آشنایی با مسابقات ماشین کنترلی آرسی در ایران و جهان

آشنایی با مسابقات ماشین کنترلی آرسی در ایران و جهان
مسابقات ماشین های آرسی از زمانی که ماشین های کنترلی ابداع شدند تا کنون در سرتاسر جهان در حال برگزاری هستند و افراد زیادی از سرتاسر جهان در سنین مختلف در این مسابقات شرکت می‌کنند.

مسابقات ماشین کنترلی آرسی و شرکت در آنها راهی امن و بی خطر برای ارضای میل رقابت طلبی در افراد است. زیرا افراد زیادی هستند که تمایل زیادی به شرکت در مسابقات اتوموبیل رانی دارند. طبیعتا این مسابقات خطرات و ریسک‌ های خاص خود را دارند. از چپ شدن ماشین گرفته تا آتش گرفتن آن و برخورد با سایر ماشین ها. همه این خطرات باعث آسیب و حتی مرگ فرد می‌ شوند. اگر شما یا فرزندتان به چنین مسابقاتی علاقه‌مند هستید، اما از خطرات جبران ناپذیر آن هراس دارید، خبر خوب اینکه انواع مسابقات ماشین کنترلی در ایران برگزار می شوند. پس با شرکت در چنین مسابقاتی نه تنها میل به سرعت، مسابقه دادن، دریفت کشیدن و هیجان ارضا می‌ شود، بلکه همانند مسابقات ماشین رانی واقعی، می‌ توانید در این رقابت‌ ها مقام کسب کنید. همه ساله مسابقات جهانی ماشین کنترلی مختلفی در سرتاسر جهان برگزار می شوند.

مسابقات ماشین کنترلی آرسی در سرتاسر جهان و حتی ایران برگزار میشوند

در این مقاله به معرفی مشهورترین مسابقات جهانی ماشین کنترلی و انواع مسابقه ماشین کنترلی آفرود پرداختیم. پس تا پایان مقاله با ما باشید. چرا که مشهورترین مسابقات ماشین کنترلی حرفه ای را معرفی کردیم.

مسابقات ماشین کنترلی آرسی

مسابقات ماشین کنترلی آرسی یک سرگرمی محبوب برای همه سنین هستند. چه یک مسابقه‌ دهنده با تجربه یا مبتدی باشید، هیجان کنترل یک وسیله نقلیه با مقیاس کوچک و پرسرعت می‌ تواند حس نشاط و رقابت را در شما برانگیزد. مسابقات ماشین کنترلی در طول سه دهه گذشته به یک ورزش تمام عیار تبدیل شده‌ اند. همه ساله مسابقات متعددی با انواع ماشین های کنترلی در کل جهان برگزار می‌ شود. پس تمام مردم از نقاط مختلف در محل برگزاری مسابقات جمع می‌ شوند.

مسابقات ماشین کنترلی آرسی راهی سرگرم کننده، هیجان انگیز و سالم برای گذراندن اوقات فراغت هستند. در مسابقات ماشین کنترلی حرفه ای با افراد بزرگی آشنا خواهید شد! همانطور که مهارت‎های خود را بهبود می‌ بخشید و در این زمینه پیشرفت می‌ کنید، احساس موفقیت و رضایت را نیز تجربه خواهید کرد. این سرگرمی همچنین راهی عالی برای ملاقات با افراد جدید و پیدا کردن دوستان جدید است. بسیاری از مسابقه‌ دهنده‌ ها جوامعی را تشکیل می‌ دهند که می‌ توانند نکات، ترفندها و توصیه‌ هایی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. با برگزاری رویدادها و مسابقات در سراسر دنیا، فرد این فرصت را خواهد داشت که در حین انجام کاری که دوست دارد، سفر کند و مکان‌ های جدید را ببیند. 

ماشین مسابقه ای کنترلی سرعتی 28 کیلومتر مدل Xinlehong-9118 یکی از بهترین ماشین های مسابقه ای موجود در بازار ایران است. این ماشین سابقه درخشانی در کسب مقام در مسابقات جهانی ماشین کنترلی دارد. با سرعت 28 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌ کند. برد ریموت کنترل آن حدود 80 متر است و بدنه این ماشین نیز از جنس پلاستیک مرغوب می‌ باشد. اکثر شرکت کنندگان در مسابقات ماشین کنترلی در ایران نیز طرفدار این مدل آرسی هستند.

