بازی های مناسب کودکان نوپا

بازی های مناسب کودکان نوپا
در این مقاله ضمن معرفی ویژگیهای کودک نوپا به تعدادی از بازیهای مناسب کودکان نوپا اشاره خواهیم کرد.

چه بازی هایی برای کودکان نوپا مناسب است؟

همچنان که کودک نوپا شما رشد می کند و بزرگ می شود، متوجه این موضوع می شوید که به مرور نقش کمتری در سرگرم کردن وی دارید. گاهی اوقات او خودش را سرگرم می کند. با اسباب بازی هایش بازی می کند، نقاط جدید را مورد کاوش قرار می دهد و با افراد جدیدی تعامل برقرار می کند و البته تمام این موارد را بدون کمک شما انجام می دهد. البته شما در آنجا حضور داشته و شاهد این روند هستید، اما آنچنان که خودتان پیشتر این روند را طی کرده اید، اقدام به دیکته کردن آن به وی نمی کنید. با این وجود زمان هایی هم هست که کودک نوپا شما به منظور سرگرم شدن به شما متکی می باشد. در زیر به نمونه هایی از بازیهای مناسب کودکان نوپا اشاره می کنیم:

مرتب کردن بر اساس رنگ

این یک بازی فوق العاده است و تا زمانی که اشیای مختلفی را برای مرتب کردن انتخاب می کنید، این بازی هم به شیوه های مختلف قابل ادامه دادن می باشد. در ابتدا شما نیاز به چند جعبه یا قوطی برای مرتب کردن رنگ ها در آنها دارید. اگر در حال بازی کردن با یک کودک یک ساله هستید، تنها استفاده از دو جعبه کافی است، اما همچنان که کودک شما بزرگتر می شود شما می توانید رنگ های بیشتری را به این بازی وارد کنید. باید اطمینان کسب کنید که هر یک از جعبه ها مختص یک رنگ خاص بوده و اینکه کاملا برای کودک شما مشخص باشد که کدام جعبه مختص کدام رنگ است. اکنون یک شیئ را در اختیار کودک خود بگذارید و از او بخواهید که آن شیئ را در داخل جعبه صحیح قرار دهد. همچنین باید در مورد رنگها و اشیا مورد استفاده در بازی با کودک خود صحبت کنید، چرا که این عمل باعث می شود تا به مرور زمان بهتر و سریعتر کودک شما زبان باز کرده و شروع به صحبت بکند.

بهترین بازی برای کودک نوپا

قایم موشک

به احتمال زیاد از زمانی که بچه شما به دنیا آمده است، این بازی را به اشکال مختلف با بچه خود انجام داده اید که در ابتدا می توانسته بصورت بازی دالی موشه و از پشت یک پارچه کتانی محکم انجام پذیرفته باشد. همچنان که کودک شما بزرگ و بزرگتر می شود، حتی ممکن است نقش اصلی را در این بازی بر عهده گرفته و بجای شما دالی موشه را انجام داده باشد. حالا که کودک شما شروع به راه رفتن کردن است، می توانید بازی قایم موشک را با وی انجام دهید. اینکه بخواهید تا عدد ۱۰ بشمارید و انتظار داشته باشید کودک شما بخوبی آن را متوجه شود، به احتمال زیاد به زمان زیادی نیاز خواهد داشت اما مطمئنا کودک شما از دنبال کردن شما در اطراف منزل و گیر افتادن و در نهایت دنبال شدنش توسط شما بسیار لذت می برد.

کمینگاه مخفی

اغلب بزرگسالان خاطرات خوب و خوشی از بازیهای خود در خانه ها مخفی و کوچک خود دارند. خواه اینکه شما این بازی را در اتاق خواب خود بازی کرده باشید، زیر راه پله یا در جنگل نزدیک خانه خودتان، احتمال این بسیار زیاد که از نقطه و مکانی مخفی برای خود برخوردار بوده باشید که دیگران از آن بی خبر بوده اند و شما آن مکان را برای خود می دانستید. تنها چیزی که برای انجام دادن این بازی به آن نیاز دارید چند ملافه و پتو هست که آنها را بر روی مبلمان منزل پهن کنید و در زیر آنها برای خودتان یک کمینگاه مخفی ایجاد کنید. داخل آن را با انواع بالش، پتو اسباب بازی های نرم و راحت تزئین می کنید. یک کودک بزرگتر ممکن است این خانه کوچک را از آن خود بداند، اما یک کودک نوپا مطمئنا دوست دارد که شما همراه با او در این خانه کوچک بنشینید. خانه ها و به اصطلاح مخفیگاه هایی که در بیرون از خانه آماده می شوند احتمالا با شور و هیجان بیشتری همراه هستند، اما شما همیشه باید لباسی مناسب برای شرایط آنها پوشیده باشید. در صورت امکان به خارج از خانه و داخل جنگل بروید با انتخاب انواع مختلف شاخه و چوب و … یک خانه کوچک را همراه با کودک خود آماده کنید که در نوع خودش هم موجب سرگرمی است و ماجراجویی خاطره انگیزی هم می شود.

