راهنمای جامع انتخاب اسباب بازی فکری

راهنمای جامع انتخاب اسباب بازی فکری
با توجه به دغدغه امروز والدین مبنی بر رشد ذهنی و توسعه توانایی های کودکان، استقبال از اسباب بازی های فکری و آموزشی روز به روز بیشتر می شود.در این مطلب به صورت جامع در مورد اسباب بازی های فکری و آموزشی صحبت خواهیم کرد

امروزه رشد و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی همراه با توانمند کردن کودکان از لحاظ ذهنی و فکری به یکی از دغدغه های مهم والدین تبدیل شده است. از این رو برای رسیدن به این هدف بدنبال ابزارهایی هستند که بتوانند به این مهم دست یابند.یکی از این ابزار ها که چند دهه از رواج آن می گذرد اسباب بازی های فکری و آموزشی است.

با افزایش درخواست والدین در خصوص اسباب بازی های فکری و آموزشی تولید کنندگان و عرضه کنندگان اسباب بازی در سراسر دنیا به فکر گسترش این نوع از اسباب بازی افتادند، به گونه ای که در حال حاضر انواع مختلفی از اسباب بازی های فکری و آموزشی در بازار موجود است و بخش مهمی از سبد اسباب بازی کودکان را شامل می شود.

جای گذاری اشکال چوبی موجب شناخت بهتر اشکال هندسی می گردد

برای بررسی جامع در خصوص اسباب بازی های فکری و آموزشی ابتدا بهتر است به ماهیت و تعریف اسباب بازی های فکری و آموزشی بپردازیم

اسباب بازی فکری و آموزشی؛ محصولاتی است که می‌تواند ذهن کودکان را به چالش کشیده و به نحوی آنها را به تفکر وا دارد.

با پذیرش این تعریف در مورد اسباب بازی های فکری و آموزشی طیف وسیعی از اسباب بازی ها در زمره این تعریف قرار می گیرند. اسباب بازی هایی مانند اسباب بازی های ساختنی، پازل، روبیک، کیت های آموزشی و ... از جمله اسباب بازی های فکری و آموزشی محسوب می شوند.

 

ویژگی های اسباب بازی فکری و آموزشی

اولین ویژگی که می توان در مورد اسباب بازی های فکری و آموزشی مطرح کرد کاربری دو گانه این نوع اسباب بازی است زیرا که اسباب بازی های فکری و آموزشی علاوه بر سرگرمی، باعث تقویت ذهن و هوش کودک شده و توانایی حل مساله را در کودک افزایش می دهد.علاوه بر این این نوع اسباب بازی می تواند موجب بهبود توانایی‌های ذهنی، پرورش خلاقیت، بهبود استعداد، افزایش هوش منطقی، درک بهتر تصاویر و… شوند.

اسباب بازی های فکری و آموزشی فواید زیادی برای کودکان دارند

از جمله مزیت های دیگر اسباب بازی های فکری و آموزشی می توان به موارد زیراشاره کرد:

افزایش خلاقیت

بهبود هماهنگی بین چشم و دست

یادگیری سریع‌تر مفاهیم درسی و اخلاقی

کاهش گوشه‌گیری

تقویت توانایی تعامل

درک بهتر اشکال هندسی

افزایش مهارت‌های اجتماعی

افزایش همکاری و توانایی فعالیت‌های گروهی

تقویت اعتماد به نفس و خودباوری

افزایش همبستگی با خانواده

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر در سنین پیری

کاهش اضطراب و استرس

توانایی بهتر در بروز تنش‌ها و نیازهای درونی

بهبود خلاقیت و ارائه راهکارهای مناسب در مواجهه با مسائل

و…

مزیت های ذکر شده در بالا تنها بخشی از مزیت هایی است که می توان برای اسباب بازی های فکری و آموزشی برشمرد. لازم به ذکر است که این ویژگیها متناسب با نوع اسباب بازی متغیر است و هر نوع  اسباب بازی فکری و آموزشی می تواند بخشی از این مزیت ها را در خود داشته باشد. در واقع هر کدام از اسباب بازی های فکری و آموزشی بخشی ازاستعداد کودک را شکوفا می کند.

