اصطلاحات ماشین های کنترلی ار سی

اصطلاحات ماشین های کنترلی ار سی
اگر به تازگی وارد دنیای آرسی شده‌اید و با بسیاری از اصطلاحات این سرگرمی آشنایی ندارید، دیکشنری ماشین های کنترلی کودک پلاس راهنمایی تخصصی برای شماست.

درصورتی که شیفته دنیای آرسی هستید، باید با اصطلاحات ماشین های کنترلی ار سی آشنا شوید. گرچه بازی با ماشین آرسی کنترلی جزو سرگرمی‌‌ های دوران کودکی بسیاری از افراد بوده‌ است، اما برخی از افراد عشق خود را به ماشین‌ های RC به بزرگسالی منتقل کرده‌اند و همچنان شیفته بازی با این ماشین‌ ها هستند.

ماشین‌های کنترلی از گذشته‌ تاکنون مسیر طولانی را طی کرده‌اند. آنها در ابتدا به عنوان یک اسباب بازی و سرگرمی کودکانه محسوب می‌ شدند، اکنون برای همه رده‌ های سنی جذاب هستند. در صورتی که عملکرد مهیج ماشین های آرسی را در پیست مسابقه ببینید، احتمالا بیشتر عاشق ماشین‌ های کنترلی خواهید شد. اگر در زمینه سرگرمی‌ های RC تازه‌ کار هستید، ممکن است از اصطلاحات مورد استفاده در این حوزه بی اطلاع باشید. تیم کودک پلاس اقدام به تهیه واژه نامه اصطلاحات رایج آرسی کرده است تا به شما کمک کند که برخی از ویژگی‌ ها، فناوری‌ ها و قطعات ماشین‌ های کنترلی را بشناسید. 

دیکشنری ماشین های rc

در اینجا لیستی از رایج ترین اصطلاحات ماشین های کنترلی ار سی را آوردیم. اصطلاحات مهمی که ممکن است در مقالات مختلف ماشین کنترلی و سایر آرسی‌ ها مشاهده کنید یا در حین صحبت دوستان و افراد متخصص بشنوید را آورده‌ایم. اکنون، می‌ توانید اطلاعات خود را به همان اندازه که متخصصان RC و درایورهای حرفه‌ ای در مورد آرسی می‌ دانند، بالا ببرید. یکی از اصطلاحات پرکاربرد در دنیای آرسی، 2.4 GHz است و جدیدترین باند رادیویی مورد استفاده در انواع ماشین‌ های RC است که با فرکانس بالاتر از نویز کار می‌ کند. لازم به ذکر است که 2.4 GHz یک فرکانس رادیویی دوربرد است که توسط فرستنده و گیرنده استفاده می‌ شود. سیستم‌ های رادیویی مدرن 2.4 گیگاهرتز برای ماشین‌ های کنترلی خاصی برنامه ریزی شده‌اند و نباید با وسایل نقلیه دیگر در مجاورت تداخل ایجاد کنند. حال از A تا Z اصطلاحات ماشین های کنترلی ار سی را تعریف می‌ کنیم. پس اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع باتری ماشین کنترلی حرفه ای، دیفرانسیل ماشین های ار سی، قطعات ماشین کنترلی سوختی، شاسی و چرخ های ماشین ها ارسی، ماشین کنترلی بنزینی و نیترو، موتور ماشین های سوختی ارسی و کنترلر و باتری ماشین های ارسی هستید، با ما باشید.

A-Arm 

A-Arm به طور کلی به بازوی تعلیق بالا و پایین یک ماشین RC اشاره دارد. یعنی لولای شاسی 2 نقطه‌ ای بازو و پایه تک نقطه‌ ای در توپی شبیه حرف "A" است. به عبارتی این قطعه چرخ ماشین و شاسی ماشین کنترلی بنزینی و نیترو و ماشین کنترلی الکتریکی را به هم متصل می‌ کند و در فارسی طبق هم نام دارد. 

ABC 

ABC در واقع مخفف آلومینیوم، برنج و کروم یا آلیاژهایی مثل نیکل است. موتورهای جدید ABC معمولاً به سختی با دست قابل چرخش هستند. برخی از انواع موتور ماشین های سوختی ارسی از آلیاژ ABC تولید می‌ شوند و به بهبود راندمان ماشین کمک می‌ کنند. 

ABS

ABS در ماشین‌ های واقعی نیز بسیار پرکاربرد است. پس از کاربردی ترین اصطلاحات ماشین های کنترلی ار سی است. کنترل برخی از ماشین‌ های آرسی هم این قابلیت را دارند. یعنی در زمان ترمز گیری، قسمت SERVO ترمز، عمل ترمز گیری را همانند ماشین‌ های واقعی به صورت قطع و وصل انجام می‌ دهد. این قابلیت به کنترل ماشین در زمان حرکت روی سطوح مختلف یا تغییر مسیر کمک می‌ کند.

همه چیز در مورد ماشین های کنترلی

ABN

ABN نیز ساختار موتور است که از یک پیستون آلومینیومی و یک سیلندر برنجی با روکش نیکل ساخته شده است. امروزه در برخی مواقع در موتورهای با کارایی بالا از آن استفاده می شود.

Ackermann

به درجه تفاوت در زاویه فرمان بین چرخ داخلی و خارجی هنگام چرخش وسیله نقلیه آکرمان گفته می‌ شود. یا به بیانی ساده‌تر، آکرمان درجه تفاوت در زاویه فرمان بین چرخ داخلی و خارجی هنگام چرخش ماشین کنترلی است.

Air Dam

Air Dam قسمتی از سپر جلو ماشین آرسی است که هوا را به طرفین هدایت می‌ کند تا از بلند شدن خودرو از مسیر با سرعت بالا جلوگیری کند. بیشتر بدنه‌ های خودروهای تورینگ دارای Air Dam در سپر جلو خود هستند که برای جلوگیری از ورود هوا به زیر خودرو طراحی شده است.

Anti Roll Bar

Anti Roll Bar‌ ها به عنوان رابط برای اتصال طبق‌ های سمت چپ و راست ماشین آرسی عمل می‌ کنند (به بازوهای تعلیق متصل می‌ شوند). هدف آنها کمک به جلوگیری از چرخش ماشین در پیچ‌ های جاده است. یک نوار نازک امکان چرخش بیشتر را به بدنه می‌ دهد، یک نوار ضخیم از چرخش بدنه جلوگیری می‌ کند.

Anti Roll Bar از اجزای مهم ماشین های آرسی است
Anti Roll Bar از اجزای مهم ماشین های آرسی است

این یک ابزار تیونینگ مفید برای ماشین های کنترلی آنرود در سطوح صاف و کشش بالا است. همچنین به عنوان نوار ضد نوسان شناخته می‌ شود.

Anti squat

Anti squat به زاویه چرخش روی چرخ‌ های عقب اشاره دارد. بالا بردن جلوی پین‌ های لولای بازوهای عقب، یک زاویه (ضد اسکوات) ایجاد می‌ کند و به انتقال یکنواخت‌ تر نیرو کمک خواهد کرد. همچنین در هنگام شتاب، از بلند شدن قسمت جلویی ماشین RC و از چمباتمه زدن (فشرده شدن) سیستم تعلیق عقب جلوگیری می‌ کند.

Anti Sway Bar

به قسمت مربوط به Anti-Roll Bar رجوع کنید.

Armature

آرماتور قسمت چرخان یک موتور الکتریکی است. همچنین به عنوان بازو نیز شناخته می‌ شود. پس احتمالا در موتور ماشین های سوختی ارسی این قطعه وجود ندارد.

Arcing

پرش ولتاژ از روی ذغال به کموتاتور باعث ایجاد جرقه یا (arcing) در موتورهای الکتریکی می‌ شود و اتصال ضعیف بین ذغال و کموتاتور باعث تشدید این مشکل می‌ شود. جرقه نقش مهمی در بالا رفتن حرارت و مستهلک شدن سریع ذغال و کموتاتور خواهد شد.

ATV 

مخفف Adjustable Travel Volume است. ATV به شما این امکان را می‌ دهد تا حداکثر مقدار چرخش یک سروو به هر طرف را از موقعیت خنثی آن از پیش تعیین کنید. چنین تنظیماتی کمک می‌ کنند تا اقدامات کنترلی، متناسب با سبک رانندگی شما انجام شود.

