مروری بر تاریخچه ماشین های کنترلی

مروری بر تاریخچه ماشین های کنترلی
شاید باورش سخت باشد ولی تاریخچه ماشین های کنترلی در حدود صد سال پیش اختراع شده‌اند. این اختراع به تدریج و با ابداع قطعات مختلفی مثل باتری، دستگاه کنترل از راه دور و موتور براشلس تکمیل شد.

ماشین های rc در دو دسته اصلی ماشین های کنترلی اسباب بازی و ماشین های کنترلی حرفه ای تقسیم می‌ شوند. آنها دارای تاریخچه ای پر فراز و نشیب هستند. طبیعتا هر کس که شیفته وسیله و یا سرگرمی ای باشد، مایل است از تاریخچه و پیدایش آن وسیله باخبر شود. پس طبیعی است کسانی که شیفته دنیای آرسی هستند، خواهان اطلاع از تاریخچه ماشین کنترلی باشند. اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سوال هستید که اولین ماشین کنترلی جهان در چه زمانی تولید شد و مخترع ماشین کنترلی کیست؟ پس این مقاله مخصوص شماست!

ماشین های کنترل از راه دور از زمان پیدایش، روند پر فراز و نشیبی را طی کرده‌ اند تا به جایگاه و تکنولوژی فعلی برسند. در این مقاله سعی داریم شما را با تاریخچه پیدایش ماشین کنترلی، روند پیشرفت و رشد آنها آشنا کنیم. در پایان شما با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که این ماشین ها در چه زمانی تولید شدند و با مراحل پیشرفت قطعات اصلی ماشین های rc آشنا خواهید شد؛ پس با ما باشید.

ماشین های rc

ماشین های آرسی RC که مخفف Radio Control یا remote control هستند، بدون شک جزو سرگرمی‌ های محبوب دوران کودکی همه ما محسوب می‌ شدند. پس کمتر کسی است که شیفته این اسباب بازی ها نباشد. البته لازم به ذکر است که این ماشین‌ ها فقط برای بازی نیستند و هر کدام عملکردهای متفاوتی دارند. به همین دلیل است که آنها را به دو مدل اصلی ماشین‌های کنترلی مبتدی (اسباب بازی) و ماشین های کنترلی حرفه ای تقسیم می‌ کنند. طبیعی است که اولین ماشین کنترلی ای که تولید شد با آرسی هایی که امروزه شاهد آنها هستیم، متفاوت باشد. اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سوال هستید که "مخترع ماشین کنترلی کیست" مقاله را ادامه دهید.

آیا ماشین های rc یک فناوری نوظهور محسوب می‌ شوند؟

در حالی که امروزه شاهد انواع آرسی با تنوع و پیشرفت‌ های وسیعی هستیم. اما باید گفت که نقطه اوج ماشین های rc به اواخر دهه 80، اوایل دهه 90 مرتبط است. اما اولین ماشین کنترلی جهان در آن دوران ظهور نکرد، بلکه خودروهای RC حداقل از دهه 1940 وجود داشته اند. البته این خودروها در آن زمان، آنقدر هم «کنترل از راه دور» نبودند. زیرا با موتورهای نیترو متان کار می‌ کردند.
ظهور اولین ماشین های rc، جهان را شگفت زده کرد
همچنین به سیمی متصل می‌ شدند که به خودرو این امکان را می‌ داد تا در یک محدوده حرکت کند. اما این آغازی بود برای ایجاد اسباب‌ بازی‌ های امروزی.
سپس، در دهه 1960، اولین نسخه واقعاً کنترل از راه دور این خودروها به لطف تحولات در فرکانس های رادیویی در دهه 1980، روی کار آمد. البته که پیشرفت‌ های دنیای آرسی همچنان ادامه دارند.

تاریخچه ماشین کنترلی

اگر شما هم طرفدار ماشین های آرسی هستید، محال است این سوال برایتان پیش نیامده باشد که اولین ماشین کنترلی جهان کی و چگونه اختراع شد؟
اسباب بازی‌ های R/C بیش از 100 سال است که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌ اند و روز به روز بر محبوبیت آنها افزوده می‌ شود.