 

آیا اسباب بازی های فکری و آموزشی برای دختران و پسران متفاوت است؟

به اعتقاد ما در گروه کودک پلاس درهیچ کدام از اسباب بازی های موجود در بازار تفکیک جنسیتی وجود ندارد و کودکان بدون در نظر گرفتن جنسیت می توانند صرفا بر اساس علاقه اسباب بازی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

در اسباب بازی های فکری و آموزشی تفکیک جنسیتی نداریم

در مورد اسباب بازی های فکری و آموزشی نیز این قضیه فرقی ندارد، در واقع یکی از ویژگیهای منحصر به فرد اسباب بازی های فکری و آموزشی این است که برای سنین مختلف و افراد مختلف با هر نوع جنسیت و سطحی مناسب است. اسباب بازی های فکری و آموزشی در مواردی هم به صورت گروهی و هم انفرادی قابل انجام است.

راهنمای جامع خرید اسباب بازی دخترانه

 

قیمت اسباب بازی های فکری و آموزشی

در تعیین قیمت برای انواع اسباب بازی ها چند مورد تعیین کننده است. جنس استفاده شده در تهیه قطعات اسباب بازی یکی از عوامل تعیین کننده قیمت می باشد در صورتی که مواد به کار رفته از پلاستیک یا مواد بازیافتی باشد بالطبع قسمت ارزان تری نسبت به مواد درجه یک دارد از سوی دیگر برخی رنگ های بکار رفته در اسباب بازی ها مواد شیمیایی است که در هنگام خرید باید به این نکته توجه کرد زیرا مواد شیمیاسی بخصوص در مواردی که کودم قطعات را در هنگام بازی در دهان خود قرار می دهد بسیار مضر و خطرناک است.

قیمت اسباب بازی چوبی به دلیل کیفیت محصول بالا تر است

رده سنی که اسباب بازی شامل می شود و کابرد آن یکی دیگر از نکاتی است که در تعیین قیمت اسباب بازی نقش دارد.برند بازی های فکری فکری از عوامل دیگریست که بر روی قیمت اسباب بازی تاثیر می گذارد.

 

رده سنی در اسباب بازی های فکری و آموزشی

اسباب بازی های فکری و آموزشی برای همه رده های سنی مناسب است. در واقع اسباب بازی های فکری و آموزشی برای همه رده های سنی تولید می شود و در هنگام خرید باید به رده سنی که بر روی جعبه اسباب بازی درج شده دقت کرد و آن را متناسب با سن کودک یا بزرگسال انتخاب کرد.

 

تعدا نفرات شرکت کننده در بازی های فکری و آموزشی

از این لحاظ می توان اسباب بازی های فکری و آموزشی را به دو گروه اسباب بازی فکری و آموزشی گروهی و انفرادی تقسیم کرد. لازم به ذکر است که از برخی از اسباب بازی های گروهی می توان به صورت انفرادی نیز استفاده کرد یا بالعکس.

تعداد افراد شرکت کننده در بازی های فکری و آموزشی بر روی محصول درج شده

نکته ای که باید در هنگام خرید به آن توجه کرد تعداد افراد اماده به بازی است. شما می توانید تعداد افرادی را که می توانند در بازی شرکت کنند از طریق توضیحات اسباب بازی یا از طریق اطلاعات درج شده بر روی جعبه اسباب بازی متوجه شد.

 

انواع بازی های فکری و آموزشی

همین طور که در بالا اشاره شد با ستقبال زیاد والدین و کودکان از اسباب بازی های فکری و آموزشی طیف وسیع و متنوعی از این اسباب بازی های روانه بازار شد. که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

 راهنمای جامع خرید اسباب بازی فکری، آموزشی و سرگرمی

روبیک

از حوالی سال 1980 که مکعب جادوئی روبیک بوسیله ارنو روبیک اختراع شد تا همین امروز روز به روز بر تعداد مشتاقان و علاقه مندان به روبیک افزوده می شود. در ابتدا این وسیله به نام مکعب جادویی  شناخته می شود، اما در سال 1980 به افتخار سازنده خود به مکعب روبیک تغییر نام داد و بدینوسیله جایزه بهترین پازل آلمان را دریافت کرد و امروزه گفته می شود که مکعب روبیک یکی از پرفروش ترین اسباب بازی های جهان است.

روبیک؛ یکی ازبهترین و جالب ترین بازی های فکری آموزشی است که در چند دهه گذشته به بازار عرضه شده است. از آنجایی که این اسباب بازی تمام ذهن افراد را درگیرکرده و آنها را وارد چالش کند، مورد استقبال بسیاری واقع شده است. این بازی شگفت انگیر هم مورد توجه کودکان و هم بزرگسالان قرار گرفت ه است، زیرا با توجه به سنین مختلف از مبتدی تا حرفه ای به بازار عرضه می شود.

