انواع ماشین کنترلی بر اساس نوع موتور و تفاوت آنها

انواع ماشین کنترلی بر اساس نوع موتور و تفاوت آنها
موتورهای ماشین کنترلی به دو دسته تقسیم میشوند. موتورهای سوختی و موتورهای برقی، موتورهای سوختی به سه دسته موتور، بنزینی، نیترو و گازی تقسیم میشوند. موتور برقی نیز به دو دسته براش و براشلس، تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی مزایا و معایب هر کدام پرداختیم

موتورهای مختلف موجود در ماشین های کنترلی را چقدر می شناسید؟ انواعماشین کنترلی قوی و ماشین کنترلی حرفه ای از چه ساختار و موتوری تشکیل شده اند؟ عملکرد ماشین کنترلی با موتور براشلس چه تفاوتی با ماشین کنترلی nitro دارد؟ اگر طرفدار دنیای ماشین و موتور کنترلی اسباب بازی هستید، این مقاله برای شماست. چرا که قرار است تفاوت انواع ماشین کنترلی آفرود شارژی با ماشین کنترلی آفرود بنزینی را بررسی کنیم.همچنین خصوصیات ویژه انواع ماشین کنترلی کامیون و ماشین کنترلی صخره نوردی از نوع نیترو و برقی را ذکر کنیم. پس تا پایان با ما باشید.

انواع موتور(انجین) ماشین کنترلی

ماشین های کنترلی از نظر منبع تامین انرژی و نوع موتور به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. یعنی ماشین های کنترلی سوختی و ماشین های کنترلی الکتریکی. هر کدام از موتورهایی که در این آرسی ها به کار می روند، دارای ویژگی های منحصر به فرد و مخصوص به خود هستند. به عبارتی هر دو این مدلها دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که قبل از اقدام به خرید آرسی مورد نظر خود، باید به بررسی این موارد بپردازید. 

انواع ماشین کنترلی قوی و حرفه ای، یک دنیای هیجان‌ انگیز و پر از ماجراجویی را برای علاقه‌ مندان به ارمغان می‌ آورد. این ماشین‌ ها با قدرت و سرعت بالا، تجربه‌ای بی‌نظیر از رانندگی را فراهم می‌ کنند. ماشین کنترلی سرعت بالا، با موتورهای قدرتمند و طراحی آیرودینامیک، قادر است در کمترین زمان به سرعت‌ های چشمگیر دست یابد. همچنین، ماشین کنترلی همه‌ جا با قابلیت‌ های آفرود و توانایی عبور از موانع مختلف، به شما اجازه می‌ دهد تا در هر نوع زمینی به ماجراجویی بپردازید. علاوه بر این، ماشین کنترلی ضد آب، با طراحی مقاوم در برابر آب و رطوبت، امکان استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی را فراهم می‌ کند. این ویژگی‌ ها، ماشین کنترلی قوی را به یک انتخاب بی‌ نظیر برای همه علاقه‌مندان به دنیای ماشین‌ های کنترلی تبدیل کرده است.

موتور برقی ماشین کنترلی

در حقیقت همه ماشین های کنترلی الکتریکی، برقی یا شارژی، باهم یکی هستند. انواع ماشین کنترلی برقی، پیشنهادی ایده آل جهت شروع برای افرادی است که علاقه مند به ورود به دنیای R/C هستند. پس اگر به تازگی وارد دنیای ماشین های کنترلی شده‌ اید، انواع ماشین کنترلی قوی ای را به شما پیشنهاد می دهیم که با موتور برقی کار می کنند.

نیروی محرک موتور ماشین کنترلی برقی، برق یا شارژ باتری است. این موتور مزایای زیادی دارد. 

