همه آنچه که باید در مورد بازی فکری اونو(uno) بدانید

همه آنچه که باید در مورد بازی فکری اونو(uno) بدانید
یکی از محبوب ترین بازی های فکری است که در دسته بازی های خانوادگی نیز می گنجد, قوانین بسیار ساده ای دارد که تا حد زیادی برگرفته از بازی هفت خبیث می باشد

تاریخچه اونو

ایده اصلی طراحی این بازی تا حد زیادی از روی بازی هفت خبیث گرفته شده است . طراحی بازی uno که در زبانهای ایتالیایی و اسپانیایی به معنای یک است بر می گردد به سال 1971، جایی که مرلی رابینز صرفا برای سرگرمی در خانواده این بازی فکری را طراحی کرد.

اونو یک بازی کارتی جهانی است

درست 10 سال بعد از این اتفاق در سال 1981 تولید تجاری این بازی آغاز و با استقبال بسیاری روبرو شد. از سال 1981 که می توان به عنوان سال آغاز فروش بازی فکری اونو دانست تا به امروز بیش از 151 میلیون نسخه آن در بیش از 80 کشور دنیا به فروش رفته است.  

 

مشخصات بازی

بازی اونو یک بازی فکری، خانوادگی می باشد که بواسطه قوانین ساده حاکم بر بازی مناسب همه گروههای سنی می باشد. و به همین دلیل یکی از بازی های محبوب خانواده ها است. بازی های خانوادگی به بازی هایی گفته می شود که در جمع خانواده و با حضور اعضای خانواد انجام می شود هدف از بازی های خانوادگی صرفا سرگرمی و لذت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازی های خانوادگی و انواع آن مقاله ای با عنوان "معرفی 12 تا از بهترین بازی های گروهی – خانوادگی" تهیه کردیم که می توانید مطالعه کنید.

تعداد بازیکنان در اونو متغیر است

مکانیزم بازی به این صورت است که باید هر چه زودتر از شر کارت های موجود در دستتان خلاص شوید در واقع مدیریت کارت ها یکی ازمهمترین مکانیز های بازی محسوب می شود.

تعداد افراد شرکت کننده در بازی اونو 2 تا 10 نفر است که بهترین حالت آن با حضور 2 تا 6 نفر از بازیکان است. این بازی برای افراد بالای 7 سال مناسب است و مدت زمان بازی معمولا حدود نیم ساعت می باشد.

قوانین و مقررات بازی بسیار آسان است به طوری که بازیکنان می توانند در عرض 10 دقیقه قوانین بازی را یاد بگیرند.

 

کارت های بازی اونو

در هر بسته از بازی اونو 107 کارت در 4 رنگ و با کارکردهای مختلف وجود دارد. کارت های موجود در بازیuno را میتوان به 4 دسته تقسیم کرد

دسته اول کارت های اصلی می باشد که در چهار رنگ و از عدد 0 تا 9 شماره گذاری شده است.در هر بسته از بازی اونو 4 رنگ آبی, قرمز, سبز و زرد وجود دارد.

علاوه بر کارت های اصلی 4 کارت ویژه در بازی انو وجود دارد که هر کدام کارکرد های خود را دارد. در ادامه به شرح بقیه کارت ها خواهیم پرداخت

1- کارت برگردادندن جهت:

این کارت جهت بازی را عوض می کند برای مثال اگر بازی در جهت ساعتگرد در حال انجام است با این کارت بازی در خلاف جهت عقربه های ساعت انجام خواهد شد. از این کارت زمانی می توانید استفاده کنید که رنگ ان با رنگ کارت روی زمین یکی باشد.

2- کارت skip یا رد کردن نوبت:

اگر هر یک یاز بازیکنان در نوبتش از کارت اسکیپ یا رد کردن نوبت استفاده کند این بدان معناست که نفر بعد نوبت خود را از دست می دهد و نفر بعدی بازی را ادامه می دهد. کارت رد کرده نوبت مانند کارت برگرداندن جهت تنها زمانی مجاز به استفاده است که رنگ آن با رنگ کارت روی زمین تطابف داشته باشد.