روبیک به تقویت مهارت حل مسئله کمک می کند

این محصول دارای چند وجه مختلف بوده و هر وجه هم چندین خانه مربعی یا مثلثی دارد. رنگ‌های هر وجه یکسان بوده بازیکنان باید بعد از برهم‌زدن، دوباره آن را به شکل اول خود در بیاورند. در واقع بعد از برهم‌زدن شکل اولیه این محصول، تنظیم کردن دوباره آن اندکی دشوار است.

همین عامل باعث شده تا حل آن نیازمند دقت و هوش بالایی باشد؛ به نحوی که اغلب افراد در نخستین‌بار، مجبورند تا ساعت‌ها ذهن خود را درگیر آن کنند. همین عامل باعث می‌شود تا چالش ذهنی مناسبی برای آنها ایجاد شود. این چالش می‌تواند در کودکان تأثیرات بسیار مثبتی به همراه داشته باشد.

جهت آشنایی با صفر تا صد روبیک ها می توانید به مقاله " انواع مختلف روبیک از مقدماتی تا حرفه ای را بشناسید" مراجعه کنید

 

بازی های فکری کارتی

یکی از معروف ترین و محبوب ترین نوع اسباب بازی های فکری و آموزشی، بازی های فکری کارتی است.بازی فکری و آموزشیِ کارتی از جمله اسباب بازی هایی است که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان کاربرد دارد. در این بازی تعدادی کارت وجود دارد که با استفاده از کارت‌ها چند نفر برای پیروز شدن به رقابت می‌پردازند. بازی فکری با کارت یکی از اسباب بازی‌های گروهی محسوب می‌شود که جایگزین خوبی برای بازی‌های موبایلی در جمع‌های دوستانه است

مونوپولی کارتخوان دار نسخه به روز شده مونوپولی های معمولی است

بازی فکری کارتی مزایایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

افراد با استفاده از بازی فکری کارتی با یکدیگر تعامل بیشتری برقرار می‌کنند و منجر به افزایش صمیمیت و لحظات مفرح می‌شود.

بازی فکری کارتی محدودیت سنی ندارد و همه افراد با هر رده سنی می‌توانند در آن شرکت کنند.

در این بازی امکان بازی کردن همه افراد با توانایی‌ها و استعدادهای گوناگون وجود دارد.

به وسیله بازی کارتی قدرت حافظه و تمرکز بازیکنان افزایش می‌یابد و باعث تصمیم‌گیری سریع می‌شود.

جهت اطلاع و کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسباب بازی های فکری و آموزشی کارتی اینجا کلیک کنید

 

اسباب بازی های گروهی و سرگرمی

انسان ها در زمان هایی که به دور هم جمع می شدند چه در گذشته و چه در زمان حال به دنبال راهی برای بازی و سرگرمی بودند.با نگاهی به تاریخچه بازی های بومی محلی شاهد انواع بازی های گروهی و جمعی می شویم که افراد برای سرگرم شدن ابداع کرده اند. این بازی ها که بیشتر با تحرک همراه بود وسیله ای بود برای سرگرم شدن و سپری کردن ساعاتی خوش در کنار یکدیگر.با گذشت زمان و فراگیر شدن موبایل های هوشمند بازی های جمعی و گروهی جای خود را به بازی های مجازی و تک نفره داد که بیش از هر چیز باعث انزا واز بین رفتن شور و نشاط های جمعی از محیط خانواده و جامعه شد.

بازی گروهی سبب تقویت حس تعامل می گردد

با تولید و عرضه انواع اسباب بازی های گروهی و سرگرمی بار دیگر شاهد سرگرمی های گروهی و دوستانه در سطح جامعه هستیم و به طبع آن شاهد شور و نشاط و خنده جمعی در محیط خانواده و اجتماع هستیم .

شاید در نگاه اول سرگرمی تنها ویژگی بازی های گروهی عنوان شود، اما آنچه مسلم است بازی های گروهی و سرگرمی باعث نهادینه شدن مهارتهای اجتماعی در کودکان و همچنین مستحکم تر شدن محیط های دوستانه و خانوادگی می شود. ما در این مطلب قصد داریم تا علاوه بر معرفی بازی های گروهی و سرگرمی شما را با فواید بازی های گروهی و سرگرمی بیشتر آشنا کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در همه جنبه های اسباب بازی های گروهی و سرگرمی مقاله ای منتشر کردیم که در صورت علاقه می توانید اینجا مطالعه کنید

