معرفی و مقایسه ماشین کنترلی حرفه ای و ماشین کنترلی اسباب بازی

معرفی و مقایسه ماشین کنترلی حرفه ای و ماشین کنترلی اسباب بازی
دنیای ماشین های کنترلی متنوع تر از حد تصور همه ماست، چرا که علی رغم تصور عموم، این ماشین ها فقط برای سرگرم کردن کودکان نیستند، بلکه بسیاری از آنها قابلیتهای منحصر به فردی در حد ماشین های دنیای واقعی دارند.

ماشین اسباب بازی کنترلی از نظر قابلیت ها با ماشین های آرسی حرفه ای متفاوت است. ماشین‌ های اسباب‌ بازی‌ کنترلی در طرح‌ ها و قابلیت‌ های مختلف و در تنوع وسیعی در بازار موجود هستند. ماشین های آرسی فقط محدود به سرگرم کردن کودکان نیستند. برای مثال اگر به دنبال خرید ماشین کنترلی بزرگ هستید، باید بدانید که این آرسی ها در دو دسته ماشین کنترلی اسباب بازی، ماشین کنترلی حرفه ای سرعتی (آنرودی) و آفرودی قرار می گیرند. بلکه این ماشین‌ ها معمولا در طیف وسیعی از مدل‌ های متنوعی تولید می‌ شوند و از نظر سطح مهارت نیز به سطوح مختلفی تقسیم می‌ شوند.

طبق این معیار، ماشین‌های کنترل از راه دور اسباب بازی به دو دسته مهم ماشین کنترلی مبتدی و ماشین کنترلی حرفه‌ای تقسیم می‌ شوند. در این مقاله سعی بر آن داریم تا به صورت مفصل درباره انواع ماشین کنترلی مبتدی و حرفه‌ ای، ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های هر کدام صحبت کنیم. زیرا هر کدام از این ماشین‌ها قابلیت‌ها و عملرکردهای متفاوتی دارند که شاید اصلا جور کار فرزند شما نباشد و هزینه بیهوده برای خرید آن صرف کنید.

انواع ماشین کنترلی

ماشین های کنترلی تنوعی وسیع دارند. از ماشین کنترلی بزرگ، ماشین کنترلی اسباب بازی،ماشین کنترلی حرفه ای سرعتی گرفته تا انواع ماشین کنترلی حرفه ای، ماشین کنترلی شارژی و سوختی!ماشین‌های کنترلی از نظر سطح مهارت به دو دسته تقسیم می‌ شوند: ماشین کنترلی اسباب بازی و ماشین کنترلی حرفه ای

ماشین اسباب بازی کنترلی (سطح مبتدی):

انواع ماشین کنترلی اسباب بازی طبیعتا بیشتر جنبه سرگرمی دارند و برای افراد مبتدی و کودکان هستند. این‌ماشین‌ ها به انواع مختلفی تقسیم می‌ شوند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ماشین کنترلی حرفه ای(مناسب بزرگسالان):

این ماشین‌ ها معمولا مناسب گروه سنی بالای 8 سال هستند، در صورتی که فرزند شما زیر 8 سال است، حتما به راهنمای سن روی جعبه اسباب بازی توجه کنید. ماشین‌ های کنترلی حرفه‌ ای به انواع مختلفی تقسیم می‌ شوند.

نوع ماشین منبع انرژی قابلیت ها رده سنی بدنه موتور ریموت کنترل
حرفه ای

سوخت

الکتریکی

حرکت در سطوح ناهموار، سرعت بالا، مناسب مسابقات سرعتی حرفه ای بالای 8 سال، بزرگسال مقاوم، محکم، کربن کاری شده قدرتمند و قوی فرکانس بالا
اسباب بازی الکتریکی فقط جنبه اسباب بازی و سرگرم کردن کودکان.  نهایت تا 10 سال عموما از جنس پلاستیک در حد مبتدی فرکانس پایین