Back Marker 

از اصطلاح Back Marker زمانی استفاده می‌ شود که یکی از شرکت کنندگان از نفر اول مسابقات یک دور جا بماند (lap شود). هر مسابقه‌ ای که در حال لپ است.

Ballcup 

Ballcup به قطعه کوچک پلاستیکی شبیه کاسه گفته می‌ شود که در قسمت انتهایی برخی اتصالات مثل رابط فرمان نصب می‌‍ شود.

Ball End

بال اندها به نقطه اتصالاتی گفته می شود که به دلیل قطعه های فلزی دایره‌‌ ای که در آنجا قرار گرفته‌اند، باعث انعطاف پذیری بیشتر برای اتصال شده‌اند.

BEC 

BEC مخفف (Battery Elimination Circuitry) است، یک مدار حذف باتری که در یک ESC تعبیه شده است، بدون نیاز به بسته گیرنده جداگانه، ولتاژ خروجی از باتری اصلی را برای تامین انرژی برخی از وسایل الکترونیکی مانند سروو یا تجهیزات رادیویی کاهش می‌ دهد. به بیانی ساده‌ تر، به دلیل وجود ESC، گیرنده ماشین‌ های آرسی به تغذیه جداگانه توسط باتری نیازی ندارند!

اکثر کنترل کننده‌ های سرعت دارای BEC های داخلی هستند تا این کار را به صورت خودکار انجام دهند. لازم به ذکر است که برخی از لوازم جانبی پر قدرت مانند سرووهای پرقدرت و کیت های روشنایی ممکن است به یک BEC خارجی جداگانه و قدرتمندتر نیاز داشته باشند.

Bellcrank

در سیستم فرمان ماشین‌ های کنترلی مکانیزمی به نام Bellcrank وجود دارد که وظیفه انتقال نیروی سرو به فرمان را بر عهده دارد. این مکانیزم در ماشین‌ های آرسی در انواع، اشکال و ابعداد مختلف متفاوت است. Bellcrank اهرمی است که نیرو را از سروو فرمان به چرخ‌ های جلوی خودروهای RC منتقل می‌ کند. 

Bind/Link

Binding یا linking یا به فارسی اتصال یا پیوند، به فرآیند جفت کردن یک فرستنده دستی 2.4 گیگاهرتز به گیرنده مربوطه نصب شده روی خودرو است. این چیزی است که به کنترل از راه دور این امکان را می‌ دهد تا با خودرو ارتباط برقرار کند. پس از اتصال، آنها جفت خواهند ماند، حتی زمانی که خاموش شوند!

Big Block

به موتورهایی اطلاق می‌ شود که سایز 0.21 یا بزرگتر هستند و موتورهایی با سایز 0.15 که از جعبه موتور .21 استفاده می‌ کنند. یعنی به موتورهای نیترو سایز 21. و حتی بیشتر از آن، Big Block گفته می‌ شود.

Bleeding

هنگام ساخت و یا بازسازی کمک فنرها، لازم است تمام هوا و روغن اضافی حذف شود که به این فرایند Bleeding گفته می‌ شود.

Blue Groove

Blue Groove به هاله آبی رنگی گفته می‌ شود که با گذشت زمان و حرکت ماشین‌ های کنترلی بر روی سطح زمین پیست ایجاد می‌ شود.

Body Roll 

به تغییر زاویه شاسی نسبت به زمین هنگام عبور از پیچ‌ها، بادی رول گفته می‌ شود. برای جلوگیری از این اتفاق معمولا از قطعه‌ ای تحت عنوان Anti-Roll Bar استفاده می‌ شود.

Bore

از قطعات ماشین کنترلی سوختی است. به قطر سوراخ سیلندر در بلوک موتور ماشین های سوختی ارسی، Bore گفته می‌  شود.

Brake Fade 

Brake Fade زمانی رخ می‌ دهد که ترمزهای خودرو گرم شوند و در نتیجه قدرت توقف و ترمز گیری کاهش می‌ یابد. یعنی به دلیل ترمز گیری زیاد، حرارت بالا رفته و فرایند ترمزگیری با مشکل رو به رو می‌ شود.

Brush

براش به قطعه کوچکی از فلز رسانا گفته می‌ شود که با کموتاتور داخل موتور الکتریکی تماس پیدا می‌ کند. در حقیقت این قطعه جریان الکتریکی را به کموتاتور انتقال می‌ دهد.

Brushed (motor)

موتورهای Brushed از برس‌ های مسی ریز برای انتقال الکتریسیته به آرمیچر مرکزی موتور استفاده می‌ کنند. هنگامی که الکتریسیته اعمال می‌ شود، نیروی مغناطیسی ایجاد می‌ کند که محور مرکزی موتور را می‌ چرخاند. موتورهای Brushed ارزان و دارای طراحی ساده ‌ای هستند، اما برس‌ ها به مرور زمان فرسوده می‌ شوند.

Brushless (motor) 

موتورهای براشلس دارای یک آهنربای قدرتمند در محور مرکزی خود هستند که توسط نیروی مغناطیسی ایجاد شده هدایت می‌ شوند. در موتورهای براشلس روتور حاوی آهنرباهای دائمی است و استاتور میدان الکترومغناطیسی را ایجاد می‌ کند.

موتورهای براشلس VS موتورهای براش

به جای برس، یک کنترل کننده الکترونیکی جریان متغیر سه فاز ایجاد کرده که سیم پیچ‌ های موتور را به صورت متوالی تغذیه می‌ کند. این یک میدان مغناطیسی دوار در استاتور تشکیل داده که به آهنرباهای روتور انرژی می‌ دهد و حرکت چرخشی را ایجاد می‌ کند.

Bulkhead

بخش ساختاری اساسی هر ماشین RC محسوب می‌ شود. معمولا به عنوان زیر بنای اصلی دیفرانسیل ماشین های ار سی است، Bulkhead روی شاسی نصب می‌ شود و سایر قطعات (مثل برج‌های ضربه، صفحات شاسی بالایی و بازوهای تعلیق.) نیز روی آن نصب خواهند شد.

Bump steer

Bump steer به تغییر زوایای فرمان ماشین در حالی که سیستم تعلیق در سراسر محدوده حرکت خود حرکت می‌ کند، گفته می‌ شود. Bump steer باعث می‌ شود زمانی که یکی از چرخ‌ های ماشین کنترلی به دست انداز برخورد می‌ کند یا به داخل یک چاله می‌ افتد، خود را بچرخاند. Bump steer بیش از حد، سایش لاستیک را افزایش می‌ دهد و حمل و نقل خودرو را در جاده‌های ناهموار را دشوارتر می‌ کند.

Buggy

در میان ماشین‌ های کنترلی، باگی‌ ها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. آنها ماشین‌ های بادوامی هستند که می‌ توانند روی اکثر سطوح حرکت کنند. این ماشین‌ ها معمولا دارای کمک فنرهای قابل تنظیم، بدنه‌ های کوچک، باله عقب‌ های نسبتا بزرگ و شتاب بالایی هستند. این ماشین‌ ها هم در جاده و هم در سطوح خاکی می‌ توانند حرکت کنند.

CA

CA (مخفف "Cyanoacrylate") است و یک نوع چسب فوری است که در ویسکوزیته‌ های مختلف (نازک، متوسط، ضخیم و ژل) موجود است. این چسب‌ ها برای چسباندن لاستیک‌‎ ها و چرخ‌ های ماشین R/C به یکدیگر، مناسب هستند. یعنی CA مناسب چسب‌ کاری ماشین‌ های کنترلی و چرخ‌ های آن است.

Camber

Camber به زاویه لاستیک‌ ها نسبت به زمین اشاره دارد، همانطور که از جلو و عقب ماشین RC دیده می‌ شود.

کمبر صفر (90 درجه) به لاستیک هایی اطلاق می‌ شود که دقیقاً عمود بر سطح زمین هستند.

(Negative camber) کمبر منفی زمانی است که بالای چرخ به سمت مرکز وسیله نقلیه متمایل شده است. کمبر منفی معمولاً برای ایجاد ثبات در برآمدگی‌ ها استفاده می‌ شود. قاعده کلی این است که کمی کامبر منفی داشته باشید و مطمئن شوید که هر دو لاستیک زاویه کمبر یکسانی دارند.

