تاریخچه پیدایش اسباب بازی و انواع آن

تاریخچه پیدایش اسباب بازی و انواع آن
از زمان های بسیار قدیم که کودکان از تکه چوبی به عنوان اسباب بازی استفاده میکردندتا اسباب بازی های حرفه ای امروز، زمان بسیاری میگذرد. تاریخچه ای بس عجیب و جالب که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت

آیا اسباب بازی‌هایتان را به یاد دارید؟ اسباب بازی‌ها در دوران کودکی دنیای ما را تشکیل می‌دادند. در واقع آن‌ها فقط یک وسیله برای بازی نبودند، بلکه روح ما را نیز تغذیه می‌کردند. این وسیله‌های جذاب از ابتدا وجود داشته‌اند و تنها در گذر زمان، شکل و شمایل آن‌ها تغییر می‌کرده است. مثلا در ابتدا حتی چوب درختان هم وسیله‌ای برای بازی بود، اما اسباب بازی‌ های امروزی کمتر از هفت رنگ نیستند! خلاصه اینکه تاریخچه پیدایش اسباب بازی بسیار عجیب و جالب بوده و هست؛ پس چرا آن را نخوانیم؟

تاریخچه پیدایش اسباب بازی

وسایل سرگرمی برای کودکان از نیازهای ثانویه بشر است. بنابراین از ابتدای تاریخ، تقریبا همه مردم دنیا وسایلی برای بازی کودکان اختراع کرده بودند. مثلا برخی از تاریخ‌دانان می‌گویند که همین مجسمه‌های تاریخی هم در اصل گذشتگان برای کودکانشان ساخته بودند، اما ما حس می‌کنیم که این‌ها نمادی فراتر از یک وسیله بازی هستند! البته این حرف تنها تعدادی از مورخان است و خیلی‌ها می‌گویند که این‌گونه نیست و مجسمه‌ها حتی بعضی اوقات از مقدسات گذشتگان محسوب می‌شدند!

 تاریخچه پیدایش اسباب بازی به استفاده از مدل های چوبی برمی گردد

در هر حال چه مجسمه از وسایل بازی کودکان در گذشته محسوب می‌شده و چه نمی‌شده، ما اولین اسباب بازی را یک تکه چوب می‌پنداریم! بله یک تکه چوب. جالب است بدانید که موزه‌ای در آمریکا تاریخچه پیدایش اسباب بازی را با تکه‌های چوبی آغاز کرده و به اسباب بازی‌های امروزی رسیده است.

اسباب بازی‌های محبوب گذشته

تاریخچه پیدایش اسباب بازی از تکه‌های چوب که فراتر می رود کم‌کم به توپ می‌رسد! البته نه توپ‌های الآن! در آن زمان مثانه خوک را باد می‌کردند و به‌عنوان توپ به کار می بردند! تازه این وسیله را هم همه نداشتند، بلکه کودکان اشراف با آن‌ها بازی می‌کردند! پس به خودتان نگاه کنید که تا چه اندازه در کودکی خوشبخت بوده‌اید!

فرفره یکی از قدیمی ترین اسباب بازی های رایج در ایران

بعد از اینکه در گذر زمان کودکان از بازی با مثانه خوک عبور کردند، کم‌کم کاغذ در بین برخی از مردم قابل استفاده شد و بالاخره بادبادک‌ها آمدند. بادبادک‌ها از اسباب بازی‌های قدیمی بودند که خیلی زود بین کودکان و حتی بزرگسالان محبوب شدند. حتی امروزه هم از آن‌ها استفاده می‌کنیم، چون بسیار جذاب بودند و هستند!