دهمه ساله مسابقات ماشین کنترلی حرفه ای متعددی در کشور برگزار می شوند

مسابقات جهانی ماشین کنترلی با انواع مختلفی از ماشین‌ های RC و در سطوح مختلفی برگزار می‌ شوند. همانطور که می‌ دانید دو نوع اصلی خودروهای R/C عبارتند از Off-road و On-Road. مسیرهای خارج از جاده دارای برجستگی‌ ها، پرش‌ ها و موانعی هستند که درایور را به دام می‌ اندازند. مسیرهای جاده‌ ای یا آنرود عبارتند از خاک، خاک رس، چمن مصنوعی و فرش (فقط در فضای مسقف). به عبارتی مسیرهای جاده‌ ای، سطوح صافی هستند که برای اتومبیل‌ هایی با مرکز ثقل پایین طراحی شده‌ اند؛ مانند اتومبیل‌ های تور. پس سطوحی مثل آسفالت یا بتن برای مسیرهای بیرونی و فرش برای مسیرهای داخلی هستند.

همه چیز در مورد ماشین کنترلی اسباب بازی:

انواع مسابقات ماشین کنترلی و انواع ماشین‌های مخصوص آنها

اگر علاقه مندید مسابقات اتومبیل رانی RC را امتحان کنید، اما مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید، نگران نباشید. این مسابقات ساده تر از چیزی است که فکر می‌ کنید!

درایورها در مسابقه ماشین کنترلی آفرود باید موانع مختلف را پشت سر بگذارند

اول از همه، شما باید روی یک ماشین RC با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید. اینها را می‌ توان در فروشگاه‌ های سرگرمی و فروشگاه‌ های اسباب بازی آنلاین خریداری کرد. این امر مهم است که باید تحقیقات خود را انجام دهید و ماشین RCای را انتخاب کنید که متناسب با خواسته‌ها و بودجه شما باشد.

مسابقات ماشین های کنترلی در انواع مختلفی برگزار می‌ شوند. مثل

  1. مسابقات ماشین کنترلی سرعتی (همانطور که از نام این مسابقات مشخص است، شرکت کنندگان در مسیرهای از پیش تعیین شده برای اینکه سریعتر به خط پایان برسند با هم به رقابت می‌پردازند.)
  2. مسابقات ماشین کنترلی مهارت در این مسابقات هر درایور باید حرکات ویژه‌ ای با ماشین کنترلی ریسینگ خود اجرا کنند.
  3. مسابقات رالی ماشین کنترلی (در این مسابقات نیز مسیرهایی طولانی و سخت وجود دارد که هر درایور باید کنترل ماشین آرسی خود را در شرایط مختلف به دست بگیرد.)

کلاس‌های اصلی ماشین‌های مسابقه‌ای RC به شرح زیر است:

  • ماشین کنترلی مسابقه‌ای آفرود الکتریکی
  • ماشین کنترلی مسابقه‌ای نیترو آفرود (خارج از جاده )
  • ماشین کنترلی مسابقه‌ای خیابان الکتریکی
  • ماشین کنترلی مسابقه‌ای سوختی (نیترو) خیابانی
  • ماشین کنترلی مسابقه‌ای دریفت (در حال حاضر فقط برقی است)

مسیرهای خارج از جاده رایج‌ ترین مسیرها هستند. محبوب‌ ترین کلاس مسابقات ماشین کنترلی مربوط می‌ شود به مسابقات باگی در مقیاس 1:10. 

اتومبیل‌ های مجهز به گاز نیترو برای سال‌های متمادی ای در بین مسابقات اتومبیل‌ رانی پیشرفته از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند. با این حال، امروزه تصور بر این است که برق (ماشین های کنترلی الکتریکی) در صحنه مسابقات تسلط بیشتری دارند. این موضوع احتمالاً به دلیل پیشرفت‌ هایی است که در باتری‌ ها و سایر قطعات الکترونیکی ایجاد شده است.

در طی سال مسابقات جهانی ماشین کنترلی مختلفی برگزارمیشوند

در هر مقیاس، زیرمجموعه‌ های مختلفی یافت می‌ شود و در هر زیر مجموعه کلاس‌ های مختلف مهارت یافت می‌ شود. تجربه و اولویت شما تعیین می کند که در نهایت در کجا قرار می گیرید. 