ویژگی های ماشین کنترلی حرفه ای

خب از نام آن مشخص است که این ماشین‌ ها برای کاربران و بازیکنان حرفه‌ ای طراحی شده‌ اند. پس اگر صرفا به دنبال یک ماشین کنترلی اسباب بازی برای سرگرمی فرزند زیر 8 سال خود هستید، این ماشین‌ ها را به شما پیشنهاد نم ی‌کنیم. چرا که قابلیت‌ها و کاربردهای تخصصی آنها بیشتر از سطح انتظار شماست و در واقع هزینه‌‌ اضافی بالای را صرف قابلیت‌ هایی کرده‌اید که ممکن است فرزند شما به آن نیازی نداشته باشد و حتی نتواند به درستی با آن کار کند. بنابراین خرید یک ماشین کنترلی مبتدی برای او کافیست و نیازی به خرید ماشین کنترلی حرفه ای سرعتی (برای مثال) نیست.
در ادامه تصویر کنترلر یک ماشین کنترلی حرفه ای را می بینید:

ماشین کنترلی حرفه ای ریموتی با آپشنهای مختلف دارد

سرورهای قدرتمند، موتور فوق قوی، بدنه مقاوم (معمولا بدنه آنها کربن کاری شده است)، ریموت کنترل پیشرفته، باطری قدرتمند، سرعت کنترل عالی و غیره جزو مشخصه های ماشین های کنترلی حرفه ای هستند. نکته مهم اینکه همانطور که از نام این ماشین‌ ها مشخص است، فقط جنبه سرگرمی و اسباب بازی ندارند، بلکه آنها برای فعالیت‌ های پیچیده‌ تری مثل صخره نوردی، خاک نوردی و انواع مسابقات طراحی شده‌اند. پس اکثر آنها معمولا برای گروه سنی بالای 8 سال و افراد حرفه‌ ای مناسب هستند. البته برخی از این ماشین‌ ها برای گروه سنی زیر هشت سال نیز طراحی شده‌ اند که قبل از خرید حتما باید به راهنمای سن روی جعبه محصول دقت کنید.

همه چیز در مورد ماشین کنترلی اسباب بازی

انواع ماشین کنترلی حرفه‌ای از منظر منبع تامین انرژی

ماشین های کنترلی حرفه ای از نظر معیار منبع تامین انرژی به دو دسته سوختی و الکتریکی تقسیم می‌ شوند.

  • ماشین های کنترلی حرفه‌ای سوختی

ماشین‌ هایی که با سوخت کار می‌ کنند عبارت‌ اند از: ماشین کنترلی بنزینی و ماشین کنترلی نیترو.

  • ماشین های کنترلی حرفه‌ای الکترونیکی

با باتری های لیتیوم یونی و موتورهای الکتریکی کار می‌ کنند.

انواع ماشین کنترلی حرفه‌ای از منظر کاربرد

دسته بندی ماشین کنترلی حرفه‌ای از نظر نوع کاربرد نیز به دو دسته ماشین کنترلی حرفه ای آفرود و ماشین کنترلی حرفه ای آنرود تقسیم می‌شوند.

1- ماشین کنترلی آفرود

همانطور که از نام این ماشین‌ها مشخص است، برای آفرود و طی کردن مسافت‌ های ناهموار طراحی شده‌ اند. تکنولوژی جدید نسل جدیدی از ماشین‌ های کنترلی را طراحی کرده که مناسب طی کردن مناطقی مثل جاده‌ ها و سطوح سخت، کوهستان و صخره‌ ها هستند.

نمونه ای از ماشین های سوختی را می بینید که مناسب با تجربه ها هست

پس اگر اهل طبیعت گردی و ماجراجویی‌ در دل طبیعت هستید و به دنبال یک ماشین کنترلی برای رانندگی در زمین‌ های شنی، کوهستانی و صخره‌ ای هستید، ماشین‌ های آفرود را به شما پیشنهاد می‌ دهیم. برخی از انواع ماشین کنترلی بزرگ، آفرودی هستند.

