معرفی و راهنمای خرید اسباب بازی مناسب برای کودکان معلول

معرفی و راهنمای خرید اسباب بازی مناسب برای کودکان معلول
اسباب بازی های مناسب برای کودکان معلول چه تفاوتی با اسباب بازی های مناسب کودکان عادی دارند؟ ویژگی های اسباب بازی های کودکان معلول!

معرفی برخی از کاربردی ترین اسباب بازی های مناسب کودکان معلول

اختصاص دادن زمانی برای بازی و سرگرمی برای همه کودکان از جمله کودکان معلول اهمیت زیادی دارد. بازی کردن با اسباب بازی های مناسب می تواند به اصلاح مشکلات جسمی و ذهنی بچه ها کمک کند و روی حواس پنج گانه آنها تأثیر مثبت داشته باشد. داشتن فعالیت بدنی می تواند عضلات بدن کودک را تقویت کرده و هماهنگی های بدن را بهبود دهد. علاوه بر این، بازی کردن با کودکان دارای معلولیت باعث می شود آنها حس خوبی به خود داشته باشند. این نکته بسیار مهم است که اسباب بازی انتخابی شما برای فرزندتان با اختلالی که او دارد تناسب داشته باشد و او را با مشکل روبرو نکند.

با توجه به ضرورت آشنایی والدین با راهنمای خرید اسباب بازی های مناسب برای کودکان معلول، در ادامه ده نمونه از کاربردی ترین اسباب بازی ها برای کودکان معلول جسمی و ذهنی را به شما معرفی کرده ایم.

انواع پازل جزو لیست بهترین اسباب بازی ها برای کودکان معلول قرار دارد

خرید اسباب بازی برای کودک با مشکل حرکت دست ها

در صورتی که فرزندتان با مشکل ضعف در حرکت دادن دست ها روبرو است و یا انگشتانش انعطاف کافی را ندارند، بهتر است اسباب بازی هایی را برای او خریداری کنید که بتواند آنها را به راحتی در دست گرفته و از بازی کردن لذت ببرد. از جمله اسباب بازی های مناسب برای این دسته از کودکان معلول می توان به انواع لگو، خانه سازی، یا کتاب های پارچه ای اشاره کرد که لمس آنها برای کودک لذت بخش خواهد بود.

 خرید اسباب بازی برای کودک با اختلال شنوایی

اگر کودک شما در زمینه شنوایی مشکل دارد، باید اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که صداهای آهنگین متفاوت داشته باشند. همچنین، تحریک حس بینایی و لامسه به اندازه شنوایی برای این دسته از کودکان معلول ضروری است. و البته بهتر است به تدریج حس چشایی او را هم تقویت کنید. بنابراین فراموش نکنید که اسباب بازی موزیکال مانند میکروفون اسباب بازی، یک اسباب بازی کاربردی برای کودکان با اختلال شنوایی است و باعث تقویت مهارت های ارتباطی، اجتماعی و کلامی او می شود.

خرید اسباب بازی برای کودک با اختلال بینایی

دادن حس اعتماد به کودکانی که با اختلال بینایی به دنیا آمده اند، اهمیت فوق العاده ای دارد. برای این گروه از بچه های دارای معلولیت باید اسباب بازی هایی انتخاب کنید که صداهای آرامش بخشی تولید کرده و بافت آنها برای لمس کردن مناسب باشد. پیشنهاد می کنیم اسباب بازی هایی را برای کودک نابینا یا دچار اختلال بینایی خریداری نمایید که سطح برجسته ای داشته باشند و کودک با دست کشیدن روی آنها بتواند با انواع جنس و بافت، اندازه، شکل و بقیه ویژگی ها آشنا شود. علاوه بر این، محصولاتی مثل عروسک های سخنگو، ماشین برقی و بقیه مدل های موزیکال باعث برقراری ارتباط بیشتر کودک با اسباب بازی می شوند، چون کودک می تواند شکل اسباب بازی را به واسطه صدا در ذهن خود مجسم کند. به علاوه، به یاد داشته باشید که صحبت کردن و تعامل با کودک در زمان بازی بسیار مهم است.

