چرا بچه ها از اسباب بازی هایشان استفاده نمی کنند؟

چرا بچه ها از اسباب بازی هایشان استفاده نمی کنند؟
کودکان علیرغم در اختیار داشتن اسباب بازی های متنوع، گاهی اوقات علاقه ای به بازی کردن با اسباب بازی هایشان ندارند. در این مقاله، به بررسی دلایل این موضوع و ارائه راهکار برای والدین عزیز پرداخته شده است.

بخش عمده آموزش و پرورش کودکان از طریق بازی کردن انجام می شود. به همین علت، همه پدر و مادرها تلاش می کنند بهترین اسباب بازی ها را برای فرزندانشان تهیه کنند. اما گاهی دیده می شود که کودک علاقه ای به بازی کردن با اسباب بازی هایش ندارد و برای شما سؤال است که دلیل این مسئله چیست و چطور می توان بی میلی کودک به بازی با اسباب بازی هایش را برطرف کرد. اگر به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، با خواندن ادامه این مطلب همراه کودک پلاس باشید.

بی میلی کودک به اسباب بازی چقدر اهمیت دارد؟

اولین هدف پدر و مادرها از خرید اسباب بازی برای بچه هایشان، سرگرم کردن و ایجاد اوقات خوب برای آنهاست. اما حتماً می دانید که اسباب بازی نقش زیادی در پرورش کودکان دارد. اگر فرزندتان همه دوران کودکی اش را فقط سرگرم شده باشد، در واقع زمان ارزشمندی را برای یادگیری از طریق بازی از دست داده است. به کمک اسباب بازی می توانید کودک خود را از حالت انفعال خارج کنید و او را به فردی متفکر و خلاق تبدیل کنید.

دختربچه به بازی کردن علاقه ندارد

حالا اگر کودک به اسباب بازی خود علاقه نشان ندهد، والدین به فکر می افتند که دلیل این مسئله چیست. اگر می خواهید بدانید که چرا بچه ها از اسباب بازی هایشان استفاده نمی کنند، باید به شخصیت و ویژگی های رفتاری او توجه بیشتری نشان بدهید و در رابطه با اسباب بازی هایی که می خرید، تجدیدنظر کنید.

در ادامه این بحث، چند سؤال مهم مطرح می شود که با پاسخ دادن به آنها می توانید این مشکل را حل کنید:

 

آیا کودک جای مرتبی برای بازی با اسباب بازی هایش دارد؟

داشتن فضای خاص و مناسبی برای بازی کودک که بتواند در آن بازی کند و مشغول ساخت، تخیل و اکتشاف شود، بسیار مهم است.

بهتر است یک مکان خاص را برای بازی با اسباب بازی ها مشخص کنید

منظور ما این نیست که شما باید یک فضای بسیار بزرگ برای کودک آماده کنید، بلکه می توانید قسمتی از یک اتاق را در اختیار فرزندتان قرار دهید تا بتواند با خیال راحت در آنجا بازی کند. به این صورت، کودک تشویق می شود که در آن نقطه خاص به بازی کردن بپردازد.

 

آیا سن کودک با اسباب بازی هایش متناسب است؟

شاید بتوان گفت مهم ‌ترین دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی، متناسب نبودن سن او با اسباب بازی هایی است که در اختیارش قرار دارد. خیلی از پدر و مادرها به محض ورود یک اسباب بازی جدید به بازار، تصور می کنند باید آن را برای فرزندشان بخرند. در حالی‌ که خیلی اوقات اسباب بازی خریداری شده با سن و میزان درک کودک تناسب ندارد. یا ممکن است اسباب بازی به قدری برای کودک پیچیده باشد که از آن سر در نمی آورد. یا شاید برای کودکان سنین بالاتر، مدلی را خریده اید که برای خردسالان ایده آل است.

کودک اگر نتواند با اسباب بازی ارتباط برقرار کند آن را کنار خواهد گذاشت

برای خرید بعضی از اسباب بازی های مخصوصا اسباب بازی فکری حتما سن کودک خود را در نظر بگیرید. در خرید اسباب بازی های فکری همچون لگو و پازل اسباب بازی ، سن کودک یکی از مهمترین چیزهایی است که والدین باید مد نظر خود قرار دهند.

 

آیا کودک آمادگی بازی کردن دارد؟

خیلی طبیعی است اگر کودک در دوره هایی به بازی کردن با اسباب بازی هایش علاقه نشان ندهد. از آنجا که بازی طولانی مدت با یک اسباب بازی برای کودک خسته کننده می شود، بهتر است هر چند هفته یک بار، اسباب بازی تازه ای برای کودکتان بخرید. بعد از آن متوجه می شوید که علاقه و اشتیاق کودک برای بازی کردن مثل قبل خواهد شد.