کمبر مثبت زمانی است که بالای چرخ از مرکز به سمت خارج خودرو متمایل شود. معمولا باید از ایجاد کامبر مثبت اجتناب شود.

Camber از طریق چرخاننده قابل تنظیم است. این امکان تنظیم سیستم تعلیق را برای هندلینگ بهتر در شرایط مختلف فراهم می‌ کند.

Camber Link

Camber Link اتصالی است که مخصوص تنظیم زاویه Camber است.

Capacitor

یک قطعه الکترونیکی کوچک است که به عنوان فیلتر برای کاهش نویز رادیویی‌ِ موتور الکتریکی استفاده می‌ شود. Capacitor که همان خازن است نقش ذخیره انرژی الکتریکی را ایفا می‌ کند.

Carbon Fiber

یک الیاف نازک بسیار محکم و قوی است که از طریق پیرولیز کردن الیاف مصنوعی تا زمانی که ذغال شود ساخته می‌ شود. فیبر کربن در ماشین های RC برای ساخت قطعات قوی و سبک وزنی مانند شاسی، برج‌ های ضربه‌ گیر، عرشه‌ های بالا و غیره استفاده می‌ شود.

Carburetor

کاربراتور یا Carburetor که در ماشین کنترلی نیترو ای یافت می‌ شود دستگاهی است که سوخت نیترو را با هوا ترکیب می‌ کند تا مخلوطی قابل احتراق در موتور ایجاد کند. کاربراتور قابل تنظیم است و به تنظیم دوره‌ ای نیاز دارد تا موتور در بهترین حالت خود کار کند. 

Caster

Caster به جابجایی زاویه‌ای محور فرمان از محور عمودی چرخ فرمان گفته می‌ شود. در حین گردش چرخ‌ های ماشین به سمت چپ و راست، زاویه‌ ای نسبت به سطح زمین ایجاد می‌ شود که به آن Caster گفته می‌ شود. به عبارتی کاستور زاویه‌ ای است که چر‌خ های جلوی ماشین، هنگام چرخش روی آن می‌ چرخند.

کاستور باعث می‌ شود که چرخ با جهت حرکت هماهنگ شود و می‌ توان آن را با جابجایی چرخ یا زاویه چرخش (محور اصلی در مکانیزم فرمان) نسبت به زمین انجام داد. Caster تاثیر زیادی در نحوه ورود و خروج یک ماشین RC در پیچ‌ ها دارد.

Center of Gravity

نقطه‌ ای روی شاسی که خودرو با تمام اجزای نصب شده در آن تعادل برقرار می کند. در حالت ایده آل، مرکز ثقل خودرو باید تا حد امکان پایین باشد.

هرچه اجزای شاسی شما بالاتر از محورهای چرخ شما قرار بگیرند، CG خودرو شما بالاتر است. در نتیجه، ممکن است در طول پیچ های شدید، راحت تر غلت بخورد و واژگون شود. پایین نگه داشتن CG به پایداری و عملکرد بهتر ماشین کمک می‌ کند. 

Chassis

شاسی قاب اصلی یک وسیله نقلیه است که تمام اجزای دیگر به آن متصل می‌ شوند. شاسی از آلومینیوم، کامپوزیت‌ های پلاستیکی یا فیبر کربن ساخته می‌ شود. به عبارتی شاسی یک پلت فرم اصلی است که تمام اجزای دیگر به آن متصل می‌ شوند. شاسی و چرخ های ماشین ها ارسی نیترو تقریبا متفاوت از شاسی ماشین کنترلی الکتریکی و شارژی است.

Charger

شارژر دستگاهی است که برای شارژ مجدد باتری‌ها از آن استفاده می‌ شود. معمولا شارژ باید متناسب با نوع باتری ماشین کنترلی/باتری ماشین کنترلی حرفه ای باشد. نسل جدید شارژهای پیشرفته دارای نمایشگری هستند که از طریق آن می‌ توان سرعت شارژ و حتی نوع باتری را نیز مشخص کرد. استاندارد بودن شارژر باعث دوام کنترلر و باتری ماشین های ارسی می شود.

Class

در مسابقات اتومبیل رانی با ماشین های کنترلی، کلاس به نوع ماشینی که با آن مسابقه می‌دهید اشاره دارد. کلاس‌ های ماشین‌ های کنترلی شامل: ماشین تورینگ الکتریکی و نیترو، باگی‌های الکتریکی 2WD، باگی‌های نیترو 4WD، کامیون هیولا، Truggy‌ها و کامیون‌ های استادیوم هستند. این کلاس‌ ها هر کدام در انواع مختلفی از قبیل ماشین کنترلی بنزینی و نیترو و الکتریکی موجود هستند. از نظر سطح مهارت نیز به انواع مختلفی مثل مبتدی، متوسط، اسپورت من SPORT MAN و حرفه‌ای تقسیم می‌ شوند.

Clutch Bell

Clutch Bell در موتور انواع ماشین کنترلی با سوخت نیترو، دنده پینیون در موتور ماشین های الکتریکی و عملکرد آن نیز شبیه پینیون است.

کلاچ بل جزو قطعات مهم آرسی هاست

Clutch Bell روی شفت خروجی موتور قرار می‌ گیرد و زمانی که دور موتور بالا می‌ رود، کلاچ‌ ها با قسمت داخلی Clutch Bell درگیر می‌ شوند، پس در نتیجه نیروی موتور را به قسمت‌ هایی مثل دیفرانسیل مرکزی و گیربکس منتقل می‌ کنند.

Clutch Shoes

Clutch Shoes ها به فلایویل موتور متصل می‌ شوند و با افزایش RPM (دور موتور) منبسط می‌ شوند تا Clutch Bell را درگیر کنند. چرخاندن Clutch Bell باعث می‌ شود دنده خار بچرخد و ماشین RC به جلو حرکت کند!

Commutator

کموتاتور یک کلید الکتریکی دوار در انواع خاصی از موتورهای الکتریکی و ژنراتورهای الکتریکی است که به طور دوره‌ ای جهت جریان بین روتور و مدار خارجی را معکوس می کند. 

Compound (Tire)

Compound مواد اولیه اصلی برای تولید لاستیک است. لاستیک‌ هایی که از Compound با ترکیبی نرم‌تر تولید شده‌اند، معمولاً کشش بیشتری نسبت به لاستیک‌های دیگری دارند که از Compound سخت‌تر تولید شده‌اند. اما اغلب سریعتر فرسوده می‌ شوند.

Compression

در سیلندرهای احتراق داخلی فشرده سازی رخ می‌ دهد. زیرا انژکتورهای سوخت، هوا و سوخت را به داخل محفظه احتراق متراکم و فشرده می‌ کنند. مخلوط مشتعل می‌ شود و انبساط گازهای سوزان در سیلندرها، پیستون را به حرکت در می‌ آورد. سپس صورت انرژی حاصل از احتراق را به انرژی مکانیکی که وسیله نقلیه را به حرکت در می‌ آورد، منتقل می‌ کند.

Connecting Rod

به میله‌ ای که پیستون را در یک موتور پیستونی به میل لنگ متصل می‌ کند، Connecting Rod گفته می‌ شود.

Contact Patch

آن قسمت از لاستیک خودرو آرسی که با سطح پیست در تماس است را Contact Patch می‌ نامند.

میل لنگ یا Crank Shaft

در موتورهای پیستونی، حرکت خطی پیستون‌ ها به کمک میل لنگ به حرکت دورانی تبدیل می‌ شود. 

اگر به دنیای ماشین های کنترلی علاقه مندید خواندن مقاله زیر را پیشنهاد میکنیم:

Crystal

به قطعه کوچک قابل تعویض در سیستم‌ های رادیویی که تعیین می‌ کند آن رادیو با چه فرکانسی کار کند، کریستال گفته می‌ شود. کریستال چه در فرستنده سیستم‌های رادیویی و چه در گیرنده آنها وجود دارد.

Current Limiter

Current Limiter که محدود کننده جریان نیز نام دارد، تنظیمی در قسمت اسپید کنترل ماشین‌ های آرسی است که قابلیت محدود کردن جریان الکتریکی به سمت موتور را دارد. پس در نتیجه از فشار روی اسپید کنترل، بالا رفتن دمای موتور و هرزگردی چرخ‌ ها جلوگیری خواهد شد.