اولین ماشین های کنترلی که وارد بازار شدند

تاریخچه ماشین کنترلی با آلساندرو ولتا، نیکلاس تسلا، لئوناردو تورس تله‌کینو و هاینریش هرتز آغاز شد. بدون این چهار ذهن درخشان و خلاق، ما هرگز نمی‌ توانستیم به اولین ماشین اسباب بازی کنترلی برسیم. همچنین قادر نبودیم اسباب بازی های کنترل از راه دور را به سطح عملکردی که امروز هستند برسانیم. پس در پاسخ به مخترع ماشین کنترلی کیست، می‌ توانیم این چهارنفر را معرفی کنیم.

پس همه چیز از ذهن خلاق این چهار نفر شروع شده است.

  1. آلساندرو ولتا - علم پشت باتری را ایجاد کرد.
  2. هاینریش هرتز - نحوه انتقال سیگنال از طریق امواج الکترونیکی را کشف کرد.
  3. نیکولاس تسلا – اولین وسیله نقلیه R/C را ساخت.
  4. Leonardo Torres Telekino - نحوه ایجاد اولین دستگاه رادیویی / کنترل از راه دور را کشف کرد.

به ماشین های کنترلی اسباب بازی علاقه مندید؟

حال سوال اصلی این است که اسباب بازی های R/C چگونه به وجود آمدند؟

برای پاسخ به سوال تاریخچه ماشین کنترلی و اینکه چگونه اسباب‌بازی کنترل از راه دور رادیویی به واقعیت تبدیل شد، باید با علم و اختراعاتی که برای ایجاد فناوری بر روی یکدیگر ساخته شده‌اند شروع کنید.

اولین ماشین کنترلی هایی که وارد بازار شدند، به وسیله یک سیم ماشین را به ریموت کنترل متصل میکردند

بیایید با نحوه ایجاد هر یک از اجزای اصلی ماشین آرسی شروع کنیم.

سیر تحول تولید باتری:

  1.  در سال 1800 میلادی اولین باتری تولید شد.
  2. در 1836 میلادی، باتری‌های قابل شارژ برای اولین بار اختراع شدند.
  3. در سال 1899 رویای تولید باتری‌ های نیکل کادمیوم برای دانشمندان به واقعیت تبدیل شد.
  1. در 1949 باتری‌های قلیایی-منگنز برای تقویت بیشتر نحوه برداشت نیرو تولید شدند.
  2. سرانجام در 1991 شرکت سونی باتری لیتیوم یونی را تولید کرد که انقلابی در زمینه تولید باتری بود.

سیر تحول تولید دستگاه‌های کنترل از راه دور:

  1. در 1898 - نیکلاس تسلا اولین اسباب بازی رادیویی کنترل از راه دور را تولید کرد. اختراع او هنوز هم اولین قایق R/C محسوب می‌ شود.
  2. در 1903 لئوناردو تورس کوئودو اولین ربات R/C را تولید کرد.
  3.  در سال 1973 زنگ‌ های اولتراسونیک که برای انتقال فرمان‌ ها استفاده می‌ شوند اختراع شدند.

سیر تحول تولید رادیو:

  1. در سال 1864 میلادی (از نظر ریاضی) نشان داده شد که امواج الکترونیکی می‌ توانند از طریق فضای آزاد ارسال شوند.
  2. در 1885 هاینریش هرتز به دنیا نشان داد که چگونه می‌ توان سیگنال‌ ها را از طریق این امواج الکترونیکی ارسال کرد.
  3. در 1891 کشتی‌ های نیروی دریایی با استفاده از این اکتشافات، از امواج رادیویی برای امور مختلفی استفاده کردند.
  4. سال 1903 اولین کنترل R/C توسط لئوناردو تورس Telekino توسعه یافت.

اولین ماشین کنترلی اسباب بازی چه زمانی اختراع شد؟

اکنون که می‌ دانید این قطعات چگونه به هم پیوستند، اجازه دهید به تاریخچه ماشین کنترلی (ماشین های rc) و چگونگی پیشرفت آنها به اشکال امروزی خود بپردازیم.


پیشرفت های ماشین های کنترلی در دهه 70 میلادی

دهه هفتاد میلادی عصری پیشگامانه برای ماشین های rc بود. زیرا در این دوره ظهور وسایل نقلیه نیترو در مقیاس 1/8، مدل‌ های الکتریکی و تغییرات ماشین های آفرود صورت گرفت. این دوره پیشرفت‌ های تکنولوژیکی قابل توجهی را در طراحی موتور و ساخت بدنه نشان داد.

