ماشین کنترلی سوختی یا الکتریکی؛ کدام یک بهتر است؟

ماشین کنترلی سوختی یا الکتریکی؛ کدام یک بهتر است؟
ماشین های کنترلی از نظر منبع تامین انرژی به دو دسته اصلی سوختی و الکتریکی تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که قبل از خرید باید به آنها توجه شود.

ماشین شارژی کنترلی عملکرد بهینه‌ تری دارد یا ماشین کنترلی سوختی؟ در مقالات پیشین درباره انواع ماشین های کنترلی صحبت کردیم. امروز قرار است درباره انواع ماشین آرسی از نظر منبع تامین انرژی صحبت کنیم. به طور کلی ماشین های کنترلی طبق این معیار به دو دسته اصلی ماشین کنترلی الکتریکی یا برقی و ماشین کنترلی سوختی تقسیم می‌ شوند. اگر شما نیز به دنبال مقایسه این دو ماشین و بررسی عملکرد هر کدام هستید، این مطلب مختص شماست!

چه یک علاقه‌مند با تجربه یا مبتدی ماشین‌های کنترلی باشید، باید بر اساس کارایی و عملکردی که به دنبال آن هستید انتخاب کنید. همچنین باید ویژگی‌ هایی را که اولویت‌ بندی کنید و مدلی برای ارائه آن‌ها را با بودجه دلخواه خود در نظر بگیرید. در اینجا انواع ماشین کنترلی از نظر منبع تامین انرژی و ذکر خصوصیات آنها معرفی کردیم. این راهنما به شما شرح مفصلی از آنچه هر دو ماشین آرسی دارند و خصوصیات هر کدام از آنها را ارائه می‌ دهد. پس تا پایان مقاله با ما باشید.

بررسی ماشین کنترلی سوختی و ماشین کنترلی الکتریکی

خب همانطور که در جریان هستید، ماشین های کنترلی از نظر منبع تامین انرژی به دو نوع تقسیم می شوند، سوختی و الکتریکی.

  1. ماشین کنترلی سوختی(بنزینی و نیترو)

  2. ماشین کنترلی الکتریکی(شارژی و باتری خور)

ماشین های کنترلی نیترو و الکتریکی علاو ه‌ بر اینکه در ظاهر متفاوت به نظر می‌ رسند، در داخل نیز کاملاً متفاوت هستند. ماشین های کنترلی سوختی یا بنزینی هستند و یا نیترو و همانطور هم که از نام ماشین های الکتریکی مشخص است، منبع تامین انرژی آنها شارژ باتری است.

ماشین کنترلی سوختی با بنزین یا سوخت نیترو کار میکند
نمونه ای از ماشین های کنترلی سوختی

مدت زمان رانندگی با ماشین شارژی کنترلی (ماشین کنترلی برقی) به کیفیت باتری و مدت زمان شارژ آن بستگی دارد. با یک باتری که کاملا شارژ شده حدود 15 دقیقه رانندگی خواهید داشت. یک باتری حداقل 45 دقیقه طول می‌ کشد تا شارژ شود. حتی اگر چندین باتری شارژ شده به همراه داشته باشید، هر باتری تنها 10 تا 15 دقیقه زمان رانندگی در اختیار شما قرار می‌ دهد.

کارکرد ماشین کنترلی سوختی نیترو

ماشین کنترلی سوختی بر خلاف ماشین های الکتریکی است. یعنی تا زمانی که سوختتان تمام شود، می‌ توانید ماشین RC خود را با موتور نیترو برانید. با یک باک پر بنزین، یک ماشین نیترو حدود 20 تا 25 دقیقه رانندگی می‌ کند و فقط چند ثانیه طول می کشد تا سوخت بیشتری به باک بریزد. اگر می‌ خواهید یک ساعت رانندگی کنید باید 2 تا 3 بار باک خود را پر کنید. 

پس ماشین های کنترلی نیترو به سوخت نیاز دارند، در حالی که ماشین های کنترلی الکتریکی با باتری کار می‌کنند.