در بازی اونو انواع مختلف کارت وجود دارد

3- کارت کشیدن draw two یا کشیدن دو کارت

با گذاشتن این کارت نفر بعدی باید 2 کارت از کارت های روی میز را بردارد و نوبتش را هم از دست می دهد.شرط استفاده از این کارت هم این است که رنگ آن با رنگ کارت روی میز یکی باشد

4- کارت وحشی:

دو نوع کارت وحشی در بازی اونو وجود دارد یکی از این کارت‌ها، Wild و دیگری Wild  Draw Four نام دارد.

از کارت وحشی یا wild در هر زمان و حالتی می توانید استفاده کنید و این کارت رنگ کارت های بعدی را به انتخاب شما تغییر می دهد.به عنوان مثال اگر بازی با کارت زرد در حال انجام است و شما کارت آبی را رو کنید بازی باید با کارت آبی ادامه پیدا کند

کارت بعدی که یکی از کارت های تاثیر گزار بازی ست کارت wild draw four  نام دارد.با استفاده از این کارت نه تنها رنگ زمین بازی تغییر می کند بلکه نفر بعدی باید 4 کارت از دسته کارت های روی زمین را بردارد و نوبتش را هم از دست می دهد.از این کارت تنها در صورتی می توانید استفاده کنید که هیچ کارت دیگر قابل استفاده ای نداشته باشید.اگر این قانون را رعایت نکنید بازیکنان حق دارند اعتراض کنند که در صورتی که حق با آنها بود باید 4 کارت را بردارید و در صورتی که حق با شما بود طرف معترض باید 6 کارت را بخاطر جریمه حدس اشتباه خود بردارد.

 

 

روش انجام بازی:

برنده نهایی در بازی اونو کسی است که زودتر همه کارت های خود را از دست بدهد. پس تا آنجا که می توانید دست خود را خالی کنید!

مدیریت کارت در اونو ضروری است

در شروع بازی به هر کس 7 کارت داده می شود و بقیه کارت ها بروی میز قرار می گیرد. با برگرداندن کارت اول از کارت های روی میز بازی شروع می شود و تا زمانی که یکی از اعضا همه کارت های خود را از دست بدهد ادامه پیدا می کند. با زی با انتخاب یکی از اعضا به دلخواده بازیکنان صورت می گیرد و در جهت عقربه های ساعت ادامه پیدا میکند. نفر اول باید کارتی را روی میز بگذارد که رنگ شماره و نماد آن با کارت روی زمین یکسان باشد. فرض کنید کارت روی زمین 5 آبی باشد نفر بعد باید کارتی با رنگ آبی یا شماره 5 روی زمین بگذارد به همین ترتیب نوبت بازیکن بعدی می شود و این روند ادامه پیدا میکند تا زمانی که یکی از بازیکنان فقط یک کارت در دستش باقی بماند. در این موقع فردی که فقط یک کارت برایش باقی ماند باید با گفتن "اونو" این قضیه را به اعضا اعلام کند. در صورتی که فرد دیگری از اعضا زودتر متوجه این قضیه شود و اعلام کند فردی که یک کارت برایش باقی مانده باید به عنوان جریمه 2 کارت از روی میز بردارد.

بر اساس قوانینی که اعضا می توانند به بازی اضافه کنند برنده می تواند فردی باشد که زودتر از بقیه تمام کارت های خود را از دست بدهد یا بر اساس امتیاز برنده بازی مشخص می شود  

حرف اخر

بازی اونو(uno) یکی از بازی های جذاب فکری میباشد که در دسته بازی های خانوادگی قرار می گیرد. قوانین این بازی بسیار ساده است و در حین حال استفاده از کارت های wild باعث هیجان زیاد در بازی میشود. به طوری که ممنون است فردی که کمترین تعداد کارت را داشته باشه در یک لحظه مجبور شود تعداد زیادی کارت از روی میز بردارد.

جهت خرید بازی فکری اونو(uno) می توانید به صورت حضوری به شعب فروشگاه کودک پلاس مراجعه و یا از طریق سایت سفارش خود را ثبت نمائید همکاران ما در فروشگاه اسباب بازی کودک پلاس در اسرع وقت سفارش شما را به دستتان خواهند رسانید جهت بازید و خرید بازی فکری اونو اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

 

  

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)