CVD 

CVD یا Constant Velocity Drive، نسخه به روز شده و کارآمدتر شفت‌ های dogbone است. CVD‌ها نیروی موتور را با دقت بالاتر و بهینه‌ تر به چرخ‌ ها انتقال می دهند.

Damping

زمانی که کمک فنرها در برابر بالا یا پایین رفتن مقاومت می کنند به آن Damping گفته می شود. 

Differential (Diff)

Differential (Diff) که به فارسی همان دیفرانسیل است، جزوی از مکانیسم انتقال نیروی محرکه است. دیفرانسیل ماشین های ار سی به چرخ‌ هایی که در یک محور قرار گرفته‌ اند کمک می‌ کنند تا با سرعت‌ های مختلف و همچنین با نیرویی تقریبا یکسان بچرخند. همچنین چرخ بیرونی خودرو را قادر می‌ سازد تا سریع‌ تر بچرخد و در حین چرخش دورتر از چرخ داخلی حرکت کند. دیفرانسیل های RC اغلب با مایع سیلیکونی غلیظ پر می‌ شوند که میزان چرخش چرخ‌ ها را مستقل از یکدیگر کنترل می‌ کنند. دیفرانسیل باعث تسهیل پیچیدن و یا دور زدن ماشین می‌شود.

ماشین تایفون آفرود کنترلی 48 کیلومتر سرعت یکی از بهترین های دنیای آرسی است.

ماشین تایفون آفرود کنترلی 48 کیلومتر سرعت یکی از بهترین های دنیای آرسی است. این ماشین مناسب گروه سنی بالای 8 سال و منبع تامین انرژی آن باطری است.

Discharge

به فرآیند تخلیه انرژی ذخیره شده باتری ماشین کنترلی، یا با راه اندازی وسیله نقلیه یا با اتصال بسته باتری به دستگاه تخلیه، Discharge گفته می شود. به عبارتی به پروسه تخلیه جریان از باتری، Discharge می‌ گویند.

Discharger

بسیاری از شارژرهای باتری ماشین کنترلی دارای عملکرد تخلیه داخلی هستند. با این حال، یک راه بهتر برای تخلیه بسته‌ های باتری ماشین کنترلی حرفه ای، استفاده از یک تخلیه کننده (Discharger) جداگانه است که مستقیماً به بسته باتری متصل می شود.

Display-only mode

Display-only mode به شما امکان را می دهد که صفحه LCD آرسی خود را بدون ارسال سیگنال فرکانس رادیویی (RF) روشن کنید. 

Dogbone

Dogbone‌ها شفت هایی هستند که انرژی موتور را از گیربکس به دیفرانسیل ماشین های ار سی و یا از دیفرانسیل به چرخ‌ ها انتقال می دهند.

Downforce

به اثر تماس هوا با سطوح شیب دار بدنه خودرو، داون فورس (نیروی رو به پایین) می گویند. نیروی رو به پایین بیشتر باعث افزایش کشش و کاهش سرعت خودرو می‌ شود. اما دمای لاستیک را افزایش می‌ دهد و رانندگی خودرو را آسان‌ تر می‌ کند. نیروی رو به پایین کمتر با کاهش درگ، حداکثر سرعت را افزایش می دهد. ماشین آرسی باید طوری تنظیم شود که بتواند با حداقل نیروی رو به پایین حرکت کند.

Draft

در زمانی که خودروها حرکت می کنند، با توجه به آیرودینامیک هر ماشین، فضایی ایجاد می شود که دارای جریان هوای متفاوتی است. به این فضا که جریان هوای متفاوتی دارد، Draft گفته می شود. در مسابقات، ماشین های آرسی ای که در فضای Draft ماشین جلویی خود قرار می گیرند، می توانند با صرف کم‌ ترین انرژی، سرعت خود را حفظ کنند و شرایط برای سبقت از ماشین جلویی برای آنها محیا می شود.

Drag

به مقاومتی گفته می شود که از حرکت جلوگیری می کند. ماشین کنترلی درگ به ماشین هایی گفته می شود که به طور خاص برای استفاده در مسابقات درگ طراحی شده‌ اند. آنها در مسافت های کوتاه از پیش تعیین شده و با توجه به شرایط مسابقه در یک خط مستقیم به سرعت حرکت می‌ کنند. پس ماشینی که سریعتر به خط پایان برسد، برنده مسابقه خواهد بود. مسابقات درگ ریسینگ RC معمولا روی سطوحی برگزار می شوند که یک خیابان معمولی را شبیه سازی می کنند.

Droop

Droopنیز یکی از اصطلاحات تخصصی دنیای آرسی است.

Droop به نهایت میزان حرکت شاسی به سمت بالا تا زمانی که لاستیک‌ها جدا شوند، گفته می شود.

Droop به نهایت میزان حرکت شاسی به سمت بالا تا زمانی که لاستیک‌ها جدا شوند، گفته می شود.

Dual Rate

تنظیمی که در اکثر فرستنده‌ ها وجود دارد که مقدار حرکت سروو به سمت چپ و راست را به صورت یکسان کم و زیاد می کند. این یک عملکرد مفید برای بسیاری از مبتدیان است که تمایل زیادی به کنترل بیش از حد وسایل نقلیه خود دارند.

Battery Dump

Battery Dump جزو اصطلاحات رایجی است که اگر در دنیای آرسی پای گذاشتید، باید با آن آشنا باشید.

سلامت شارژر باعث افزایش عمر کنترلر و باتری ماشین های ارسی میشود

زمانی که شارژ باطری در حال تمام شدن است را Battery Dump می گویند.

E-Clip

به قطعه‌ ای که پین های استوانه ای را نگه می دارد، E-Clip یا خار گفته می شود.

Electric

در دنیای RC به ماشین هایی که با شارژ باطری کار می کنند، ماشین های کنترلی الکتریک می گویند.

Electronic Speed Control (ESC)

ESC که به آن کنترل الکتریکی سرعت گفته می شود، در واقع مغز ماشین های کنترلی الکتریکی است. ESC میزان جریان برق از باتری به موتور را جهت تنظیم سرعت، کنترل می کند. همچنین برق را به گیرنده می فرستد تا سرووها، فن ها و سایر لوازم جانبی را تامین کند. ESC با بسیاری از ویژگی های ایمنی و راحتی مانند تشخیص ولتاژ پایین و حالت های مختلف درایو قابل برنامه ریزی است. کنترل‌ های الکترونیکی سرعت جایگزین کنترل مکانیکی سرعت و سروو می‌ شوند و راندمان و دقت بیشتری را در آرسی های برقی ارائه می‌ دهند. علاوه بر این، آنها سبک تر هستند و عملکرد اکثر مدل های الکتریکی را بهبود می بخشد.

Endpoint

Endpoint که به تنظیم نقطه پایانی نیز مشهور است، به شما امکان می دهد تا چرخش سروو به چپ و راست را به طور مستقل تنظیم کنید و طول سفر سروو را در یک جهت تنظیم کنید. تنظیم نقطه پایانی به ویژه برای تنظیم سروو دریچه گاز/ترمز ماشین نیترو RC مفید است. تنظیم نقطه پایانی به EPA شناخته نیز مشهور است.

Expanded Scale Voltmeter

ESV مخفف Expanded Scale Voltmeter یا همان ولت متر مقیاس گسترش یافته است. ESV دستگاهی است که برای خواندن بسته باتری روی برد یا بسته فرستنده از آن استفاده می شود.

Exponential Rate یا نرخ تغییر

زمانی که این متغیر را کم و زیاد کنید، مقدار حساسیت سرو تغییر می کند.

Expert Class

Expert Class که در فارسی کلاس تخصصی نام دارد، بالاترین سطح مسابقات RC است. درایورهای شرکت کننده در این سطح، دارای بالاترین مهارت و بیشترین میزان اسپانسر هستند.

EPOXY اپوکسی

یک چسب بسیار محکم و مقاوم است. اپوکسی کاربردهای گسترده ای دارد. از جمله پوشش های فلزی، کامپوزیت ها، استفاده در قطعات الکتریکی (به عنوان مثال برای تراشه های روی تخته)، LED ها، عایق های الکتریکی پرفشار، پلاستیک تقویت شده با الیاف و ساخت قطعات فیبر کربن دارد.

موتور

نقش اصلی موتور، تامین انرژی به ماشین های نیترو است. 