اگر در مورد تفاوت ماشین های کنترلی الکتریکی یا سوختی کنجکاو هستید، اجازه دهید به جزئیات بپردازیم:

تفاوت موتور ماشین های کنترلی

مهم‌ ترین تفاوت بین خودروهای سوختی و برقی RC در نحوه دریافت انرژی آنهاست. ماشین های کنترلی برقی یا همان الکتریکی از یک موتور باطری برای کار استفاده می‌ کنند. بسته به درجه ماشین RC، ماشین کنترلی برقی یا دارای یک موتور براش دار است یا یک موتور بدون براش (موتور براشلس). 

موتور ماشین کنترلی الکتریکی یا ماشین شارژی کنترلی

موتورهای براش دار معمولاً در اتومبیل‌ های کنترلی اسباب بازی یا مبتدی یافت می‌ شوند. برس‌ های ریز داخل موتور باعث چرخش موتور می‌ شوند. دو نوع مختلف موتورهای برس خورده - ثابت و غیر ثابت - می‌ توانند تجربه درایوینگ با ماشین کنترلی را برای شما تغییر دهند.

ماشین کنترلی برقی دارای موتور براش دار و یا براشلس است
نمونه ای پر فروش از ماشین کنترلی الکتریکی

موتورهای برس‌ دار ثابت را نمی‌ توان تنظیم کرد، در حالی که موتورهای برس دار غیر ثابت را می‌ توان به طور کامل تغییر داد. تمیز کردن یک موتور برس خورده غیر ثابت آسان‌ تر است. می‌ توانید برس‌ ها را حرکت دهید. این کار به این دلیل است که زباله‌ هایی که باعث عدم حرکت ماشین می‌ شوند را تمیز کنید.

آیا به سرعت نیاز دارید؟ موتور براشلس را انتخاب کنید.

موتورهای براشلس قدرت بسیار زیادی دارند که حتی می‌ توانند یک ماشین کنترلی سوختی نیترو را شکست دهند. موتورهای براشلس ممکن است گران‌ تر باشند، اما قدرتمند و نگهداری آنها آسان‌ تر است. موتورهای براشلس بدون برس هستند. این کار تمیز کردن آنها را آسان‌ تر می‌ کند و همچنین باعث اصطکاک کمتر می‌ شود. به عبارتی اصطکاک کمتر به معنای قدرت و سرعت بیشتر است!

موتورهای براشلس همچنین می‌ توانند مقدار زیادی ولتاژ را مدیریت کنند و به ماشین شارژی کنترلی شما مزیت دیگری می‌ دهند.

موتور ماشین های کنترلی سوختی

از سوی دیگر، انواع ماشین کنترلی سوختی دارای موتوری هستند که با سوخت مبتنی بر متانول و با نیترومتان تغذیه می‌ شود. ساختار این موتور همان چیزی است که در یک ماشین واقعی یافت می‌ شود. 

درست همانند یک موتور خودرو واقعی، موتورهای نیترو نیز دارای فیلترهای هوا، فلایویل، کلاچ میل لنگ، پیستون، کاربراتور، سیستم سوخت کامل، میل لنگ، و شمع هستند. رادیاتور و پمپ آب در داخل موتور کار می‌ کنند تا از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند.

تفاوت در اجزا ماشین های کنترلی سوختی با ماشین های الکتریکی

نوع شاسی در ماشین های کنترلی سوختی و برقی با هم فرق دارد. یعنی شاسی با توجه به منبع تامین انرژی ماشین، معمولا از پلاستیک یا آلومینیوم ساخته می‌ شود.

شاسی پلاستیکی در ماشین‌ های کنترلی اسباب‌ بازی و انواع ماشین کنترلی برقی به کار می‌ رود. در حالی که انواع ماشین کنترلی سوختی نیترو با موتور نیترو باید شاسی آلومینیومی داشته باشند. چرا که پلاستیک به سرعت زیر گرمای موتور ذوب می‌ شود. آلومینیوم همچنین به خنک نگه داشتن خودرو و موتور RC شما کمک زیادی می‌ کند.

اجزا داخلی ماشین کنترلی سوختی نیترو با ماشین برقی متفاوت است
ماشین های کنترلی سوختی به تنظیمات و سرویس کاری های بیشتری نیاز دارند.

