مهمترین خواص شن بازی برای کودکان

مهمترین خواص شن بازی برای کودکان
شن بازی کودکان خود را دست کم نگیرید، کودکان با شن بازی، به صورت غیر مستقیم در حال پرورش مهارت‌های فیزیکی، ذهنی و شناختی خود هستند. چرا که بازی با شن و ماسه از جنبه‌های مختلفی سودمند است.

آیا زمانی که فرزند شما از مدرسه به خانه می‌آید سر تا پا کثیف و خاکی است؟ این موضوع گاهی می‌تواند نشانه‌ای امید بخش باشد که او درگیر بازی با شن و ماسه و حتی بازی با خاک بوده است. این موضوع همچنین نشانه‌ای امیدوار کننده دال بر این است که او در حال یادگیری عمیق مفاهیم و حقایق جهان است.

شن و ماسه بازی از طرق مختلفی برای کودکان مفید است به طوری که باید یک فعالیت منظم در زندگی آنها باشد. کودکان از طریق بازی یاد می‌گیرند. در طول 6 سال اول زندگی کودکان، آنها ریاضیات را در گودال ماسه، حمام (و در کل یادگیری عملی) بیشتر از یک کتاب درسی یاد خواهند گرفت. بنابراین، چگونه یک گودال شنی به رشد کودک کمک می‌کند؟ جدا از اینکه شن بازی بسیار درمانی و آرامش بخش است، مزایای آموزشی زیادی نیز برای کودکان در حال رشد شما به همراه دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شن بازی کودکان و فوایدی که شن بازی برای کودکان به ارمغان می آورد با این مقاله از فروشگاه اسباب بازی کودک پلاس همراه باشید 

خواص شن بازی برای کودکان

شن بازی یکی از لذت بخش‌ترین و محرک‌ترین فعالیت‌ها برای کودکان در هر سنی است. چه در ساحل باشد، چه در حیاط خلوت، یا در یک جعبه شن، ماسه بازی فرصت‌های بی پایانی برای سرگرمی، یادگیری و خلاقیت کودکان فراهم می‌آورد. در این مقاله تعدادی از شگفت انگیزترین فواید شن بازی برای کودکان را جهت رشد و آموزش بررسی خواهیم کرد. 

بازی با شن و ماسه

شرط می‌بندیم که اکثر شما در مقطعی از دوران کودکی خود تجربه شن بازی را داشته‌اید! شن بازی برای کودکان در واقع مهمتر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کنید. این بازی به کودکان اجازه می‌دهد تا در لمس و قالب گیری این منبع طبیعی شرکت کنند و به آنها کمک می‌کند تا الک کنند، بریزند، بسازند، خرد کنند، حفر کنند و دفن کنند.

رشد فیزیکی

بازی با شن و ماسه به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی ظریف خود را که برای کارهایی مانند نوشتن، نقاشی و استفاده از ظروف ضروری‌ای مثل قاشق و چنگال است را توسعه دهند. وقتی کودکان شن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، می‌ریزند، حفر می‌کنند و قالب می‌زنند، در حقیقت در حال هماهنگی دست و چشم و مهارت‌های فیزیکی خودهستند. آنها همچنین عضلات دست و انگشتان خود را تقویت می‌کنند که می تواند قدرت و دقت آنها را بهبود بخشد.

همانطور که عضلات کوچک در حین شن بازی تحریک می شوند، عضلات بزرگ نیز تحریک می شوند.
بازی با شن و ماسه همچنین مهارت های حرکتی درشت کودکان را که شامل حرکت عضلات بزرگ بدن می‌شود را نیز بهبود می‌بخشد. وقتی کودکان روی شن می‌دوند، می‌پرند و بالا می‌روند، تعادل، چابکی و هماهنگی خود را افزایش می‌دهند. همچنین آنها کالری می‌سوزانند و انرژی آزاد می‌کنند که باعث افزایش سلامت جسمی و تناسب اندام خواهد شد.

شن بازی کودکان

هماهنگی چشم و دست هنگام ورزش، نوشتن و انجام بسیاری از فعالیت ها بسیار مهم و ضروری است. وقتی کودکان با اسباب‌بازی‌های خود در شن ماسه بازی می‌کنند، مهارت هماهنگی چشم و دست در آنها پرورش پیدا می‌کند، زیرا نیاز دارند دست‌ها و چشمانشان با هم کار کنند تا بتوانند سازه‌های مورد نظر خود را خلق کنند و بسازند.