 لِی لِی رفتن، پریدن و . . .

کودکان نوپا عاشق یادگیری، تسلط بر موضوعات مختلف و نشان دادن مهارت های مختلف هستند و این بازی روش خوب و مناسبی برای این کار می باشد. اصول بازی می تواند بر اساس شرایط تغییر کند و حتی برای اجرا شدن در یک جشن تولد نیز به راحتی قابل تغییر به بازی گروهی می باشد. شما باید همراه با کودک نوپا خود در یک سمت اتاق بایستید، و دستوری مبنی بر چگونگی رفتن به آن طرف اتاق را به کودک خود بدهید. این روش می تواند شامل پریدن، دویدن، خزیدن و یا هر شکل و حالت دیگری که کودک شما می پسندد شود. کودک شما باید برای رسیدن به یک نقطه یا هدف مشخص در آن سوی اتاق حرکت کند و این نقطه می تواند پنجره یا حتی پدر وی که در انتظار وی ایستاده، باشد. اگر کودک شما تا نیمه راه رفته و بر میگردد، از این موضوع ناراحت نشوید، چرا که یادگیری این روش بازی برای کودکان نوپا قدری سخت است. پس از این باید برای دستوری دیگر آماده شوید و برای دادن این دستور ابتدا کودک خود را برای دریافت جایزه ای که همان یک بوسه از شماست به سوی خود بخوانید. این بازی بسیار مناسب برای سوزاندن انرژی اضافی کودک بوده و برای گروه های بزرگ و پر جمعیت از کودکان در یک پارک بسیار مناسب می باشد.

مناسب ترین بازی ها برای خردسالان نوپا

 آماده، نشانه، آتش!

شاید تا حالا دقیقا به این نتیجه رسیده اید که کودکان در سنین پایین از پرتاب کردن اشیا و لوازم مختلف لذت می برند، اما دقیقا درک درستی از اینکه چه چیزی باید پرتاب شود و چه چیزی نباید پرتاب شود، ندارند. با درست کردن وسیله ای مناسب برای پرتاب کردن، همانند حلقه ای کوچک یا سطلی در اتاق می توانید به این خواست کودک خود در مواقع مورد نیاز بخوبی پاسخ دهید. این روش همچنین برای کنترل خشونت ها در محیط خانواده بسیار خوب بوده و در مواقعی که احساس می کنید کودک در وضعیت پرتاب کردن چیزی قرار دارد، با پیشنهاد دادن توپ به وی از او بخواهید که توپ را بجای وسیله ای دیگر در داخل سطل بیندازد. آنها اغلب به این پیشنهاد شما پاسخ مثبتی می دهند.

از تخیل خود استفاده کنید

کودک نوپا شما ممکن است پیش از این بدون اطلاع شما شروع به استفاده از قدرت تخیل خود کرده باشد. از جمله این موارد می توان به مرتب کردن لباس عروسک، آشپزی کردن در قابلمه هایی که از آشپزخانه برداشته یا حتی صحبت کردن با پدر خودش در پشت گوشی تلفن اشاره کرد. تخیل و خلاقیت روشی بسیار مناسب برای بازی کردن است و در این روند باید دست کودک خود را بخوبی باز بگذارید. بازی با عروسک ها، خرید از مغازه ها و فروشگاه های خیالی، آشپزی، نظافت و تقلید صداها بصورت با مزه و خنده دار همه و همه روشهایی برای معرفی و نشان دادن بازی هایی با مبنای تخیل می باشد. همچنان که کودک شما بزرگ و بزرگتر می شود، داستان و مبنای تشکیل دهنده آنها تغییر کرده و پیچیده تر می شود و همچنین نقش تخیل در آنها بیشتر می شود.

ارسال نظر