پیشرانه ماشین های آرسی سوختی با ماشین های الکتریکی فرق دارد. اگر نمی‌ دانید پیشرانه داخل یک ماشین RC چیست، باید بگوییم که پیشرانه دقیقاً مانند گیربکس و قسمت عقب در یک ماشین واقعی است. وقتی موتور را روشن می‌ کنید، اجزای موجود در پیشرانه باعث می‌ شوند ماشین RC شما حرکت کند. طبیعتا خودروهای برقی نه تنها دارای شاسی پلاستیکی هستند، بلکه دارای پیشرانه پلاستیکی نیز می باشند. ماشین های کنترلی سوختی و نیترو به دلیل گشتاور بالای موتورشان پیشرانه و دیفرانسیل‌ های فلزی دارند. زیرا قطعات پلاستیکی تحت فشار بالا می‌ شکنند.

چه ماشین کنترلی مناسب من است؟

وزن ماشین های کنترلی سوختی و ماشین کنترلی برقی

ماشین‌ های RC با موتور نیترو قطعا سنگین‌ تر از ماشین‌ های برقی هستند. ماشین‌ هایی که با موتور نیترو کار می‌ کنند دارای قطعات زیادی در بالای شاسی فلزی خود هستند. آلومینیوم سبک است، اما هنوز به اندازه قطعات فیبر کربنی در خودروهای برقی کنترلی وجود دارند، سبک نیست.

بهترین سوخت ماشین کنترلی

سوخت موتور ماشین‌ های کنترلی‌ نیترو مبتنی بر متانول با نیترومتان و روغن اضافه شده است. مقدار نیترومتان در سوخت معمولاً حدود 20٪ است. اما می تواند در محدوده 10٪ تا 40٪ یا بیشتر باشد. روغن کرچک یا روغن مصنوعی به سوخت اضافه می شود‌ تا وظیفه روغن کاری و خنک کنندگی را فراهم کند. نوع و مقدار روغن موجود در سوخت نیترو تعیین می کند که آیا این سوخت برای خودروها و کامیون‌ های RC مناسب تر است یا هواپیمای کنترلی.

اگر به تازگی صاحب یک ماشین کنترلی سوختی جدید شدید و به دنبال این هستید تا بهترین سوخت برای آن را خریداری کنید، بهتر است ابتدا با نوع سوختی که شرکت سازنده ماشین برای موتور RC خود توصیه می‌ کند، شروع کنید. هنگامی که با ماشین کنترلی سوختی خود بیشتر آشنا شدید و درک کردید که چگونه ترکیبات مختلف نیترو بر عملکرد آن تأثیر می‌ گذارند، می‌ توانید شروع به آزمایش کنید تا ترکیبی از نیترو/روغن را پیدا کنید که برای عملکرد بهتر ماشین شما بهترین کارایی را داشته باشد.

ماشین شارژی کنترلی بگیریم یا ماشین کنترلی سوختی؟

در صورتی که به دنبال خرید یک ماشین کنترلی برای خود یا فرزندتان هستید، حتما این سوال را از خود می‌ پرسید که چه نوع ماشین کنترلی‌ ای بخرم؟ ماشین‌ های آرسی سوختی بهترند یا برقی؟

به عبارتی بین انتخاب ماشین‌ های کنترلی سوختی یا الکتریکی گیج شده‌ اید. تصمیم گیری درباره انتخاب خودروهای RC با موتور نیترو یا برقی به سطح تخصص شما در مورد وسایل نقلیه RC به عنوان یک سرگرمی، بودجه، زمان و مکان در دسترس برای رانندگی و حتی سلیقه و ترجیح شخصی شما بستگی دارد. هر دو نوع خودروهای RC دارای مزایا و معایب هستند. بنابراین، مهم است که قبل از سرمایه گذاری، مزایا و معایب هر یک را درک کنید.

پس در ادامه به معرفی مزایا و معایب این دو گروه ماشین آرسی پرداختیم.

مزایا و معایب ماشین کنترلی برقی

برای اکثر افرادی که به تازگی با دنیای آرسی آشنا شده‌اند و قرار است درایوینگ با این ماشین‌ها را شروع کنند، ماشین‌ های کنترلی برقی را اغلب به عنوان مدل‌ های مبتدی به آنها توصیه می‌ کنیم. این مدل‌ها "آماده اجرا" (RTR) در نظر گرفته می‌ شوند زیرا نیازی به مونتاژ ندارند. کاربران فقط می‌ توانند ماشین شارژ شده را روشن کنند و شروع به یادگیری هنر رانندگی با ماشین RC کنند. ماشین‌ های برقی RC با باتری‌ های قابل شارژ تغذیه می‌ شوند. این موضوع به خودروها این امکان را می‌ دهد تا بسته به سرعت کار و موتور ماشین، با سرعت 20 تا 30 مایل در ساعت برای حدود ده تا پانزده دقیقه کار کنند.