لگوها یکی از مناسب ترین اسباب بازی ها برای کودکانی با اختلال بینایی هستند

خرید اسباب بازی برای کودک با مشکل برقراری ارتباط

ویژگی اسباب بازی مناسب برای کودکی که در برقراری ارتباط مشکل دارد باید به گونه ای باشد که ارتباط و تعامل را به او بیاموزد. اسباب بازی های موزیکال که میکروفون دارند و می توانند صدا را ضبط کنند، عروسک های سخنگو و یا پازل های کلمات می توانند در لیست بهترین اسباب بازی ها برای کودکان معلول با مشکل برقراری ارتباط قرار بگیرند. همچنین، اسباب بازی های موزیکال که امکان تکرار کلمات را دارند به این دسته از کودکان کمک شایانی می کنند.

 خرید اسباب بازی برای کودک با اختلالات ذهنی بدنی

اختلالات ذهنی بدنی به اختلالاتی گفته می شود که کودک را هم در حرکت و هم در ارتباط با دیگران دچار مشکل می کند. اسباب بازی های متنوعی وجود دارد که به کودکان دچار این اختلال کمک می کند تا در مورد بدن خودشان اطلاعات بیشتری پیدا کنند و علاوه بر بازی و سرگرمی، حرکات خود را تقویت کنند. اسباب بازی های هل دادنی و کشیدنی مثل ماشین، کالسکه کودک، قطار، و یا انواع توپ ها تمرین خوبی برای پرورش حرکات این دسته از کودکان است و جزو بازی های مناسب برای کودکان معلول می باشد.

 خرید اسباب بازی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

برای کودکان مبتلا به اوتیسم باید اسباب بازی هایی را تهیه کرد که او را به فعالیت بدنی و حرکت بیشتر تشویق کند و استفاده از آنها تحرک بیشتر هر دو طرف چپ و راست بدن را به دنبال داشته باشد. از جمله ویژگی های اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم این است که نباید با باتری کار کنند و نور و صدای الکترونیکی داشته باشند چون می توانند باعث بروز اختلال در توانایی کودک برای برقراری ارتباط با بقیه افراد شوند. انواع پازل، کارت های عکس دار، قطار اسباب بازی، تشک بادی، سازهای موسیقی و یا شن جادویی چند نمونه اسباب بازی کاربردی برای کودکان معلول با مشکل اوتیسم هستند و می توانند مهارت های حرکتی، ارتباطی و حواس پنجگانه آنها را به خوبی پرورش دهند. 

جمع بندی

اسباب بازی مناسب برای کودکان معلول؛ لزوما نیاید اسباب بازی مناسب برای کودکان معلول و کودکان سالم تفاوت چندانی داشته باشند، زیرا اصل در استفاده و انتخاب اسباب بازی لذت بردن، بازی و سرگرمی می باشد. با این حال میتوان اسباب بازی ها را باتوجه به توان جسمی و ذهنی کودک تهیه کرد تا علاوه بر اینکه کودک از بازی و سرگرمی لذت میبرد، باعث توانمد شدن عضو معلول نیز گردد .

بازی کردن برای کودکانی که با انواع معلولیت به دنیا می آیند، به اندازه بقیه بچه ها اهمیت دارد و لازم است که پدر و مادرها انواع اسباب بازی کاربردی برای کودک معلول را تهیه کنند و مهارت ها و موضوعات مختلف را از این طریق به آنها آموزش دهند. با این حال باید توجه زیادی در خرید اسباب بازی مناسب برای کودکان معلول داشته باشید تا اختلالات ذهنی یا بدنی آنها تشدید نشود. علاوه بر این، در نظر گرفتن استعداد و توانایی کودک و آشنایی با علایق او اهمیت زیادی دارد.

همچنین، اسباب بازی های کاربردی برای کودکان معلول باید او را به تعامل و تحرک بیشتر تشویق کرده و حواس پنج گانه او را پرورش داده و به کودک احساس خوبی بدهد. اختلالات گفتاری، شنوایی، بینایی و یا کم توانی ذهنی و ... هر چه که باشد، کودکان معلول هم باید مثل بقیه کودکان با بازی کردن بزرگ شوند و یاد بگیرند و لذت ببرند. به همین دلیل ما در این مطلب کودک پلاس تلاش کردیم راهنمای خرید اسباب بازی مناسب برای کودکان معلول را به شما ارائه دهیم تا بتوانید اسباب بازی های کاربردی برای فرزندان معلول تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)