محبوب‌ ترین مقیاس‌ های مسابقات ماشین کنترلی به طور کلی به شرح زیر است:

  1. مقیاس 1:10 (خارج از جاده، در جاده، دریفت، بدون آمادگی درگ مسابقه)
  2. مقیاس 1:8 (خارج از جاده، داخل جاده)
  3. مقیاس 1:5 (خارج از جاده، داخل جاده)

تاریخچه مسابقات ماشین کنترلی 

تاریخچه RC Racing ارتباط تنگاتنگی با توسعه اتومبیل‌ های (RC) دارد که طی سال‌های متمادی‌ ای سرگرمی محبوب بسیاری از مردم بوده است. این سرگرمی با گذشت زمان تکامل یافت و انواع مختلفی از مسابقات RC، از جمله مسابقات جاده‌ ای و خارج از جاده، ظهور کردند.

در دهه 1960، اولین ماشین‌ های اسباب بازی کنترل از راه دور ساخته شدند. این مدل‌ های اولیه کند بودند و برد محدودی داشتند. اما اساس خودروهای پیشرفته‌ تری را که بعداً عرضه می‌ شدند، ایجاد کردند. با پیشرفت تکنولوژی، اتومبیل‌ های RC به عنوان یک سرگرمی، محبوب‌ تر شدند و صحنه مسابقه رقابتی شروع به ظهور کرد. پس این سالها نقطه شروع برگزاری اولین مسابقات جهانی ماشین کنترلی بودند.

با این حال، مسابقات RC سازماندهی شده در دهه 1970 شهرت بالایی را به دست آوردند، به ویژه در اروپا و ایالات متحده. در اواخر دهه 1970، گروهی از علاقه مندان به خودروهای RC در ایالات متحده شروع به آزمایش انواع مختلف مسابقات کردند. یکی از محبوب‌ ترین رویدادها "off-road racing" نام داشت که شامل رانندگی ماشین‌ های RC در زمین‌ های ناهموار و پرش بود. تماشای این نوع مسابقه هیجان انگیز بود و به مهارت بالایی برای تسلط نیاز داشت که به محبوبیت آن افزود.

با رشد صحنه مسابقات آفرود، برگزارکنندگان شروع به آزمایش انواع مختلف مسیرها و موانع کردند. اولین رویداد رسمی RC Racing در سال 1985 در لاس وگاس، نوادا برگزار شد. این رویداد توسط گروهی از علاقه مندان به اتومبیل‌ های RC که به دنبال کسب یک تجربه مسابقه‌ هیجان انگیزتر و چالش برانگیز بودند، برگزار شد. این رویداد دارای یک مسیر بزرگ خارج از جاده با پرش‌های متعدد فنری بود و جمعیت زیادی از تماشاگران را به خود جذب کرد.

مسابقات RC، به طور خاص، از دهه 1990 شروع به رشد و محبوب شدن کردند. این مسابقات یک نوع منحصر به فرد از مسابقه (شامل ماشین‌ های کنترلی مسابقه‌ ای بر روی سیستم تعلیق مبتنی بر فنر) هستند که امکان کنترل دقیق‌ تر خودرو را فراهم می‌ کنند. پس حرکت در پیچ های تنگ و موانع چالش برانگیز را آسان‌ تر می‌ کنند.

مسابقات ماشین کنترلی در ایران در دونوع آفرود و انرود برگزار میشود

در طی سال‎های اخیر، صحنه مسابقات RC به رشد خود ادامه داد و رویدادهایی در سراسر جهان برگزار شد. یکی از قابل‌ توجه‌ ترین رویدادها مسابقات قهرمانی جهان بود که اولین بار در سال 1991 در چیکو کالیفرنیا برگزار شد. این رویداد بهترین مسابقات اتومبیلرانی RC را از سراسر جهان گرد هم آورد تا برای عنوان قهرمان جهان به رقابت بپردازند. 

ماشین مسابقه ای کنترلی سرعتی 28 کیلومتر مدل Xinlehong-9119 نیز از بهترین‌ های بازار ماشین های مسابقه ای آرسی است. منبع تامین انرژی آن شارژ باتری است و مناسب گروه سنی بالای 8 سال می‌ باشد.

علاوه بر مسابقات قهرمانی جهان، بسیاری از رویدادهای قابل توجه دیگر در تاریخ مسابقات اسپرینگ RC رخ داده است. اینها شامل Spring Nationals، Reedy Race، و Pro-Line Shootout هستند. هر کدام از این رویدادها ویژگی‌ های منحصر به فرد خود را دارند و نوع متفاوتی از مسابقه دهندگان را به خود جذب می‌ کنند.