یک کار ساده مانند ریختن شن و ماسه در یک سطل با یک بیل کوچک نیاز به تمرکز و هماهنگی زیادی دارد. به عبارتی سالهای اولیه زندگی فرزند شما، زمانی است که باید مهارت هماهنگی دست و چشم در او شکل بگیرد. این مهارت به کودکان در انجام فعالیت‌هایی مانند بازی با توپ یا بریدن برگه در مدرسه کمک می کند.

شن بازی کودکان و توسعه و بهبود مهارت‌های شناختی

بازی با شن و ماسه معمولا باعث تحریک رشد شناختی کودکان می‌شود. رشد شناختی در حقیقت به توانایی‌های تفکر و یادگیری کودکان اشاره دارد. هنگامی که کودکان با خواص و بافت‌های مختلف شن و ماسه آشنا می‌شوند و آنها را مورد آزمایش قرار می‌دهند، روابط علت و معلولی را کشف می‌کنند و در مورد مفاهیم اولیه علمی اطلاعات زیادی کسب می‌کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند کشف کنند که چگونه افزودن آب باعث تغییر قوام شن و ماسه می‌شود، یا چگونه ابزارهای مختلف می توانند اشکال و الگوهای متفاوتی ایجاد کنند.

بازی با شن همچنین راهی عالی برای تقویت مهارت‌های ریاضی مانند شمارش، اندازه گیری و مقایسه را در کودکان است. وقتی کودکان از ابزارهایی مانند سطل، قالب‌های مختلف و بیلچه و چنگک برای شن بازی استفاده می‌کنند، در مورد مقادیر، اندازه‌ها و شکل‌های اطلاعات زیادی را کسب می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند مرتب سازی، طبقه بندی و ترتیب شن و ماسه را بر اساس رنگ، بافت یا نوع تمرین کنند.

رشد و تقویت خلاقیت

یکی از مهمترین فواید شن درمانی رشد و جرقه خلاقیت است. شن بازی راهی آسان برای شروع رشد خلاق کودکان است. رشد خلاق در واقع شامل تخیل و بیان آن می‌شود. وقتی کودکان درگیر بازی وانمودی و بازی تخیلی با شن و ماسه می‌شوند، داستان‌ها و سناریوهای خود را با استفاده از شن به عنوان رسانه خلق می‌کنند. آنها می‌توانند قلعه‌ها، کوه‌ها، حیوانات یا هر چیزی که می‌توانند تصور کنند را بسازند. آنها همچنین می‌توانند از شن و ماسه برای ساخت پروژه‌های هنری و صنایع دستی استفاده کنند، مانند پاشیدن شن روی چسب برای ساختن تصاویر پر زرق و برق یا ساختن الگوهای رنگی شنی.

آیا می‌دانستید شن بازی می‌تواند رشد زبان کودکان را تقویت کند؟! زیرا کودکان آنها ایده‌ها و احساسات خود را از طریق کلمات و حرکات با دیگران به اشتراک می‌گذارند. وقتی کودکان با هم شن بازی می‌کنند، مهارت‌های اجتماعی خود را تمرین می‌کنند، مهارت‌هایی مانند اشتراک گذاری، نوبت گرفتن و همکاری. آنها همچنین واژگان و دستور زبان خود را با توصیف خلاقیت‌ها و اعمال خود توسعه می‌دهند.

فواید شن درمانی در رشد عاطفی 

بازی با شن و ماسه از رشد عاطفی کودکان حمایت می‌کند. رشد عاطفی و هوش هیجانی (EQ)به احساسات و خودتنظیمی کودکان مربوط می‌شود. هنگامی که کودکان با شن بازی می‌کنند، احساس آرامش کرده و حال خوب را تجربه می‌کنند، زیرا آنها بر ورودی حسی شن تمرکز می‌کنند. بازی با شن و ماسه به کودکان کمک می‌کند تا با ایجاد راهی امن برای احساسات خود، با استرس و اضطراب کنار بیایند. 