بهترین ماشین های rc از نظر موتور
ماشین های کنترلی سوختی جزو بهترین ماشین های rc از نظر موتور هستند

موتورهای برقی به دلیل سهولت استفاده و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر، در بین مبتدیان محبوب تر هستند. آنها با باتری های قابل شارژ تغذیه می شوند. همچنین کم صداتر و تمیزتر از موتورهای نیترو هستند. خرید ماشین هایی که با موتور برقی کار می کنند، معمولاً نسبت به ماشین هایی که با موتور سوختی کار می کنند، تا حدودی ارزانتر است. همچنین این موتورها برای کارکردن نیز هزینه کمتری دارند.
چهار جزء اساسی برای راه اندازی یک سیستم کنترلی الکتریکی آرسی عبارت اند از:

  1. خود وسیله نقلیه و شاسی آن
  2. یک سیستم رادیویی برای کنترل وسیله نقلیه
  3. یک بسته باتری برای تغذیه خودرو
  4. یک شارژر برای شارژ بسته باتری

انواع موتور ماشین کنترلی الکتریکی(شارژی)

موتورهایی که در انواع ماشین کنترلی آفرود شارژی و ماشین کنترلی آنرود شارژی تعبیه شده اند، از قدرت و کیفیت بالایی برخوردارند. موتور ماشین کنترلی آفرود شارژی معمولا دو نوع است. موتور براش و موتور براشلس.

موتورهای براش

این موتورها که قدمت استفاده از آنها نیز بیشتر است، دارای ساختار ساده ای هستند. همچنین انتقال جریان الکتریکی به کموتاتور آنها، توسط برس هایی صورت می گیرد. این موتورها انتخابی عالی برای درایورهای مبتدی هستند. موتورهای براش عملکرد ساده ای دارند و در مقایسه با همتایان براشلس خود، ارزان تر هستند. البته این موتورها سرعت پایین تری در مقایسه با موتورهای براشلس دارند و به دلیل سایش بیشتر، استهالاک آنها نیز بیشتر است.

موتور براشلس

موتورهای براشلس، نوعی از موتورهای الکتریکی ای هستند که بدون استفاده از برس (جاروبک) کار می‌ کنند. در این موتورها، سیم‌پیچ‌ها ثابت هستند و در حقیقت، آهنرباها چرخش می‌ کنند. به عبارتی ساده تر، موتورهای براشلس از جریان الکتریکی مستقیم برای تولید نیروی مکانیکی استفاده می‌ کنند. این ویژگی‌ ها باعث کاهش سایش و افزایش بازدهی در مقایسه با موتورهای براش معمولی می‌ شود.

ماشین کنترلی حرفه ای برند WLTOYS، یک ماشین کنترلی آفرود شارژی محبوب است که با موتور براشلس کار می کند و موتور این ماشین به حدی قوی است که سرعتی حدود 75 کیلومتر بر ساعت را طی می کند.

موتورهای نیترو

ماشین های کنترلی نیترو دارای موتور نیترو هستند. موتورهای نیترو با سوخت نیترومتان کار می کنند. این سوخت کارایی و عملکرد بالایی دارد. موتورهای مبتنی بر سوخت Nitromethane مدت زمان طولانی‌ تری کار می‌ کنند. به لطف موتورهای نیترو موجود در انواع ماشین کنترلی نیترو آفرود و آنرود، این ماشین ها توان خروجی بالا و صدا و بوی دود واقعی ای دارند.

قبل از توسعه فناوری براشلس در موتورهای الکتریکی، موتورهای نیترو، سریع ترین موتور محسوب می شدند. با این حال، آنها هنوز هم یکی از بهترین موتورها در عرصه ماشین های کنترلی مسابقه ای هستند و قادر به طی کردن مسافتی با سرعت 50 مایل در ساعت می‌باشند.

بدنه انواع ماشین کنترلی آفرود بنزینی، معمولا از جنس فلزات مختلف است
بدنه انواع ماشین کنترلی آفرود بنزینی، معمولا از جنس فلزات مختلف است

موتورهای نیترو دارای مزیت قابل توجهی هستند، اینکه 10 تا 15 دقیقه با باک پر کار می کنند. این بدان معنی است که آنها می توانند در تمام طول روز کار کنند.