 ماشین پلیس کنترلی آفرود مدل 8-2022  مناسب سه سال به بالاست

در صورتی که فرزندتان به دنبال ماشین آرسی پلیسی است، ما به شما ماشین پلیس کنترلی آفرود مدل 8-2022 را پیشنهاد می دهیم. این ماشین مناسب گروه سنی بالای سه سال است و با باتری قلمی کار می کند.

Failsafe

سیستم Failsafe سرووها را در صورت قطع یا از بین رفتن سیگنال فرستنده، به وضعیت از بیش تعیین شده باز می گرداند. در صورت بروز تداخل رادیویی یا از دست دادن توان مدل، سیستم Fail-safe سروو دریچه گاز، ESC و یا سروو فرمان را به موقعیت های خنثی برمی گرداند. سیستم Failsafe از بروز اختلال در خودروی RC شما در صورت مواجهه با مشکل جلوگیری خواهد کرد.

FHCS

به پیچی که کنیک و سر تخت است، FHCS می گویند.

Final Drive Ratio

نسبت انتقال با ترکیب نسبت درایو داخلی به ترکیب پینیون/خار با این فرمول تعیین می‌ گردد: دنده Spur بر Pinion Gear  تقسیم و در محرک داخلی ضرب می شود. به Final Drive Ratio، نسبت درایو نهایی یا درایو نهایی FDR مشهور است.

Fixed Link

در بسیاری از ماشین های RTR (Ready to Run) (آماده برای اجرا) از پیوندهای غیر قابل تنظیم استفاده می شود. اینها را معمولاً می‌ توان برای تنظیم پذیری بیشتر با گیره‌های چرخان ارتقا داد،. در نتیجه مهارت راننده بهبود می‌ یابد.

Flex

به میزان خم شدن یک قطعه خاص تحت درجات مختلف فشار یا نیرو Flex یا انعطاف می گویند. قطعات بکار رفته در ماشین آرسی باید از انعطاف و استحکام بالایی برخوردار باشند.

Flux

Flux روغنی است که به جریان لحیم کاری کمک می کند.

Flywheel

فلایویل چرخ فلزی بزرگی است که پشت کلاچ بل قرار دارد، به میل لنگ وصل است و به همراه موتور با دور آرام گردش می‌ کند. برای گشتاور بهتر است از فلایویل سنگین‌ تر استفاده کنید. اما بهتر است برای بهبود حداکثر سرعت و پاسخ دریچه گاز از فلایویل سبک‌ تر استفاده کنید. 

Foam Inserts

Foam Inserts به فومی گفته می شود که در داخل لاستیک‌ ها استفاده می شود تا به لاستیک‌ها کمک کند شکل خود را حفظ کنند.

Frame rate

Frame rate سرعتی است که فرستنده با آن دسته‌ هایی از اطلاعات را به گیرنده ارسال می‌ کند. اکثر سیستم‌ های رادیویی سطح حرفه‌ ای، Frame rate سریع‌ تر از حد معمول را برای بهره‌ برداری بهتر از سرعت پردازش برتر سرووهای دیجیتال امکان‌پذیر می‌ کنند.

Frequency modulation (FM)

فرستنده های FM در مقایسه با فرستنده های AM، عملکرد بهتری دارند (به خاطر کاهش ایرادات). زیرا سیستم‌ های FM کمتر در معرض ایراد و بروز مشکل در طول مسیر هستند. همچنین قیمت فرستنده های AM پایین تر است.

Fuel Tubing

به لوله های سلیکونی منعطفی که سوخت را از مخزن به کاربراتور انتقال می دهند، Fuel Tubing گفته می شود.

Fuel Gun

Fuel Gun از قطعات ماشین کنترلی سوختی است. یک سیستم تحویل سوخت سریع است که از آن در مسابقات نیترو استفاده می شود. به طور کلی، Fuel Gun‌ها 75 سی سی سوخت را تنها در یک یا دو ثانیه تحویل می دهند.

FHSS

یک سیستم رادیویی 2.4 گیگاهرتزی است که هر چند میلی ثانیه از یک فرکانس آزاد به فرکانسی دیگر تغییر پیدا می کند. به عبارتی FHSS مخفف اصطلاح Frequency Hopping Spread Spectrum است. این سیستم از بروز تداخل و اتلاف وقت در زمانی که از یک فرکانس به فرکانس دیگر پرش می کنید، جلوگیری می کند.

Gauge

استاندارد اندازه گیری که برای تعیین ضخامت سیم.

Gear 

چرخ دنده و چرخ دنده پینیون 

Gearing

به نسبت چرخ دنده و دنده پینیون در مقایسه با نسبت محرک نهایی داخلی خودروی RC شما اشاره دارد. 

Gear Mesh

به خاطر تعداد بالاای دندانه‌ هایی که در هر بار چرخش با هم‌دیگر درگیر می‌ شوند، ارتعاشاتی به وجود می‌ آید، آنها معمولاً در فرکانس‌ های بالا اتفاق می‌ا فتند که به فرکانس درگیری چرخ‌ دنده‌ ها (Gear Mesh Frequency) می‌ گویند.

Gear Ratio

روشی برای اندازه گیری مزیت مکانیکی چرخ دنده‌ هایی که بر روی یکدیگر عمل می‌ کنند. برای محاسبه Gear Ratio، تعداد دندانه‌ های چرخ دنده را بر تعداد دندانه‌ های چرخ دنده پینیون تقسیم کنید. هرچه مقدار آن، عددی بالاتر باشد، مزیت مکانیکی (گشتاور) بیشتر است، اما سرعت کمتر است.

روشی برای اندازه گیری مزیت مکانیکی چرخ دنده‌هایی که بر روی یکدیگر عمل می‌کنند. برای محاسبه Gear Ratio، تعداد دندانه‌های چرخ دنده را بر تعداد دندانه‌های چرخ دنده پینیون تقسیم کنید.

یک مقدار عددی کمتر باعث ایجاد سرعت بیشتر می‌ شود، اما موتور مجبور می‌ شود تا سخت‌تر کار کند. دفترچه راهنمای ماشین کنترلی شما معمولا نموداری از Gear Ratio مناسب برای وسیله نقلیه‌ تان دارد.

Glow Plug

یک Glow Plug بر قسمت بالای سر سیلندر در یک موتور نیترو پیچ می‌ شود. برای احتراق مخلوط هوا/سوخت و شروع فرآیند احتراق از Glow Plug استفاده می‌ شود.

یک واحد باتری‌ دار که گاهی اوقات روشن‌ کننده نامیده می‌ شود روی دوشاخه نصب می‌ شود تا رشته سیم کوچک داخل محفظه را گرم کند.

Glow Plug Igniter

دستگاهی برقی (معمولاً 1.2 ولت) است که به شمع برق متصل می‌ کند. از Glow Plug Igniter برای گرم کردن فیلامنت در شمع به منظور روشن کردن موتور استفاده می‌ شود.

Groove

Groove به ناحیه‌ ای از مسیر مسابقه گفته می‌ شود که لاستیک‌ کاری شده و دارای شرایطی است که برای رانندگی سریع، مناسب باشد.

Ground Clearance

فاصله بین زمین و پایین‌ ترین قسمت شاسی را Ground Clearance می‌ نامند. فاصله زیاد از زمین برای حرکت روی صخره‌ ها و رانندگی بر روی تمام سطوح مفید است. پس هر چقدر فاصله بین زمین و شاسی ماشین کنترلی بنزینی، الکتریکی و نیترو بیشتر باشد، حرکت روی صخره‌ ها آسان تر خواهد بود.

Hairpin

به چرخش تند 180 درجه در مسیر، Hairpin می‌ گویند.

Hardware (سخت افزار)

قطعات ساخته شده از فلز که برای مونتاژ ماشین RC از آنها استفاده می‌ شود، مانند پیچ، مهره، واشر و غیره.

Header

یک قطعه خم شده از لوله آلومینیومی است (کوپلینگ اگزوز آلومینیومی) که در ماشین‌ های کنترلی نیترو از آن استفاده می‌ شود. این قطعه گازهای خروجی اگزوز را از جعبه موتور به لوله تنظیم شده یا صدا خفه کن منتقل می‌ کند.

Heat Sink

هیت سینک که از یک ماده رسانای گرما (معمولاً آلومینیوم) ساخته شده است، برای پخش گرما در از آن استفاده می شود.