مشهورترین مسابقات جهانی ماشین کنترلی

مسابقه اتومبیل رانی RC یک مسابقه هیجان انگیز است که علاقه مندانی را که علاقه مشترک به ماشین‌ های کنترلی دارند را جمع می‌ کند. این رویداد فرصتی را برای علاقه‌ مندان به RC ارائه می‌ دهد تا مهارت‌ های رانندگی خود را به نمایش بگذارند و با دیگر مسابقه‌ دهنده‌ ها رقابت کنند.

برخی از مسابقات ماشین کنترلی حرفه ای در سالن مسقف برگزار میشوند

این رویداد دارای انواع مختلفی از مسابقات از جمله مسابقات درگ، مسیرهایی با موانع و آزمایش‌ های زمانی است که هیجان را برای همه انواع مسابقه دهنده‌ ها فراهم می‌ کند. این رویدادها همچنین فرصتی را برای افراد فراهم می‌ کنند تا آخرین مدل‌ های آرسی و لوازم جانبی آنها را ببینند و همچنین با دیگر افراد ارتباط برقرار کنند.

در حال حاضر نیز انواع مسابقات ماشین کنترلی حرفه ای در سرتاسر جهان برگزار می‌ کنند که در ادامه به معرفی آنها پرداختیم:

  • European Championship EC
  • EFRA Grand Prix
  • IR Promotion Race
  • International Race
  • IFMAR WorldsRace

در سال 2024 مسابقات مختلفی در ماه‌های آوریل، می، ژوئن، جولای، آگوست، سپتامبر، اکتبر و نوامبر برگزار خواهد شد.

مسابقات ماشین کنترلی در ایران

در چند سال اخیر تب مسابقات ماشین کنترلی در کشور ما نیز بالا گرفته است.همچنین افراد زیادی در هر سنی به محل برگزاری مسابقات می‌ روند تا با هم به رقابت بپردازند. این مسابقات نیز همانند مسابقات جهانی ماشین کنترلی در دو بخش آفرود و آنرود اجرا می‌ شوند. مسابقات مختلفی در شهرهای مختلف ایران مثل تهران، اصفهان، قزوین، کرج و سایر شهرها برگزار می‌ شود. مسابقه ماشین کنترلی آفرود در دو کلاس مختلف برگزار می‌ شوند؛ مثل مسابقات در کلاس تراک و باگی! به عبارتی سرعت ماشین‌ های کنترلی‌ ای که در مسابقات آفرود شرکت می‌ کنند باید بالای 65 کیلومتر بر ساعت باشد، بدنه این ماشین‌ ها قوی و تایرهای آنها نیز پهن باشد.

شرکت در مسابقات ماشین کنترلی آرسی تفریحی امن و سالم برای فرزند شماست
شرکت در مسابقات ماشین کنترلی آرسی تفریحی امن و بی خطر برای فرزندان است

مسابقات ماشین کنترلی آنرود نیز به طور کلی به دو دسته مسابقات ماشین کنترلی سوختی (نیترو) و الکتریکی در بخش‌ های دریفت و درگ تقسیم می‌ شوند. در کشور ما نیز مسابقات ماشین کنترلی در ایران در بخش های مختلفی برگزار می شود. مسابقه ماشین کنترلی آفرود نیز جزو محبوب ترین مسابقات در ایران و جهان است.

مزایای شرکت در مسابقات ماشین کنترلی

با افزایش محبوبیت بازی‌ های ویدیویی و فناوری رایانه‌ ای، بیرون رفتن و لذت بردن از طبیعت برای همه کمی دشوار شده است. انواع ماشین‌ های کنترلی و مسابقاتی و ایونت‌ های آرسی روشی سرگرم‌کننده برای شما و اعضای خانواده‌‌ تان است. پس این مسابقات به شما کمک می کنند که با خروج از خانه هوای تازه داشته باشید و فعالیت کنید. این مسابقات و رویدادها به والدین این فرصت را می‌ دهند تا با گذراندن زمان در مسابقات، با فرزندان خود پیوند برقرار کنند.

