انواع روبیک و جامع ترین نکات آن

انواع روبیک و جامع ترین نکات آن
روبیک از محصولات فکری آموزشی هست که علاوه بر جنبه سرگرمی، نقش به سزایی در رشد و پرورش ذهن دارد. در این مقاله از کودک پلاس به بررسی انواع روبیک و فواید آموزشی آن می پردازیم.

روبیک از محصولات فکری آموزشی هست که علاوه بر جنبه سرگرمی، نقش به سزایی در رشد و پرورش ذهن دارد. در این مقاله از کودک پلاس به بررسی انواع روبیک و فواید آموزشی آن می پردازیم.

روبیک و تاریخچه آن

روبیک؛ یک پازل مکانیکی است که در سال 1974 توسط فردی به نام ارنو روبیک ابداع شد. در ابتدا نام این بازی آموزشی توسط ارنو "مکعب جادویی" نامگذاری شد و سپس در سال 1980 به افتخار سازنده آن، به مکعب روبیک تغییر نام یافت.

هر مکعب روبیک کلاسیک دارای 6 وجه هست و هر وجه از 9 تکه ساخته شده است. هر وجه مکعب روبیک دارای یک رنگ است و معمولا از این 6 رنگ استفاده می شود: سبز، قرمز، سفید، آبی، زرد و نارنجی.

حل مکعب روبیک چه فواید آموزشی دارد؟

بازی با روبیک نه تنها سرگرم کننده هست بلکه نقش مستقیمی در شکل گیری شخصیت و رشد ذهنی افراد دارد. این بازی چالشی صرفا مختص خردسالان نیست بلکه مورد علاقه بزرگسالان نیز می باشد. روبیک دارای فوایدی به شرح زیر است:

·       تقویت تمرکز

·       افزایش هوش

·       بهبود حافظه

·       افزایش خلاقیت ذهن

·       افزایش سرعت عمل

·       افزایش اعتماد به نفس

·       تقویت تجسم 3 بعدی

·       هماهنگی چشم و دست

·       تقویت مهارت حل مساله

·       تقویت مهارت های ظریف حرکتی

ویژگی های یک روبیک خوب چیست؟

ویژگی های یک روبیک خوب

یک روبیک خوب، سرعت چرخش مناسبی دارد، روان و راحت حرکت می کند و سبک وزن نیز هست. در صورتی که وزن روبیک زیاد باشد، باعث ایجاد خستگی در دست می شود. علاوه بر این ها، در صورتی که روبیک برچسبی باشد از کیفیت برچسب خوبی برخوردار می باشد.

فاکتور دیگری که لازم است به آن دقت شود، ابعاد روبیک است. ابعاد آن باید به گونه ای باشد که به راحتی در دستان شما قرار بگیرد. همچنین سطح بیرونی روبیک باید به گونه ای باشد که از دست لیز نخورد.

نحوه حل روبیک به چه صورت هست؟

هدف از بازی روبیک این هست که تمام رنگ ها در وجه مربوط به خود قرار گیرند. این بازی در دو سطح مبتدی و حرفه ای قابل حل می باشد. روش مبتدی دارای 7 مرحله است و 7 روش متفاوت برای آن وجود دارد. در حالیکه روش حرفه ای دارای 4 مرحله و بیش از 120 روش حل دارد.

راهنمای جامع خرید اسباب بازی فکری، آموزشی و سرگرمی

6 مورد از معروف ترین برند های روبیک

روبیک در اندازه ها و مدل های مختلف و در دو نوع استیکرلس (رنگ ثابت) و برچسبی طراحی و تولید می شوند. 6 مورد از معروف ترین برند های روبیک عبارتند از:

1.    برند مویو (MoYu)

2.    برند کای وای (QiYi)

3.    برند یوکسین (YuXin)

4.    برند فانکسین (Fanxin)

5.    برند شنگ شو (ShengShou) 

6. برند وای جی (YJ)

برای شروع آموزش مکعب روبیک از چه برند و مدل هایی استفاده کنیم؟

اکثر برند های معرفی شده در بالا دارای روبیک هایی برای افراد مبتدی و حرفه ای می باشند. افراد مبتدی بهتر است از روبیک های کلاسیک و اندازه کوچک شروع کنند و به مرور که به حل آن مسلط شدند، به سراغ روبیک های غیر کلاسیک و بزرگتر بروند

با این وجود، روبیک برند کای وای سری وریور یکی از روبیک های بسیار مناسب برای افراد مبتدی هست. این روبیک بسیار سریع و روان است و لذت یادگیری را برای آن ها دوچندان می کند. برای مشاهده و خرید این روبیک اینجا کلیک کنید.

 

بزرگترین روبیک تولید شده

روبیک 100 در 100 مگامینکس، بزرگترین روبیکی هست که طراحی و تولید شده است. این روبیک 12 وجهی است و طراحی بسیار جذابی دارد.

 

سخت ترین روبیک کدام است؟

مکعب روبیک پنتامیکس

طبق آمار دریافت شده، از میان روبیک های موجود در بازار حل روبیک پنامیکس (Pentamix) سخت تر از بقیه روبیک ها هست.

 

عجیب ترین رکورد های حل روبیک

تجربه ما در کودک پلاس نشان داده که روبیک مناسب رده سنی 5 سال به بالا هست. با این وجود یکی از عجیب ترین رکوردهای حل روبیک در سال 2011 ثبت شده که مربوط به کودک چینی به نام Yi Hui می باشد و فقط 3 سال و 6 ماه داشته است. این کودک 3 ساله روبیک را در مدت 2:43 ثانیه حل کرده و کم سن و سال ترین فردی که توانسته است روبیک را حل کند.

از نظر زمان حل مکعب روبیک، رکورد ثبت شده برای انسان کمتر از 6 ثانیه و برای ربات حدود 3.5 ثانیه هست.

چالش حل روبیک برای ربات ها

در سال های اخیر با گسترش فناوری و به لطف هوش مصنوعی، ربات های مختلفی طراحی شده اند که هر کدام قابلیت های خاصی دارند. در این میان ربات هایی نیز وجود دارند که قادرند روبیک ها را حل کنند. جالب این است که حل روبیک برای ربات ها نیز یک چالش محسوب می شود. با این وجود قادرند در زمانی کمتر از انسان ها، روبیک را حل کنند.

 

خرید انواع مکعب روبیک از فروشگاه اینترنتی کودک پلاس

فروشگاه اینترنتی کودک پلاس انواع متنوعی از روبیک ها را ارائه می دهد. این روبیک ها از برند های معروف هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. برای مشاهده انواع محصولات روبیک اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)