Hinge Pin

Hinge Pin یک پین فلزی صاف است که بازوی تعلیق را به دیواره متصل می‌ کند و به بازوها اجازه می دهد تا به سمت بالا و پایین بچرخند.

Hub Carrier

این محفظه از محورهای محرک خودرو پشتیبانی می‌ کند. از بوش یا بلبرینگ برای حفظ نرمی چرخش شفت استفاده می‌ کند.

Holeshot

اصطلاحی که برای توصیف امتیاز اولیه در شروع مسابقات از آن استفاده می‌ شود.

Hook

هنگامی که انتهای عقب خودروی RC در زمان چرخش با دریچه گاز روشن تمایل به بیرون زدن دارد. همچنین به عنوان بیش فرمانی نیز شناخته می شود.

Horizontal Load

هنگام پیچیدن، نیرویی که به یک تایر در جهت موازی با سطح جاده اعمال می‌ شود را Horizontal Load می‌ گویند.

Hub Carrier

اینها قسمت‌ هایی از سیستم تعلیق هستند که یاتاقان‌ ها و محورها را نگه می‌ دارند. 

Hydraulic Lock

به زمانی اشاره دارد که موتور پر از سوخت می‌ شود و از فشرده شدن پیستون در محفظه احتراق جلوگیری می‌ کند. اگر میل لنگ مجبور به چرخش بدون کاهش فشار شود، ممکن است باعث وارد شدن آسیب موتور شود.

Internal Drive Ratio

اندازه گیری دندانه‌ های چرخ دنده‍‌ ها و قرقره‌ های ماشین است.

Kingpin

بند فرمان روی Kingpin می‌ چرخد.

LED

دیودهای ساطع کننده نور تقریباً در اکثر قسمت‌ های ماشین‌ های آرسی یافت می‌ شوند، از چراغ‌ های وضعیت در کنترل‌ های سرعت گرفته تا کیت‌ های قوی نور که مسیر را برای پیمایش در شب روشن می‌ کنند. ال ای دی ها به دلیل عمر طولانی و مصرف کم انرژی معروف هستند.

LiPo

مخفف لیتیوم پلیمر است. بسته‌ های باتری لیپو شارژی به دلیل خصوصیات شیمیایی خاص خود، امکان چگالی انرژی و مدیریت جریان بسیار بالا را در حالت فشرده فراهم می‌ کنند.

LiPo  مخفف لیتیوم پلیمر است,جزو باتری ماشین کنترلی حرفه ای محسوب میشود

این باتری با کارایی بالا نیاز به مراقبت و جابجایی خاصی دارند و فقط برای کاربران حرفه‎‌ای مناسب می‌ باشند.

Lean

Lean اصطلاحی است که برای توصیف نحوه کارکرد موتور در زمانی که سوزن‌ های کاربراتور طوری تنظیم شوند که موتور سوخت کافی دریافت نکند. این کار گرچه باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می‌ شود؛ اما ممکن است به موتور آسیب برساند.

Lexan

Lexan یک ماده شفاف و پلاستیک مانند است که با خلاء روی قالب‌ ها شکل می‌ گیرد تا مدل‌ های مختلف بدنه را ایجاد کند. سپس این بدنه‌ ها را رنگ می‌ کنند.

MHz/Megahertz

به واحد فرکانس رادیویی مگاهرتز می‌ گویند. فرکانس های سطحی 75 مگاهرتز هستند و فرکانس های هوایی 72 مگاهرتز، 27 مگاهرتز و 50 مگاهرتز را می توان برای کاربردهای زمینی یا هوایی استفاده کرد. 

mAh (Milliamp Hour)

واحد اندازه گیری ظرفیت کل باتری است. هر چه این عدد بیشتر باشد (مثلاً 2400 میلی آمپر ساعت، 3400 میلی آمپر ساعت)، باتری می‌ تواند شارژ بیشتری را نگه دارد و معمولاً باتری در یک بار مشخص بیشتر دوام می آورد.

Main Event

به مسابقه نهایی پس از مرحله مقدماتی، Main Event می‌ گویند. همچنین به آن مسابقه اصلی هم گفته می‌ شود.

Model memory

به شما امکان می‌ دهد داده‌ ها را برای چندین مدل و تنظیمات مختلف برای یک مدل در حافظه فرستنده ذخیره کنید. به هر حالت و راه اندازی، یک شماره مدل اختصاص داده می‌ شود. 

Muffler

انواع ماشین کنترلی با سوخت نیترو، از نوعی صدا خفه کن استفاده می‌ کنند. دستگاهی که به خروجی اگزوز موتور متصل می‌ شود، تا صدای خروجی را کاهش دهد.

Muffler Baffle

یک صفحه محدود کننده در داخل صدا خفه کن است که صدای موتور را کاهش می‌ دهد. این صفحه را می توان برای افزایش قدرت برداشت، اما صدای موتور زیاد می‌ شود.

Needle Valve

یک موتور نیترو RC معمولا دارای یک تا سه سوزن تنظیم روی کاربراتور است. از آنها برای تنظیم نسبت هوا به سوخت استفاده می شود. در اکثر موتورها، سوزن در جهت عقربه‌ های ساعت چرخانده می‌ شود تا اجازه دهد سوخت کمتر و هوای بیشتری وارد شود. همچنین در خلاف جهت عقربه‌ های ساعت برای اجازه ورود سوخت بیشتر و هوای کمتر، حرکت می‌ کند.

NiCd (or NiCad)

باتری نیکل کادمیوم. باتری‌ های قابل شارژ که بیشتر برای تغذیه فرستنده ها و گیرنده های رادیویی RC استفاده می شوند. 

NiMH (Nickel-Metal Hydride)

مخفف باتری نیکل-فلز هیدرید. برخلاف باتری‌ های LiPo، باتری‌های NiMH ممکن است کاملاً بدون آسیب رساندن به باتری ماشین کنترلی تخلیه شوند. به همین دلیل باتری های NiMh گزینه خوبی برای مبتدیان هستند.

Nitro

نیترو را نباید با بنزین اشتباه گرفت. سوخت نیترو/ نیترو متان، الکل و روغن روان کننده را برای قدرت انفجاری در موتورهای نیترو ترکیب می‌ کند.

عملکرد موتور ماشین های سوختی ارسی به کیفیت سوخخت بستگی دارد

این توانایی موتور RC را افزایش می‌ دهد و عملکرد سرعت بالا را بهبود می بخشد. محتوای نیترو ایده‌ آل از موتوری به موتور دیگر متفاوت است، اما معمولاً 10 تا 30 درصد است.

برای کسب بهترین نتایج به دستور العمل‌ های سازنده موتور مراجعه کنید. 

ماشین کنترلی آفرود/Off-road Car

ماشین های آفرودی جزو محبوب ترین ماشین های آرسی هستند. این خودروها دارای سیستم تعلیق کامل و فاصله زیاد از سطح زمین هستند. لاستیک های عاج دار آنها توانایی مقابله با هر زمین خاکی را به آنها می دهد. این خودروها در دو مدل نیترو یا برقی و در مقیاس های مختلف موجود هستند. آنها را می‌ توان در مسیرهای خاکی یا در پارک به حرکت درآورد.

Ohm

به واحد و اندازه گیری مقاومت الکتریکی، اهم گفته می‌ شود.

ماشین کنترلی آنرود /On-road Car

ماشین‌ های کنترلی آنرود همانند آفرودی ها؛ سیستم تعلیق خوبی ندارند، اما از نظر ظاهری جذاب هستند و سرعت بالایشان بسیار چشمگیر است.

ماشین های کنترلی آنرود جزو ماشین های کنترلی حرفه ای برای درایوینگ جاده ای هستند
شاسی و چرخ های ماشین های ارسی آنرودی با ماشین های آفرودی متفاوت است

برای مسابقه بر روی سطوح صاف و سنگفرش ساخته شده‌اند، ماشین های کنترلی آنرود در نیترو یا برقی و در مقیاس های مختلف موجود هستند.

O-Ring

دایره‌ ای به شکل دونات از جنس لاستیک یا سیلیکون است که محورهای چرخان یا کشویی را آب بندی می‌ کند. این قطعه در قسمت هایی مانند کمک فنرها و دیفرانسیل‌ها استفاده می‌ شود.