ماشین های کنترلی برقی کم سر و صداتر از ماشین‌‌های کنترلی سوختی و نیترو
نمونه ای از ماشین کنترلی های الکتریکی با موتور براشلس

مدل‌ های ماشین‌ های کنترلی که با موتور الکتریکی کار می‌ کنند، دارای واحدهای کنترل سرعت مکانیکی یا الکترونیکی هستند. این واحدهای کنترل سرعت میزان توان تحویلی به موتور الکتریکی را تنظیم می‌ کنند. توانی که تحویل داده می‌ شود متناسب با میزان دریچه گاز اعمال شده توسط فرستنده است. هرچه کشش بیشتر روی ماشه باشد، ماشین RC سریعتر حرکت می‌ کند.

مد ل‌های الکتریکی با موتور های الکتریکی کوچک و قدرتمند و باتری‌ های قابل شارژ ساخته شده از نیکل-کادمیم، نیکل فلز هیدرید یا سلول‌ های لیتیوم پلیمری کار می‌ کنند. در خودروهای برقی RC، از ترانزیستورها برای پالس ولتاژ برای تولید خروجی متفاوت، با انتقال صاف و راندمان بالا استفاده می‌ شود. 

مزایای ماشین های کنترلی الکتریکی

  • معمولا قیمت به صرفه‌تری دارند
  • سهولت نگهداری
  • کم سر و صداتر از ماشین‌‌های کنترلی سوختی و نیترو
  • تا زمانی که باتری شارژ شود به سرعت آماده استفاده هستند(بدون نیاز به سوخت یا روغن)
  • در مقایسه با نمونه‌ های نیترو و بنزینی، خیلی سریع استارت می‌ خورند. زیرا نیروی الکتریکی سریعتر به چرخ‌ های ماشین ارسال می‌ شود.
  • ارتقا آسان
  • همه کاره؛ حتی می‌ تواند در داخل خانه نیز حرکت کند
  • بدون بوی سوخت و بدون دود
  • اکثر این ماشین‌ ها ضد آب هستند و در محیط‌های مرطوب نیز قابل حرکت می‌باشند.

معایب ماشین های کنترلی الکتریکی

  1. در مقایسه با همتایان بنزینی و نیترو، قدرت کمتری دارد.
  2. ماشین‌ های الکتریکی معمولاً از قبل مونتاژ شده و آماده هستند. بنابراین امکان ساخت و ساز و لذت بردن از مدل‌ سازی را به شما نمی‌ دهند.
  3. برای کارکرد خودرو به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت به چندین بسته باتری، شارژرهای ویژه یا ارتقاء باتری با کیفیت بالا نیاز دارد.
  4. شارژ باتری بیشتر از سوخت گیری طول می‌ کشد و ممکن است برای پشتیبان گیری به باتری‌ های شارژ شده اضافی نیاز شود.

به طور کلی، ماشین برقی کنترلی اسباب بازی را برای مبتدیان به سرگرمی‌ های دنیای RC توصیه می‌ کنیم. این مدل‌ ها به راحتی خراب نمی‌ شوند، آماده اجرا هستند و به طور کلی نسبت به نمونه‌های نیترو یا گازی خود هزینه کمتری دارند.

مزایا و معایب ماشین‌های کنترلی نیترو و بنزینی

اکثر مدل‌های ماشین کنترلی سوختی نیترو دارای موتورهای احتراق داخلی کوچکی هستند که با مخلوطی از نیترومتان، متانول و ترکیب روغن کرچک و روغن‌های مصنوعی سوخت می‌ شوند. به چنین آرسی هایی ماشین کنترلی نیترو می‌ گویند. این خودروها سریع، قدرتمند و پر سر و صدا هستند، به خصوص در مقایسه با همتایان برقی خود.