فواید شن بازی برای کودکان

شن بازی کودکان عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان را نیز تقویت می‌کند، زیرا آنها به دستاوردها و خلاقیت‌های خود احساس غرور می‌کنند. وقتی بچه ها با شن بازی می‌کنند، این آزادی را دارند که بدون ترس از شکست یا قضاوت، کاوش کنند، آزمایش کنند و به بیانی ساده‌تر، ابراز وجود کنند. آنها همچنین یاد می‌گیرند که بر چالش‌ها غلبه کنند و با استفاده از استراتژی‌ها و راه حل های مختلف، مشکلات خود را حل کنند. این مزایا فقط مروبط به موفقیت در دوره کودکی فرزند شما نیستند، مهارت‌هایی مثل خلاقیت و حل مساله جزو مهمترین مهارت‌های حیاتی انسان هستند که در تمام مراحل زندگی برای غلبه بر مشکلات، موفقیت و ادامه حیات حیاتی هستند.

آموزش مفاهیم ریاضی با بازی با شن و ماسه

کودکان زمانی که به طور رسمی در مهدکودک یا کلاس اول شروع به یادگیری می‌کنند، به صورت عمقی و مفهومی اعداد و ریاضیات را یاد نمی‌گیرند. این مفاهیم در طول بازی در ذهن آنها ایجاد می‌شود.

زمانی که آنها شروع به ساختن چندین شی با شن و ماسه می‌کنند، وقتی یکی از سازه‌های آنها فرو می‌ریزد یا خراب می‌شود، در آن لحظه کودک متوجه می‌شود که یکی کمتر شده است و با مفهوم تفریق آشنا می‌شوند.

به این می‌گویند یادگیری اتفاقی. آنها واقعاً نمی‌دانند که در حال تجزیه و تحلیل مقدار هستند، اما این کار را به طور غیر ارادی انجام می‌دهند.

گنجایش و ظرفیت یکی از مفاهیم اصلی ریاضی اولیه است که در شن بازی آموخته می‌شود. عمل ریختن ماسه (یا آب) در داخل و خارج ظروف به کودکان درک کاملی از حجم و ظرفیت می‌دهد. به سادگی با ارائه ظروف، سطل یا فنجان‌های اندازه گیری، کودک شما آزمایش می‌کند و یاد می‌گیرد.

فواید شن درمانی

هنگامی که والدین بازی و تعامل فرزندان خود را هدایت می‌کنند، در آن زمان فرزندان بیشتر از بازی سود می‌برند. در زیر برخی از این فواید شن بازی ذکر شده است:
می‌توان اهداف آموزشی مفیدی را به بازی اضافه کرد که از رشد کلی کودک حمایت می‌کنند.

فواید شن درمانی

شن بازی کودکان را قادر می‌سازد تا غرور و مهارت‌های مذاکره را توسعه دهند (از دیگران می‌خواهند قلعه‌ای شنی را که به تازگی ساخته شده است خراب نکنند).
کودکان شروع به کشف نقش‌های اجتماعی (شستن و خشک کردن ظروف مخصوص شن بازی) می‌کنند.
شن بازی کودکان را تشویق می‌کند تا با دیگران به صورت مشارکتی بازی کنند (به اشتراک گذاشتن و به نوبت گرفتن وسایل بازی شن و آب).
بازی با شن و ماسه خلاقیت کودکان را توسعه می‌دهد (قالب کردن ماسه مرطوب به اشکال مختلف).
مهارت‌های حل مسئله را آموزش می‌دهد (پیدا کردن چگونگی حفر یک تونل در ماسه مرطوب به طوری که فرو نریزد).
کودکان مهارت‌های هماهنگی خود را بهبود می‌بخشند (پر کردن بیل و یا سطل اندازه گیری).
شن بازی هماهنگی دست و چشم کودک را توسعه م‌ دهد (کودک شن و ماسه را در یک سطل بیل می‌کند).
به کودکان درک درستی از روابط علت و معلولی می‌دهد (پیش بینی اینکه وقتی آب به ماسه اضافه شود چه اتفاقی خواهد افتاد).

بهترین اسباب بازی‌های فضای باز را از وب سایت کودک پلاس تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)