بررسی تاثیر انواع اسباب بازی های کنترلی بر محیط زیست

بررسی تاثیر انواع اسباب بازی های کنترلی بر محیط زیست
در این مقاله به تاثیرات اسباب بازی های کنترلی همانند ماشین های کنترلی و ماشین های اسباب بازی بر محیط زیست صحبت کنیم.

درباره تاثیر انواع اسباب بازی های کنترلی یا ماشینهای اسباب بازی بنزینی بر محیط زیست چه می‌ دانید؟ 

تاثیرات زیست محیطی انواع ماشین سوختی رادیو کنترل و ماشین های کنترلی برقی همواره جزو موضوعات بحث برانگیز بوده است. اول از همه از اینکه وقت گذاشتید و به این موضوع اهمیت دادید، متشکرم. اگرچه بحث محیط زیست و اسباب بازی‌ های سبز برای برخی افراد موضوع جذابی نیست، اما مساله‌ ای است که فکر می‌ کردم ارزش آن را دارد تا در صورت امکان، با توجه به جنون رسانه‌ ای فعلی پیرامون تأثیر پلاستیک و سایر آلاینده‌ ها بر روی کره زمین، درباره آن صحبت کنم. این موضوع در حقیقت ناشی از این واقعیت است که اخیراً ذهن اکثر ما به سمت تاثیرات پلاستیک و سایر آلاینده‌ ها بر محیط زیست رفته است. البته بیشتر درباره مقدار کیسه‌ های پلاستیکی شفافی که بعد از خرید محصول، به سطل زباله ریخته می‌ شوند، فکر می‌ کنیم.

قبل از انتخاب ماشین سوختی رادیو کنترل، به راهنمای محصول توجه کنیم

این موضوعات باعث شدند تا درباره تأثیر گسترده‌ تر اسباب بازی های کنترل از راه دور و ماشین های الکتریکی، سوختی و کنترل ماشین کنترلی بر محیط زیست صحبت کنم، پس تا پایان مقاله با ما باشید.

اسباب بازی های کنترلی و محیط زیست

دو نکته اساسی را قبل از خرید هر محصولی اعم از محصولات مصرفی، روزانه و انواع اسباب بازی مانند ماشین های کنترلی (مثل ماشینهای اسباب بازی بنزینی) باید در نظر بگیریم:

  • مقدار محدودی نفت در این سیاره وجود دارد. یعنی منابع نفت بر روی کره زمین بسیار محدود و رو به اتمام است. بنابراین هر چه کمتر و بهینه‌ تر بتوانیم از آن استفاده کنیم، بهتر است. چرا که نفت بر خلاف کاغذ نیست که خیلی سریع تولید شود، تولید آن میلیون‌ ها سال طول می‌ کشد! 
  • حدود صد سال طول می‌ کشد تا یک تکه پلاستیک به طبیعت بازگردد. ضرات پلاستیک که به میکروپلاستیک‌ ها مشهورند باعث آلودگی آب و خاک می‌‎ شوند.

متاسفانه اکثر برندهای ماشین های RC مخصوصا ماشین های کنترلی سبک RTR یا همان کیت‌ های ماشین کنترلی مملو از پاکت‌ ها و محفظه‌ های پلاستیکی غیر ضروری هستند. یعنی اینکه که بلافاصله بعد از باز شدن پکیج محصول و سرهم کردن کیت ماشین، باید آنها را دور ریخت!

کاهش بحران پلاستیک با خرید مسئولانه ماشین های آرسی

البته برندهای مشهور زیادی هستند که به تولید ماشین های کنترلی دوست دار محیط زیست همراه با بسته بندی های بهینه و قابل بازیافت روی آورند . پس بهتر است قبل از اقدام به خرید ماشین آرسی مورد نظر خود به نکات مروبط به تولید زباله کمتر، توجه کنیم!

ربات بازلایتر کنترلی شارژی مدل EJ899 جزو ایمن‌ ترین اسباب بازی های کنترلی است. این ربات مناسب کودکان است، موزیکال می باشد و به جهات مختلفی حرکت می کند.

آیا سوخت مورد استفاده در ماشین سوختی رادیو کنترل خطرناک است؟

بسیاری از کاربران مخصوصا والدینی که قرار است برای فرزند خود ماشین سوختی رادیو کنترل خریداری کنند، این دغدغه را دارند که آیا دود ناشی از سوخت نیترو برای سلامت فرزندان آنها خطرناک است. همچنین اینکه آیا در صورتی که کودک در معرض سوخت نیترو قرار گیرد خطری او را تهدید می‌ کند یا نه؟

سوخت نیترو فقط در صورت مصرف (خوردن) سمی است.
سوخت نیترو فقط در صورت مصرف (خوردن) سمی است.