نقد و بررسی موتورهای نیترو

در میان موتورهای موجود در انواع ماشین کنترلی قوی، موتورهای نیترو حرف اول را می زنند. موتورهای نیترو در مقایسه با بقیه، صدای فوق العاده ای دارند. به همین دلیل است که بسیاری از درایورها طرفدار این ویژگی هستند؛ زیرا هیجان انگیزتر و واقعی تر به نظر می رسد.

موتورهای احتراق داخلی ماشین های کنترلی نیترو، نیاز به نگهداری بیشتری نسبت به موتورهای برقی دارند. این عملیات شامل تخلیه مخزن سوخت، بررسی کلاچ، بستن پیچ ها، تمیز کردن فیلتر هوا و تنظیم سوزن های کاربراتور است.

موتور ماشین کنترلی نیترو

البته ایرادهای جزئی غیر قابل پیش بینی در هر موتوری اجتناب ناپذیر است. ولی موتورهای نیترو نیاز به نگهداری بیشتری دارند. موتورهای نیترو بعد از هر رانندگی به تمیز کردن بیشتر و عمیق‌ تری نیاز دارند. زیرا روغن موتور باعث کثیف شدن ماشین و سیستم داخلی آن می‌ شود. با این حال، برخی از افراد این ویژگی را دوست دارند و به تغییر و سرویس مداوم موتور علاقمند می‌باشند.

با توجه به سوخت نیترو RC خودرو، نگهداری این موتورها پرهزینه تر است. هر بار مصرف معمولا حداقل یک مخزن سوخت مصرف می کند که گرانتر از بنزین معمولی است.

موتورهای نیترویی که در انواع ماشین کنترلی سرعتی و قدرتی ای کار می کنند، در تنوع وسیعی در بازار موجود هستند. مثل موتورهای مختلف در ماشین کنترلی نیترو آفرود و ماشین کنترلی نیترو آنرود.

ماشین کنترلی نیترو HPI یکی از بهترین انواع ماشین کنترلی نیترو آفرود است. سوخت این ماشین بر پایه متانول و سوخت نیترومتان می‌ باشد و به سرعتی حدود 80 کیلومتر بر ساعت می‌ رسد.

ماشین کنترلی نیترو مدل TROPHY TRUGGY 4.6 107014
ماشین کنترلی نیترو مدل TROPHY TRUGGY

موتور احتراقی یا سوختی

موتورهایی که در ماشین های کنترلی سوختی به کار می روند، به سه دسته اصلی تقسیم می شوند.

  1. ماشین کنترلی نیترو
  2. ماشین کنترلی بنزینی
  3. ماشین کنترلی گازی

موتورهای نیترو را که در قسمت فوق توضیح دادیم. حال در ادامه به معرفی و نقد و بررسی موتورهای بنزینی و گازی می پردازیم.

موتورهای بنزینی

در دنیای مدل‌ سازی و هابی‌ ها، موتورهای بنزینی از جایگاه ویژه‌ ای دارند. این موتورها، که با سوخت واقعی کار می‌ کنند، نه تنها برای علاقه‌ مندان به موتورهای احتراق داخلی جذابیت دارند، بلکه تجربه‌ ای نزدیک به رانندگی واقعی را ارائه می‌ دهند. با موتورهایی که با دقت طراحی شده‌اند تا صدای گرم و دلنشینی تولید کنند، هر بار استارت زدن به معنای آغاز یک ماجراجویی است. از صدای غرش اگزوز و موتور گرفته تا بوی بنزین، همه و همه حسی از هیجان و واقع‌ گرایی را به هوادارانشان منتقل می‌ کنند. این موتورها نمایانگر تکنولوژی و هنر مهندسی هستند که در قالبی کوچک جای گرفته‌ اند تا لذت سرعت و کنترل را به ارمغان بیاورند.