ماشین کنترلی تراکی یا ماشین کنترلی مانستر تراک

ماشین کنترلی تراکی و ماشین کنترلی مانستر تراک زیر مجموعه ماشین های آفرودی قرار می گیرند. تراکی‌ ها در مقایسه با باگی‌ ها دارای ارتفاع شاسی و فاصله بیشتر کف تا زمین هستند. پس از انجایی که شاسی انها بلند است، می‌‌ توانند انواع مسیرها (چه صاف و چه ناهموار) را پیمایش کنند. ماشین کنترلی تراکی در بین افرادی که علاقه به دریفت دارند، بسیار محبوب است. تصویری که در ادامه می بینید مربوط به یک ماشین کنترلی آفرودی است از برند مطرح شینلیهونگ که قابلیت حرکت تا سرعت 28 کیلومتر بر ساعت را دارد.

 ماشین آفرود کنترلی سرعتی 28 کیلومتر بدون شک جزوپرفروشترین ماشین های بازار است

طبیعتا این ماشین‌ ها به دلیل حرکت در مکان‌ های صعب العبور، باید مقاوم‌ تر و قوی‌ تر باشند. برای مثال تایرهای ماشین کنترلی آفرود برای پیمودن صخره‌ ها و سطوح سنگلاخی باید در بزرگتر از دیگر ماشین‌ ها باشند، همچنین در برابر سایش و پارگی قوی‌ تر و محکم‌ تر باشند. این ماشین‌ ها قابلیت کنترل و هدایت در مناطق دوردست را دارند. پس ریموت کنترل آنها معمولا با فرکانس بالا (2.4 گیگاهرتز) است. یعنی شما قادر هستید که ماشین خود را تا فاصله صد متری از دور هدایت کنید. منبع تغذیه این ماشین‌ ها سوختی یا الکتریکی است.

کراولر و یا خزنده‌ها

ماشین های کراولر نمونه دیگری از ماشین های کنترلی آفرودی به حساب می آیند. این ماشین ها معمولا برای صخره نوری و طی کردن مسیرهای سخت سنگی مناسب هستند.

باگی‌ها

این ماشین‌ ها قابلیت حرکت به صورت آفرود و هم آنرود را دارند. اگرچه کاربرد اصلی آنها، مسابقه است، اما می‌ توان برای سرگرمی نیز از آنها استفاده کرد.

2- ماشین کنترلی آنرود

این ماشین‌ های کنترلی حرفه‌ ای مناسب پیمایش در سطوح صاف و همواری مثل جاده، پارکینگ ساختمان‌ ها، آسفالت و سنگ‌‌ فرش مناسب هستند. آنرودها سرعت بیشتری از آفرودها دارند و از آنجایی که کمک فنرهای این ماشین‌ ها ضعیف‌ تر است، قدرت و توان کمتری نسبت به ماشین‌ های آفرود دارند. پس اگر به دنبال یک ماشین برای پیمایش صخره و کوه‌ نوردی هستید، آنرودها را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. چرا که این ماشین‌ ها توان پیمایش مسافت‌ های ناهموار را ندارند! ماشین کنترلی سرعتی دریفت جزو بهترین ماشین های کنترلی آنرود در بازار است و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. تصویری که در ادامه می بینید مربوط به ماشین کنترلی متعلق به برند مای تویز است که سرعت بالایی داشته و مناسب برای دریفت کشیدن و بازی در سطوح صاف می باشد.

ماشین کنترلی سرعتی دریفت جزو بهترین ماشین های کنترلی آنرود

ماشین های کنترلی آنرود هم مثل ماشین های کنترلی آفرودی نمونه های معروف و پر طرفداری از باگی ها و تراک ها را دارند که دارای ارتفاع کمتری هستند و مناسب برای سطوح صاف می باشند. انواع ماشین کنترلی حرفه ای سرعتی اغلب در لیست ماشین های آنرود قرار دارند.

ویژگی های ماشین اسباب بازی کنترلی (مبتدی)

خب انواع ماشین کنترلی اسباب بازی، بیشتر جنبه اسباب بازی و سرگرم کردن کودکان زیر 8 سال را دارند. بدنه آنها خیلی قوی نیست و حتی گاهی با بدنه دیگر ماشین‌ های اسباب بازی موجود در بازار تفاوت چندانی ندارد. عملکردهای خاصی جز حرکت روی سطوح صاف ندارند.