پیشرفت های ماشین های کنترلی در دهه 80 میلادی

دهه 80 میلادی دوران طلایی تولید خودروهای RC محسوب می‌ شود. زیرا در این دوره تحولات پیشگامانه‌ ای صورت گرفت که این سرگرمی را متحول کردند. یکی از پیشرفت‌ های قابل توجه، ظهور ماشین‌های مسابقه‌ ای آفرود در مقیاس 1/12 بود که با شرکت 400 مسابقه‌ دهنده در مسابقات، محبوبیت زیادی به دست آورد. این دوره همچنین شاهد ظهور مدل‌ هایی با کارایی بالا با طراحی موتور و ساختار بدنه بهبود یافته بود که محدودیت‌ های فناوری خودروهای RC را کنار زدند. 

برگزاری اولین مسابقات ماشین کنترلی در جهان

چندین شرکت مستقر در ایالات متحده در تولید خودروهای RC با عملکرد برتر در دهه 80 رهبری مسئولیت داشتند. همچنین تیم Associated با ماشین های جاده ای RC1 در خط مقدم بود. این خودروها با ترکیبی از موتورهای نیترو، موتورهای الکتریکی و بسته‌ های باتری کار می‌ کردند آنها سرعت و عملکرد بی‌ سابقه‌ ای را ارائه می‌ دادند. اتومبیل‌ های آفرود نیز جذابیت زیادی پیدا کردند. چرا که به علاقه‌ مندان اجازه می‌ دادند با ماشین آرسی خود، سطوح مختلفی را طی کنند. همچنین با ماشین RC خود سطوح ناهموار جدیدی را در نوردند.
به طور کلی، دهه 1980 تغییر تکنولوژیکی قابل توجهی را در دنیای خودروهای RC رخ داد. دنیای آرسی مسابقات هیجان انگیز و ماجراجویی‌ های هیجان انگیز را آغاز کرد. واقعاً دهه‌ ای بود که ماشین‌ های مسابقه‌ ای سریع و ماشین‌ های 4WD آفرود، مرزهای آنچه را که در دنیای مسابقات اتومبیل‌ رانی RC ممکن بود، جا به‌ جا کردند.

پیشرفت های ماشین های کنترلی در دهه 90 میلادی

دهه 90 میلادی تحول قابل توجهی در قلمرو اتومبیل‌ های RC صورت گرفت. پیشرفت‌ های صورت گرفته در فناوری، این سرگرمی را متحول کرد. موتورهای براشلس که قدرت و راندمان برتری را ارائه می‌ کردند، در این دوران محبوبیت پیدا کردند. در ضمن بسیاری از موتورها و مدل‌ هایی با کارایی بالا جایگزین موتورهای سنتی شدند. علاوه بر این، باتری های LiPO به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفتند. آنها زمان کار طولانی‌ تر و سطوح ولتاژ بالاتر را برای افزایش سرعت و عملکرد فراهم کردند.

عکس باتری لیتیوم یونی و باتری نیکل کادمیم

در طول دهه 90، مفهوم خودروهای RC "آماده برای پیمایش" (RTR) مورد توجه قرار گرفت. به طوری که سازندگان وسایل نقلیه از پیش مونتاژ شده‌ ای را ارائه کردند که آماده برخورد مستقیم با مسیرها بودند. این امر باعث شد تا ماشین‌ های RC برای مبتدیان در دسترس‌ تر و قابل استفاده‌ تر باشند. به عبارتی باعث شد تا گستره این سرگرمی را به مخاطبان بیشتری گسترش دهند. علاوه بر این، با برگزاری مسابقات و رویدادهای سازماندهی شده در سرتاسر جهان، محبوبیت مسابقات اتومبیل رانی RC به طور تصاعدی افزایش یافت. پس علاقه مندان پرشور را به خود جلب کرد.

اولین ماشین کنترلی با استقبال بی نظیری رو به رو شد

دهه 90 همچنین شاهد پیشرفت‌ هایی در طراحی و مهندسی بود و سبک‌ های بدنه خلاقانه و نوآورانه، سیستم‌ های تعلیق و فناوری‌ های تایر معرفی شدند. گزینه‌ های سفارشی‌ سازی، مانند کیت‌ های بدنه پس از فروش و ارتقاء عملکرد، رایج‌ شدند. همچنین این قابلیت‌ ها به علاقه‌ مندان اجازه می‌ داند تا خودروهای RC خود را مطابق با ترجیحات خود شخصی‌ سازی کنند.
به طور کلی، دهه 1990 با پیشرفت‌ های چشمگیری در فناوری، دسترسی و گزینه‌ های سفارشی سازی یک دوره متحول کننده برای اتومبیل های RC بود. این دهه شاهد تکامل سریع آرسی ها بود. پس زمینه را برای عصر مدرن مسابقات اتومبیل رانی RC و فرهنگ علاقه مندان فراهم کرد.

