلی شوند. رعایت نکات ایمنی ماشین کنترلی به شما کمک می‌ کند ضمن ایجاد محیطی امن برای فرزندتان، کارکرد و طول عمر آرسی را بالا ببرید.

سوالات مهم درباره چگونگی نگهداری ماشین کنترلی
خطرناک ترین قسمت ماشین های کنترلی الکتریکی کدام است؟
در ماشین الکتریکی RC، خطرناک‌ترین قسمت می‌تواند باتری ماشین باشد
مخزن نیترو و موتور ماشین ممکن است خطرناک‌ترین قطعات در خودروهای نیترو RC باشند
ماشین کنترلی را روی سطوحی که احتمال است آتش بگیرند شارژ نکنید، سطوحی مثل چوب، پارچه، فرش و امثال آنها.
در ماشین های کنترلی آفرودی، معمولا سنگ‌های کوچک بین چرخ دنده‌ها گیر می‌کنند و یا ممکن است انواع زباله اثر خنک کنندگی موتور و هیت سینک‌های ESC را کاهش دهند
در صورتی که از یک شارژر باتری کم ولتاژ استفاده می‌کنید که با سطح قدرت باتری شما مطابقت ندارد، خطر شارژ کردن آن و آسیب رساندن به سخت افزار افزایش می‌یابد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)