ریموت کنترل این ماشین‌ ها نیز معمولا ساده است و قابلیت خاصی جز عقب، جلو و حرکت به طرفین ندارد. لازم به ذکر است که در تولید این ماشین‌ ها بر خلاف ماشین‌ های کنترلی حرفه‌ای، جزئیات رعایت شده است. یعنی این ماشین‌ ها از نظر ظاهری شباهت بیشتری به ماشین‌ های واقعی دارند و در اکثر مواقع جزئیات ریز نیز در آنها رعایت شده است.

 ریموت ماشین کنترلی آفرودی برد طولانی را کنترل میکند

هدف اصلی تولید ماشینهای کنترلی اسباب بازی (سطح مبتدی) ایجاد بازی و سرگرمی برای کودکان و یا جنبه تزئینی است (کلکسیون ماشین اسباب بازی).

انواع ماشین کنترلی اسباب بازی:

این ماشین ها در انواع متنوعی موجود هستند و مناسب برای تمام رده های سنی می باشند.

1-ماشین های راهسازی و ساختمان سازی

مانند لیفتراک، بیل مکانیکی، کامیون و جرثقیل کنترلی می باشند.

جرثقیل کنترلی کرن با سیم به کنترلر خود وصل است.

جرثقیل کنترلی کرن با سیم به کنترلر خود وصل است.

همه کودکان شیفته بازی‌ های مربوط به مشاغل هستند و برای بازی نقش مشاغلی مثل معدن، راهسازی و ساختمان سازی، نیازمند ماشین‌ های مخصوص مشاغل مروبطه هستند.

2-ماشین های کنترلی موزیکال چراغ دار

معروف ترین آنها ماشین دیوانه کنترلی یا همان کریزی کار است.

3-ماشین کنترلی چرخ غلطکی

4-ماشین های کنترلی تبدیل شونده

ماشین های تبدیل شونده یا همان ترانسفورمر در نمونه ها و سایز های مختلفی تولید می شوند که برخی از آنها باطری خور، برخی دیگر دستی و برخی نیز کنترلی می باشند. تبدیل شونده های کنترلی به وسیله ریموت کنترل خود هدایت می شوند و قابلیت تبدیل شدن از ماشین به ربات را دارند.

5- ماشین های کنترلی مکانیسم دار

مانند:

    • دود کن

منظور از ماشین های دود کن، محصولاتی است که به وسیله تولید بخار آب در پشت اگزوز خود، دود تولید می کنند. که این بخار آب خطر ناک نبوده و مشکلی برای کودکان بوجود نمی آورد.

شما می توانید فیلم یکی از ماشین های دود کن موجود در فروشگاه کودک پلاس را در ادامه ببینید .

  • آب پاش

  • حباب ساز

  • درب بازشو

برای دیدن یک نمونه از جذاب ترین ماشین های کنترلی درب بازشو کلیک کنید.

طرح های ماشین کنترلی اسباب بازی

ماشین کنترلی اسباب بازی در طیف وسیعی تولید می شود و دارای تنوع بی شماری است. ماشین کنترلی شارژی (نوع اسباب بازی) نیز می تواند جزو این دسته آرسی ها باشد.

مانند:

  • ماشین هایی که بر اساس نمونه واقعی ساخته می شوند

مانند: ماشین بی ام و یا بنز یا حتی ماشین های ایرانی مثل 206 و نیسان

  • ماشین هایی که با طرح قهرمانان ساخته می شوند

مانند ماشین های کنترلی با طرح بتمن و مک کوئین و سایر قهرمانان مطرح

  • ماشین هایی که بر اساس ماشین های پلیس و آتش نشان و ... ساخته می شوند

از دیگر ماشین های کنترلی که در این دسته قرار می گیرند میتوان به ماشین های راهسازی کنترلی نیز اشاره کرد.