اسباب بازی‌های امروزی و انواع آن

تاریخچه پیدایش اسباب بازی‌های جدید از اروپا و از بعد انقلاب صنعتی اروپا آغاز می‌شود. بعد از این زمان بود که اسباب بازی‌ها کم‌کم رنگ و شکل امروزی گرفتند. از این اسباب بازی‌های جدید مثال‌های زیادی می‌شود زد؛ مثلا بازی‌های فکری و آموزشی، دسته‌ای از این اسباب بازی‌ها بودند و اسباب بازی‌های جنگی، دسته‌ای دیگر. دسته بعدی از اسباب بازی‌ها که بعدتر به‌وجود آمدند، ماشین‌های کنترلی و از آن پیشرفته‌تر بازی‌های کنترلی پروازی بود. در ادامه با هم همه این موارد را بررسی می‌کنیم.

اسباب بازی های پروازی اسباب بازی دوران جدید

بعد از بادبادک‌ها یویوها آمدند. هر دو این وسایل از چین نشات می‌گیرند ولی یکی قدمتش به هزار سال پیش بر می‌گردد و دیگری برای ۵۰۰ سال پیش بود. یویوها هنوز هم در بازار به فروش می‌رسند، اما شاید کودکان الان به‌اندازه گذشتگان با آن‌ها خوش نگذرانند!

طبق آنچه گفته شد، اغلب وسایل اسباب بازی قدیمی از شرق آمده بودند. (برخی می‌گویند مثانه خوک بادشده که نوعی توپ بود از ایران باستان آمده است. اما این حرف همه تاریخ‌دانان نیست!) اما بعد از انقلاب صنعتی دیگر این‌گونه نبود و شمایل اسباب بازی‌ها کم‌کم رنگ بیشتری به خود گرفت و از چوب و کاغذ فراتر رفت.

اسباب بازی‌های فکر و آموزشی

امروزه انواع اسباب بازی فکری و آموزشی در جهان وجود دارد. البته تاریخچه پیدایش اسباب بازی‌های این شکلی خیلی هم جدید نیست و نسل پدران ما هم از آن‌ها استفاده می‌کردند. مثلا بازی رولی پولی از بازی‌های قدیمی است که شاید حتی به نسل قبل‌تر از پدرهای امروزی هم برسد. رولی پولی هنوز هم در بازار وجود دارد و بسیاری از بازی کردن با آن لذت می‌برند.

اسباب بازی‌های فکر و آموزشی در بین نسل های مختلف محبوب هستند

البته بازی‌های فکری قدیمی‌تری هم وجود دارد، مثل دوز یا نقطه خط؛ اما امروزه نوع دیجیتالی‌شده‌ی همه این بازی‌ها به بازار آمده‌اند. اگر شما به‌عنوان یک بزرگسال خواستید بازی کنید، می‌توانید به کافه‌های مخصوص بازی بروید و از بازی‌های جذاب آن‌جا هم لذت ببرید. البته همه بازی‌های فکری نیاز به اسباب بازی ندارند، مثلا مافیا. مافیا بازی جذابی است که بیشتر بزرگسالان آن را بازی می‌کنند.

اسباب بازی های کنترلی

تاریخچه پیدایش اسباب بازی های کنترلی به خیلی وقت پیش برنمی‌گردد. در واقع سال‌های طولانی نیست که این اسباب بازی ها وارد بازار شده‌اند. تاریخچه پیدایش اسباب بازی‌های کنترلی از اسباب‌های ساده‌تر آغاز می‌شود و تا اسباب بازی‌های کنترلی پروازی فعلی می‌رسد.

تفنگ و اسباب بازی‌های جنگی

تاریخچه پیدایش اسباب بازی های جنگی به قبل از وسایل بازی کنترلی برمی‌گردد. برای مثال پدران و عموهای ما نیز تفنگ‌های ساده آب پاشی داشتند، اما تفنگ‌های امروزی چیزی فراتر از یک تفنگ آب پاشی ساده است! انواع اسباب بازی های جنگی را حتما شما هم دیده‌اید.

