نکات مهمی که باید در مورد شرایط بهداشتی فضای شن بازی و آب بازی فرزند خود بدانید

نکات مهمی که باید در مورد شرایط بهداشتی فضای شن بازی و آب بازی فرزند خود بدانید
اکثر والدین به اهمیت شن بازی پی برده‌اند؛ اما دغدغه‌های بهداشتی به آنها اجاره نمی‌دهد که این فرصت را در اختیار فرزند خود قرار دهند. بهداشت فضای شن بازی و اب بازی کودکان یکی از مهمترین نکات سلامت و ایمنی است که والدین آگاه باید به آن توجه کنند.

شن بازی یکی از بهترین راهکارهای آموزشی است. فواید بازی غیرقابل اندازه گیری و انکار ناپذیر است، اما چیزی که می‌دانیم و به آن اطمینان داریم این است که بازی به کودکان کمک می‌کند تا به فردی قوی، سالم و شاد تبدیل شوند. بازی شن و ماسه مزایای بسیاری را برای سال‌های اولیه زندگی فرزند شما ارائه می‌دهد. چرا که بازی با شن و ماسه یک فعالیت بدون پایان است که می‌تواند از رشد فردی، اجتماعی و عاطفی و همچنین ایجاد ساعت‌ها سرگرمی بدون محدودیت پشتیبانی کند. یکی از نگرانی‌های مهم مربیان و والدین کودکان این است که بازی شن و ماسه ایمن و بهداشتی باشد و خطری برای کودکان ایجاد نکند. پس در این مقاله سعی بر آن داریم نکات لازم را در مورد شرایط بهداشتی فضای شن بازی و آب بازی و بهترین روش استفاده از شن بازی ذکر کنیم؛ پس تا پایان مقاله با ما باشید.

در مورد شرایط بهداشتی فضای شن بازی و آب بازی

همه ما به عنوان والدین و مربیان کودکان وظیفه داریم که فرصت‌هایی را برای کودکان فراهم کنیم تا بتوانند با شن و ماسه در داخل و خارج از خانه بازی کنند. ما می‌دانیم که بازی با شن فرصت‌های بازی و یادگیری عالی‌ای را فراهم می‌کند.

اکثر والدین هنگام سفر به شمال کشور و یا سواحل جنوبی، به دنبال فراهم کردن شرایطی مناسب برای شن بازی فرزند خود هستند. طبیعتا یکی از مهمترین شرایط لازم برای بازی با شن و ماسه، توجه به نکات ایمنی و بهداشتی است. در ادامه به صورت مفصل این نکات را ذکر می‎‌کنیم.

در مورد دستورالعمل های لازم برای ایجاد فضای شن بازی

متاسفانه در چند سال اخیر وضعیت بهداشتی سواحل کشورمان چندان مناسب نیست. از آلودگی آب توسط زباله‌های صنعتی گرفته تا زباله‌های شهری و بیمارستانی. طبیعتا آلودگی آب تاثیر مستقیمی بر وضعیت بهداشتی شن و ماسه سواحل می‌گذارد؛ پس توجه به وضعیت بهداشتی مکانی که فرزند شما قرار است در آن شن بازی کند بسیار مهم است. بنابراین بهتر است از ساحلی دیدن کنید که به تمیز بودن و قوانین سختگیرانه منع زباله شهرت دارد، یعنی سواحل شهرهایی که کمتر در معرض فاضلاب شهری قرار دارند.

یکی از دغدغه‌های مهم والدین در زمینه شن بازی فرزندشان، مشکل آفتاب سوختگی کودک است. لازم به ذکر است که به عنوان والدین باید در نظر داشته باشید که آفتاب سوختگی یک مشکل موقت نیست، بلکه در آینده ممکن است باعث خطرات جبران ناپذیری مثل انواع بیماری‌های پوستی و سرطان پوست شود. از آنجایی که شن و آب منعکس کننده خورشید هستند، بنابراین به یاد داشته باشید که کودکان هنگام بازی در فضای باز برای مدت زمان طولانی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. حتی الامکان سعی کنید فرزندتان در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد و برای او سایه بانی استاندارد تهیه کنید. عینک آفتابی، لباس‌های خنک و آستین بلند را فراموش نکنید. چرا که کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض گرمازدگی قرار دارند.

قبل از بازی حتما همه ماسه‌‌های اطراف فرزندتان را چک کنید تا مطمن شوید که در ماسه‌ها خورده شیشه، ضایعات آلوده و یا موجودات خطرناک وجود ندارد. پس برای حفظ سلامت فرزندتان باید بهداشت فضای شن بازی و اب بازی کودکان را رعایت کنید.