  • زمان کار موتورهای بنزینی نسبت به سایر موتورهای موجود در ماشین های آرسی برتری دارد. با ماشین هایی که مجهز به موتورهای بزنینی هستند، زمانی بین 40 تا 50 دقیقه می توانید درایوینگ کنید.
  • اگرچه موتورهای بنزینی به دلیل استفاده از روغن موتور، نیاز به تمیزکاری بیشتری دارند. اما نسبت به موتورهای نیترو نیازمند تعمیر و نگهداری بسیار کمتری هستند.
  • موتورهای بنزینی گزینه مقرون به صرفه تری نسبت به نیتروها هستند. زیرا از سوختی استفاده می کنند که می توان آن را از هر پمپ بنزینی با قیمت های کم تهیه کرد. 

موتور گازی

موتورهایی که در ماشین‌های RC و کامیون‌های گازسوز قرار دارند، با مخلوط بنزین و روغن کار می‌ کنند. موتورهای گازی نیز هزینه عملیاتی کمتر و زمان کار طولانی‌تری نسبت به موتورهای برقی دارند.

انواع موتورهای موجود در ماشین کنترلی قوی

موتورهای گازی، شاهکاری از هنر و مهندسی مدرن هستند که با استفاده از سوخت گازی، تجربه‌ ای بی‌ نظیر از رانندگی را در اختیار علاقه‌ مندان قرار می‌ دهند. این موتورها قادرند به سرعت‌ های بالایی دست یابند و با دقتی مثال‌ زدنی به دستورات ریموت کنترل پاسخ دهند. صدای خروشان موتورهای گازسوز، همراه با بوی مخصوص سوخت گاز، حسی از قدرت و هیجان را به راننده القا می‌ کند و هر مسابقه‌ ای را به یک رویداد هیجان‌ انگیز تبدیل می‌ کند.

موتورهای سوختی یا موتورهای نیترو؟

سریع ترین ماشین کنترلی برقی جهان به سرعتی حدود 202 مایل در ساعت رکوردشکنی کرد! خودروهای برقی در حال حاضر بیشترین سرعت را دارند. اما سرعت موتورهای نیترو RC چطور است؟

بدنه ماشین های کنترلی آفرود شارژی معمولا از پلاستیک فشرده است
بدنه ماشین های کنترلی آفرود شارژی معمولا از پلاستیک فشرده است

خودروهای نیترو و برقی RC در ظاهر متفاوت به نظر می رسند و در داخل نیز کاملاً متفاوت هستند. اگر در مورد تفاوت موتور آنها کنجکاو هستید، اجازه دهید به جزئیات بپردازیم:

سادگی و دردسر کمتر

اصلی ترین تفاوت بین آرسی های نیترو و الکتریکی، سادگی استفاده از آنهاست. کار با ماشین های کنترلی الکتریکی به مراتب ساده تر است . به طور کلی این ماشین ها دردسر کمتری در مقایسه با همتایان سوختی خود دارند. پس در نهایت تجربه خوشایندتری از کار با ماشین های کنترلی برقی داشت. موتور براشلس و ESC تقریباً به هیچ سرویسی نیاز ندارد، مگر اینکه ماشین در آب و یا سطوح خیس حرکت کند. در اکثر مواقع، یک ماشین کنترلی شارژی، از یک باتری لیتیوم پلیمری (لیتیوم پلیمری) تغذیه می‌کند. پس داشتن یک سری از این باتری‌ های از پیش شارژ شده و آماده برای حرکت، کار با این ماشین‌ ها را بسیار راحت تر خواهد کرد.

ماشین کنترلی سوختی در برابر ماشین کنترلی برقی

شروع به کار ماشین های سوختی معمولا سخت تر است. چرا که نیازمند وسایل همراه و تجهیزات جانبی بیشتری هستند. یک جرقه زن، سوخت، بطری پرکننده سوخت، شمع یدکی و دستگاه راه‌اندازی (برخی موتورها با استارت، برخی دیگر از روش استارت یا جعبه استارت دستی استفاده می‌کنند) همگی برای راه‌اندازی آرسی شما مورد نیاز هستند. ماشین‌ های نیترو همچنین تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. چرا که موتور و اجزای اطراف آن نیاز به بررسی‌ های منظم و سرویس دروه ای دارند. پس در فاصله زمانی بین روزهایی که درایوینگ دارید، باید زمانی را برای تمیز کردن ماشین و صرف بررسی ابزارها کنید و از سالم بودن کلاچ و تمیز بودن فیلتر هوا مطمئن می‌شوید.