ماشین کنترلی kyosho با سوخت نیترو کار میکند

خودروهای نیترو در واقع سوخت واقعی می‌ سوزانند. مونتاژ این ماشین‌ ها معمولا آسان است. بیشتر علاقه مندان به ماشین‌های RC شیفته موتورهای نیترو هستند. زیرا ماشین کنترلی سوختی به دلیل واقعی بودن دود و بوی اگزوز و صداهای ماشین محبوب است. اگر طرفدار ماشین‌ های کنترلی سوختی هستید، پیشنهاد ما به شما ماشین کنترلی نیترو کیوشو است. سوخت این ماشین بر پایه متانول بوده و حاوی نیترومتان است. طراحی منحصر به فرد و چرخ‌ های بزرگ و عاج‌دار ماشین کنترلی نیترو kyosho، باعث شده تا این ماشین شباهت زیادی به ماشین های آفرودی دنیای واقعی داشته باشد. لازم به ذکر است که سرعت ماشین کنترلی نیترو کیوشو ماشین حدود 90 کیلومتر بر ساعت است. 

مزایای ماشین های کنترلی سوختی

  • دارای قدرت و سرعت عالی
  • شباهت زیاد با ماشین‌های واقعی، (اگزوز، بو، صدا و غیره)
  • گزینه‌ های قابل تنظیم
  • نگهداری و تعمیرات آسان 
  • زمان کار ماشین‌های کنترلی بنزینی نسبت به سایرین برتری دارد و بین 40 تا 50 دقیقه روی باک سوخت دوام می‌ آورد.

معایب ماشین های کنترلی سوختی

  1. نیاز به تمیز کردن و نگهداری بیشتری نسبت به همتایان برقی خود دارند
  2. پر سر و صداتر و سنگین تر از ماشین های برقی RC هستند
  3. پر سر و صداتر و سنگین‌ تر از ماشین‌ های کنترلی برقی هستند
  4. ماشین‌ های سوختی ضد آب نیستند. پس برای درایوینگ در محیط‌ های مرطوب پیشنهاد نمی‌ شوند.
  5. در مقایسه با ماشین کنترلی برقی برقی هزینه بیشتری دارد. زیرا نیازمند صرف هزینه بیشتری برای سوخت نیترو و جایگزینی موتورهای نیترو فرسوده هست.
  6. نشت احتمالی روغن می‌ تواند به سیستم داخلی خودرو آسیب برساند.

نتیجه گیری

ماشین‌ های کنترلی سوختی و نیترو برای افرادی که علاقه زیادی به سرگرمی وسایل نقلیه رادیویی دارند، گزینه‌های عالی‌ ای به شمار می‌ آیند. آنها مهارت و دانش مکانیکی را در هنگام بهره برداری و تعمیر و نگهداری به گونه‌ ای پرورش می‌دهند که فرد در زمینه ماشین های کنترلی آر سی به خودی خود به یک متخصص تبدیل می‌شود.

اگر به دنبال یک ماشین کاملا تخصصی هستید، ما به شما ماشین کنترلی نیترو کیوشو پیشنهاد می‌دهیم. چرا یک ماشین کنترلی سوختی همراه با عملکرد بالاست، در مقایسه با انواع ماشین شارژی کنترلی، بدنه مقاوم‌تر و توان بالاتری دارد. البته انواع ماشین کنترلی الکتریکی نیز از نظر سرعت بسیار عالی هستند. آنها قابلیت حرکت در آب و گل را دارند. اما اگر به دنبال درایوینگ در سطوح صعب العبور هستید، ماشین کنترلی سوختی نیترو و امثال آن، برای شما عالی است.

سوالات متداول در زمینه سیستم تامین انرژی ماشین های کنترلی
ماشین های کنترلی از نظر منبع تامین انرژی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
دو دسته کلی: شامل ماشین کنترلی برقی یا الکتریکی و ماشین کنترلی سوختی و نیترو
منبع تامین انرژی آنها شارژ باتری است.
موتور براش دار یا یک موتور بدون براش (موتور براشلس)
موتورهای براشلس قدرت بسیار زیادی دارند که حتی می‌تواند یک ماشین نیترو RC را شکست دهند
سوخت موتورهای ماشین‌های کنترلی‌ نیترو مبتنی بر متانول با نیترومتان و روغن اضافه شده است. مقدار نیترومتان در سوخت معمولاً حدود 20٪ است، اما می تواند در محدوده 10٪ تا 40٪ یا بیشتر باشد.
ماشین کنترلی نیترو کیوشو

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)