پیشرفت های ماشین های کنترلی در دهه 2000 میلادی

از اوایل دهه 2000، دنیای ماشین های rc تحت تاثیر ظهور مدل‌ های آماده به کار (RTR) قرار گرفت. این ماشین‌ ها از قبل مونتاژ شده‌ اند و کار را برای مبتدیان آسان می‌ کند تا بدون ساخت و ساز، مستقیماً با ماشین سرگرم شوند. RTRهای مدرن، پر قدرت و دارای عملکرد بالا هستند، موتورهای براشلس و باتری‌ های LiPo که حداکثر سرعت و زمان اجرا را ارائه می‌ دهند، پیشرفت بالایی داشتند.
علاوه بر RTRها، ماشین های کنترلی خزنده‌ صخره‌ ای (کراولرها) در بین علاقه مندان به RC که هوس یک تجربه رانندگی واقعی در خارج از جاده را دارند، محبوبیت زیادی به دست آورده‌ اند. این خودروها مجهز به سیستم تعلیق قابل تنظیم، فاصله زیاد از سطح زمین و لاستیک‌ های بزرگ هستند که به خودرو اجازه می‌ دهند هر سطحی را به راحتی فتح نند.
در همین حال، کامیون‌ های مسیر کوتاه با موتورهای قدرتمند و بدنه‌ های براق خود صحنه مسابقات جاده‌ ای را طوفانی‌تر کرده‌اند. تیم هایی مانند Team Losi Racing (TLR) مرزهای عملکرد RC را جابجا کرده و همچنین رکوردهای متعددی را در سال‌ های اخیر ثبت کردند.

اختراع موتور براشلس پیشرفتی بزرگ در زمینه تولید ماشین های کنترلی بود

به طور کلی، دو دهه گذشته شاهد پیشرفت‌ های قابل توجهی در فناوری RC بوده‌ایم. از ظهور RTR و کیت‌ های RC گرفته تا محبوبیت خزنده‌ های سنگی و کامیون‌ های مسیر کوتاه. واضح است که این روند برای شکل دادن به آینده مسابقات اتومبیل رانی RC ادامه خواهد داشت!

خلاصه و نتیجه‌گیری

در سال 1966 اولین خودروی R/C در اروپا در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفت. لامبورگینی و فراری اولین مدل‌ های ماشین کنترلی هستند. یک سال بعد، فروش کیت‌ های ماشین به مصرف کنندگان آغاز شد. سرانجام در سال 1970، کشورهای انگلیس و آمریکا شروع به تولید اولین مدل های خود کردند. 14 سال بعد مدل‌ های ماشین کنترلی آفرود وارد بازار شدند و ایده‌ های جدیدی برای رقابت ایجاد کردند. در 1986 - 4 چرخ محرک وارد دنیای ماشین‌ های R/C شد و در سال 2010 شرکت Anki رباتیک، مسابقه و دستگاه‌ های هوشمند را برای آینده مسابقات R/C  با هم ترکیب کرد.

در این مقاله متوجه شدیم که ماشین های rc از حدود 100 سال پیش پا به عرصه وجود گذاشتند. پس تاریخچه ماشین کنترلی بسیار طولانی است. یعنی آرسی ها برای رسیدن به جایگاه امروزی مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته اند. همچنین دریافتیم که اولین ماشین کنترلی با آرسی هایی که امروزه در بازار وجود دارند، کاملا متفاوت است. به طوری که یک سیم رابط ریموت کنترل و ماشین بود و ماشین به کمک این سیم حرکت می کرد.

سوالات مهم درباره تاریخچه ماشین های کنترلی
اصلی‌ترین چهره در زمینه اختراع ماشین های کنترلی چه کسی است؟
نیکلاس تسلا
در 1898 - نیکلاس تسلا اولین اسباب بازی رادیویی کنترل از راه دور را تولید کرد. اختراع او هنوز هم اولین قایق R/C محسوب می‌شود.
چندین شرکت مستقر در ایالات متحده در تولید خودروهای RC با عملکرد برتر در دهه 80 رهبری مسئولیت داشتند و تیم Associated با ماشین های جاده ای RC1 در خط مقدم بود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)