 

آیا کودک همبازی دارد؟

داشتن همبازی، می تواند کودک را برای بازی کردن با اسباب بازی هایش تشویق کند. علاوه بر این، بازی با همسالان روابط اجتماعی بچه ها را تقویت کرده و راه مناسبی برای صحبت کردن است.

پسر بچه با توپ فوتبال تنها نشسته است

کودکان می توانند همبازی های خیلی خوبی در محیط مهدکودک، پارک یا حتی مهمانی های خانوادگی پیدا کنند. توصیه ما به شما والدین عزیز این است که فضای مناسبی برای بازی کردن کودک با همسن و سال هایش فراهم کنید. از این لینک می توانید مقاله مربوط به انواع سرگرمی ها و اسباب بازی های گروهی را مطالعه کرده و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش بدهید. 

 

آیا هنگام خرید اسباب بازی به علایق کودک توجه کرده اید؟

با توجه به اینکه علاقه کودک به یک اسباب بازی ناشی از روحیه و ویژگی های شخصیتی اوست، باید هنگام خرید اسباب بازی علایق او را هم در نظر بگیرید. بنابراین، پیش از خرید به مواردی مثل رنگ مورد علاقه کودک، یا اشکال و جنس اسباب بازی مورد علاقه او دقت کنید.

در هنگام انتخاب و خرید اسباب بازی علایق کودک را مد نظر قرار دهیدد

آیا می خواهید کودک را از سرتان باز کنید؟

اگر جزو پدر و مادرهایی هستید که برای کودک اسباب بازی می‌ خرید تا سرش گرم شود و لازم نباشد وقت زیادی را صرف او کنید، سخت در اشتباهید. تنها گذاشتن کودک بین اسباب بازی هایش و وقت نگذاشتن برای او، ممکن است روند رشد جسمی و روحی دختربچه ها و پسربچه هایتان را دچار مشکل کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید انواع اسباب بازی می توانید به مقاله های "راهنمای خرید اسباب بازی دخترانه" و "راهنمای خرید اسباب بازی پسرانه" مراجعه کنید 

به یاد داشته باشید که کودکان بی توجهی والدین را به خوبی متوجه می شوند، و بازی نکردن و وقت نگذاشتن شما برای کودک می تواند یکی از دلایل مهم بی علاقگی فرزندتان نسبت به اسباب بازی هایش باشد.

آیا در خرید اسباب بازی زیاده روی می کنید؟

کودکان برای تجزیه و تحلیل ذهنی اسباب بازی هایشان به زمان کافی احتیاج دارند و بعد از روبرو شدن با هر شیء، زمانی را به درک و شناخت اجزای آن اختصاص می دهند. به همین دلیل، اصلاً نیازی نیست که در خرید زیاده روی کنید و اتاق کودک را پر از اسباب بازی کنید. اگر کودک بین اسباب بازی های زیاد و متنوع قرار بگیرد بیشتر گیج می شود.

کودک بی حوصله نشسته و بازی نمی کند

کودکان باید در ارتباط با اسباب بازی، تمرکز داشته باشند و رابطه عمیقی با آن برقرار کنند تا هم احساس رضایت کنند و هم بتوانند از اسباب بازی نهایت استفاده را ببرند.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندید، بازی نکردن کودک با اسباب بازی هایش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و ممکن است روحیه کودک و روند رشد او را تحت تأثیر قرار بدهد. بنابراین، پیدا کردن جواب این سؤال که چرا بچه ها از اسباب بازی هایشان استفاده نمی کنند، اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر این، باید توجه کنیم که بازی با اسباب بازی های متنوع موجود در بازار تا حدودی نیازهای کودک به بازی و سرگرمی و آموزش را برطرف می کند، اما همیشه زمانی را به بازی کردن با فرزند خود اختصاص بدهید. همچنین، فضایی را برای کودک فراهم کنید تا بتواند همراه با همسن و سال هایش به بازی و تفریح با اسباب بازی هایش بپردازد و برقراری روابط اجتماعی مناسب را از سنین پایین یاد بگیرد.

 

چه عواملی باعث می شود کودک با اسباب بازی هایش بازی نکند؟

نداشتن هم بازی، زیاده روی در خرید اسباب بازی، نداشتن اتاق یا فضای مناسب،علاقه نداشتن کودک به اسباب بازی، عدم تناسب سن کودک با اسباب بازی

از کجا می توان فهمید که اسباب بازی مناسب سن کودک شما است؟

در بیشتر موارد بر روی بسته بندی اسباب بازی ها سن مناسب کودک نوشته شده است که توصیه می شود والدین قبل از خرید ضمن توجه به علاقه و توانمندی های کودک باید به سن درج بر روی بسته بندی اسباب بازی نیز توجه کنید  

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)