هزینه انواع موتور ماشین کنترلی

هزینه یکی از عوامل اصلی در انتخاب بین خودروهای نیترو و الکتریکی است. خودروهای آرسی برقی اقلام مصرفی کمتری دارند، اما اقلام جداگانه ممکن است قیمت بسیار بیشتری داشته باشند. باتری‌ ها ممکن است قیمت بالایی داشته باشند. البته کیفیت باتری و مدت زمان درایوینگ ارتباط مستقیمی با قیمت خرید باتری دارد. ماشین هایی که با موتور نیترو کار می کنند، اقلام مصرفی به مراتب بیشتری دارند. اما خوشبختانه بیشتر آنها بسیار ارزان هستند! فیلترهای هوا را می توان به راحتی تمیز و دوباره روغن کاری کرد. بلبرینگ های کلاچ اغلب تعویض می شوند و هر کدام قیمت زیادی ندارند و شمع های تابش معمولا عمر مفید بالایی دارند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دنیای آرسی ها هستید، وب سایت CompetitionX را به شما پیشنهاد می دهیم. در این وب سایت اطلاعات به روز، اخبار، بررسی ها، ویدیوها و جدیدترین ماشین ها و قطعات RC را ارائه می دهد.

ماشین های کنترلی نیترو ممکن است هزینه بیشتری نسبت به همتایان برقی خود داشته باشند
ماشین های کنترلی نیترو ممکن است هزینه بیشتری نسبت به همتایان برقی خود داشته باشند

در صورتی که درایوینگ استاندارد باشد، موتور ماشین کنترلی نیترو نیز عمر بیشتری خواهد داشت. فقط گران ترین هزینه، سوختی است که موتورهای نیترو با آن کار می کنند.

عملکرد در انواع موتور ماشین کنترلی

ماشین های آرسی ای که با موتور نیترو کار می کنند، سطح کاملاً جدیدی از لذت را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورند. ماشین های کنترلی ای که با موتور برقی کار می کنند نیز عملکرد بالایی در سطوح صاف و جاده دارند. اما عمر باتری همیشه عامل محدود کننده شما برای رانندگی طولانی است! این روزها با فناوری براشلس، خودروهای مجهز به موتور برقی مطمئناً از نظر حداکثر سرعت و گشتاور بسیار قوی هستند.

ماشین کنترلی آفرود بنزینی

ماشین کنترلی آفرود بنزینی، با موتور احتراق داخلی و سوخت نیترو، تجربه‌ ای بی‌ نظیر از رانندگی را برای علاقه‌ مندان به ارمغان می‌ آورد. این ماشین کنترلی بنزینی با دو دیفرانسیل، توانایی عبور از مسیرهای ناهموار و موانع سخت را دارد. کنترل از راه دور پیشرفته، به شما امکان می‌ دهد تا با دقت و سرعت بالا، ماشین را هدایت کنید. شتاب بالای این ماشین کنترلی سوختی، هیجان و آدرنالین را به اوج می‌ رساند و تجربه‌ ای متفاوت و پر از ماجراجویی را برای شما فراهم می‌ کند.

کدام موتور ماشین کنترلی را انتخاب کنم؟ سوختی یا برقی؟

قبل از خرید باید صادق باشید و چند سوال از خود بپرسید آیا از تعمیر و نگهداری موتور و کلاچ ماشین سوختی خود و یا زمانی که صرف سرویس و تعمیر ابزارها می کنید، لذت می برید؟ اگر چنین است، انتخاب ماشین های سوختی و نیترو برای شما جذاب خواهد بود. کار روی ماشین ها و سرهم بندی کردن قطعات و بررسی موتورها می تواند نیمی از لذت باشد. بنابراین نتیجه نهایی یک تجربه منحصر به فرد و رضایت بخش از رانندگی با یک ماشین کنترلی با موتور نیترو خواهد بود. اگر می‌خواهید بدون هیچ زحمتی با ماشین خود رانندگی کنید و تعمیر و نگهداری زیادی هم نداشته باشید، بهترین گزینه برای شما آرسی های برقی است.