Outdrive

Outdrive به شفت هایی اطلاق می شود که از دو طرف از دیفرانسیل خارج می شوند و با استفاده از شفت محور یا یونیورسال قدرت را از گیربکس به چرخ های محرک منتقل می کنند.

Overgeared

شرایطی که در آن نسبت دنده نهایی برای موتور بسیار کم است. این باعث گرمای بیش از حد موتور می شود و باعث می شود موتور آمپر بیشتری بگیرد.

Oversteer

وضعیتی که در آن لاستیک های جلو کشش بیشتری نسبت به لاستیک های عقب دارند. این امر باعث می‌شود که لاستیک‌های عقب کشش را در پیچ‌ ها از دست بدهند و در نهایت باعث چرخش عقب خودرو درمیان پیچ‌ها شوند. تنظیم شوک ها، لاستیک های چسبنده یا نیروی بیشتر به سمت عقب برخی از راه حل های ممکن برای این مشکل هستند.

Peak Charger

هنگامی که باتری به اوج رسیده است، به این معنی که دیگر شارژ را نمی پذیرد و به طور قابل توجهی احتمال آسیب به بسته را کاهش می دهد. این به معنای زمان طولانی‌ تری برای ماشین RC شما است.

Peak

Peak نقطه ای است که در آن باتری دیگر شارژ را نمی پذیرد. سپس انرژی به گرمایی تبدیل می شود که بالقوه خطرناک است و می تواند به بسته باتری آسیب برساند.

Pinion Gear

ماشین های کنترلی برقی از یک چرخ دنده پینیون نصب شده بر روی شفت موتور برای چرخاندن چرخ دنده استفاده می کنند. چرخ دنده های پینیون و خار برای به حداکثر رساندن قدرت موتور برای سرعت یا گشتاور در اندازه های مختلفی موجود هستند.

Piston

پیستون در قسمت استوانه ای داخلی موتور قرار دارد و در طول چرخه احتراق به بالا و پایین می لغزد. پیستون میل لنگ موتور را از طریق میله اتصال می چرخاند و انرژی احتراق را به گشتاور چرخشی تبدیل می کند.

Pitch

Pitch به اندازه و فاصله دندانه های موجود روی چرخ دنده اشاره دارد. در اصطلاح متریک به این "ماژول" می گویند. 

Planetary Gear Differential

نوعی دیفرانسیل که دارای دنده های کوچکی است که در اطراف چرخ دنده محرک مرکزی می چرخند.

Pullstart

مکانیزمی است که امکان راه اندازی موتور ماشین نیترو را بدون نیاز به جعبه استارت موتور جداگانه فراهم می کند. Pullstart به پشت موتور نیترو متصل است.

Punch

Punch یکی از اصطلاحات پرکاربرد در مسابقات آرسی است. این اصطلاح در مسابقه‌های RC برای توصیف میزان شتاب یک ماشین یا کامیون استفاده می‌شود.

Push / Understeer

در صورتی که لاستیک‌ های جلوی ماشین RC شما چسبندگی کافی برای حرکت و چرخش در پیچ ها را نداشته باشند، ماشین آنطور که باید نمی‌ تواند بچرخد.

به فردی که مسابقه را مدیریت و سازماندهی می کند، Race Director گفته می شود. به عبارتی این فرد، مسئول فراخوانی درایورها به جایگاه، اطمینان از قرار گرفتن هر خودرو در محل صحیح و سایر اقدامات است.

Racing Line

ریسینگ لاین به مسیری گفته می‌شود که درایور طبق محدودیت چسبندگی جهت حرکت در طول پیست با تمام سرعت و قدرت انتخاب می‌ کند. یا به عبارتی ساده‌ تر، ریسینگ لاین یک راه سریع در اطراف مسیر مسابقه است.

ماشین های RTR (Ready to Run)

برخی از ماشین های RC به صورت پیش ساخته عرضه می شوند. این ماشین ها با اصطلاح RTR (آماده برای اجرا) شناخته می شوند. ماشین های RTR (Ready to Run) قیمت بالاتری نسبت به آرسی‌ های عادی دارند.

کنترلر و باتری ماشین های ارسی در ماشین های آفرودی و آنرود متفاوت است
کنترلر و باتری ماشین های ارسی در ماشین های آفرودی و آنرودی متفاوت است

اما معمولاً همه چیزهایی را که نیاز دارید (به جز باتری و شارژر) همراه خود دارند. اتوموبیل های آماده اجرا از کاربردی ترین اصطلاحات ماشین های کنترلی ار سی هستند که باید درباره آنها بدانید.

Reamer

به ابزاری زاویه‌ دار با سطحی ناهموار گفته می شود که از آن برای بزرگ‌ کردن سوراخ‌ها استفاده می‌ شود. برای مثال برای نصب بدنه روی شاسی.

Receiver (Rx)

رسیور یا گیرنده به دستگاه الکترونیکی ای گفته می شود که سیگنال را از فرستنده دستی دریافت می کند. سروو و ESC به این واحد الکترونیکی متصل می شوند. گیرنده‌ ها ورودی‌ های فرستنده را به واکنش‌ های بلادرنگ در خودرو مانند فرمان و کنترل دریچه گاز تبدیل می‌ کنند.

Resistor

Resistor به واحد سرامیکی ای که روی کنترل مکانیکی سرعت خودروی الکتریکی (MSC) است، گفته می‌ شود. Resistor مقدار جریان انتقال یافته از باتری به موتور را محدود می کند. همچنین انرژی را به صورت گرما دفع می کند.

Rich

به شرایطی گفته می شود که سوزن‌ های کاربراتور طوری تنظیم شوند که موتور سوخت زیادی را در مقایسه با مقدار هوا دریافت کند.

RPM

اندازه گیری دور موتور: تعداد چرخش/دور در دقیقه را RPM می‌ نامند.

Run Time

به کل مدت زمانی که یک ماشین RC با یک بسته باتری یا یک مخزن سوخت کار می کند، Run Time می‌ گویند.

Scale (size)/ مقیاس

مقیاس یک ماشین کنترلی به اندازه آن ماشین در مقایسه با همتای واقعی آن اشاره دارد. به عنوان مثال، Traxxas فورد رپتور 22.36 اینچ طول دارد. یعنی در مقایسه با فورد رپتور فول سایز که 220 اینچ طول دارد. به طوری که RC Raptor یک وسیله نقلیه در مقیاس 1/10 یا دقیقاً 10 برابر کوچکتر از همتای خود در اندازه کامل باشد.

شاسی و چرخ های ماشین ها ارسی با توجه به مقیاس هر کدام متفاوت است

یک وسیله نقلیه در مقیاس 1/18 حتی کوچکتر خواهد بود زیرا 18 برابر کوچکتر از معادل واقعی خود است.

Servo

Servo یک دستگاه الکترونیکی کوچک می باشد که دارای یک موتور الکتریکی و چرخ دنده برای ایجاد حرکت چرخشی است. سرووها اغلب برای فرمان، یا کنترل دریچه گاز و ترمز (در مدل‌های مجهز به موتور نیترو) استفاده می‌ شوند. اما می توان از آنها برای درگیر کردن دیفرانسیل‌ های قفل یا گیربکس‌ های دو سرعته نیز استفاده کرد.

Servo-reversing

همه فرستنده ها این ویژگی ارزشمند Servo-reversing را دارند، بنابراین می توانید با لمس یک دکمه، عملکرد سروو را معکوس کنید. 

رادیوهای با این عملکرد به کاربر امکان می دهند خروجی سروو را معکوس کند. این قابلیت زمانی مفید است که سیستم رادیویی را بین وسایل نقلیه ای که ممکن است از محل قرارگیری یا جهت گیری سروو متفاوت استفاده کنند، استفاده کنید.

هنگامی که نصب شما کامل شد، فرستنده خود را روشن کنید و همه کانال ها را بررسی کنید. اگر یک کانال بر خلاف جهت مورد نظر خود عمل کند، یک تکان ساده سوئیچ مشکل را اصلاح می کند.

Servo saver

Servo saver یا محافظ سروو یک دستگاه فنری است که بین سروو و مکانیزم فرمان قرار می گیرد. یک Servo saver می‌ پیچد تا ضربه‌ های احتمالی را جذب کند. در غیر این صورت ضربه های احتمالی ممکن است به چرخ دنده‌ های سروو آسیب برساند.