ماشین کنترلی با طرح بتمن

از قابلیت‌های مهم ماشین‌هایی مثل پلیس و آتش نشان می‌ توان به چراغ چشمک زن و آژیر اشاره کرد.

  • ماشین اسباب بازی کنترلی سرعتی و مسابقه ای

این ماشین‌ها معمولا سرگرم کردن و بازی کودکان هستند، برخی از آنها قابلیت مسابقه دادن را دارند. اما نه مسابقات حرفه‌ای، بیشتر جنبه مسابقات ماشین کودکانه را دارند. برخی از این ماشین‌ ها کپی برابر اصل ماشین‌ های دنیای واقعی هستند و تمام جزئیات در آنها رعایت شده است. برخی از قابلیت‌ های ماشین‌ های کنترلی پرسرعت عبارت‌اند از: دریفت، تیک آف و دور درجا.

  • ماشین های کنترلی اسباب بازی بر اساس کنترلر یا ریموت

این ماشین ها نیز جزو دسته ماشین اسباب بازی کنترلی است که در تنوع بالایی در بازار موجود هستند.

1- ماشین کنترلی سیمی

در بالا می توانید عکس یکی از محصولات کنترلی سیمی یعنی جرثقیل کنترلی CRANE را ببینید.

2- ماشین کنترل از راه دور
  • ماشین های کنترلی فرمانی که خود زیر دسته ماشین های کنترلی از راه دور هستند.

برای دیدن یک نمونه از پر فروش ترین ماشین های کنترلی فرمانی کلیک کنید.

نتیجه گیری:

در نهایت، ماشین های کنترلی حرفه ای و ماشین های کنترلی اسباب بازی هر دو نقش خود را در دنیای ماشین های کنترلی بازی می کنند. ماشین های کنترلی حرفه ای، با قابلیت های پیشرفته تر، سرعت بیشتر و ساختار محکم تر، برای کسانی که به دنبال یک تجربه واقعی تر هستند، انتخاب مناسبی هستند. از سوی دیگر، ماشین های کنترلی اسباب بازی، با قیمت پایین تر و کاربردی ساده تر، برای کودکان و مبتدیان عالی هستند.

اگر قصد خرید ماشین کنترلی ماشین اسباب بازی کنترلی یا ماشین کنترلی حرفه ای برای فرزند یا خودتان هستید، ابتدا لیستی از خواسته های خود و ویژگی های محصولات بازار را بررسی کنید. باید ابتدا نیاز، سلیقه و کارکردی که از ماشین آرسی مد نظر دارید را بررسی کنید. مشاوران ما در قسمت پشتیبانی وب سایت کودک پلاس در کنار شما هستند تا بهترین ماشین کنترلی از نظر قابلیت‌ها و همخوانی آن با خواسته ها و توانایی های خود و فرزندتان را تهیه کنید. بسیاری از انواع ماشین کنترلی حرفه ای، نه تنها برای کودکان زیر 8 سال مناسب نیستند و اتلاف هزینه هستند. بلکه باعث بروز خطراتی جبران ناپذیر برای کودکان می شود.

سوالات مهم درباره مقایسه ماشین کنترلی حرفه ای و ماشین اسباب بازی کنترلی

به طور کلی چند نوع ماشین کنترلی وجود دارد؟
به طور کلی دو نوع ماشین کنترلی داریم.ماشین کنترلی مبتدی (اسباب بازی) و ماشین کنترلی حرفه‌‍ ای
این ماشین ها مخصوص مناسب گروه سنی زیر 10 سال هستند، اکثر آنها بیشتر جنبه سرگرمی و اسباب بازی دارند.
این ماشین ها مخصوص گروه سنی بالای هشت سال، نوجوانان و بزرگسالان هستند و قابلیت‌های حرفه‌ای دارند.
ماشین های کنترلی از نظر منبع تامین انرژی به دو نوع ماشین های کنترلی الکتریکی (برقی) و ماشین های کنترلی سوختی و نیترو تقسیم می‌شوند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)