این درست است. سوخت نیترو بر پایه متانول می‌ باشد که بسیار سمی است. اگر خورده شود، فرد را می‌ کشد. دوز کم آن اگرچه برای مرگ انسان کافی نباشد؛ اما به احتمال زیاد با از بین بردن عصب بینایی فرد را کور (غیر قابل برگشت) خواهد کرد. نیترو متان، ماده دیگر سوخت‌ های نیترو نیز بسیار سمی است.

تانک چرخ زنجیری تیر پرتاب کن کنترلی مدل XB1116 جزو آرسی های ایمن بازار است. منبع تامین انرژی آن باتری است و قابلیت چرخش 360 درجه را دارد. این تانک کنترلی تیر ژله ای پرتاب می کند.

خبر خوب این است که هر دو فقط در صورت مصرف (خوردن) سمی هستند. استنشاق این دو ماده مشکل بزرگی برای فرد ایجاد نخواهد کرد. این سوخت‌ ها همچنین از طریق پوست نیز جذب نمی‌ شود، بنابراین لمس و تماس مستقیم با پوست، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. پس سوخت ماشین سوختی رادیو کنترل در صورت استنشاق خطرناک نیست. البته بهتر است که ماشینهای اسباب بازی بنزینی را در فضای مسقف و منزل روشن نکنید.

اثرات زیست محیطی ماشینهای اسباب بازی بنزینی

اگر از طرفداران پرو پا قرص ماشین‌ های RC هستید؛ پس حتما در جریان هستید که انتخاب ماشین کنترلی مناسب و عالی چقدر دشوار است. مدل‌ ها، اندازه‌ ها و اشکال متنوع و مختلفی برای انتخاب وجود دارند که همگی می‌ توانند برای رانندگی در خارج از جاده یا رانندگی جاده‌ ای مناسب باشند. اما آیا تا به حال به ملاحضات زیست محیطی در انتخاب ماشین کنترلی مورد نظر خود توجه کرده‌ اید؟

خودروهای RC سوختی و گازسوز بیشتر کپی‌ های کوچک‌ شده یا نسخه‌ هایی از خودروی واقعی هستند. رانندگی با آن‌ ها هیجان‌ انگیز است. همانطور که اگر نسخه واقعی را رانندگی می‌ کردید، هیجان‌ انگیز بود. اگر هنوز تصمیم نگرفته‌ اید که آیا باید به سراغ یک خودروی RC سوختی و نیترو یا الکتریکی بروید، در اینجا مروری بر مزایا و معایب این دو ماشین آرسی و تاثیر هر کدام از آنها بر محیط زیست داریم.

تانک چرخ زنجیری تیر پرتاب کن کنترلی مدل XB1116
ماشین کرمی دو کنترله شارژی چرخ کپسولی مدل 1-3788 از بهترین ماشین های آرسی بازار است. این ماشین دارای دو عدد ریموت کنترل است.

ماشین های کنترلی سوختی و نیترو در مقایسه با همتایان الکتریکی خود مطمئن‌ تر و مقاوم‌ تر هستند (از نظر ضد آب بودن و ضد ضربه بودن). همچنین سرعت و قدرت بالایی دارند. در ضمن اغلب شباهت بسیار زیادی به ماشین های واقعی‌ ای دارند که در خیابان‌ ها در حال حرکت‌ اند. علی رغم مزایای زیادی که ماشین های کنترلی سوختی و نیترو دارند، اما در مقایسه با همتایان برقی خود، به محیط زیست آسیب بیشتری می‌ زنند.

 دوست‌ دار محیط زیست هستید و دغدغه حفظ آن را دارید، بهتر است ماشین های کنترلی الکتریکی را انتخاب نمایید.

پس اگر دوست‌ دار محیط زیست هستید و دغدغه حفظ آن را دارید، بهتر است ماشین های کنترلی الکتریکی را انتخاب نمایید. زیرا می‌ توانید از خودروهای برقی RC در داخل خانه نیز استفاده کنید. زیرا مواد سمی را در محیط منتشر نمی‌ کنند. از سوی دیگر، خودروهای گازسوز حتی زمانی که کار نمی‌ کنند صدای زیادی ایجاد می‌ کنند. همچنین در حین کار و حرکت نیز دود از خود منتشر می‌ کنند که برای محیط زیست مضر است. پس آلودگی هوا و آلودگی صوتی جزو معایب انواع ماشین سوختی رادیو کنترل است!

اثرات زیست محیطی ماشین های کنترلی الکتریکی

ماشین های کنترلی الکتریکی قابل استفاده در منزل و فضاهای سر پوشیده هستند. آلایندگی کمتری دارند (به دلیل اینکه دودزا نیستند) و همانند ماشین های کنترلی سوختی و نیترو نشتی ندارند (در صورت نشت روغن یا سوخت، خاک را آلوده نمی‌ کنند). اگرچه ماشین‌ های کنترلی برقی مزایای زیادی دارند و از نظر هزینه، پایداری و آلوده کردن هوا بهتر از ماشین های سوختی و نیترو هستند؛ اما بی ضرر هم نیستند. زیرا باتری‌ هایی که منبع تامین انرژی این ماشین‌ ها و کنترل ماشین کنترلی برقی هستند، ممکن است برای محیط زیست خطرناک باشد.