سوخت ماشین کنترلی نیترو

ماشین‌های کنترلی شارژی، گزینه‌ای عالی برای افرادی هستند که بیشترین سرگرمی را برای حداقل تلاش می‌خواهند.

ماشین کنترلی آفرود شارژی

ماشین کنترلی آفرود شارژی، یک انتخاب بی‌ نظیر برای علاقه‌مندان به ماجراجویی در طبیعت است. این ماشین کنترلی با قابلیت آفرود و دو دیفرانسیل، توانایی عبور از موانع سخت و مسیرهای ناهموار را دارد. با کنترل از راه دور پیشرفته و باتری قابل شارژ، شما می‌ توانید ساعت‌ ها از رانندگی با این ماشین ها لذت ببرید. همچنین، ماشین کنترلی آفرود شارژی با سرعت بالا، تجربه‌ ای هیجان‌ انگیز و پر از آدرنالین را برای شما به ارمغان می‌ آورد. این ویژگی‌ ها، این ماشین را به یک همراه ایده‌آل برای هر کسی که به دنبال تجربه‌ای متفاوت و پر از هیجان است، تبدیل کرده است.

در صورتی که مایل به شرکت در مسابقات آرسی جهانی هستید، رویداد PN Racing PNWC Regionals را پیگیری نمایید. این رویداد در پیتربورو انگلیس و از 26 تا 28 ژوئیه برگزار می‌ شود.

نتیجه گیری

در این مقاله موتورهای به کار رفته در ماشین کنترلی قوی را مورد بحث قرار دادیم. متوجه شدیم که انواع ماشین کنترلی حرفه ای و ماشین کنترلی همه ‌جا، ممکن است از دو نوع موتور تشکیل شده باشند. مثل ماشین کنترلی با موتور براشلس/براش و ماشین کنترلی nitro/ ماشین کنترلی با موتور سوختی! همچنین توضیح دادیم که انواع ماشین کنترلی آفرود شارژی با سیستم کنترل از راه دور و باتری قابل شارژ کار می کنند . آنها دارای سرعت بالا و مقاومت در برابر ضربه عالی ای دارند و برخی از آنها نیز قادر به طی کردن مسیرهای ناهموار هستند. در پایان نیز ماشین های کنترلی سوختی را مورد بحث قرار دادیم و گفتیم که انواع ماشین کنترلی آفرود بنزینی نیز موتور احتراق داخلی با موتور سوختی کار می کنند. معمولا شتاب بالایی دارند، مقاومت در برابر ضربه نیز در ماشین های نیترو و بنزینی بسیار بالاست. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با تیم کودک پلاس تماس حاصل نمایید.

منابع:

www.rctech.net

www.rcplanet.com

www.reddit.com

www.enginediy.com 

سوالات متداول پیرامون موتورهای موجود در انواع ماشین کنترلی قوی
انواع موتور(انجین) ماشین کنترلی:
ماشین های کنترلی از نظر نوع موتور به دو دسته ماشین های کنترلی با موتور سوختی و ماشین های کنترلی با موتور برقی تقسیم می شوند
موتورهای الکتریکی به دو دسته براش و براش لس تقسیم می شوند
1. خود وسیله نقلیه و شاسی آن 2. یک سیستم رادیویی برای کنترل وسیله نقلیه 3. یک بسته باتری برای تغذیه خودرو 4. یک شارژر برای شارژ بسته باتری
ماشین های کنترلی نیترو دارای موتور نیترو هستند. موتورهای نیترو با سوخت نیترومتان کار می کنند. این سوخت کارایی و عملکرد بالایی دارد. موتورهای مبتنی بر سوخت Nitromethane مدت زمان طولانی‌ تری کار می‌ کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)