Shock/کمک فنر

یک کمک فنر به بازوهای تعلیق ماشین RC متصل می شود تا حرکت بالا و پایین آنها را برای یک رانندگی نرم تر، کنترل کند. کمک فنرها با روغن سیلیکون پر می شوند تا فشرده سازی و سرعت برگشت تعلیق را کاهش دهند به این دلیل که کنترل بهتری روی سطوح ناهموار داشته باشند. 

Servo speed

با عملکرد Servo speed نمی توانید سرعت سروو را افزایش دهید، اما می توانید زمان انتقال آن را کاهش دهید. 

Shock Oil/روغن کمک فنر

یک روغن مبتنی بر سیلیکون در کمک فنر است. با ویسکوزیته اندازه گیری می شود، هرچه این عدد کمتر باشد، میرایی سبک تر خواهد بود.

Shock Piston

دیسک پلاستیکی کوچکی است که در داخل یک کمک فنر پر از روغن حرکت می کند. از سوراخ هایی با اندازه های مختلف برای تنظیم سرعت فشرده شدن و برگشت کمک فنر تشکیل شده است.

Shock Tower

Shock Tower‌ ها به شاسی متصل می شوند تا یک نقطه نصب سفت و سخت برای کمک فنرها ایجاد کنند.

Sidewall

Sidewallihd تایر نقش عملکردی کلیدی ای دارند. آنها پوشش و محافظ اضافی ای برای تایر ایجاد می کنند.همچنین در افزایش پایداری و استحکام کلی تایرها مفید هستند. چرا که از برخورد و ورود آشغال و کثیفی جلوگیری می کنند و استفاده از تایر را بسیار ایمن تر می کنند. 

Skid Plate

Skid Plate یک صفحه پلاستیکی یا فلزی (معمولاً آلومینیوم یا تیتانیوم) است که از قسمت زیرین ماشین های کنترلی آفرودی (خارج از جاده) محافظت می کند.

آرسی های مخصوص آفرود در دو نوع ماشین کنترلی بنزینی و نیترو و ماشین کنترلی الکتریکی موجود هستند

Skid Plate (صفحات اسکید) به عنوان قطعات قربانی شناخته می شوند و در صورت آسیب دیدن ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. 

Sleeve

به قسمت استوانه ای داخلی ای که پیستون را در موتور نیترو قرار می دهد، Sleeve گفته می شود. 

Slipper Clutch

یک Slipper Clutch بین موتور و گیربکس قرار می گیرد تا برای افزایش طول عمر دستگاه، ضربه های خط محرکه را جذب کند. Slipper Clutch شامل دو دیسک فلزی است که توسط لنت های فنری قابل تنظیم از هم جدا شده اند و میزان لغزش را کنترل می کند. 

Spring Rate

درصد سفتی فنرهاست. به طور کلی، فنرهای نرم تر کشش را افزایش می دهند، فنرهای سخت نیز کشش را کاهش می دهند. فنرها با یک مقدار عددی "رده بندی" می شوند.

Spur Gear

دنده بزرگی که با دنده پینیون یا clutch bell به هم متصل می شود تا نیروی محرکه خودروهای RC را تامین کند. Spur Gear به دیفرانسیل یا گیربکس متصل است.

Steering Block

Steering Block ها چرخ‌ های جلو را نگه می‌ دارند و یک نقطه نصب سفت و سخت برای اتصال فرمان فراهم می‌ک نند تا آنها را بچرخاند. انها معمولاً از مواد کامپوزیت با آلومینیوم با استحکام بالا تولید می شوند.

Stagger

تفاوت بین دور تایرهای سمت چپ و راست را Stagger می نامند. 

Steering Knuckle

Steering Knuckle، بخشی از جلوی ماشین RC است که چرخ ها را هدایت می کند. 

TSM

TSM به شما این امکان را می دهد تا لاستیک ها را بدون از دست دادن کنترل، بچرخانید. TSM اصلاحات فرمان را به طور خودکار انجام می دهد. سطح تصحیح TSM به راحتی از 0 تا 100٪ از طریق یک دکمه روی فرستنده TQi تنظیم می شود.

Tire/تایر

همه ماشین های RC روی نوعی لاستیک کار می کنند. لاستیک ها در طرح های مختلف آج (برای سطوح مختلف) و ترکیبات مختلف (از سخت تا نرم، برای سطوح مختلف) تولید می شود.

Top Dead Center/نقطه مرگ بالا

در موتورهای نیترو، به بالاترین نقطه حرکت پیستون، نقطه مرگ بالا گفته می شود. وقتی پیستون در داخل آستین مخروطی سیلندر بالاتر می رود، سفت تر می شود و برای حرکت به نیروی بیشتری نیاز دارد. در موتورهای جدید ممکن است اتصال آنقدر محکم باشد که پیستون در نقطه مرگ بالا گیر کند. اگر این اتفاق افتاد، ممکن است لازم باشد قبل از استفاده مجدد از استارت برقی، پیستون را به صورت دستی آزاد کنید. 

track

فاصله بین خط مرکزی دو چرخ در یک محور را track می نامند. به طور کلی، وسایل نقلیه با track عریض‌تر پایدارتر هستند و احتمال واژگونی کمتری دارند.

Touring Car

Touring Car کلاس خودروهای RC خاص آنرود هستند. ماشین‌ های تورینگ سریع و دقیق هستند و می‌ توانند در مسافت‌ های کوتاه به سرعت‌ های بسیار بالایی برسند. آنها در دو نوع نیترو یا الکتریکی موجود هستند.

Traction Compound

Traction Compound ماده ای مایع است که برای افزایش کشش روی تایرها اعمال می شود.

Transmitter

Transmitter بخشی از یک سیستم رادیویی است که توسط راننده برای کنترل یک وسیله نقلیه RC استفاده می شود. Transmitterها را بر اساس ورودی درایور به گیرنده ای که در خودرو نصب شده است ارسال می کند.

Transponder

Transponderیک دستگاه الکترونیکی کوچک است که در ماشین کنترلی مسابقه ای نصب شده است. Transponder سیگنالی را به گیرنده ای که در خط شروع/پایان قرار دارد ارسال می کند. گیرنده موقعیت و زمان های دور یک وسیله نقلیه را در طول مسابقه برای اهداف امتیازی ثبت می کند.

Trim

تنظیم دقیق موقعیت های سروو فرمان یا دریچه گاز که با تنظیم دکمه تریم روی فرستنده انجام می شود.

Tuned Pipe

Tuned Pipe در واقع یک ارتقاء برای هر وسیله نقلیه ای است که مجهز به صدا خفه کن است. Tuned Pipeبرای افزایش توان خروجی موتور طراحی شده است. Tuned Pipeمختلفی برای کاربردهای مختلف در دسترس هستند. برخی از آنها حداکثر سرعت را افزایش می دهند.

Understeer

وضعیتی که در آن لاستیک های عقب، کشش بیشتری نسبت به لاستیک های جلو دارند. این امر باعث می شود خودرو فرمان ناکافی ای داشته باشد.

Wheelbase

به فاصله بین خط مرکزی چرخ های جلو و عقب در یک وسیله نقلیه، Wheelbase گفته می شود. فاصله بین دو محور عامل مهمی در تعیین بدنه مناسب خودرو است.

Wheel Tension

تنظیم مکانیکی نیروی مورد نیاز برای کارکردن فرمان را Wheel Tension می گویند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا اصطلاحات ماشین های کنترلی ار سی را به شما معرفی کنیم. چرا که در صورت حرفه ای شدن در دنیای آرسی و شرکت در مسابقات آرسی، نیازمند اطلاع نسبی از اصطلاحات معمول آرسی است. برای مثال باید با موتور ماشین های سوختی ارسی و ساختار ماشین کنترلی بنزینی و نیترو اطلاعاتی کسب کنید. کار با کنترلر و باتری ماشین های ارسی نیازمند شناخت ساختار این قطعات است. در صورتی که به دنبال خرید اسباب بازی کنترلی و رادیو کنترلی هستید، می‌توانید به وب سایت کودک پلاس مراجعه نمایید. این وب سایت انواع ماشین کنترلی اسباب بازی و حرفه ای، آفرود و آنرود را با بهترین کیفیت به صورت مستقیم وارد ایران می کند. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)