مضرات انواع باتری در ماشین های آرسی برقی و کنترل ماشین کنترلی

باتری‌ های نیکل کادمیوم (Ni-Cd) باتری‌ های قابل شارژی هستند که عمیقاً دشارژ می‌ شوند و چرخه عمر بالایی دارند. باتری‌ های Ni-Cd معمولا زمانی استفاده می‌ شوند که ظرفیت‌ های زیاد و نرخ تخلیه بالا مورد نیاز باشد. جدای از هزینه بالاتر باتری‌ های مورد استفاده در اسباب بازی های کنترلی، بزرگترین معایب باتری‌ های Ni-Cd اجزای شیمیایی آن‌ ها است. 

باتری‌های نیکل کادمیوم در قرن نوزدهم و زمانی که نگرانی‌ های زیست محیطی وجود نداشت اختراع شدند. کادمیوم یک فلز سنگین بسیار سمی است و در هنگام دفن زباله یا سوزاندن می‌ تواند آلودگی قابل توجهی ایجاد کند. 

توجه به سلامت باتری در کنترل ماشین کنترلی، بسیار مهم است

اکثر کشورها مدت‌ هاست که استفاده و دفع باتری‌های Ni-Cd را کنترل کرده‌ اند. لازم به ذکر است که دفع و یا بازیافت آنها نیز هزینه‌ بر و دشوار است. 

باتری‌ های لیتیوم یونی هم حاوی فلزاتی مانند کبالت، نیکل و منگنزند که سمی هستند و اگر از محل‌ های دفن زباله خارج شوند، می‌ توانند منابع آب و اکوسیستم‌ ها را آلوده کنند. علاوه بر این، شواهد زیادی مبنی بر تاثیر دفع نامناسب این باتری‌ ها در وقوع آتش سوزی در محل‌ های دفن زباله یا تاسیسات بازیافت باتری وجود دارد. پس قبل از خرید اسباب بازی های کنترلی برقی یا سوختی بهتر است درباره تاثیرات زیست محیطی آنها تحقیق کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا درباره تاثیرات اسباب بازی های کنترلی به خصوص ماشینهای اسباب بازی بنزینی و کنترل ماشین کنترلی، بر محیط زیست و سلامت انسان صحبت کنیم. همچنین به بررسی تاثیر هر کدام از ماشین های کنترلی نیترو و برقی بر روی محیط زیست بپردازیم. هر کدام از این ماشین‌ ها اثرات مختلفی بر روی محیط زیست می‌ گذارند. پس هنگام خرید باید به آنها دقت شود. بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر از ضررهای این ماشین‌ ها با خبر شدید، بهتر است به صورت بهینه از این ماشینها استفاده کنید. برای مثال سعی کنید آنها را به صورت منظم سرویس کنید که تا حد ممکن از نشت روغن و سوخت به محیط زیست جلوگیری شود و یا دودزایی ماشین بیشتر نشود. همچنین در صورتی که ماشین کنترلی الکتریکی و باتری خور دارید، بهتر است از الزامات زیست محیطی مربوط به دفع باتری‌ های آن مطلع شوید.

لازم به ذکر است مصرف گرایی و خرید بیشتر به معنای افزایش تولید زباله، تشدید رد کربن، کاهش منابع طبیعی و آسیب به محیط زیست است. پس بهتر است هنگام خرید ماشین کنترلی مورد نظرتان، شروع به تجدید نظر در معیارهای خود کنید.

قبل از خرید اسباب بازی های کنترلی برقی یا سوختی بهتر است درباره تاثیرات زیست محیطی آنها تحقیق کنید.
قبل از خرید اسباب بازی های کنترلی برقی یا سوختی بهتر است درباره تاثیرات زیست محیطی آنها تحقیق کنید.

برای مثال بسیاری از ماشین های کنترلی ارزان قیمت و آنهایی که توسط برند معتبری تولید نشده‌اند، بی کیفیت هستند و عمر کوتاهی دارند. پس با خرید این ماشین‌ ها، علاوه بر اتلاف هزینه، آسیب بسیاری به محیط زیست وارد خواهید کرد و عملا زباله بیشتری روانه محیط زیست خواهد شد.

با انتخاب ماشین کنترلی باکیفیتی که از برندی معتبر باشد، علاوه بر افزایش طول عمر و عملکرد ماشین، به محیط زیست نیز آسیب کمتری وارد خواهد شد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)