در مورد دستورالعمل های لازم برای ایجاد فضای شن بازی

طبیعتا همه ما برای شن بازی فرزندمان دسترسی به ساحل رودخانه و دریا نداریم، خوشبختانه انواع اسباب بازی فضای باز برای این کار تولید شده است که فضایی شبیه ساحل را برای فرزند شما مهیا خواهند کرد.

طبیعتا برای خاک بازی و شن بازی در منزل نیز یک سری دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی را باید رعایت کنید که در ادامه هر یک از این نکات را به صورت مفصل ذکر خواهیم کرد.

قبل ماسه اسباب بازی، حتما بررسی کنید که آیا این ماسه‌ها از رودخانه ها و سواحل گرفته می‌شود یا خیر. لازم به ذکر است که باید از خرید شن‌های متشکل از سنگ آهک زمینی و سیلیس کریستالی خودداری کنید. ماسه طبیعی معمولاً گرد و غبار از خود ساطع نمی‌کند یا لباس‌ها و دست‌ها راخاکی نمی‌کند. در حالی که ماسه معدنی خرد شده معمولا لباس و دست‌ها را خاکی می‌کند.

دستورالعمل های بهداشتی لازم برای ایجاد فضای شن بازی

بهتر ظرف‌ها و تشت‌هایی از جنس پلاستیک را برای شن بازی فرزند خود خریداری کنید؛ چرا که تشت‌های پلاستیکی معمولا ایمنی بیشتری دارند. اگر شن‌ها داخل یک تشت شنی قرار دارند، لازم است در زمان‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید، روی آن را بپوشانید تا حشرات و موجودات موذی داخل آن نروند. 

از استفاده شن و ماسه مرطوب که می‌تواند محل پرورش انگل‌ها و کرم‌ها باشد خودداری کنید. بهتر است هر از گاهی شن و ماسه اسباب بازی فرزند خود را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید تا رطوبت احتمالی آن از بین برود. به کودکان آموزش دهید که پس از شن بازی دست های خود را بشویند.
شن و آب منعکس کننده خورشید هستند، بنابراین به یاد داشته باشید که کودکان هنگام بازی در فضای باز برای مدت زمان طولانی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. ماسه‌هایی که روی زمین ریخته شده را می‌توانید جارو کنید و با خیال راحت و بهداشتی دور بیندازید.

برای حفظ سلامت فرزندتان باید نکات بهداشتی شن بازی را رعایت نمایید

در صورتی که تشت یا حوض شن بازی فرزندتان در فضای بازی مثل حیاط یا باغ است، اطمینان حاصل کنید که توسط محافظی پوشیده شده باشد تا از استفاده گربه‌ها و سایر موجودات باغ به عنوان مکانی برای دستشویی کردن، جلوگیری شود. توکسوپلاسموز می‌تواند از طریق گربه‌های شهری واکسینه نشده به انسان منتقل شود. این انگل به جنین آسیب می‌رساند، اما معمولاً در کودکان و بزرگسالان یک بیماری خفیف ایجاد می‌‌کند که باعث بثورات پوستی، تورم غدد، تب و احساس ناخوشی خواهد شد.

به کودکان آموزش دهید که از وارد شدن شن و ماسه به چشم خود و دیگران جلوگیری کنند و به آنها تاکید کنید که بعد از شن بازی دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

برای حفظ سلامت و رعایت الزامات بهداشتی، شن و ماسه‌های اسباب بازی فرزند خود را سالیانه تعویض کنید. همچنین لازم است ماسه‌ها را هر ماه برگردانید و زیر و رو کنید تا هوادهی شوند و آنها را به طور منظم در معرض آفتاب و هوای تازه قرار دهید زیرا این موثرترین نوع ضدعفونی کردن است.
از اسباب‌بازی‌ها/تجهیزاتی استفاده کنید که به راحتی تمیز و ضدعفونی شوند و در پایان هر روز همه اسباب بازی‌ها را از گودال شن بردارید. 
با تعهد خود به اقدامات احتیاطی ذکر شده در بالا و توجه به بهداشت فضای شن بازی و اب بازی کودکان، مطمئن هستیم که کودکان در حالی که می‌توانند مهارت‌ها و تخصص خود را از طریق تحقیق و اکتشاف توسعه دهند، ایمن بازی می‌کنند.