تفنگ و اسباب بازی های جنگی در بین پسر بچه ها بسیار محبوب هستند

عروسک، اسباب بازی مورد علاقه دخترها

عروسک‌ها؛هم می‌توانند خیلی ساده باشند و هم می‌توانند با نهایت امکانات امروزی ساخته شوند. مثلا مادربزرگ‌های ما می‌گفتند که یک قطعه چوب را با تکه‌ای از پارچه لباسشان ترکیب می‌کردند و در نهایت عروسکی جذاب در مقیاس آن زمان می‌ساختند. اما عروسک های امروزی بسیار فراتر از یک تکه پارچه و چوب هستند.

اسباب بازی‌های موزیکال

تاریخچه پیدایش اسباب بازی‌های موزیکال خیلی قدیمی نیست؛ اما در طی همین دوران کم پیدایش هم بسیار پیشرفته‌تر از قبل شدند. اگر اسباب بازی‌های موزیکال امروزی را با اسباب بازی‌های ده سال پیش مقایسه کنید، این پیشرفت را خواهید دید. به یاد داشته باشید که اسباب بازی‌ های موزیکال می‌توانند برای تقویت زبان و همچنین شنوایی کودکان مفید واقع شوند؛ پس آن‌ها را از کودکانتان دریغ نکنید.

اسباب بازی های پروازی

در چند تیتر قبل اشاره داشتیم که اسباب بازی ‌های کنترلی خیلی فراتر از تصورها رفتند. اما تا چه اندازه فراتر؟ تا حدی که امروزه اسباب بازی‌های پروازی حتی کنترلی شده‌اند. این در حالی است که روزی حتی وسایل نقلیه بزرگسالان هم پرواز نمی‌کردند. (در گذشته‌ای نه‌چندان دور پرواز رویای بشریت بود!)

ماشین

ماشین تقریبا محبوب‌ترین وسیله پسران است. البته خیلی از دخترهای امروزی هم به ماشین عشق می‌ورزند؛ چه این ماشین اسباب بازی باشد و چه واقعی!

بسیاری از پسر ها و دختر های امروزی به ماشین های اسباب بازی علاقه دارند

سخن نهایی

در این مقاله از کودک پلاس(koodakplus)سعی کردیم ابتدا درباره تاریخچه پیدایش اسباب بازی‌ها حرف بزنیم و بعد هم کمی در رابطه با محبوب‌ترین اسباب بازی‌ها در گذشته گفتیم. در آخر هم مطالبی درباره انواع اسباب بازی‌های امروزی نوشتیم. اگر شما از کسانی هستید که به این نوع مطالب علاقه دارید، پیشنهاد ما این است که سایر مقالات ما را نیز دنبال کنید تا یک بار دیگر دنیای شیرین کودکی برایتان زنده شود.

اولین چیزی که دانشمندان به عنوان اسباب بازی میشناسند چیست؟ 

دانشمندان اولین اسباب بازی را یک تکه چوب می‌پندارند! بله یک تکه چوب. جالب است بدانید که موزه‌ای در آمریکا تاریخچه پیدایش اسباب بازی را با تکه‌های چوبی آغاز کرده و به اسباب بازی‌های امروزی رسیده است

اولین توپ بکار رفته به عنوان اسباب بازی از چه جنسی بوده است؟

تاریخچه پیدایش اسباب بازی از تکه‌های چوب که فراتر می رود کم‌کم به توپ می‌رسد! البته نه توپ‌های الآن! در آن زمان مثانه خوک را باد می‌کردند و به‌عنوان توپ به کار می بردند

ابتدایی ترین اسباب بازی های در قرو ن گذشته چه چیزهایی بوده است؟

دانشمندان اولین اسباب بازی را یک تکه چوب میدانند بعداز آن توپ بوجود آمد که البته ظاهر و مواد سازنده آن با توپ های امروزی بسیار متفاوت است توپ های اولیه از مثانه خوک درست میشد.بعد از آن نوبت به دادکنک ها رسید که با اختراع کاغذ این اسباب بازی بوجود آمد

 

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)