  • بهبود روابط بین والدین و فرزندان: مطالعات نشان می‌ دهند که کودکانی که در فضای باز مشغول به فعالیت هستند، در مدرسه نمرات خوبی کسب می‌کنند. آنها همچنین مهارت‌ های اجتماعی بهتری دارند. علایق مشترک والدین و فرزندان به مسابقات ماشین‌ کنترلی باعث ایجاد پیوندهای خانوادگی خواهد شد. همچنین برای کودکان فرصتی بسیار عالی فراهم می‌ شود که در مورد مکانیک وسایل نقلیه و نحوه کار ماشین ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

  • تقویت مهارت همانگی چشم و دست: شرکت در مسابقات ماشین کنترلی حرفه ای ظرفیت کنترل و هماهنگی چشم و دست را بهبود می‌ بخشد. زیرا کودکان باید یاد بگیرند که چگونه ماشین‌ های خود و جاده‌ هایی را که در آن رانندگی می کنند کنترل کنند که این کار نیاز به تمرین زیادی دارد. هرچه زمان بیشتری را با وسایل نقلیه خود بگذرانند با رانندگی یا کنترل مدل‌ های مختلف آرسی راحت‌ تر می‌ شوند. برای کودکانی که تازه شروع به کار می‌ کنند، کنترل ماشین می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، آنها در نهایت یاد می‌ گیرند که چگونه با تمرین و حوصله رانندگی کنند و یک مسیر عالی برای کودکان است تا یاد بگیرند چگونه احساسات خود را در حین رانندگی مدیریت کنند. همچنین کودکان می توانند مهارت‌ های هماهنگی دست و چشم خود را بهبود بخشند.

  • رقابت سالم: بهترین مزیت رانندگی و مسابقه با ماشین‌ های کنترل از راه دور این است که امکان رقابت سالم را ایجاد می‌ کنند. چرا که کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان می‌ خواهند وسایل نقلیه‌ شان را سریعتر از دیگران برای برنده شدن به خط پایان برسانند. این کار آنها را تشویق به تمرین رانندگی و بهبود مهارت‌ های خود می‌ کند. همچنین به آنها می‌ آموزد که چقدر مهم است در هر کاری که انجام می‌ دهند بیشترین تلاش را به خرج دهند.

  • ترویج فرهنگ کارگروهی: وقتی درایورها با هم رقابت می‌ کنند، لازم است که با هم کار کنند و برای پیروزی استراتژی داشته باشند. مسابقات به آنها می‌ آموزد که چقدر مهم است که به دیگران تکیه کنند و به عنوان یک تیم با هم کار کنند نه اینکه سعی کنند همه چیز را مستقل انجام دهند.

نتیجه گیری

پس کار گروهی حین مسابقات ماشین کنترلی آرسی به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا در آینده هنگام کار بر روی پروژه ها یا حتی فقط ورزش کردن عملکرد و همکاری بهتری با دیگران داشته باشند. آنها یاد خواهند گرفت که برای انجام هر کاری به کار گروهی زیادی نیاز است و می‌توانند این درس را در هر جنبه‌ای از زندگی خود به کار ببرند.
انواع مسابقات ماشین کنترلی آرسی نسبت به مسابقات ماشین رانی واقعی، کم هزینه تر، امن تر و بی خطرتر هستند. مسابقات ماشین کنترلی در ایران نیز برگزار می شوند. شرکت در این مسابقات بدون دردسر است و فقط به یک ماشین آرسی و قطعات همراه آن نیاز است. در ایران نیز می توانید انواع ماشین کنترلی مشهور که سابقه شرکت در مسابقات جهانی ماشین کنترلی را دارند سفارش دهید.
سوالات متداول مسابقات ماشین کنترلی آرسی
به طور کلی چند نوع مسابقه ماشین کنترلی وجود دارد؟
مسابقات ماشین کنترلی آفرودی که در خارج از جاده برگزار می‌شوند و درایورها با موانع مختلفی در طی مسیر مسابقه رو به رو می‌شوند. مسابقات آنرود که در پیست صاف برگزار می‌شوند
1. مسابقات ماشین کنترلی سرعتی 2. مسابقات ماشین کنترلی مهارت 3. مسابقات رالی ماشین کنترلی
1. مقیاس 1:10 (خارج از جاده، در جاده، دریفت، بدون آمادگی درگ مسابقه) 2. مقیاس 1:8 (خارج از جاده، داخل جاده) 3. مقیاس 1:5 (خارج از جاده، داخل جاده)
در سال 2024 مسابقات مختلفی در ماه‌های آوریل، می، ژوئن، جولای، آگوست، سپتامبر، اکتبر و نوامبر برگزار خواهد شد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)