ایده‌های برای ماسه بازی کودکانه

یک میز یا تشت شنی فرصت زیادی برای بازی حسی کودکان فراهم می‌کند. شن و ماسه برای جابجایی، ساختن، طراحی، کاردستی عالی است و لمس کردن آن برای همه ما بسیار آرام بخش است. کودکان به طور طبیعی عاشق کاوش و تحقیق هستند.

شن بازی راهی عالی برای الهام بخشیدن و تقویت یادگیری است. بازی حسی خلاقیت و تخیل کودکان را گسترش می‌دهد، حواس آنها را تحریک می‌کند و آنها را با مواد و بافت‌های جدید آشنا می‌کند. این سرگرمی مخصوص فضای باز، مزایای زیادی به دنبال دارد:

  • بازی حسی و تجربه آرامش بخش
  • بازی خلاقانه و تخیلی را فراهم می‌کند
  • توسعه زبان
  • مهارت‌های حرکتی ظریف را بهبود می‌بخشد

سرگرمی هرگز با شن بازی متوقف نمی‌شود! در ادامه ایده‌هایی جذاب برای روش استفاده از شن بازی را ذکر کرده‌ایم.

شکار گنج

اسباب‌بازی‌های فرزند خود را در شن‌ها پنهان کنید و اجازه دهید کودکانتان با دست یا بیل‌شان آن‌ها را پیدا کنند.

تم های مختلف را برای بازی گنج یابی را امتحان کنید. می‌توانید صدف ها را پنهان کنید و به کودکان سطل بدهید تا آنها را پیدا کنند، مثل اینکه در کنار دریا هستند. ایده دیگر این است که ماهی‌های اسباب بازی را پنهان کنید و آنها را در تورهای کوچک جمع کنید.

ساختمان سازی و حمل و نقل

بچه‌ها عاشق پر کردن و خالی کردن هستند. فرزندان خود را وادار کنید تا شن و ماسه را به مناطق مختلف میز شنی یا گودال ماسه‌ای حمل و نقل کنند. جاده‌ها را با استفاده از کامیون اسباب بازی و خانه‌ها را با استفاده از سطل بسازید. برای ایفای نقش یک کلاه و جلیقه ایمنی را به اسباب بازی‌های آنها اضافه کنید.

کاردستی با شن راهی آسان برای پرورش خلاقیت فرزند شماست

گاهی کودکان دوست دارند در ساحل دریا باشند، با ایجاد یک صحنه ساحلی در حیاط یا باغتان، شن بازی را برای فرزند خود هیجان انگیزتر کنید. مجموعه‌ای از امکانات را برای ایحاد یک منظره شبیه ساحل فراهم کنید. به عنوان مثال، صدف، سنگریزه‌های کوچک، مجسمه‌های اسباب بازی و سطل. تم‌های مختلف برای شن بازی عالی هستند. برای مثال مضامینی مانند حیوانات جنگل یا دایناسورها را ایجاد کنید که فرزندانتان دوست دارند.

کاردستی و کارهای هنری با شن ماسه

بیایید برای این فعالیت کمی خلاق باشیم، مثلا به کودکان خود یاد دهیم که چگونه می‌توانند با استفاده از شن و ماسه، کاردستی و سازه‌های هنری درست کنند. شیشه‌ها یا بطری‌های کوچک را با لایه هایی از ماسه های رنگی مختلف پر کنید. هر لایه را با دقت با قاشق یا قیف اضافه کنید. شیشه‌ها یا بطری ها را قبل از قرار دادن ماسه در آن تزئین کنید و درب آن را پیچ کنید. یک روبان به عنوان تزیین به دور بالای درب اضافه کنید.

ایده‌های برای ماسه بازی کودکانه

راه‌های هیجان انگیز زیادی برای ساختن الگوها و تصاویر مختلف در شن و ماسه وجود دارد. اشیا مختلف را جمع آوری کنید و به فرزندان خود اجازه دهید یک الگو یا تصویر در یک میز شنی یا گودال شنی طراحی کنند. از اشیاء مختلف برای ایجاد تصاویر استفاده کنید. فرزندان شما می توانند یک حیوان جنگل یا یک تصویر کنار دریا در شن و ماسه طراحی کنند.

ظروف مختلف را از خانه جمع آوری کنید و از فرزندان خود بخواهید تا از دست یا بیل خود برای پر کردن ظروف استفاده کنند.کوزه‌های شیشه ای، بطری‌های پلاستیکی، قوطی‌های کوچک و موارد دیگر را برای ساخت اشکال مختلف امتحان کنید.

فروشگاه اسباب بازی کودک پلاس یکی از بهترین ارائه دهندگان انواع اسباب بازی ساحلی و فضای باز است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)