پازل و لگو

با توجه به طرفداران زیاد اسباب بازی لگو و پازل ؛ متوجه می شویم که بازی با اسباب بازی‌های ساختنی و سرهم کردنی سن و سال نمی‌شناسد و به دلیل جذابیت زیاد، می‌توانند همه سنین را جذب کنند

لگو و پازل اسباب بازی‌هایی هستند که از زمان گذشته در اختیار کودکان قرار داده می‌شدند. اما امروزه با توجه به پیشرفت در حوزه تولید اسباب بازی، تولیدکنندگان لگو و پازل های پیشرفته‌تر و جذاب‌تری تولید کرده‌اند. کودکان از طریق این بازی‌ها قدرت ذهن و مهارت‌ دستان خود را تقویت می‌کنند

لگو ها موجب افزایش خلاقیت می گردد

امروزه با گسترش بازی‌های رایانه‌ای و تاثیر مخرب آن‌ها روی کودکان، لازم است والدین این روند را کنترل کنند. خرید پازل و لگو یکی از بهترین راه‌های کنترل کودکان توسط والدین، و محدود کردن بازی‌های کامپیوتری است.

این اسباب بازی‌ها ذهن کودک را درگیر می‌کنند و بر رشد روانی او تاثیر بسزایی دارند.

بازی با لگو و پازل فواید زیادی دارد و مهارت‌های مهمی را در کودک تقویت می‌کند. که در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد:

ازی با لگو باعث رشد و تقویت مهارت‌های اجتماعی در کودکان می‌شود.

لگو موجب پرورش مهارت‌های حرکتی در کودکان می‌گردد.

با استفاده از لگو کودکان توانایی حل مسئله را پیدا می‌کنند.

لگو به تقویت قوه تخیل در کودکان کمک می‌کند.

و...

 

بازی فکری ساختنی

بازی فکری خانه سازی سطلی یا همان بلوک خانه سازی را می‌توان جزو محبوب‌ترین و البته رایج‌ترین بازی‌های فکری دانست که می‌تواند تأثیرات مثبتی بر رشد ذهنی کودکان گذاشته و از این طریق به سلامت بیشتر آنها کمک کند. این محصول می‌تواند در ساده‌ترین وجه ممکن کودک شما را سرگرم ساخته و در کنار آن، موجب هماهنگی بیشتر چشم و دست کودک، افزایش اعتمادبه‌نفس، تقویت هوش ریاضی، بهبود خلاقیت و… شود.

بازی های فکری ساختنی دارای نمونه های ساده تا پیشرفته است

مجموع این مزیت‌ها در کنار همدیگر باعث شده تا طیف زیادی از کاربران در سطح اینترنت، به دنبال خرید آنلاین بلوک خانه سازی ارزان باشند. بااین‌حال اغلب آنان با مدل مناسب یا حتی یک مرجع معتبر برای این خرید آشنایی ندارند. ما ادامه نه‌تنها این محصول را برای شما شرح داده‌ایم، بلکه چند نمونه معتبر را هم برای شما ذکر کرده‌ایم.

 

بلوک های خانه سازی جزو اولین بازی های فکری و آموزشی کودکان هستند که برای آنها خریداری می شوند. بازی با بلوک های خانه سازی برای کودکان بخصوص در خردسالی فواید زیادی دارد و می تواند مهارت هایی چون دست ورزی را در آنها تقویت کند و موجب هماهنگی بین سیستم عصبی، چشم و دستان آنها شود. لازم به ذکر است که بلوکس تویز که امروزه با نام تجاری خرسند هم شناخته می شود، جزو برندهای معتبری است که به تولید لگو های خانه سازی می پردازد. همچنین، تمام اسباب بازی های این شرکت از بهترین متریال ساخته شده و با طراحی زیبا و ایمن خود بهترین انتخاب برای سرگرم کردن کودکان شما خواهند بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسباب بازی های ساختنی اینجا کلیک کنید

کلام اخر

فروشگاه اسباب بازی کودک پلاس عرضه کننده انواع اسباب بازی های فکری و اموزشی با ده سال سابقه درخشان در زمینه فروش انواع اسباب بازی در خدمت شماست تا بتوانید بهترین و با کیفیت ترین اسباب بازی ها را متناسب با سن فرزندانتان تهیه نمایید. برای تهیه اسان و بدون درد سر انواع اسباب بازی شما می توانید با مراجعه با سایت کودک پلاس به ادرس https://koodakplus.com/ سفارش خود را ثبت کرده تا در اسرع وقت برای شما ارسال شود

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)